Kysyttekö te aina vieraiden erityisruokavalioista?
Mulla on ollut aina oletus, että jos joku ei voi syödä jotain, hän osaa itse oma-aloitteisesti joko kertoa asiasta etukäteen tai jättää syömättä sen osan tarjottavista, jota ei voi syystä tai toisesta syödä.
Tuli mieleen tuosta täysjyväkakkulapsesta.
Kommentit (84)
Jos niitä kysyy, tulee todella pitkä lista sopimattomista ruoka-aineista ja kun niitä sitten väsää, huomaakin 9/10 syövän ihan niitä tavallisia tarjottavia ja erikoiset eväät jäävät syömättä. "Kyllä minä nyt tämän verran tätä voin syödä" tai "ei se tässä haittaa".
Jos joku oikeasti ei voi jotain syödä, hän on sen kyllä osannut kertoa ennakolta tai pyytää jotain hänelle sopivaa.
Jos vieras ei osaa kutsuttaessa kertoa erikoisruokavaliostaan, niin olkoon syömättä.
meni alkuvuodesta kaverisynttäreille. Ilmoitin tekstiviestillä kaverin äidille lapsen allergiat ja lisäksi vaihtoehtoja (kaupan valmiita) mitä pystyy syömään. Kerroin myös ettei kannata hänellä leipoa mitään koska lapsi ei tykkää syödä.
Nyt tosin nolottaa koska itse pokkana ilmoitin että voi syödä esim. carneval-keksiä jne. Mun ois pitänyt tarjoutua tuomaan omat eväät... =( No jospa seuraavalla kerralla.
meni alkuvuodesta kaverisynttäreille. Ilmoitin tekstiviestillä kaverin äidille lapsen allergiat ja lisäksi vaihtoehtoja (kaupan valmiita) mitä pystyy syömään. Kerroin myös ettei kannata hänellä leipoa mitään koska lapsi ei tykkää syödä.
Nyt tosin nolottaa koska itse pokkana ilmoitin että voi syödä esim. carneval-keksiä jne. Mun ois pitänyt tarjoutua tuomaan omat eväät... =( No jospa seuraavalla kerralla.
Mun mielestä se äiti ajattelee ennenkaikkea omaa lastaan ja se on hieno juttu se.
Oletan, että aikuiset saavat suunsa auki ja kertovat, jos heillä on keliakia, maitoallergia tai muu olennaisesti tarjottaviin vaikuttava sairaus tai ovat vegaaneja tms. Ja kertovat myös lastensa puolesta jo etukäteen, jos lapsi on kutsuttu vaikka synttäreille. Jos ei kerro etukäteen, niin ei voi olettaa, että osaan kaikkiin mahdollisiin ruokavalioihin varautua.
Jos vieras ei osaa kutsuttaessa kertoa erikoisruokavaliostaan, niin olkoon syömättä.
Jos järjestän illalliset, haluan, että kaikki viihtyvät. Siksi kysyn etukäteen paitsi allergioista myös mieltymyksistä. Outoa alkaa järjestää illallisia sillä asenteella, että "minähän syötän teille mitä huvittaa, jos ei minun mykysoppani kelpaa, niin olkaa nälässä"
Tarkoitus kun ei ole ruokkiminen vaan miellyttävän hetken viettäminen.
Kuuluu alkeellisimpiin käytöstapoihin.
jotka olette sitä mieltä, että olkoon syömättä, jos ei ruoka sovi, niin eikö teitä harmita, että olette tehneet turhaan ruokaa tarjolle? Itse kysyn, koska en halua tehdä turhaa työtä vieraiden syödessä sitten omia eväitään.
Lisäksi tuollainen asenne tuntuu hieman vihamieliseltä omia ystäviä ja läheisiä kohtaan. Helppohan se on kysäistä ruokavaliot, kun kutsuu vieraita. Niin toinenkin säästyy nololta selittelyltä.
että onko ruokarajoitteita - allergioita tai jotain erityisiä inhokkeja. Näin en tee tattimuhennosta sieniä inhoavalle tai aasialaista chilien poltetta kammoavalle.
Meillä käy paljon ruokavieraita enkä läheskään aina tunne kaikkia (puolisot, miehen työkaverit jne.)
