Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysyttekö te aina vieraiden erityisruokavalioista?

Vierailija
02.03.2012 |

Mulla on ollut aina oletus, että jos joku ei voi syödä jotain, hän osaa itse oma-aloitteisesti joko kertoa asiasta etukäteen tai jättää syömättä sen osan tarjottavista, jota ei voi syystä tai toisesta syödä.

Tuli mieleen tuosta täysjyväkakkulapsesta.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy ketään, jonka ruokavaliota en tuntisi. Jos järjestäisin juhlat, joihin tulisi oudompia vieraita, niin kysyisin toki ruokavalion.

Vierailija
62/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka olette sitä mieltä, että olkoon syömättä, jos ei ruoka sovi, niin eikö teitä harmita, että olette tehneet turhaan ruokaa tarjolle? Itse kysyn, koska en halua tehdä turhaa työtä vieraiden syödessä sitten omia eväitään. Lisäksi tuollainen asenne tuntuu hieman vihamieliseltä omia ystäviä ja läheisiä kohtaan. Helppohan se on kysäistä ruokavaliot, kun kutsuu vieraita. Niin toinenkin säästyy nololta selittelyltä.

on kertoa itse etukäteen jos on ruokarajoitteita.

Ja kyllä kaikki ovat tähän saakka kertoneetkin.

Otan itse erikoistarpeet kyllä mielelläni huomioon (lähipiiriin kuuluu mm. keliaakikkoja ja kasvissyöjiä), mutta tuo (muuten ainoastaan suomalaiseen kulttuuriin kuuluva, näin parisenkymmentä vuotta ulkomailla asuneena) emännän toimittama kysely ruokarajoitteista on minusta hiukan erikoista. Mikä estää ko. henkilöä itse mainitsemasta asiasta etukäteen?

Miten niin suomalaiseen kulttuuriin kuuluva? Asun Ranskassa, ja kyllä täällä illallisvierailta kysellään useinkin rajoitteita. Allergioita tuntuu olevan vähän, mutta täällä on muuten esim. uskonnoista johtuvia rajoitteita väestöllä paljon. Samoin Ruotsissa asuessani tuo oli ihan normaali kysymys.

En edelleenkään tajua, miksi niitä vieraita pitää kutsua, ellei niiden hyvinvointi kiinnosta tuon vertaa?

Enemmän tuo asenne "olkoot sitten ilman" kuulostaa perisuomalaiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

häihin, niin samalla mainitset, että olet allerginen sille ja sille ruoka-aineelle. Jos kuitenkin käy niin, että sulle ei ole mitään syötävää häissä, niin haet kassista/autosta omat eväät. Yksinkertaista. Ihmiset joilla ei ole allergioita, harvemmin tajuavat kysyä niistä, mutta sun pitäs kyetä niistä mainitsemaan.

ainakin tämän ja parin muunkin viestin mukaan olevan todella epävieraanvaraisia metsäsuomalaisia! Totta kai kysytään AINA allergioita/rajoitteita, ihan siis kohteliaisuuden vuoksi. Kukaan ei halua olla vaivaksi ja ryhtyä vaatimaan, se on TIETYSTI isännän/emännän asia kysyä. Ja ei, minä en ole allerginen millekään ja syönkin mielelläni kaikkea. Samoin perheeni on lähestulkoon kaikkiruokainen, kolmea lasta myöten.

Lähipiiristä kuitenkin löytyy keliakiaa, maitoallergiaa ja vegaaneja, ei tulisi mieleenkään tehdä tarjottavia jotka ei heille sopisi. Jos tulet kylään, voit olla varma saavasi sopivaa purtavaa vaikka olisit 6 ruoka-aineen imetysdieetillä. Minä kun kutsun kotiini/kutsuihini vain ihmisiä, joista pidän ja joiden haluan kaikissa olosuhteissa viihtyvän ja voivan mahdollisimman hyvin!

Vierailija
64/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletan myös, että jos on jotain, niin ihminen osaa kertoa sen itse.

