**KESKENMENON JÄLKEEN-MAALISKUU**
Kommentit (107)
En taida uskaltaa tänne virlä siirtyä mutta tänään aamulla testattu haalea plussa kp32/30. Kuva löytyy kuumeilijoiden puolelta marraskuun pinosta. Pelottaa aivan sairaasti vuosi sitten koettu keskenmeno ja sitä ennen kohdunulkoinenraskaus (vuonna 2005). Munatorvi siitä säästettiin.
Alamaha on hieman menkkakipuinen mutta kivut ei ole mitenkään kovia. Enemmän sellaista painontunnetta vai miksi sitä kutsuisi. Rinnat on arat sekä kainaloiden sivuilta että tuosta päältä ja nännit on hieman isommat mitä normaalisti sekä kirkkaanpunaiset! Tosin mä en tiedä uskonko edes tuota plussaa plussaksi kun on niin haalea vielä. Kp:t nyt 32/30. Lisäksi multa tuli eilen ja edellispäivänä pari tippaa rusehtavaa tuhrua. Sidettä en tarvinnut eli paljon sitä ei tullut mutta kuitenkin. Normaaliraskauksissa mulla ei ole vuotoja ollut joten olen pelokas ja hämmennyksissä, heti aloi pelottaa jos menee alkuunsa kesken:(
Vilmiina: Meillä sitten aika sama tarina tällä haavaa:) Vuosi keskenmenosta ja plussa. Mä niin toivoisin että tuo minunkin vahvistuisi!
Ele
Voi ihanaa! Vilmiina ja Ele, onnea plussista! Paaaaaljon tarrasukkia pienelle! Ja onnea muillekin plussanneille tietenkin :)
-iitu
Nyt nautit jokaisesta hetkestä vaikka kuinka pelottaisi. Mä toisaalta pelkään todella kovasti, mutta kyllä mä uskallan vähän olla onnellinenkin.
Ensi perjantaina saadaan ainakin vähän varhaisultrassa varmuutta, eniten pelottaa, että mitä jos kohdussa ei lyökään pieni sydän tai jos ei siellä mitään ole edes ollut. Raskausoireita kun mulla ei ole lainkaan vähäisen nännien aristamisen lisäksi. Mä vaan odotan, että alkaisi edes pahoinvointi.
Lasken päiviä siihen, miten viimeksi vuoto alkoi. Sunnuntaina mennään samoilla päivillä kuin vuosi sitten. Silloin lorahti pojalle yöpukua laittaessani. Muisto on syöpynyt mieleeni iäksi.
Onko sulla Ele tänään ollut vielä vuotoa? Vai jäikö muutamaan tippaan? Menkkakivutkaan ei kerro vielä mitään, kohdun turpoaminen alkuraskaudessa aiheuttaa niitä myös.
Yritän nauttia jokaikisestä hetkestä:) Ja onnelinen tottakai saa olla:)
Tuo vuoto on sellaista että juuri ja juuri huomaa että on vähän jotain rusehtavaa paperissa. Voisi kuvailla vaikka niin että inan rusehtavaa valkovuotoa...Sitä ei todellakaanpaljon tule, juuri niin että paperissa näkyy mutta siltikin mietityttää kun mulla se keskenmeno vuosi sitten ja on ollut se kohdunulkoinenkin. Ulkoisessa tuli myös vuotoa mutta se oli selkeästi punertavaa vaikka niukkaa olikin.
Menkkatuntemuksia on välillä mutta eivät ole kovia ja eilen tuli sellainen ns. repäisykipu. Mutta yritän olla murehtimatta niin paljon kuin suinkin!
Ele rv 4+3(?)
ja paluu arkeen alkoi megavuodolla tänä aamuna :( Yritän ajatella positiivisesti, että tää on nyt sit se vuoto mikä on vuotaakseen, mutta keskenmeno kyllä kummittelee koko ajan takaraivossa. Kipuja ei onneksi ole, mutta kirkasta verta tulee ihan holisemalla :(
anir 8+6
Anir, pikaisella lukemisella ainakin Nippe ja Helene oli tuosta vuotoasiasta kommentoineet ja niiden perusteella kaikki voi olla hyvin sullakin vuodosta huolimatta. Tosin ymmärrän paremmin kuin hyvin nuo tunteet ja pelot ja sen, että kun vähänkin punertavaa näkyy, se tarkoittaa km:a. Peukut on kuitenkin pystyssä, että siellä se on vain normaalia vuotoa ja pikkuisen matka jatkuu. Hali.
