Kysyttekö te aina vieraiden erityisruokavalioista?
Mulla on ollut aina oletus, että jos joku ei voi syödä jotain, hän osaa itse oma-aloitteisesti joko kertoa asiasta etukäteen tai jättää syömättä sen osan tarjottavista, jota ei voi syystä tai toisesta syödä.
Tuli mieleen tuosta täysjyväkakkulapsesta.
Kommentit (84)
laittaa kaikille sopivaa.
Yleensä allergikot eivät voi syödä, jos ei ole erikseen laitettu.
Olisi aina noloa tarjota meriherkkuillallinen kala-allergikolle.
ystäväni ovat kyllä kertoneet sitä mukaa, jos jokin esim. keliakia on ilmennyt
jos nyt ei ole joku ihan sellainen tuttu, jonka kanssa on koko ajan tekemisissä ja jonka ruokavalion hyvin tiedän. Mutta jos nyt tulee sukulaisia, joita näkee kerran vuodessa, niin kysyn, koska rajoituksetkin voi muuttua.
ettei tulisi laitettua turhaan ruokaa, mitä vieraat ei voikaan syödä. Jossain sukujuhlissa nyt kaikkien rajoitteet on muutenkin tiedossa, mutta jos kutsuu kaukaisempia kavereita vaikka päivälliselle, niin toki kysyn.
kukaan perheenjäsen ja läheinen ystävä ei noudata mitään erikoista ruokavaliota eikä allergioitakaan ole. Yleensä sitten teen varmuuden vuoksi kaiken edes hylana jos tulee vieraampia kylään.
Mun mielestä se vastuu kuuluu sille jolla on niitä rajoituksia, kertokoon niin tiedän.
Poikkeuksena lapset. Jos meille tulee joku uusi lapsi kylään, niin kyllä mä kysyn sen vanhemmilta ihan varuiksi että onko jotain ruoka-aine-allergiaa? Kellään ei ole ollut, onneksi!
Jos siis kylään tulee lasten kavereita, joita en tunne entuudestaan, kysyn vanhemmilta, voivatko lapset syödä kaikkea vai onko allergioita.
Aikuisten ollessa kyseessä lähden siitä, että he osaavat itsekin sanoa, jos eivät voi jotakin syödä.
on niin huono muisti, että kysyn varmuuden vuoksi aina. Monella nyt kumminkin on kaikkea laktoosivaivaa ja puolet tutuista on jonkinasteisia kasvissyöjiä. Ei noista kirjaa enää pidä eikä kysyvä tieltä eksy :)
ja koen, että jos asiaa ei kysytä ja sanon itse, että tarvitsen gluteenitonta ruokaa, niin silloin tavallaan velvoitan emännän tekemään jotain minulle erikseen. Yleensä ruokarajoitteiset eivät halua tehdä numeroa dieetistään eikä aiheuttaa mitään ylimääräistä vaivaa.
Oletan, että vieraat ilmoittavat itse etukäteen tai syövät valikoivasti. Merkitsen kyllä vihkoon ruokarajoitteet sitä mukaa kuin niitä tulee esiin.
kysyn aina vierailtani, koska ruokarajoitteisena tiedän, miten noloa on alkaa etukäteen soittelemaan ja selittelemään "vaatimuksiaan". Joskus olen ollut sanomatta mitään ja jättänyt vain syömättä, mutta sekin tietysti loukkaa isäntäväkeä.
Mieluummin kysyn kuin jään ruokavuoren kanssa ihmettelemään, miksei vieraille maistunut.
Mun mielestä se vastuu kuuluu sille jolla on niitä rajoituksia, kertokoon niin tiedän.
Poikkeuksena lapset. Jos meille tulee joku uusi lapsi kylään, niin kyllä mä kysyn sen vanhemmilta ihan varuiksi että onko jotain ruoka-aine-allergiaa? Kellään ei ole ollut, onneksi!
Jos ei löydy tarjottavista sopivaa, niin voi jättää syömättä.
Mutta mun suvussa paljon allergioita eikä olla niiden suhteen mitään draamaqueeneja. Jos mennään jonnekin missä ei ole sopivaa syötävää, niin ollaan ilman tai syödään omia eväitä. Jos aikuinen ihminen ei osaa ilmoittaa omasta tai lapsensa allergiasta, niin se on kyllä silloin ihan heidän oma ongelmansa.
tuntitolkulla olla syömättä?
Jos ei löydy tarjottavista sopivaa, niin voi jättää syömättä.
mielestäni se kuuluu hyvän emännän / isännän rooliin että varmistaa mahdolliset ruokarajoitusket. Eihän se kylään tuleva voi edes tietää aiotaanko tarjota mitään kahvia kummoisempaa, olisi noloa ruveta luettelemaan ilman kysymistä että "mä en sitten syö sitä ja tätä ja tota..." ja sitten toinen sanoisi aijaa, kahviahan me vain...
niin vieras ei voi olettaa teidän haluavan tarjota sopivaa ruokaa. Jos kysyy, niin sitten vieras tietää olevansa tervetullut.
koska homma on mielestäni kohteliaampaa niin päin. Enkä myöskään muista kaikkien tuttujen ruokarajoituksia, vaikka olisivat meillä useammankin kerran käyneet, esim. kun osa on laktoosi-intolerantikkoja ja pari maitoallergista. Mieluummin varmistan, koska he eivät välttämättä tajua että en muista kaikkien ruokarajoituksia vaikka ne olisikin kerrottu joskus aikaisemmin.
häihin, niin samalla mainitset, että olet allerginen sille ja sille ruoka-aineelle. Jos kuitenkin käy niin, että sulle ei ole mitään syötävää häissä, niin haet kassista/autosta omat eväät. Yksinkertaista. Ihmiset joilla ei ole allergioita, harvemmin tajuavat kysyä niistä, mutta sun pitäs kyetä niistä mainitsemaan.
tietenkin.