Vierailija
65/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla on pari tuttua, joilta en haluais kuulla näistä "rajoitteista". Menee nyt vähän aiheen ohi, mutta aikuisen ihmisen pitäisi minun mielestäni vastata ruokarajoitteista kysyttäessä jos on allergioita tai vastaavia, eikä alkaa luetella ruokia, joita inhoaa! Mulla on kaksi tuttua, jotka aina kuvailee, miten sienten rakenne etoo heitä. Että ei sitten mitään sieniä heille, pliis! Ja toinen toitottaa, miten hän oksentaa jos ruoassa on vähänkin sipulia. Hänellä on kuulemma niin tarkka makuaisti. Olen käyttänyt hänelle tarjoamissani sörsseleissä sipulijauhetta, eikä kaveri oo kertaakaan yrjönnyt, vaan kehunut ruokia :)

Sitten kerran yhden tutun ex-avopuoliso oli tulossa miehensä kanssa meille kylään ja pitkämatkalaisille aateltiin tietysti tarjota ruokaa. Ei tunnettu naista entuudestaan, joten kysyin tietysti, että tartteeko ruoassa huomioida jotakin erityistä. No, tää nainen kertoi olevansa vegaani, jolle ei käy mikään eläinperäinen. Ja lisäksi hän käytti vain raakaravintoa. Lisäksi hän oli soija-allergikko. Myönsin, etten kyllä tiiä mitä tarjoaisin. Tämän naisen mielestä ko ruokavalio ei nyt niin erikoinen ollut. Että jos mä vaan tajuan, mikä on vegaani, soija ja raaka, niin helppoahan se sitten on. Onneksi pariskunnan mies tuli vähän vastaan ja lupasi, että jos tarjotaan vaikka salaattia, niin he tuovat jotain mukanaan tälle naiselle.

Vierailija
66/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka olette sitä mieltä, että olkoon syömättä, jos ei ruoka sovi, niin eikö teitä harmita, että olette tehneet turhaan ruokaa tarjolle? Itse kysyn, koska en halua tehdä turhaa työtä vieraiden syödessä sitten omia eväitään. Lisäksi tuollainen asenne tuntuu hieman vihamieliseltä omia ystäviä ja läheisiä kohtaan. Helppohan se on kysäistä ruokavaliot, kun kutsuu vieraita. Niin toinenkin säästyy nololta selittelyltä.

on kertoa itse etukäteen jos on ruokarajoitteita. Ja kyllä kaikki ovat tähän saakka kertoneetkin. Otan itse erikoistarpeet kyllä mielelläni huomioon (lähipiiriin kuuluu mm. keliaakikkoja ja kasvissyöjiä), mutta tuo (muuten ainoastaan suomalaiseen kulttuuriin kuuluva, näin parisenkymmentä vuotta ulkomailla asuneena) emännän toimittama kysely ruokarajoitteista on minusta hiukan erikoista. Mikä estää ko. henkilöä itse mainitsemasta asiasta etukäteen?

ja kyllä täällä kutsuja kyselee. Eli ei vain suomalainen tapa, vaikka sinun kotimaassasi sitä ei harrasteta. Hassua, miten joillekin on vain Suomi ja 'ulkomaat'.

Niin, itse olen asunut tassa parinkymmenen vuoden aikana useammassakin maassa (nyt viides maa menossa). "Hassua" etta sulle ei tullut se mahdollisuus mieleen...

Vierailija
67/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kertoa itse etukäteen jos on ruokarajoitteita. Ja kyllä kaikki ovat tähän saakka kertoneetkin. Otan itse erikoistarpeet kyllä mielelläni huomioon (lähipiiriin kuuluu mm. keliaakikkoja ja kasvissyöjiä), mutta tuo (muuten ainoastaan suomalaiseen kulttuuriin kuuluva, näin parisenkymmentä vuotta ulkomailla asuneena) emännän toimittama kysely ruokarajoitteista on minusta hiukan erikoista. Mikä estää ko. henkilöä itse mainitsemasta asiasta etukäteen?

ja kyllä täällä kutsuja kyselee. Eli ei vain suomalainen tapa, vaikka sinun kotimaassasi sitä ei harrasteta. Hassua, miten joillekin on vain Suomi ja 'ulkomaat'.