Ele, onnea ihan hirmuisesti sinnekin! On niin helppo sanoa toiselle, että tuhrut voi olla ihan vaan viattomia eikä tarkota mitään, mutta kun se osuu omalle kohdalle, sen uskominen onkin sitten toinen juttu. Silti haluan uskoa, että tuommoine pieni tuhruilu ei välttis merkkaa mitään. Limakalvot vaan kuivuu tai jotain ja se aiheuttaa sen. Itseäni oikeastaan naurattaa, että koskaan ennen en ole tuotoksiani yhtä tarkkaan tutkinut. Nyt tiiraan jokaisen pyyhityn paperin :). Niitä kuuluisia tarrasukkia matkaan. Oletko ajatellut käydä ultrassa tarkistamassa tilanteen?
Vilmis, paljon sulla on viikkoja tuossa ultran aikaan? Toivotaan, että tämä raskaus menee hyvin hamaan loppuun saakka ja saat oikeasti sen nyytin syliin. Tuttu tunne tuo päivien laskeminen ja vuotojen miettiminen. Nauti silti, joohan.
ON: Täällä tuhruili noin puoli vuorokautta. Siihen se on jäänyt ja nuo "kramppailutkin" helpottivat. Oireet on lisääntyneet mm. pahoinvoinnin, meganomaalisen väsymyksen ja iltaa kohti turpoavan mahan muodossa. Mitäänhän nuo oireet eivät sulje pois, mutta ehkä ne kuitenkin antaa vähän toivoa. Torstain ultraa odotan kun kuuta nousevaa. Siellä kai se sitten selviää, että onko oireille syy vai ovatko vaan mielikuvituksen aikaansaamia.
Levollista viikonloppua!
Niisku
Mulla tuo vuoto tosiaan on sellaista että juuri ja juuri huomaa wc-paperista. Välillä ei tule mitään ja kun enemmän kaivelee niin on ruskeahkompaa mutta vähäistä. Kävin netissä lueskelemassa ja sieltä lötyi paljon vastaavaa, monilla ollut veristäkin vuotoa ja silti kaikki hyvin. Pelko elää alitajunnassa mutta samoin myös toivo.
Anir: Jos sulla on se hematooma (vai mikä se on?) niin saattaa ilmeisesti vuodelle reilustikin. Hali sinne!
Niiskurouva: Tuolla aiemmin kirjoitinkin että alkuraskauden vuodot saattavat olla ihan harmittomia ja hienoa että sinulla ne jo loppuivat! Mitä sulla on viikkoja kunmenet ultraan? Muistelin juuri että kuopuksesta kävin ultrassa rv 6+4 ja silloin jo sykekin näkyi:)
Vilmiina: Piti tuossa jo aikasemmin kirjoittaa ettei minullakaan ollut oikeastaan mitään oireita esikoisesta ja kakkosesta, lievä etominen tuli vasta viikolla 6+ joten älä sitä murehdi:)
ON: Maha ei ole tänään ollut mekkakipuinen mutta ajoittain tuntuu sellaista nippailua jota muistan kahdesta onnistuneestakin raskaudesta, toivottavasti se on hyvä merkki! Tosin sitä limansekaista väriltään beigenruskeaa tulee välillä kun paperilla syvemmältä pyyhkii. Ultra-asioita en ole vielä miettinyt. NP-ultraan tietysti mennään mutta en vielä tiedä alkuraskaudenultrasta. Jos tuota minimaalista vuotoa vielä ensi viikolla on niin soittelen neuvolaan jos pääsisi vaikka verikokeeseen. Tietysti jos runsastuu niin pitää ottaa yhteyttä päivystykseen vaikka siellä nihkeästi ottavat edes tarkistukseen. Mulle ainakin vuosi sitten sanoivat kun km-vuoto alkoi että seuraile kotona vaan!:O Toivon kädet ristissä että tämä pikkuinen pysyisi loppuun asti mukana ja samaa toivon teille kaikille muillekin!
Rauhallista viikonloppua kaikille!
Ele
Hienoa Niiskurouva, että sulla vuoto ja kramppaukset on loppuneet. Ja uskoa antaa vielä enempi se, että raskausoireita on alkanut ilmaantua.
