Mitä olet mieltä, meneekö ex-puoliso ex-puolison hautajaisiin?
Lapset aikuisia, erottu kymmeniä vuosia sitten. Eli kutsutaanko hautajaisiin?
Kommentit (51)
isän hautajaisissa 20 vuotta eron jälkeen, ei meidän aikuisten lasten tukena vaan ihan omana itsenään muistelemassa ja saattamassa entistä puolisoaan hautaan.
Entinen puoliso on kuitenkin olennainen osa vainajan historiaa, se ei muutu tai häviä vaikka menisi uudestaan naimisiin. Olen itse eronnut ja jos ex-puolison ja lasteni isä kuolisi menisin hautajaisiin. Muistotilaisuuteen osallistuminen varmaan riippuu osapuolten elämäntilanteesta.
Luin kommentejanne ja mieleeni palasi aika kun ex mieheni kuoli. Lapseni sanoivat minulle , että isä ei olisi halunnut sinua hautajaisiinsa. Mielestäni Vainajan tahto on tärkein ei meidän jäljelle jäävien.
Ex-mieheni sukulaiset eivät ole olleet kanssani missään tekemisissä eromme jälkeen....
Tiedän yhden joka noin vuosi eron jälkeen meni exän hautajaisiin ja esiintyi siellä leskenä. Lapsensa eivät puhu hänelle enää :)
Minusta ex-puolison tulo exänsä hautajaisiin on tökeröä, jos vainajalla on uusi puoliso ja lapset ovat aikuisia. Eri asia, jos ex puolisot ovat pysyneet oikeasti ystävinä. Jotain naamakirjakaveruutta en tässä laske oikeaksi ystävyydeksi. Eri asia on myös, jos lapset ovet vielä ala-ikäisiä ja kaipaavat toista vanhempaansa tueksi. Eli pelkkä ex-status ja yhteinen historia ei mielestäni riitä.
Myös exän sukulaisten hautajaisiin ei ole asiaa ellei ole oikeasti läheinen ystävä vainajan kanssa. "Se on mun lasten mummo, tulen vaikka ei olla nähty kasvokkain viiteen vuoteen." on vaan typerää. Lapset voivat mennä aivan hyvin sen exän (ja hänen mahdollisen uuden puolisonsa) kanssa.
Riippuu ihan exien suhteesta. Ei sinne mennä ainakaan ilkkumaan, että "hä hä hää, onneksi kuolit". Asiallisena surijana voi hyvin mennä, oli erosta sitten 1v tai 50v.
Se kuitenkin muistaa, että siunaus on julkinen (ei tarvi olla kutsuttu), mutta muistotilaisuus on vain kutsutuille (voidaan esittää joko ennalta tai siunauksen yhteydessä).
Ex -puolison roolissa ei pidä mennä. Sen sijaan jos on eron jälkeen hyvä ystävyys pysynyt niin sitten kyllä, jos hautajaiset eivät ole hiljaiset.
Isä tuli äidin hautajaisiin, vaikka erosta 30 vuotta. En nähnyt mitään syytä estellä.
Itse en menisi ex-mieheni hautajaisiin. Riippuu varmaan suhteesta, millainen on ollut avioliitossa ja eron jälkeen.
Exäni hautajaisissa meitä oli 3 vaimoa eturivissä. Meidän erosta oli noi 30 vuotta.
Mielestäni voi mennä,jos on ollut eron jälkeen hyvissä väleissä.Isäni hautajaisissa oli hänen kolme ex-vaimoaan,joista kahden kanssa ei ollut yhteisiä lapsia.
Minä en menisi exäni hautajaisiin. Ollaan eron jälkeen oltu tekemisissä vain lasten asioissa. Lapset jo isoja. Mieheni ex taas varmasti tunkee mukaan, vaikka ei kutsuttaisi. Tunkee myös miehen sukulaisten hautajaisiin, vaikka ei ole kutsuttu tai eivät ole tekemisissä satunnaisia fb-tykkäyksiä lukuunottamatta. Ajattelee juuri noin, ettei kirkkoon tarvitse kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Exäni hautajaisissa meitä oli 3 vaimoa eturivissä. Meidän erosta oli noi 30 vuotta.
Kamalan epäkunnioittavaa sitä uusinta, sillä hetkellä siis ainoaa oikeaa, puolisoa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalan epäkunnioittavaa sitä uusinta, sillä hetkellä siis ainoaa oikeaa, puolisoa kohtaan.
Ei ole. Sehän kertoo vain että kyseessä on ollut ehtiväinen mies. Jokainen voi sitten kohdallaan miettiä kuinka monta exää haluaa hautajaisiinsa.
Adressin lähettäisin jos lapset isoja, nyt ovat siinä rajoilla... 15 ja 18...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla exillä on tarve tuoda itseään esiin sinä "oikeana" puolisona, varsinkin jos on yhteisiä lapsia. Surullista, ettei edes 30 vuodessa pääse sen vertaa elämässään eteenpäin.
Menisin kyllä ex-mieheni hautajaisiin, mutta en istuisi eturivillä.
Toivottavasti myös ex-mieheni tulisi minun hautajaisiin jos kuolisin. Onhan hän ollut iso osa minun elämästä.
Meidän suvussa myös entiset puolisot ovat tervetulleita hautajaisiin ja muistotilaisuuksiin. Jos entinen puoliso ei halua tulla, se on oma valintansa.
Hautajaiset ovat rituaali jälkeenjääneille. Jos ei haudata hiljaisuudessa, olisi mielestäni kohtuutonta käännyttää kappelin ovelta pois ihminen joka on saattanut jakaa useita kymmeniä vuosia vainajan kanssa. Varmasti exällä on syynsä miksi tahtoo hautajaisiin, voi olla esim. psykologisesti tärkeä päätepiste erolle, ja harvoin ihmiset ovat asiattomia itse seremoniassa. Muistotilaisuuteen pääsyn voi sitten joku kyllä estää jos on vaikka seinähullu juoppo exä.
Olin talvella hiljaisissa hautajaisissa joihin oli vainajan tahdon vastaisesti kutsuttu eräs hänen pitkäaikaisista ystävistä jonka kanssa välit menivät viimeisen elinvuoden aikana. Syynä tähän oli todellisuudessa vainajan muistiin vaikuttava sairaus, vaikkei sitä itse tajunnut vaan laski parissa kuukaudessa 60v. pitkän ystävyyden viemäristä alas. Ystävälle oli äärimmäisen tärkeää saattaa haudan lepoon sekä vainaja että riita, ja piti muistotilaisuudessa kauneimman puheen.
Vierailija kirjoitti:
Menisin kyllä ex-mieheni hautajaisiin, mutta en istuisi eturivillä.
Toivottavasti myös ex-mieheni tulisi minun hautajaisiin jos kuolisin. Onhan hän ollut iso osa minun elämästä.
Meidän suvussa myös entiset puolisot ovat tervetulleita hautajaisiin ja muistotilaisuuksiin. Jos entinen puoliso ei halua tulla, se on oma valintansa.
Menisitkö kirkkoon, vaikka ei kutsuttaisi exäsi muistotilaisuuten? Vai menisitkö kutsumatta muistotilaisuuteenkin? Olettaisit automaattisesti, että sinut on kutsuttu? Sitten, jos on erikseen kutsuttu, tottakai voi mennä.
Minä en menisi, mutta jos olisi alaikäisiä lapsia, niin voisi ehkä mennä heidän tuekseen. Jos se siis olisi miehen omaisille ja lapsille ok.
Ex appivanhempieni hautajaisiin menisin ilman muuta - jos se siis heidän lähiomaisilleen kävisi. Olen heidän kanssaan vielä hyvissä väleissä ja nähdään muutamia kertoja vuodessa.
Muakin kiinnostaisi tietää, miksei ex-puoliso saisi mennä hautajaisiin.