Niin, itse olen asunut tassa parinkymmenen vuoden aikana useammassakin maassa (nyt viides maa menossa). "Hassua" etta sulle ei tullut se mahdollisuus mieleen...

Tässä on jo kuitenkin todettu, että tuo kysely kuuluu normaaliin kohteliaisuuteen monessakin maassa, eikä todellakaan ole mikään "ainoastaan suomalaiseen kulttuuriin kuuluva" ilmiö, niin kuin tuolla yllä väität.

Vierailija
68/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä kysyy, tulee todella pitkä lista sopimattomista ruoka-aineista ja kun niitä sitten väsää, huomaakin 9/10 syövän ihan niitä tavallisia tarjottavia ja erikoiset eväät jäävät syömättä. "Kyllä minä nyt tämän verran tätä voin syödä" tai "ei se tässä haittaa".

Jos joku oikeasti ei voi jotain syödä, hän on sen kyllä osannut kertoa ennakolta tai pyytää jotain hänelle sopivaa.

Meillä on kaksi allergista lasta. Toinen on äärimmäisen allerginen kananmunalle eikä voi syödä sitä missään muodossa minkäänlaisia määriä. Ei todellakaan yhtään. Aina jos tulee kutsu jonnekin, terotan jo etukäteen ja vielä uudestaan paikan päällä että eihän tässä ole kananmunaa.

Toinen lapsi on allerginen myös mutta hänellä on joitakin ruoka-aineita mitä siedätetään. Eli annetaan pieniä määriä esim. kerran viikossa. Näitä ruoka-aineita en kerro. Otan sitten varalta jotain ruokaa mukaan jos käykin niin ettei pöydässä ole mitään mitä lapsi saa syödä.

Vierailija
69/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla on pari tuttua, joilta en haluais kuulla näistä "rajoitteista". Menee nyt vähän aiheen ohi, mutta aikuisen ihmisen pitäisi minun mielestäni vastata ruokarajoitteista kysyttäessä jos on allergioita tai vastaavia, eikä alkaa luetella ruokia, joita inhoaa!

Kyllä mä kuulen ihan mielelläni inhokeistakin, etten sitten juuri sitä inhokkiruokaa tyrkytä. Itse kammoan äyriäisiä. Toki niitä kohteliaisuudesta syön, jos tarjotaan kyläpaikassa, mutta ei niistä kyllä mitenkään hyvä maku suuhun jää.

Kun ei se kutsujen tarkoitus yleensä ole ruokkiminen, vaan viihtyminen.

Vierailija
70/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin kavereiden kesken syödään ja ollaan tietoisia toistemme rajoitteista suht hyvin. Itse en voi syödä tomaattia enkä paprikaa, mutta ikinä en siitä mitään numeroa tee.

Vierailija
71/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vieraiden tullessa aina vegaanista ruokaa koska se sopii kaikille. Yritän nykyään myös tehdä lähes kaiken gluteenitta ja vehnättä. Mutta soijayliherkkyys pitäisi myös tietää etukäteen, ja muut allergiat.

Vierailija
72/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vieraiden tullessa aina vegaanista ruokaa koska se sopii kaikille. Yritän nykyään myös tehdä lähes kaiken gluteenitta ja vehnättä. Mutta soijayliherkkyys pitäisi myös tietää etukäteen, ja muut allergiat.

Siis ihan oikeaa vegaaniruokaa jossa ei ole mitään eläinkuntaa nähnyttäkään ihan vaan varmuuden vuoksi? Onko teillä itsellä perheessä erikoisruokavalioita, vai mistä syystä olet noin varovainen?