Ele, yritän olla murehtimatta pahoinvoinnin puuttumista, ei minulla etomista esikoisestakaan ollut lähes lainkaan. Keskenmenneessä taas pahoinvointi alkoi samantien kun menkkojen piti alkaa. Tosin vasta myöhemmin laskin taaksepäin ajankohdan kun testasin vasta kun menkat oli viikon myöhässä.
ON: Mulla on ens perjantaina viikkoja 6+3 eli kyllä sykkeen pitäisi silloin näkyä jos elämää masussa on. Tänään on alkaneet repäisykivut tai repäisemään ei ole päässyt kertaakaan, koska jotenkin vaistomaisesti olen alkanut nousemaan ylös hitaasti ja rauhallisesti. Voi kun ne johtuis kohdun kasvamisesta. Eilen illalla oli ehkä inan verran huono olo, oli jotenkin pakko vielä ennen nukkumaanmenoa syödä yks ruisleipä päällysteillä :) Myös mandariinihimo on alkanut tulla esiin. Esikoisestakin saatoin vetää pussillisen mandariineja ihan hetkessä :) Sokeriarvot kohosi ja vasta silloin sain tietää, että hedelmienkin syömisessä on olemassa kohtuullisuus :)
Voi miten mukavaa,kun väki tällä palstalla vaan lisääntyy, taitaa kevät tosiaan olla sitä hedelmällisintä vuoden aikaa! ;) Onnea Eleanoora!
Anir: Joo tuo megavuoto kyllä säikyttää, mutta jos on enemmän vuotoa kandee mennä käymään päivystyksessä! Ja mulle ainakin annettiin rv 7 hematooman löytymisen jälkeen seurantaultra viikolle 9... Mutta tsemppiä ja toivottavasti pikkuinen on tarrannut oikein kunnolla kiinni! Täälä sydänäänet kuunneltiin tokassa neuvolassa rv 16.
Itsekin kävin neuvolassa paniikkikäynnillä kun eräs yö heräsin alavatsakipuun ja alavatsa oli aivan kosketusarka. Kipu kesti about puol tuntia ja ilmeisesti laantunut koska olin nukahtanut. Aamulla sit sydänääniä käytiin kuuntelemassa ja toinen jumpsutti selkeesti, toinen vaimeemmin. Neuvolatäti selitti jotain, että toisen äänet ei kuulu siks niin hyvin, kun voi luurailla tuolla syvällä... Eli sitä rakenneultraa kovasti ootellen! Toivottavasti vaan molemmat voi hyvin!
Ja tuosta tuhrusta ja wc paperin kyttäämisestä... tajusin tässä itsekin, että edelliset pikku haaleet veriviirut/tuhrut tulleet rv 10 ja edelleen kyttään joka vessareissulla sitä paperia ;) Ja mies oli vielä ostanu sellasta paperia, joka ei oo täysin valkosta vaan kuviot/tekstit embossa vaaleenpunasella... pari kertaa säikyttäny jo... pitää laittaa tarkemmat ohjeet kun vaan merkki näköjään kauppaan ;)
Nippe + tuplat 18+5
Kävin sitten eilen hehkuttamassa täällä miten tuhrut on väistyneet ja elämä hymyilee. No eipä hymyile enää. Illalla tuli pariin otteeseen pyyhkiessä ihan puhdasta verta ja siitä asti on taas tuhrutellut. Kärpäsenä keitossa on kipuilut tuossa munisten ympärillä, joten eiköhän tämä ollut tässä. Illalla totesin miehelle, että aamuun mennessä tämä raskaus on historiaa, vaan eipä ala kunnon vuoto. Pinna on pikkusen kireellä ja oikein mitään muuta ei kykene ajattelemaan. Jos vuoto ei ole huomiseen mennessä alkanut kunnolla, kai se olis pakko käydä lääkärillä ihan mielenterveytensäkin kannalta. Tuhrut ilman kipuja vielä menis ja jonkunlaiset kivutkin ilman tuhruja, mutta niiden samanaikaisuus tuskin on sattumaa.
Toivotaan nyt vielä kuitenkin, että tuo olisi harmitonta vuotoa.
Kysyin tänään yhdeltä tutulta kätilöltä näistä vuodoista, ja hän suositteli käymään tarkistuttamassa tilanteen. Tarjoutui jopa tekemään ultran. Kovasti houkuttelisi, töissä voisi poiketa polilla, mutta kun se on tuttu tyyppi... ja jos sykettä ei enää löydykään...
Miksi tämän pitää olla näin vaikeaa?
Pidän kuitenkin peukut pystyssä että olisi vaan harmitonta vuotoa! Kannattaa varmaan kuitenkin käydä tarkistuttamassa oman mielenrauhan vuoksi, tsemppiä!
Anir: Mene ihmeessä käymään ultrassa jos vaan mahdollisuus on! Mä niin ymmärrän tuon epätietoisuuden, taustalla mulla kohdunulkoinen ja vuosi sitten keskenmeno.
ON:Edelleen tulee pyyhkiessä inan rusehtavaa "limaa". Mietityttää jos nyt sit onkin kohdunulkoinen toistamiseen kun se munajohdin mulla on säästetty. En kai muuten panikoisi mutta kun normaaliraskauksissa ei ole mitään vuotoja ollut. Tosin ulkoisessa silloin vuoto oli selkeästi punertavaa ja nyt se on juuri ja juuri silmällä havaittavaa rusehtavaa. Soitin jo naistentautienpolille mutta soittoaika sinne onkin vasta 12.00. Voisiko ne tässä vaiheessa jo ultrata edes sen verran että näkisi missä alkio on? Ei millään jaksaisi tätä epätietoisuutta kauaa:/
Ele rv4+5(?)
Voi kunpa Niiskulla olisi kaikki hyvin. Samoin kuin sinulla Anir, kannatan ultraan menemistä oman mielenrauhan säilyttämisen vuoksi. Mahtaakohan Ele noilla viikoilla näkyä vielä mitään, edes siis sitä, missä alkio on? Oliskohan kohtu kohdunulkoisessakin raskaana olevan näköinen, kohdun muodostahan ilmeisesti jotain päätellään? Ehkä :)
ON: Mä niin jännittäen odotan perjantaita. Yritän asennoitua pahimpaan, mutta eihän siihen todellisuudessa pysty itseään valmistamaan. Tulee kauhea ahdistus, kun mietin tilannetta, että ollaan miehen kanssa siellä pienessä huoneessa ja gyne ultraa ja sitten sanoo, että on pahoillaan. Eieiei, en haluais miettiä sellaista, mutten voi mietteilleni mitään. Tänään oli aamusta lounasaikaan asti ehkä hieman huono olo. Ei siis varsinainen paha olo, mutta sellainen nieleskelevä olo. Tänään 5+6.
Jokohan Helene on poksahtanut?
En ole poksahtanut:) Supistelee kyllä vähän väliä, mutta sellaista ohimenevää, ei lähelläkään sellaista "nyt se alkaa"-kipua. No, olenhan minä varautunut odottelemaan pääsiäiseenkin saakka, toivottavasti ei sentään yli sen mene!! Mieli on todella valmis synnyttämään, vauveli on eri mieltä:) Sellaista rymyämistä pitelee yksiössään että tuntuu että kohta tulee mahanahan lävitse. Kumma kun ei saa kalvoja rikki tuolla riehumisella!!
Tsemppiä kaikille ultraan menijöille, jännitän kanssanne ja pidät isovarpaatkin pystyssä että hyviä uutisia tulee itse jokaiselle!! Jotenkin haikeaa ajatella että tämä pelkojen sävyttämä odotus on aivan juuri ohitse..tuntuu ettei ilman tätä pinoa olisi järjissään pysynyt kaikkien outouksien(eli vuotojen ja kipujen yms) keskellä.
Helene+Batman 38+2
ajattelin Vilmiina että tuskin siellä vielä mitään näkyisi...Toisaalta mietein että ehkä kuitenkin alavatsalla olisi kipeitä tuntemuksia tai sitten se vuoto olisi punertavaa jos olis KU. Toki ei sitä koskaan tiedä. Nyt "vuoto" kuitenkin näyttää enemmän tavalliselta valkkarilta, tosin on hieman kellertävää mutta rusehtavaa ei ainakaan nyt ole.
Niisku: Miten menee? Toivon kädet ristissä että kaikkion hyvin!
ON: "Vuoto" siis nyt ns. kellertävää eli vaikuttaa enemmän valkkarilta, ei ole rusehtavaa ainakaan nyt. En sitten soittanut aikaa naistentautien polilta vaan päätin seurailla, jos siellä ei kuitenkaan mitään vielä näkyisi.
Ele
Otin siis tutun avun vastaan, ja menin ultraan, vaikka hiukan mietitytti, kun on tuttu ihminen kyseessä. Sitten ajattelin, että työtäänhän hän tekee, tuhansia värkkejä nähnyt :)
Mielenrauha tuli taas vähäksi aikaa, siellä pieni viikkoja vastaava rääpäle huitoi käsiään, sydänääniäkin kuunneltiin :)
Vuotoon ei sen kummemmin ottanut kantaa, pääasia että syke löytyi ja rääpäleellä näytti olevan kaikki hyvin.
Voin kuulemma mennä uudelleen, jos vuotelee, ihanaa
anir 9+1
Anir: Missä vaiheessa oot jo noin pitkälle päässy! Ihanaa, että pääsit varmistamaan tilanteen! Ja vaikka ois kuinka tuttu ultraaja, niin kannattaa kyllä käydä tarkistuttamassa tilanne, kyllä ammattilaiset on nähneet työssään vaikka mitä! Vaikka toisaalta ymmärrän tunteen... Mutta eikös tää tunne ja tieto, että siellä viuhdotaan käsillä kovaa vauhtia oo aivan korvaamaton!
Ele: Vielä kun malttaisit hieman, ehkä aikaisintaan rv 6+ näkyis missä sijaitsee pikkuinen. Mutta kuten tässä ketjussa on tullut jo moneen kertaan todistettua, aika matelee suorastaan ja melkeimpä näköjään järjestään meillä jokaisella on tainnut noita tuhruja ja vuotoja olla tässä pinossa. Ja yksi (Helene) on jo kohta poksahtamaisillaan ;) Ja minä kohta ehkä saavuttamassa puoliväliä!
Kaikille tsemppiä noiden vuotojen/tuhrujen kanssa, toisaalta kun me ei itse asialle voida mitään ja se ehkä on se hankalin juttu. Itsekin kyttään edelleen tuota wc-paperia... enkä vieläkään uskalla oikein kertoa raskaudesta... tuttu tuli kyselemään että teille on vauvoja kuulemma tulossa ja millos pienet syntyy... vastasin epämääräisesti, että ehkä ja kun tietäis...
Täällä ruvettu kärsimään kävellessä alakerran kivuista, siis jossakin peräaukon ja emättimen välissä syvemmällä sattuu kun kävelee (ehkä emättimen takaseinämässä?). Ummetusta ei oo ollu, että ei oo siitä kyse? Mutta kun on paikallaan niin ei tunnu miltään. Pelottaa onko nää jo jotain supistuksia vai mitä lie? Vaikka kuinka hiljaa kävelis... taitaa kohta saikulle matka johtaa...
Nippe + tuplat 18+6
Näinköhän tämä sitten oli tässä. Ihan samoilla päivillä mennään kuin vuosi sitten. Jo eilen tuli ihan vähän ruskeaa väriä paperiin, mutta loin itseeni uskoa, että kuvittelen vaan.
Tänään puoliltapäivin tuli taas ja sen jälkeen joka vessareissulla vähän. Mutta äsken tuli jo ruskeaa valkovuotoa pikkareihin ja vessareissulla paperiin enemmän. Että tässä se varmaan oli.
Kiireellä kuitenkin varasin huomisaamuksi ajan gynelle, haluaisin kovasti ainakin yrittää tietää, onko tuolla kohdussa oikeasti ollut joku vai onko tuulimuna tai kohdunulkoinen.
Eniten masentaa kysymys että miksi jo toisen kerran. Esikoisen raskautta yritettiin kauan, mutta mitään keskenmenoja ei ennen hänen odotustaan ollut. Ja nyt kaksi vuoden välein. Mikä vika minussa/ meissä on.
Ele, toivottavasti ei ole kyse kohdunulkoisesta. Kuten tässä ketjussa (ja monessa muussakin) on jo toteennäytetty, tuhru voi olla ihan normaalia alkuraskaudessa. Mukavaa se ei ole, joten toivotaan, että se helpottaa. Onko oireita muuten?
Tuolla Femedan sivulla lukee noista ultrista näin: "Sikiöpussin sijainti nähdään 5. ja sydämen syke 7. raskausviikolta alkaen." Luulisi, että tuon sijainnin voi siis varmistaa jo aika aikaisessa vaiheessa, vaikka sykettä ei vielä näykään.
