Mitä järkeä on elää vielä vanhuksenakin niin että kaikki varallisuus on kiinni seinissä?
Likvidoitavaa omaisuutta voi olla jonkun velattoman omakotitalon verran ja silti kitkutellaan ja valitetaan miten palvelut maksaa. Perikunnalleko sitä omaisuutta pitää säästellä?
Kommentit (124)
Tuota olen itsekin miettinyt. Voisin jäädä töistä pois pari vuotta aiemmin ja mennä vuokralle. Rahaa olisi kunnon autoon ja mukavaan loppuelämään. Erittäin houkuttava skenaario.
Vierailija kirjoitti:
Hullu TAAS vauhdissa. Näkee että on leikattu mt palveluista.
Joo niin näköjään olet. Jos ei ole mitään annettavaa keskusteluun niin ota ne lääkkeet ja mene muualle.
Rahaa jemmassa niin ei tule asumistukea eli syöt säästösi.
Kiitos jallitus...
Tuttu vanhus joutuu ottamaan velkaa asuntoaan vastaan, koska siihen tehdään tolkuttomaan kallis putkiremontti. Kaksio Helsingissä vanhassa kivitalossa.
Tämän päivän kasi- ja ysikymppiset on vielä sitä sukupolvea, jolle se omaisuuden hilloaminen jälkipolvia varten oli vielä prioriteetti, jopa oman edun kustannuksella. Veikkaan että tämä alkaa nyt muuttua kun 50- ja 60-luvuilla syntyneet vanhenee. Tämä on vanhempiaan hedonistisempi ja itsekkäämpi sukupolvi eikä ne kovin yleisesti ajattele että perikunnalle olisi syytä jättää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos jallitus...
Keskimääräinen eläke on jo yli kaksi tonnia kuussa. Ei joku velattomassa omakotitalossa asuva hyvätuloinen eläkeläinen nostele asumistukea muutenkaan.
Miksi tämä aihe kiinnostaa sinua, ap?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos jallitus...
Siis kiitos äänestäjät eli kanssaihmisesi yhteiskunnassa, jotka eivät halua elättää sinua.
Eikös pankeilla ole sellainen vaihtoehto eläkeläisille, että antavat rahaa elämiseen, kun jättää sitten asuntonsa pankin omaisuudeksi kuoltuaan. Eihän se tietysti sukulaisia ilahduttaisi, mutta ei kai kannattaiasi kertoa.
Tätä oon kans miettinyt. Vaikka kaikki sanoo et kannattais ostaa oma asunto niin mun intuitio ei välttämättä oo samaa mieltä, ainakaan vielä. Voi sitten kasikymppisenä ostaa jonkun 30 000 euroa maksavan mörskän jos näyttää että rahat ei tuu riittämään vuokraan jos elää 100+ vuotiaaksi :D
Vierailija kirjoitti:
Tämä on keskustelupalsta. Täällä keskustellaan. Mikä tässä konseptissa tuottaa vaikeuksia?
Vierailija kirjoitti:
Tuota olen itsekin miettinyt. Voisin jäädä töistä pois pari vuotta aiemmin ja mennä vuokralle. Rahaa olisi kunnon autoon ja mukavaan loppuelämään. Erittäin houkuttava skenaario.
Onhan se houkuttavaa, mutta kun ei tiedä sitä loppuelämänsä pituutta. Pitäisi olla tarpeeksi pätäkkää. Mun eläke on alta tonnin, kun pätkätöillä ei ole saavuttanut enempää. Työttömyysjaksoja myös useita.
Mulle ei jäisi kuin sata tonnia, jos kaiken realisoisin. Enpä sillä montaa vuotta hulppeaa elämää vuokralla viettäisi. Sen jälkeen alkaisi Kelan hakuprosessit, tt-tuki, asumistuki, vuokra-asuntojonossa seikkailut, joku hemmetin häirikkö tai useampi loppuelämää sulostuttamassa parin räkyttävän rakin kera.
Tässä rapistuvassa rivarinpätkässä on kivaa ja rauhallista, vastike 300e ja eläkkeestä jää jotain myös ruokaan ja lääkkeisiin. Saa sitten nähdä kun keho pettää ja alkaa sairastelujen ja hoitojonojen sarja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on keskustelupalsta. Täällä keskustellaan. Mikä tässä konseptissa tuottaa vaikeuksia?
Enpä ole vielä kertaakaan nimenomaan keskustelua havainnut.
Mitä "keskustelemista" tästä aiheesta sinun mielestäsi on?
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän kasi- ja ysikymppiset on vielä sitä sukupolvea, jolle se omaisuuden hilloaminen jälkipolvia varten oli vielä prioriteetti, jopa oman edun kustannuksella. Veikkaan että tämä alkaa nyt muuttua kun 50- ja 60-luvuilla syntyneet vanhenee. Tämä on vanhempiaan hedonistisempi ja itsekkäämpi sukupolvi eikä ne kovin yleisesti ajattele että perikunnalle olisi syytä jättää mitään.
Eihän se sitä tarkoita, ettei lapsille halua jättää mitään. Pikemmin yhteiskunnalle ei halua jättää mitään perintöveroina.. Lapselle voi eläessään lahjoittaa rahaa (veroa vähän menee), maksaa mukavia lomia jne. Myymällä asunnon onnistuu.
?
Meillä loppui asuntolaina nyt keväällä, olen alle 50v. Eli huti meni ap kommenttisi.
Eläkkeelle jäädessäni toivottavasti saan myytyä asuntoni ja sitten muutan toiselle paikkakunnalle vuokralle.
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."
Vierailija kirjoitti:
Jos saat myytyä sen mörskäsi
Hullu TAAS vauhdissa. Näkee että on leikattu mt palveluista.