Vierailija
73/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että aikuiset saavat suunsa auki ja kertovat, jos heillä on keliakia, maitoallergia tai muu olennaisesti tarjottaviin vaikuttava sairaus tai ovat vegaaneja tms. Ja kertovat myös lastensa puolesta jo etukäteen, jos lapsi on kutsuttu vaikka synttäreille. Jos ei kerro etukäteen, niin ei voi olettaa, että osaan kaikkiin mahdollisiin ruokavalioihin varautua.

Komppaan. Ainoa vaiva mihin saatan varautua oma-aloitteisesti on laktoosi-intoleranssi, koska se on niin yleinen.

Kyllä aikuisen ihmisen pitää ihan itse pystyä/kehdata kertoa jos on niin vakavasti allerginen jollekin ruoka-aineelle tai on esim keliakia niin ettei voi sen takia syödä jotain.

Makuasiat on erikseen. Katsoisin kyllä nenänvartta pitkin sellaista aikuista joka kertoisi ettei syö jotain ruoka-ainetta koska ei pidä siitä.

Vierailija
74/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on jotenkin hassua tehdä varmuuden vuoksi vegaanista ruokaa, koska hyvin harva ihminen noin yleensä on vegaani. Vegetaristeja on useampia, mutta hehän syövät munia, maitotuotteita jne joten se ei ole ongelma.

Itselle ei tulisi mieleenkään varautua varmuuden vuoksi jonkun aatteen takia. Allergiat jne asia erikseen. Kyllä ne vegaanitkin voi syödä ruokia joissa on esim munia tms, vaikka mikä olisi vakaumus. Nähkööt nälkää sitten jos eivät etukäteen ilmoita.

Vierailija
75/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasiat on erikseen. Katsoisin kyllä nenänvartta pitkin sellaista aikuista joka kertoisi ettei syö jotain ruoka-ainetta koska ei pidä siitä.

Meillä kaikilla ei vaan ole sama maku. Jos etukäteen kysytään, kerron etten syö äyriäisiä. Ellei kysytä, syön, jos tarjotaan. Mutta oksennus pyörii oikeasti kurkunpäässä. Minulle äyriäisten syöminen on yhtä vastenmielistä kuin hyönteisten syöminen. Eli ei kovin miellyttävä ilta. Mutta emäntä voi tietysti olla tyytyväinen, kun järjesti niin (omasta mielestään) onnistuneen illan, eikä tarvinnut katsoa ketään nenänvartta myöten.

Vierailija
76/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita ei kiinnosta kysymällä ottaa vieraita huomioon edes järkkää mitään kutsuja? Ei ainakaan vieraanvaraisuuttaan. Taitaa olla niitä tyyppejä joiden kutsut ovat yksin HEIDÄN iltansa, vieraat saisivat olla iloisia että heidät on yleensä pyydetty paikalle. Vai vielä pitäis ruokaakin saada. :D

Hohhoijaa, kyllä TUO on se suomalainen tapa.

Vierailija
77/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ihan oikeasti fiksu tyyppi joten ihmettelin kun ruokapaikkoja valitessamme hän ilmoitti aina ettei "tykkää".

Syy selvisi myöhemmin, hänellä on todella herkkä hajuaisti ja tietyt ruoat yksinkertaisesti maistuvat todella voimakkailta. Kokkailen sitten makaronia ja muuta miedompaa hälle. Eipä se mun persettä repele että vieraat meillä viihtyy ja tulee toistekin.

Vierailija
78/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä

joita ei kiinnosta kysymällä ottaa vieraita huomioon edes järkkää mitään kutsuja? Ei ainakaan vieraanvaraisuuttaan.

olisi kiinnostavaa kuulla vastaus joltain.

Vierailija
79/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tuntuu olevan jotenkin tabu asia. Enkä todellakaan oleta että kukaan mua varten tekisi mitään erikseen, vaikka asiasta mainitsisinkin.

Mun sukulaiset esim tietää että karppaan, mutta eivät kyllä asiaa mitenkää tarjoiluissa huomioi. Jätän sopimattomat ruoka-aineet syömättä ja kahvipöydässä juon vain kahvia.

Vierailija
80/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vaikka kahvin kanssa, jotain suolaista ja makeaa? Tai sitten ruuat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä