**KESKENMENON JÄLKEEN-MAALISKUU**
Kommentit (107)
Ele, toivottavasti kaikesta vuodosta, tuhrusta ja huolesta huolimatta kaikki on hyvin ja pikkuinen tiukasti kyydissä. Halaus.
Vilmis, tuo pahoinvointi on vähän ristiriitainen tunne: toisaalta siitä on niin kiitollinen ja toisaalta se tuntuu tosi ikävältä :). Mutta siitä päätellen siellä on kaikki hyvin. Pieni, ruskeahko vuoto on varmaan ihan "asiaankuuluvaa", kun kerran on tiedossa, että pikkuinen on oikeassa paikassa. Voimia pahoinvointiin.
Anir, miten ultra meni? Se on aika hienoa, että sulla on tuttu, jonka ultrattavaksi on mahdollista päästä. Helpottaa varmasti oloa. Toivottavasti siellä kaikki kunnossa vuodosta huolimatta. Voisko tuo ripuli olla yhteydessä niihin pissatulehduslääkkeisiin?
Simona, ihana kuulla, että kaikki on hyvin siellä. Ja viikkojakin jo noin paljon! Tsemppiä väsymyksen kanssa ja muutenkin.
Helene, mulle sopii tuo diili: sä häädät asukkaan ulos lähipäivinä ja me muut pidetään asukkaat sisällä vielä jonkun aikaa :).
ON: Kaikki ehkä hyvin. Pientä rusehtavaa tuhrua tulee aina välillä (ei kuitenkaan joka päivä) ja olo sen kaltainen, että jotain tässä kropassa tapahtuu. Maha turpoaa iltaa kohti ihan järkyttäväksi ja mieskin ystävälisesti totesi sen pömpöttävän. Jep, oli kuulemma kohteliaisuus :). Pahoinvointi on aika kokoaikaista ja väsymys ihan järkyttävää. Viime yönä nukuin melkein 10 tuntia ja olisin jo valmis päikkäreille. Monet hajut etoo ja ruuissa on myös monta entistä herkkua, jota ei voi kuvitellakaan syövänsä nyt. Olo on siis kovasti raskaanaoleva.
Neuvolaankin uskaltauduin soittamaan ja sain ajan pääsiäisen jälkeiselle viikolle. Th siellä kovasti lohdutteli, että vuodot ja tuhrut kuuluu alkuraskauteen. Kai se sitten pitää yrittää uskoa...
Niisku ja "Tuhru" 6+6 tai 7+0 tai jotain....
siinä sitten kävi ettei meille marraskuista tulekaan:(
Onnea kovasti teille jokaiselle raskauteen!
Ele
Kävitkö jossain tarkistuttamassa tilanteen?
On se niin väärin, että toiset joutuu kestämään keskenmenon monta kertaa :(
Luin tuota antibioottipaketin tuoteselostetta. Yleisiä sivuoireita mm. pahoinvointi ja ripuli. Kuuri loppuu huomenna, mutta yksi tabletti pitäisi ottaa joka ilta raskauden loppuun. Siis ei pysty, jos olo on sellainen kuin eilen oli...
Huomenna ultraan klo 7.15. Toivottavasti asukki on vielä hengissä
Ele: Voi että pitikin käydä näin! Tämä on epäreilua! Oikein paljon jaksamisia!
Vilmis: Kyllä se pahoinvointi varmasti menee pian ohi ja joku kovasti toivuttuhan tuota pahoinvointia sulle aiheuttaa ;)
Anir: Onnea ultraan! Tuo tuttu ultraaja on kyllä sulle hyvä juttu! Saa varmuutta asiaan. Jotenkin näen itseni sinussa jokin aika sitten. Itse kävin sen verran usein ultrassa, että rv 15 olin jo käynyt 6 kertaa... Mutta kyllä se aina helpotti hetkeksi epävarmuutta. Ja nyt on ollut kamalaa, kun 1,5 kuukautta edellisestä ultrasta ja ei tiedä yhtään miten masuasukit voi... Ja tosiaan tuo ripuli voi johtua siitä antibiotista, koska tuhoaa niitä hyviä bakteereita suolistosta!
Simona: Mukavaa, että siellä masuasukki voi kanssa hyvin! Joko alkaa pahin pelko olla ohitse?
