Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harkitsen sukusolujen luovuttamista ja kaipaan tukea pohdintaani

Vierailija
04.03.2012 |

Meillä on mieheni kanssa kaksi lasta ja perheemme on tässä. Näin on hyvä. Olen kuitenkin alkanut harkita sukusolujen luovuttamista. Monet ympärillämme kärsivät lapsettomuudesta, mikä on varmasti osaltaan vaikuttanut asiaan. Osa minusta haluaisi todella auttaa lapsettomuushoidoissa käyviä tuntemattomia pareja tällä tavalla. Ajatus siitä ei ole mitenkään vaikea, käytännönkään kannalta. On vain pari asiaa, joita mietin:

1) voimassa olevan hedelmöityshoitolainsäädännön 23 § "Luovutetusta sukusolusta tai alkiosta syntyneen henkilön tiedonsaantioikeus"

2) miehen mielipide luovuttamisesta (en ole vielä keskustellut tästä hänen kanssaan, sillä ajatus on vasta versomassa)

Jos luovuttaminen ei olisi miehelle ongelma, ja pääsisimme myös yhdessä yli ajatuksesta, että omasta sukusolusta syntynyt ihminen voisi parinkymmenen vuoden päästä tulla ulko-ovellemme, jäljelle jää enää:

Miksi luovutetut sukusolut? Miksei adoptio?

Koska maailmassa on niin paljon orpoja ja kaltoinkohdeltuja lapsia, joille lapsettomat voisivat antaa sijan kodissaan ja sydämessään, ja koska maapallo on jo nyt ylikansoittunut ja ylikansoittuu edelleen, käyn jatkuvaa eettistä pohdintaa sukusolujen luovuttamisen ja adoption välillä.

Jos sinulla, perheellisellä, lapsettomalla tai itsekin sukusolujen luovuttajalla on aiheesta ajatuksia, kuulisin niitä mielelläni. Lähinnä tarvitsen tukea ja jonkinlaisen päätöksen luovutetut sukusolut vai adoptio -pohdinnalle, että voin sen jälkeen luovuttaa tai olla luovuttamatta, jatkaa elämääni ja jättää tämän asian taakseni.

Kiitos.

Eureka

http://rakkaussuureenelamaan.vuodatus.net/

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla vastaanottajaperheen pitäisi kertoa lapselle rehellisesti tämän alkuperä. Näin molemmat pystyvät tavatessaan potentiaalisen kumppanin sulkemaan biologisen sukulaissuhteen pois.

Eli luovuttamalla sukusoluja voi teoriassa aiheuttaa sen, että omilla lapsenlapsilla on joku vamma.

tuttavapiirissä on ainakin kaksi tapausta, joissa lapselle ei ole kerrottu siitäkään että on adoptiolapsi. Toisessa tapauksessa naapurit kertoivat vasta aikuisiän kynnyksellä ja se ei ollutkaan teinille helppo juttu.

Vierailija
2/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän voi tietää miten sitä biologista lastasi kasvatettaisi, ties mihin joutuisi, vaikka olisi miten haluttu. En pystyisi enkä kyllä suosittele kenellekään. Siitä huolehtisi kuitenkin eikä voisi mitenkään selvittää voiko lapsi tai lapset hyvin tai miten niitä kohdellaan. Hirveetä!!! ei ikinä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hedelmöityshoidot tiettyyn pisteeseen, mutta luovutetut sukusolut ja vuokrakohdut ym. menee LIIAN PITKÄLLE! Tosiaan siinä kohtaa pitää sitten valita adoptio, noille ei ole mitään perusteita.

Vierailija
4/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko sittenkin vain levittää geeniperimääsi mahdollisimman laajalle (sinulla on vain kaksi lasta nyt)? Etkö jaksa itse kasvattaa useampaa lasta ja siksi jätät vastuun ja rahoituksen ulkopuoliselle? Mitä jos oma lapsesi alkaakin seurustelemaan sisaruspuolensa kanssa? Miksei tosiaan adoptio? Kuule, se adoptio ei ole sinun ongelmasi, koska olet saanut biologisia lapsia, vaan sen pariskunnan ongelma, joka haluaa jatkaa ainakin puolia omista geeneistään, vaikka adoptiolapsia ja tukiperhetoimintaakin voisi saada tai harrastaa!

Vierailija
5/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin siitä syystä, että lähipiirissä oli lapsettomuutta ja se laittoi ajattelemaan. Omat lapset on tehty ja halusin auttaa. Mieheni ei ollut asiaa vastaan, kun ensimmäisen kerran otin asian puheeksi.

En ajattele syntynyttä lasta omanani, mutta varaudun lapsen ilmestymiseen kertomalla esim. omille lapsilleni asiasta sitten he ovat lähempänä täysi-ikäisyyttä ja ymmärtävät asian juridisen ja biologisen puolen paremmin.

Vierailija
6/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihanaa auttaa muita. Mä en ajattele, että mulla on lapsia tuolla jossain. Jos kauhealla tunteen palolla ajattelee asiaa, niin ei kannata. Kyllä se henkilökunta katsoo aika tarkkaan kelle soluja luovuttavat. Itsekin saa toivoa että kelle solut menee.

