Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen järkyttynyt siitä, miten monissa perheissä ei viikolla

Vierailija
05.03.2012 |

syödä ollenkaan toista lämmintä ruokaa.

Lapset saavat siis lämpimän ruoan vai hoidossa/koulussa.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiassa ei ollut mitään ongelmaa.

Vierailija
22/84 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän ketjun perusteella, kuinka monessa perheessä syödään vain 1 lämmin ateria päivässä.

Meillä syödään 2 lämminta ateriaa, myös viikonloppuisin. Toisaalta meillä lapset heräävät viikonloppuisinkin klo 6.30-8 ja aamupala on näin ollen viimeistään 8.30-9. Vain ehkä kerran kolmessa kuukaudessa teemme ns. englantilaisen aamiaisen pekoneilla ja kanamunilla. Muuten mennään leipä, jogurtti, hedelmä linjalla.

Nyt alan myös ymmärtää, kun kuulee julkisuudessa ja päivähoidossa/koulussa puhuttavan, että lapsilla on aina maanantaisin todella kova nälkä ja maanantaisin ei riitä mikään keitto- tai puurolounas. Usein lapset hakevat lisääkin.

Tämähän selittyy luonnollisesti sillä, että viikonloppuisin lapset saavat kotona arkipäivistä poiketen vain yhden lämpimän aterian, jos muuten syövätkin kaksi lämmintä ateriaa.

Jokainen perhe toki tekee omat ratkaisunsa, pääasai, että lapset saavat riittävästi riittävän monipuolista ruokaa kasvaakseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkei asiaa pelkästään ratkaisekaan. LÄmmin ruoka sulaa paremmin ja siitä elimistö pystyy paremmin saamaan ravintoaineet hyötykäyttöön.

Ja edelleen, ruoan LÄMPÖTILALLA ei ole mitään tekemistä ruoan ravitsevuuden tai terveellisyyden kanssa.

Vierailija
24/84 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

makea yllätyspussi (karkkipussi?) ok?

Tämä se minusta hiukan outoo on...

Mun mielestä lapset tarvii säännöllisin väliajoin ruokaa. Ei mitään tollasia "pastasalaatteja" tai muuta outoo. Ja jos ne ei tykkää siitä ruuasta niin minun mielestä on OK antaa pari kertaa viikossa yllätyspussi:) Makea maistuu aina. Toki hampaat pitää pestä.

Vierailija
25/84 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupalan (leipä ja jugurtti/puuro/muroja), välipalaksi leikkikoulussa hedelmiä/kasvistikkuja ja leivän, lounaaksi pienen annoksen kotiruokaa, päivälliseksi isomman annoksen kotiruokaa ja iltapalksi samoja kuin aamulla

Nyt kun lapsi meni esikouluun ja siellä syödään lounas aikaisemmin ja saa 2 kunnon ruokaa (syö siis esikoulussa paljon, ottaa kuulema monta kertaa lisääkin) on lapsele tullut monta kiloa, ainakin 5 kiloa lisää syksyn alusta.

Nykyään siisi syö aamupalan, runsaan lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan.

Olen huolissani, koska painoa on nyt lapsella liikaa. En tiedä mistä karsisin kun herkuilla ei herkutella kuin viikonloppuisin ja silloinkin ne on kohtuudella. Välipalan voisi ottaa pois mutta se on nykyäään vain hedelmä.

Päivällistä ennen joka syödään 17-18 välillä on lapsella jo todella kova nälkä eli en voi ottaa sitä toista ruokaakaan pois.

Mitä tehdä? Tarvitsen todella neuvoja. Muuten lapsi harrastaa liikuntaa pari kertaa viikossa ohjatusti ja muuten on pihalla leikkimässä monta tuntia päivässä.

Vierailija
26/84 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut (muistaakseni esim. tomaatin lykopeeni) saa paremmin hyödynnettyä kun ruoka on käsiteltyä eli yleensä lämmitettyä, mutta monesti esim. vitamiineja saa enemmän kun ruokaa ei olle lammitetty (ainakaan kovin kuumaksi).

Siihen miten hyvin ruoka sulaa vaikuttaa esim. koostumus: mössö sulaa nopeammin kuin kova. Jos soseutat vaikka hedelmiä, ne sulavat nopeammin kuin jos syöt ne sellaisenaan.

vaikkei asiaa pelkästään ratkaisekaan. LÄmmin ruoka sulaa paremmin ja siitä elimistö pystyy paremmin saamaan ravintoaineet hyötykäyttöön.

Ja edelleen, ruoan LÄMPÖTILALLA ei ole mitään tekemistä ruoan ravitsevuuden tai terveellisyyden kanssa.