Helene: No kyllä näköjään sinun masuasukki on viihtynyt hyvin, kun ei suurempia tuntemuksia ole vasta kun äskettäin ilmaantuntu h-hetken lähentymisestä... Onnea synnytykseen!
Niisku: Väsymyksestä taitaa päästä vaan yli nukkumalla ja ajan myötä. Välillä itselläkin oli olo, että ois voinu nukkua vaikka kuinka kauan. Hyvien yöunien jälkeen pari tuntia jalkeilla ja sitten aamupäiväpäikkärit tyyliin 3 tuntia... sit taas ruokaa masuun ja päikkäreille...
Omanapa taitaa karata kohta käsistä... ja paino... No toisaalta eikös se oo hyvä merkki, jos maha kasvaa? Keskiviikon ultraan tuntuu olevan vielä ikuisuus, minuutteja melkein laskeskelen. Kumpa kaikki olisi hyvin molemmilla masuasukeilla ja jos vielä saisimme tietää kumpia sieltä on tulossa, niin rohkaistuisin ehkä jopa ostamaan vauvoille jotain "oikeen väristä".
Nippe + tuplat 19+6
Miten kurjaa, että sulle kävi huonosti. Voimia! Kyselit Ele mun varhaisultrasta. En tosiaan ole käynyt, koska pelkäsin, ettei löydy mitään ja joutuisin lääkkeelliseen tyhjennykseen. Mulla on ollut keskenmenot, jotka on itsekseen vuotanut kokonaan ulos.
Anir, ethän vaan vertaa mahasi kasvua mun mahaan? Jos sulle mahtuu normihousut, on se varmaan ihan ok. Mä olen vaatekokoa 34 ja vyötäröstäni hoikka, siksi mun kaikki housut kiristää nyt jo. Sisuksissa kun ei vaan ole tilaa, niin maha pullottaa ulos.
Nippe, kyllä mun pahimmat pelot on hellittäneet, mutta ensi viikon ultra jännittää kyllä kovasti. Entä jos liikettä ei oiskaan. Nyt on aika varma olo, että siellä on tällä hetkellä joku, mutta kauanko se on elossa. Onneksi mies pääsee mukaan ultraan.
Helenelle tsemppiä loppumetreille!
Kiva kuulla Niiskustakin, toivottavasti saatte toisen lapsen, ja näin lyhyellä ikäerolla.
Olen odotellut kovasti voivani lukea Pyrrhylapyrrhylan kuulumisia, laskettu aika häämöttää. Kävin viime syksynä lukemassa tätä palstaa tuulimunaodotukseni aikaan, mutta silloin en uskaltanut kirjautua. Silloin kirjoitit ahkerasti. Muistan, että odotit myös kolmatta lasta, ja että sulla oli aika rankka tausta monine keskenmenoineen. Toivottavasti kaikki on hyvin!
Masukki hengissä ja hyvissä ruumiin ja sielun voimissa :) Oli niin perukoilla, että piti vähän aikaa kaivella ennen kuin löytyi.
Istukka on kuulemma alhaalla, sekin saattaa vuotaa. Nyt sitten odotellaan jännityksellä np-ultraa, joka on 4.4. Josko malttaisin sinne asti odotella ilman varmistuskäyntiä.
Nippe. Hitsi, sie oot jo puolivälissä. Ihanaa. Tulehan sit kertomaan ultrakuulúmiset meillekin!
Simona. Olen yrittänyt muistutella itseäni, että aiemmissa raskauksissakin omat housut mahtuivat kauan päälle. On tuota vararavintoa sen verran vyötäröllä ;) Ja kumartuessa tuntuu kyllä, että alavatsalla on jotain ylimääräistä, että kai se kohtu siellä on kasvanut...
anir 10+2
Anirille onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Tuo sun tuttavasi on kullan arvoinen!
Simona: Tuo on ihana juttu, että olet pystynyt raskaudesta jo nauttimaankin, tietysti ainahan se huonompi vaihtoehto varmasti mieleen palaa, mutta itseä toisaalta harmittanut, kun ei tästä ole uskaltanut oikein nauttia. Ja ihanaa että miehesi pääsee ultraan mukaan.
Huominen ultra jännittää, että onko mahassa vielä elämää ja tuplasti ;) Ja saadaanko selville, kumpia sieltä olisi tulossa... Saatan päästä päivittämään tilannetta vasta torstaina, mutta toki tulen uutiset heti kertomaan kun pääsen koneen äärelle.