Voimia epätietoisuuden kanssa. Se on tosi syvältä ja kenenkään on turha tulla sanomaan, että "menee, jos on mennäkseen". Toivottavasti saat selvyyden vauvan sijainnista ja pääset nauttimaan raskaudesta oikein kunnolla.
Helenelle voimia viimeisiin päiviin ennen suurta koitosta. Aattele, sit se on ohi ja pääset nauttimaan vauva-ajasta. Ei niin, ettetkö olisi nauttinut raskaudesta, mutta silti :).
Anir, ihania uutisia siellä!!! Ihan huippua, että sulla on mahdollisuus käydä tuttusi luona ja sait hyviä uutisia. Rääpäle on sisukas kaveri, eikä varmasti ihan pienistä hätkähdä ;).
Nippe alkaa päästä näistä raskauden alkupuolen vaivoista loppupuolelle. Onnea! En osaa oikein sanoa mitä nuo kivut on, mutta saivat mut muistelemaan peräpukamaa, joka on ihan varmasti taattu vieras kropassani, jos raskaus vielä vähän aikaa jatkuu :). Tsemppiä kipujen kanssa ja saikulle kannattaa kyllä jäädä suht helposti, jos yhtään siltä tuntuu.
Vilmis, niin tutulta kuulostaa tuo sinun olotilasti epävarmuuksineen, huonoine muistoineen ja tuhruineen. Rutistus täältä. Hyvä, että varasit sen ajan, niin pääset varmistamaan tilanteen. Toivottavasti kaikki on hyvin tuhruista huolimatta ja raskaus jatkuu normaalisti.
Mua niin hämää nämä meidän raskaudet ja la:t. Mulla on la kai kaksi päivää ennen sua, mutta testin tein vaikka kuinka paljon aikasemmin. Mä sain siihen digiin "3+" 4 päivää ennen kun sä sait "2-3". Lähinnä mua hämää tämä oma raskauteni ja testit ja viivat ja koko systeemi. Kaikesta sitä voikin stressiä ottaa :). Mutta tule huomenna kertomaan, miten lääkärillä meni.
ON: Lääkärissä käyty. Tänäänkin vielä vähän tuhruili, joten olin varsin tyytyväinen, että sen ajan eilen varasin. Sikiö löytyi, ruskuaispussi löytyi ja lääkärin mukaan myös syke löytyi. Itse näin lähinnä vaan jotain värisevää, joten vaikea sanoa oliko se nyt sitten sydän. Kohdunulkoinen on siis suljettu pois, samoin kuin tuulimuna. Periaatteessa uutiset on siis hyviä. Silti jäi vähän semmonen epävarma olo. Ennen ultraa lääkäri kokeili kohtua käsituntumalla ja sanoi sen olevan normaalin kokoinen. Typeränä en tajunnut kysyä, että tarkoittiko se normaalin kokoinen viikkoihin nähden vai normaalin kokoinen ilman raskautta. Lääkäri kirjasi myös sikiön olevan niin pieni, että suosittelee uusintaultraa parin viikon päähän. Eikö sen sitten pitäisi olla pieni tässä vaiheessa? Sanoi sikiön vastaavan viikkoja ja laskettu aika täsmää, mutta mitä se sitten tarkoittaa, että oli pieni? Vaikka muuten lääkäri vakuuttikin kaiken olevan tällä hetkellä hyvin ja että lähdetään siitä, että raskaus on normaali, miksi silti jäi vähän semmoinen epävarma olo? On tää vaan niin vaikeeta.
Vuodoista ja tuhruista ei osannut sanoa muuta, kuin että kuuluvat alkuraskauteen.
Voi, kun kaikki saatais tällä kertaa nyytit syliin ja mielellään ilman tuhruja ja muita komplikaatioita. Voimia jokaiselle!
Niisku 6+0
Onko mitään uutta?
Me ollaan lomailtu tää viikko. Huomenna kylpylään, jos vaan en vuoda. Vähän kyllä arveluttaa, mutta viisaammilta kysytty ja voi kuulemma mennä jos ei vuoda. Melkein joka päivä on joku pläntti pyyhkiessä tullut, housuun asti ei mitään.
Ensi viikolla olis eka neuvolakin. Oireet on kyllä niin vähäiset, etää epäilyttää koko raskaus.
Missäs vaiheessa neuvolassa yritetään eka kerran kuunnella sydänääniä? En enää muista, edellisestä kerrasta on niin pitkä aika