Vierailija
7/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä saitko kommenttini blogissasi, kun en itse sitä näe... Toivottavasti

Vierailija
8/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syystä että omien lapsieni elämä voisi mennä jonain päivänä sekaisin, kun oven takana olisikin sisaruspuoli. Ei myöskään voi tietää, miten laki muuttuu, ja onko tulevaisuudessa tällä lapsella jokin oikeus esimerkiksi perintöön, vaikka nyt ei olekaan.

Vierailija
9/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oma biologinen lapsesi, jonka olet itse kasvattanut, saattaa tietämättään mennä naimisiin ja hankkia lapsia biologisen sisarpuolensa kanssa. Todennäköisyys on varsin pieni, mutta mahdollisuus on olemassa. Jokainenhan tietää, että jälkeläiset tuollaisessa tapauksessa voisivat olla sukulaisuussuhteen vuoksi jollain tavalla vammaisia.

Eli luovuttamalla sukusoluja voi teoriassa aiheuttaa sen, että omilla lapsenlapsilla on joku vamma.

Tämä on vain yksi syy, miksi en kannata sukusolujen luovuttamista. Suurin syy suhtautua kielteisesti on se, että mielestäni sukusolujen luovutus avioliiton ulkopuolelle ei tunnu Raamatun hengen mukaiselta.

Vierailija
10/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva äiti on itse raskaana. Kokee kaikki raskauden riemut ja riesat omassa kropassaan. Synnyttää itse. On vauvansa kanssa ensi parkaisusta lähtien.

Mikään adoptio ei pysty tähän ihmeeseen.

Vierailija
11/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipiteitä siitä minkälaiset oikeudet biologisille lapsille suodaan, niin kannatan kaikkien oikeuksien myöntämistä myös luovutetuilla soluilla toiseen toiseen perheeseen syntyneille lapsille suhteessa biosukuunsa.

Sen verran kauan tässä on tullut tahkottua erään biologisen isän kanssa. Hän myöntää, että nyt jo aikuinen lapsi on hänen, mutta ei halua olla kovin paljoa tekemisissä hänen kanssaan. Ei ole tunnustanut lastaan, koska ajattelee, että perintö ei siirry tällä tavalla. Haluaa pitää lapsensa salassa nykyiseltä perheeltään. On kuin ilmetty aikuinen lapsensa itsekin, että perimällä on suuri merkitys esim ulkonäköön, kiinnostuksen kohteisiin, ammatinvalintaan, lahjakkuuksiin, kaikkeen. Juuri näistä syistä olisi parasta saada olla tekemisissä biologisen sukunsa kanssa. Ehkä on aika tutustua täteihin,setiin, serkkuihin, jos isä itse ei anna vastakaikua? Aikuinen lapsi on kuitenkin niin súkuunsa tullut.

Kivat teille vaan, jotka luovutatte sukusolujanne...

Vierailija
12/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska uusi laki ei tulisi voimaan ns. vanhoissa jo tapahtuneissa luovutustapauksissa. Uusi laki koskisi ainoastaan tulevia tapauksia, jolloin laki on tullut voimaan. Näin oli jo kun nykyinen laki hedelmöityshoitoihin liittyvistä asioista tuli voimaan. Oikeutta perintöön ei muutenkaan voida säätää, koska silloin kukaan ei enää luovuttaisi sukusolujaan.

Vierailija
13/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun päätöksesi vaan lapsettomuudesta kärsivän pariskunnan. Jos et luovuta, heillä ei ole myöskään mahdollisuutta valita.

Mä en myöskään oikein ymmärrä, miksi miehesi mielipide olisi ratkaiseva. Sun solujasihan ne on.

Mä olen luovuttanut munasoluja 11 vuotta sitten. Silloin olisi voinut luovuttaa nimettömänä, mutta mä rekisteröidyin, koska en halua kenenkään tuntevan itseään juurettomaksi mun päätökseni vuoksi. Ei mua haittaa, jos mahdolliset lapset joskus ottavat yhteyttä.

Mä en toisaalta ajattele koko asiaa enää muuten kuin silloin kun luovutus tulee puheeksi.

Vierailija
14/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatia isyyden tunnustamista, koska on syntynyt vähän ennen nykyisin voimassa olevaa isyyslakia. Ainosastaan hänen isä voi päättää, että haluaako tunnustaa isyyden. Vanhat miehet karkaa vastuistaan, mutta maailma muuttuu ja arvot sen myötä, joskus parempaan, joskus huonompaan, mutta totuus ei häviä. Lapsi voi nostaa vielä kovan porun, jos haluaa. Voidaanko häntä silloin syyttää mistään?

edellä kirjoittanut

Vierailija
15/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla vastaanottajaperheen pitäisi kertoa lapselle rehellisesti tämän alkuperä.

Näin molemmat pystyvät tavatessaan potentiaalisen kumppanin sulkemaan biologisen sukulaissuhteen pois.

Vierailija
16/16 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmaan tarpeeseen menivät. Jonossa oli porukkaa pilvin pimein odottamassa munasoluja. Enpä ole suuremmin asiaa luovutuksen jälkeen ajatellut. Lapsi/lapset saa tietoni jos haluavat, täytettyään 18 vuotta, mutta mitään perimisoikeuttahan heille ei suinkaan tule. He ovat osa sitä perhettä johon syntyvät.

Näyttää sille että adoptio on tehty nykyään tosi vaikeaksi. Se on aika outoa siksi, että huonoissa oloissa eläviä lapsia on maapallolla tiedettävästi paljon.

Helpommalla varmaan lapsen saa kohta luovutetuilla munasoluilla.