Vierailija
27/84 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään illalla salaattia ja leipää. Ehkä sitten pitää ruveta tekemään lämmin iltaruokakin, kun vauvasta tulee taapero ja alkaa syödä samaa ruokaa. Itse kyllä jo ajattelen kauhulla niitä lisäkiloja, mitä tuo ylimääräinen ateria tuo minulle mukanaan...

ja vähennät sitä leipää. Vihanneksia pitää tietysti olla. Samat kalorit, eri muodossa. Kasvava lapsi tarvitsee energiaa, esimerkin vuoksi syöt samaa, mutta vahdit annoskokoa.

Jos on samat kalorit eri muodossa niin kasvava lapsi saa siitä ihan yhtä paljon tarvitsemaansa energiaa.

Vierailija
28/84 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhoutuvat keitettäessä mutta silti esim porkkana kannattaa kypsentää koska sen sisältämät karotenoidit yms "irtoo" paremmin kypsästä kuin raa´asta.

jotkut (muistaakseni esim. tomaatin lykopeeni) saa paremmin hyödynnettyä kun ruoka on käsiteltyä eli yleensä lämmitettyä, mutta monesti esim. vitamiineja saa enemmän kun ruokaa ei olle lammitetty (ainakaan kovin kuumaksi). Siihen miten hyvin ruoka sulaa vaikuttaa esim. koostumus: mössö sulaa nopeammin kuin kova. Jos soseutat vaikka hedelmiä, ne sulavat nopeammin kuin jos syöt ne sellaisenaan.

Vierailija
29/84 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ajatellut, että Suomessahan syödään lounas noin aikaisin. Meillä vasta klo 13, joten varmaan me Suomessa asuessammekin öisimme aina lämpimän illalla.

Niin, ihmettelin siksi noita leipiä ja valmisruokia, koska ne lähes kaikissa suomlaisissa tuttavaperheissä ovat niin yleisiä. Varmasti monet suomalaiset niitä myös välttävät.

Vierailija
30/84 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ei vois vähempää kiinnostaa

olen täysi paska

Vierailija
31/84 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syökö myöhäisen aamiaisen kaikenlaisilla munakkailla ja paahtoleivillä, vaiko kunnon lounaan? Onko se jotenkin hienompaa kehua, että pärjää pelkällä aamupalalla iltapäivään saakka?

Vierailija
32/84 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole koskaan syöneet iltaisin lämmintä ruokaa ja koko perhe voi silti hyvin..:-)

Vierailija
33/84 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä syödään, ehdottomasti ja aina.

Vierailija
34/84 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heität varmaan henkesi sitten kun tapahtuu jotain oikeasti järkyttävää....

Vierailija
35/84 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään illalla salaattia ja leipää. Ehkä sitten pitää ruveta tekemään lämmin iltaruokakin, kun vauvasta tulee taapero ja alkaa syödä samaa ruokaa.

Itse kyllä jo ajattelen kauhulla niitä lisäkiloja, mitä tuo ylimääräinen ateria tuo minulle mukanaan...

Vierailija
36/84 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos jossain perheessä syötäisiin esim. salaatteja, kylmiä piirakoita ja keittoja jne. niin järkyyäitikö se ruuan kylmyys?

Vierailija
37/84 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakin lapsi syö. Mutta, varaudu nyt suureen järkytykseen ap, viikonloppuisin meillä ei syödä kuin kerran päivässä!!! Me ei ehditä/jakseta laittaa kahta ruokaa. Syödään kunnollinen tukeva aamiainen, lämmin ruoka n. klo 15-17 ja iltapala joskus yhdeksän tienoilla! Mitenkäköhän toi lapsirukka säilyy hengissä tämmöisessä huushollissa?!!?

Vierailija
38/84 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"YK viimeviikkoinen ruokahuippukokous avattiin Roomassa pääsihteeri Ban Ki-moonin sanoilla, joiden mukaan maailmassa kuolee päivittäin yli 17 000 lasta nälkään"

Vierailija
39/84 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään illalla salaattia ja leipää. Ehkä sitten pitää ruveta tekemään lämmin iltaruokakin, kun vauvasta tulee taapero ja alkaa syödä samaa ruokaa.

Itse kyllä jo ajattelen kauhulla niitä lisäkiloja, mitä tuo ylimääräinen ateria tuo minulle mukanaan...

ja vähennät sitä leipää. Vihanneksia pitää tietysti olla. Samat kalorit, eri muodossa. Kasvava lapsi tarvitsee energiaa, esimerkin vuoksi syöt samaa, mutta vahdit annoskokoa.

Vierailija
40/84 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja järkyttymässä? Vai haisteletko kerrostalossa postiluukuista missä haisee ruoka?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi