Miksi selkäänpuukotusta työpaikalla?
Olen miettinyt, mikä minua työssäni uuvuttaa ja ahdistaa ja tänään se selvisi: tunne, että minua uhataan.
Työpaikalla on selkäänpuukottamisen kulttuuri ja siellä muutamat ihmiset pyrkivät julkiseen nolaamiseen aina kun saavat tilaisuuden. Samalla nostavat itseään. Olen opetusalalla ja mietin, mistä tämä tulee? Mikä näillä ihmisillä on mennyt pieleen, kun he 'jahtaavat' toisia ja yrittävät löytää virheitä, jotta voisivat arvostella?
Kommentit (10)
Mulla oli työkaveri, joka teki työnsä ihan aidosti hutiloiden ja huonosti. Jos joku koitti edes hienovaraisesti hänelle vihjasta jatkuvien virheiden korjauttaminen meillä muillä käyvän kalliiksi, oli hänestä taas jahti ja mustamaalaus täydessä vauhdissa.
Olen miettinyt, mikä minua työssäni uuvuttaa ja ahdistaa ja tänään se selvisi: tunne, että minua uhataan.
Työpaikalla on selkäänpuukottamisen kulttuuri ja siellä muutamat ihmiset pyrkivät julkiseen nolaamiseen aina kun saavat tilaisuuden. Samalla nostavat itseään. Olen opetusalalla ja mietin, mistä tämä tulee? Mikä näillä ihmisillä on mennyt pieleen, kun he 'jahtaavat' toisia ja yrittävät löytää virheitä, jotta voisivat arvostella?
Olen hoitoalalla ja viimeksi tänään seuraava tapaus:Henkilö x sanoo, että ota tuosta hyllystä kaikki y asiat ja toimita a paikkaan.
Menen tarkistamaan hyllyn ja kokoan kaikki näkemäni y asiat valmiiksi kuljettamista varten.
Poistun hetkeksi paikalta ja juuri ennen kuin lähden viemään näitä asioita a paikkaan jostakin syystä päätänkin käydä vielä hyllyjen luona. Huomaankin, että hyllylle on ilmestynyt uusi y asia.
Olen ihmeissäni, koska juurihan olin tarkistanut hyllyn.
Ärsytti. Joku siis yritti tahallaan sabotoida työntekoani. Jos en olisi toimittanut kaikkia y juttuja oikeaan paikkaan. Olisin saanut jälkeenpäin kuulla kuinka huoleton olen, koska en tarkistanut hyllyä kunnolla ja ottanut kaikkia y asioita pois.
Äh. Aika sekavasti selitetty, mutta vituttaa tämä tällainen tahallinen sabotointi! Yritetään saada toinen huonoon valoon järkkäämällä tällaisia pikku piloja.
joku kolmas tai alkuperäinen tavaroiden laittaja löysi sen ohjeen annettuaan, mutta ei nähnyt sinua? Mikä olisi ollut oikea tapa sinusta menetllä, ettei olisi koittanut sabotoida työtäsi?
..jossa tuodaan esille, miten olen toiminut väärin ja virheellisesti, vaikka helposti palautetta voisi antaa myös minulle suoraan.
Samoin toimitaan muiden kohdalla eli en suinkaan ole ainoa.
Mietin vaan, että mistä tuo tulee? Eikö nuo nolaajat ole saaneet tarpeeksi huomiota?
ei käydä työssä tehdäksemme työmme hyvin, vaan siksi,että huomaisimme toisten virheet ja pääsemme niistä huomauttamaan. Sekös itsetuntoa kohottaa.
Kukaan ei uskalla puhua vaikeuksistaan tai hankalista tilanteista, kun heti joku besserwisser pyörittelee silmiään "Ai ei mulla vaan oo mitäääään vaikeuksia sen luokan kanssa."
Kukaan ei uskalla puhua vaikeuksistaan tai hankalista tilanteista, kun heti joku besserwisser pyörittelee silmiään "Ai ei mulla vaan oo mitäääään vaikeuksia sen luokan kanssa."
mitä kaikilla on.
Mutta mä vaan oon huomannut kauhukseni, että mä ite ehkä olen muuttumassa sellaiseksi leuhkaksi myös! Kai tälläisellä hengellä varustetulla työpaikalla on ikään kuin pakko valita puolensa; joko on jotenkin "onneton tapaus" (mihin säkin siis viittaat) tai sitten täytyy olla olevinaan niin superhyvä.
Sairasta!
En ollut yllättynyt siitä, että kyseessä on opetusala. Olen tällä hetkellä töissä opilaitoksessa muissa kuin opetushommissa ja täytyy sanoa, etten pitkän työhistoriani aikana ole missään muualla törmännyt ihan näin likaisiin juttuihin. Terveydenhoidon puolelta olen tosin kuullut vastaavia esimerkkejä. Näillä aloilla ollaan jämähdetty jonnekin seiskytluvun mielenmaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
En ollut yllättynyt siitä, että kyseessä on opetusala. Olen tällä hetkellä töissä opilaitoksessa muissa kuin opetushommissa ja täytyy sanoa, etten pitkän työhistoriani aikana ole missään muualla törmännyt ihan näin likaisiin juttuihin. Terveydenhoidon puolelta olen tosin kuullut vastaavia esimerkkejä. Näillä aloilla ollaan jämähdetty jonnekin seiskytluvun mielenmaisemaan.
Vanha ketju, mutta selkäänpuukotus ei ole kadonnut minnekään. Olen ollut vuosia sekä hoitoalalla että opetusalalla. Hoitoalalla työpaikkakiusaamista ja selkäänpuukottamista on jonkin verran enemmän. Hoitoalan hierarkia on hyvin jäykkä ja jotkut esimiehet käyttävät mielivaltaa kyykyttäessään alaisiin ja voivat käyttää myös palkanlaskentaa käsikassarana (esim. perusteettomat palkanpidätykset, vuosilomien tahallinen väärin ilmoittaminen, ikälisien maksamatta jättäminen, jne.) aiheuttamaan alaiselle harmia ja henkistä kuormitusta. Muita alaisia voidaan kannustaa kohtelemaan jotain kollegaa epäasiallisesti.
Opetusalalla toiminta ei ole aivan yhtä suoraviivaista. Selkäänpuukotukset, mustamaalaamiset ja perättömien huhujen levittämiset lisääntyvät erityisen paljon silloin, kun tehtäviä on vähän tarjolla. Esimiehen suosikkilistalle koetetaan päästä keinolla millä tahansa.
.
Olen hoitoalalla ja viimeksi tänään seuraava tapaus:
Henkilö x sanoo, että ota tuosta hyllystä kaikki y asiat ja toimita a paikkaan.
Menen tarkistamaan hyllyn ja kokoan kaikki näkemäni y asiat valmiiksi kuljettamista varten.
Poistun hetkeksi paikalta ja juuri ennen kuin lähden viemään näitä asioita a paikkaan jostakin syystä päätänkin käydä vielä hyllyjen luona. Huomaankin, että hyllylle on ilmestynyt uusi y asia.
Olen ihmeissäni, koska juurihan olin tarkistanut hyllyn.
Ärsytti. Joku siis yritti tahallaan sabotoida työntekoani. Jos en olisi toimittanut kaikkia y juttuja oikeaan paikkaan. Olisin saanut jälkeenpäin kuulla kuinka huoleton olen, koska en tarkistanut hyllyä kunnolla ja ottanut kaikkia y asioita pois.
Äh. Aika sekavasti selitetty, mutta vituttaa tämä tällainen tahallinen sabotointi! Yritetään saada toinen huonoon valoon järkkäämällä tällaisia pikku piloja.