Nippe + tuplat 20+0 (vieläkin ihmetellen, että voinko tosiaan olla oikeesti raskaana?)
Se oli tämä päivä raskausviikoissa, kun kkm todettiin :( Nyt ei auta kuin toivoa että masukki pysyy matkassa mukana. Kumartuessa alavatsalla tuntuu, että siellä on jotain ylimääräistä, että kaipa se kohtu on vähän kasvanut...
Onko teillä tietoa, että milloin raskausaikana on lääkärintarkastukset? Kun noita toisia pinoja lueskelee, siellä on monilla ihan alkuraskaudessakin lääkärineuvola. Minulle ei th puhunut mitään lääkärikäynneistä, np-ultran tekee kätilö, ja seuraava neuvola on rv 15.
Olisi kiva jutella näistä vaivoistaan lääkärin kanssa...
Antibioottikuuri loppui toissapäivänä, ja väsymys loppui siihen paikkaan. Estolääkityksenä joudun syömään antibioottia yhden tabletin joka ilta, mutta kun sen ottaa nukkumaanmennessä, ei haittaa vaikka alkaisi väsyttää :) Ensi viikolla taas kusipurkkia labraan... toivottavasti olisi puhdas näyte, muuten on taas joku kuuri edessä eikä elimistö enää kestä antibiootteja, vastustuskyky on ihan nollassa, kaikki taudit iskee mitä vastaan tulee :(
Nipen ultrakuulumisia täällä odotellaan :))
anir 10+4
Anir: jos sulla on jotain vaivoja, niin varmasti pääset neuvolan kautta neuvolalääkärille. Ainakin itse oon käyny parikin kertaa, tosin vaivana oli vaan että halusin nähdä ultrassa onko vauvat elossa... ei mullekaan oo mitään puhuttu lääkärineuvoloista, mutta toisaalta mulla nyt on ollu lääkärin tekemiä kaikki 7 ultraa ja seuraavaan on sitten 4 viikkoa ja sitten tahti tiivistyy jossain vaiheessa 2 viikon väleihin... siis jos ei ongelmia, mutta jos on ongelmia niin useamminkin sitten...
Rakenneultrassa kaikki oli hyvin, toinen on noin viikkoa isompi (A vauva, josta saatiin poikalupaus) ja B:n sukupuoli jäi arvoitukseksi... jospa ois sit se pienempi ja sirompi prinsessa? Tuo A:n sukupuoli osattiin arvata "oikein" (tai eihän nää tietty 100 %:sia oo nää lääkäreiden ennusteet), koska A on ollu koko ajan suurempi.
Siinä ne vauvat vaan kasvaa :) Pitävät teitä nyt jännityksessä, kumpaa sukupuolta on tulossa ;)
Katsoin kuopuksen neuvolakortista, olen käynyt lääkärinpakeilla rv 26 ja 37. Kai sitä jossain vaiheessa käydään tässäkin raskaudessa...
Sinänsä mulla ei ole vaivoja mitä tarvitsisi gynen kanssa jutella, mutta neuvolan täti on ihan pihalla minun kuvioista, häneltä ei saa mitään tukea. Ärsyttävä akka muutenkin.
streptokokki vähän mietityttää, kun olen siitäkin nyt saanut kahtalaista tietoa. Neuvolan täti puhui kuin olisi kauhea juttu, ja nyt tämä tuttuni äitipolilla sanoi, että ko bakteeri on 80% synnyttäjistä... Ei kai se sit niiiiiin vaarallinen voi olla.
Mihinkäs sairaalaan muuten olette menossa synnyttämään? Minä suuntaan toivottavasti lokakuussa PKKS:aan
Anir: Niin ne taitaa tosiaan kasvaa ja en ollut tajunnut edes koko oman mahan kasvua (hätäilin, jo ettei taida kasvaa koko), mutta tajusin eilen kokovartalopeilin edessä, että taidan kohta olla melkoinen norsu... kotona ei oo kokovartalopeiliä, niin oon vaan mahaa katsellu ylhäältä päin ;) Totuus olikin sitten aivan toinen ;) Joo tuo on jännä miten eri neuvolatädit suhtautuu eri asioihin, että tää on tosi vakava juttu ja sitten pelottelevat odottajan "kuralle". Mullekin laitettiin verenpaineseuranta kotiin kun alapaine oli neuvolassa 81 ja se oli liian korkea. No lääkärissä eilen taas sano että normaali ja sitten kun näytin kotiseurannan jossa alapaine aina oli 54-63 sano, että loistavat lukemat. Toiset taas tuosta painosta jankkaavat ja täällä taas ei oo mainittu sanallakaan ylipainosta tai paljo sais paino nousta... Meillä taitaa olla sama sairaala, tai en tiedä nykyisin se lyhennetään kait jotenki PKSSK tai en muista...mieki käytän aina tuota vanhaa lyhennettä... Itse varasin juuri muuten neuvolalääkärin huomiselle, jotta voin jutella tuosta sairaslomasta, että kandeiskohan jäädä jo nyt, alkaa tuo kävely tehdä aika kipeetä jos enemmän kävelee...
Hae Nippe ihmeessä saikkua, jos siltä tuntuu. Minä kärvistelin kauheiden iskiaskipujen kanssa töissä esikoista odottaessa. Jälkeen päin olen monesti ihmetellyt, miksi olin niin hölmö. Nyt aion olla sairaslomalla, jos vähänkin siltä tuntuu.
Kerroin pomolle raskaudesta ja sovittiin, että jos kaikki menee hyvin, jään elokuun alusta kesälomalle ja siitä suoraan mammalomalle. Heinäkuu töissä tulee olemaan raskas, mutta jos on vaivoja, aion kinuta sairaslomaa. Toivottavasti tämä suunnitelma tulee pysymään...
Taas nostaa epäilys päätään, että onko asukki vielä elossa. Mutta yritän kärvistellä sinne 4.4. asti np-ultraan... Hiljakseen vuotelee edelleen, enpä muista milloin olisi ollut vuodoton päivä :(
anir 10+5
ELE, iso halaus!!
ANIR ja NIPPE onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!!
Tänään pyöräillessä mojovia supistuksia jotka sitten lakkasivat kuitenkin kun pikku paussia pidin. Jospa se pikkuhiljaa alkaa jotain tapahtuakin, toivon mukaan ensi viikon aikana olisi jo pieni ihme maailmassa:)
Helene&Batman 39+6
Oli todella kurjaa lukea Elen kohtaamasta surusta. En osannut sanoa siihen yhtään mitään, mutta uskon, että Ele tietää, että hän on jokaisen saman kokeneen ajatuksissa. Toinen km peräjälkeen tuntuu todella pahalta. Sehän on pahin painajainen, jonka kanssa itsekin tässä painii. Varsinkin kun raskautuminenkaan ei ole helppoa.
Olin ihan varma, että Helene olisi jo pikkuisensa maailmaan puskenut. Mutta hyvin taitaa pikkuinen masussa viihtyä :)
Nippe: Kyllä sun mahanahka pian varmasti alkaa kiristellä. Ja oikeasti sitten kun ne liikkeet alkaa niin meno voi olla melkoista. Kun yhdenkin kanssa on välillä niin, ettei tiedä missä asennossa olisi kun varpaat tunkee kylkiluihin ja pää virtsarakkoon, saati sitten kun puskijoita on kaksi :)
Anir: Milloinkohan sun vuoto loppuu. Näkyikö ultrassa vielä sitä kohtaa, josta vuoto tulee?
ON: Käytiin eilen ultrassa. Eli aikaa edellisestä vain 1,5 viikkoa. Mutta oli pakko päästä, kun vuoden takaisessa km:ssa ultra 5+3 oli ok ja syke löytyi ja silti viikon päästä siitä meni kesken. Nyt ollaan jo ohitettu se etappi, mutta suurin pelkoni oli, että pikkuisen sydän ei enää lyö, mutta ei silti tule pois.
Olisi ihan kamala 5 viikkoa luulla, että kaikki on hyvin ja nt-ultrassa saada shokki-uutinen. No anyway, ultrassa kaikki näytti hyvältä. Syke 146 ja pituus 11mm vastasi viikkoa 7+1, jolla pitäisikin nyt mennä. Ja pienet raajojen ulokkeet näkyivät jo.
Hematoomaa ei enää näkynyt eikä mulla nyt ole sitä ruskeaa vuotoa tullutkaan. Antaa toivoa ja vähän luottamustakin.
Mutta sain gyneltä käskyn olla nostamatta mitään painavaa ja olla kaatumatta. Eli vaikka sanotaan, ettei alkuraskauden km:a voi itse aiheuttaa, niin ihmisestä riippuen raskaan taakan nostaminen voi herkälle istukalle ollakin liikaa. Päätin myös pitää taukoa jopa zumbasta, ei mitään repimisiä ja rasittamisia. Body pumpin ja Total combatin sekä salilla rehkimisen olenkin jo lopettanut.
Ja pudotetut kilot hiipii salakavalasti takaisin, kun pakko on koko ajan puputtaa jotain ettei huono olo iske. Mutta se on pieni asia sen rinnalla, että saan tämän pikkuisen pitää.
Ja viikon päästä alkaa huhtikuu ja kevät, ihanaa!
t. Vilmis + Korppu
Ekaks ihan huikeeta, että tämä pino on virinnyt eloon. Alkuun Helenen kans melkein sillon tällön vaan laiteltiin viestiä tällä palstalla melkein kaksin ja nyt te kaikki ihanat kanssasisaret ootte tänne päässeet! Ja toivottavasti kaikki täällä pysytään! Vaikka kaikki me ollaan jouduttu kovasti jännäilemään miten käy.
Anir: Kävin sitten hakemassa saikkua. Arvelin, että otan iisisti nyt kerran tänne asti oon päässy. Alkuun sain kuukauden verran ja sitten katsotaan jatko. Todennäköisesti se jatkuu sit suoraan taas pidemmällä pätkällä tai sitten kerralla loppuun saakka. Kuitenkin monikkoraskaudessa kroppa joutuu kovemmalle rasitukselle ja pitäs jo pikkuhiljaa ruveta ottamaan iisimmin...
Vilmis: Onnea ultrakuulumisista! Tosiaan varmasti hyvä ratkaisu jättää zumba ym. pois, koska siinä muistaakseni oli jotain liikkeitä joita pitäs välttää. Ja parempi ottaa rauhallisesti.
Nippe + tuplat 20+4
Käytiin tänään katsomassa 5 vko vanhaa vauvaa. Voi että oli suloinen. Neiti oli pienempi kuin meidän kuopus syntyessään :)
Ekassa ultrassa rv 7+ jotain ultraaja sanoi, että tulee vuotamaan rv 12-16 saakka. Että sitä odotellessa... Jos sinne asti päästään...
anir 11+6
Koossa edelleen..
VILMIS, ei tuosta liene haittaakaan ettei raskaita taakkoja nostele vähiin aikoihin eikä rasita itseään hikijumpilla. Jos tuota pohtii siltä kannalta että supisteluherkkä kohtu supistelee tottakai enemmän rasituksessa niin lienee aivan hyvä olla rauhallisemmin.
Itse olen yrittänyt vaikka mitä rasitusta, mikään ei aiheuta lieviä supistuksia kummempia oloja. Eipä tässä hätää, vastahan eilen laskettu aika ja voin aikas hyvin eturepusta huolimatta. Saapuu sitten kun katsoo ajan hyväksi:)
Helene+Batman 40+1
Helene: vauva sit aikoo viihtyä yksiössään koko rahan edestä :) Onnea tulevaan koitokseen!
Täällä on taas epävarmuus hiipinyt ajatuksiin, että onkohan asukki enää hengissä. Maha ei tunnu yhtään isommalta kuin viikko sittenkään, housut ei kiristä jne. Vuotoa tulee edelleen joka päivä hiljakseen, alkaa jo tympiä tämä viikkokausia kestänyt rättisulkeisaika.
Np-ultraan lasken päiviä, se on vasta ensi viikolla. Ja toisaalta pelottaa kauheasti mennä sinne, jos kaikki ei olekaan hyvin... Tylsää, kun ei yhtään uskalla nauttia tästä raskausajasta, koko ajan vaan miettii jos, jos, jos...
anir rv 11+1
ELE tsemppihalit!!!
Täällä yhä yhtenä kappaleena:) Mukavahan tuo että viihtyy vuokralainen hyvin loppuun saakka yksiössään. Lopun oireita kyllä on enenevässä määrin, oksettava olo riivannut pari päivää ja koko ajan tunne että isommalle hädälle mentävä, eli vauva painaa hyvin päätään tuonne alas. Saisi vaan enempi supistella. Jospa sovitaan niin, että minä häädän tämän pian ulos ja te kaikki pidätte alut sisäpuolella!!
Helene&Batman 39+2