Itselläni ne ovat lähinnä sitä, että vähän kutittaa suussa ja nenä voi mennä hetkeksi tukkoon. Noista en viitsi ilmoitella, koska hankalat osat voi jättää lautaselle, eikä ole vaarallista, jos jotain vahingossa syökin.
Sitten on allergioita, joissa reaktio voi viedä hengen ja reaktio voi alkaa siitä, että on kastikkeen sekoittamiseen on käytetty samaa lusikkaa , jolla nosteltiin pähkinöitä kuppiin... Noissa ymmärrän täysin liki vainoharhaisen tarkkuuden siinä, mitä syö ja myös omien eväiden tuomisen.
jotka olette sitä mieltä, että olkoon syömättä, jos ei ruoka sovi, niin eikö teitä harmita, että olette tehneet turhaan ruokaa tarjolle?
Ja melko kalliiksikin tulee hankkia jotain ostereita tai muita herkkuja jotka lentää roskiin sitten kun ei niitä jaksa yksinkään syödä. Ihan älytön ajatuskin syödä yksinään vaivalla tehtyjä herkkuja kun vieraat näkertää jotain keksiä siinä vieressä.
tuntuu olevan ihan illallisjärjestelyjen suola että pääsee vielä vittuilemaan edes yhdelle vieraalle asiasta jolle tämä ei parhaimmillaan voi mitään.
Ei sinne illallisille kokoonnuta emäntää palvomaan, kutsujen tarkoitus on saada koolle porukka yhteisen mukavan hetken varastamiseksi pois arjesta. Virallisemmillakin kutsuilla yritetään luoda yhteyksiä ihmisten välillä. Sotii kumpaakin tarkoitusta vastaan se että unohdetaan ne emännöinnin/isännöinnin alkeellisimmatkin säännöt, sääntö nro 1. ollen se että kutsuja on palvelija.
jotka olette sitä mieltä, että olkoon syömättä, jos ei ruoka sovi, niin eikö teitä harmita, että olette tehneet turhaan ruokaa tarjolle?
Ja melko kalliiksikin tulee hankkia jotain ostereita tai muita herkkuja jotka lentää roskiin sitten kun ei niitä jaksa yksinkään syödä. Ihan älytön ajatuskin syödä yksinään vaivalla tehtyjä herkkuja kun vieraat näkertää jotain keksiä siinä vieressä.
Jos on vieraita niin saavat ruokaa. Ja jos ruokaa jää yli siltä päivältä niin monesti se tulee syötyä sitten seuraavana päivänä. Ylipäätään ruokaa jää aina usein yli kun meillä on vieraita. Mä teen ruokaa niin että sitä riittää. Jos sitä pitää roskiin heittää, niin pahemmin harmita, yleensä sitä menee tosi vähän roskiin.
allerginen lapsi ilahtui tosi paljon, kun olin tehnyt hänelle oman minikakun ja muitakin tarjoiluja, jotka näytti samalta kuin muiden, mutta hänelle sopimattoman ainekset oli korvattu muulla. Oli se ilahtuminen pienen vaivan arvoista ja oli sen ikäinen lapsi, joka rekisteröi kyllä, ettei ollut vain valmisvaihtoehtoja hänelle (jotka nekin tietty parempi kuin ei mitään).
... eli kysyn vieraitten allergioista ja kerron kylään mennessä mahdollisimman hienovaraisesti perheemme ruokarajoitteista. Lähdeen siitä, että olen vastuussa lähinnä omasta käytöksestäni. Muistan aina miten ilahtunut yksi vakavasti allerginen lapsi oli siitä, kun kerrankin kyläpaikassa oli pöydässä hänellekin sopivia tarjoomuksia. Vieläpä useampaa sorttia.
Ajattelen samoin kuin ap: jos on jotain ruokarajoituksia, pitää voida olettaa että henkilö tuo ne itse esiin.
jotka olette sitä mieltä, että olkoon syömättä, jos ei ruoka sovi, niin eikö teitä harmita, että olette tehneet turhaan ruokaa tarjolle? Itse kysyn, koska en halua tehdä turhaa työtä vieraiden syödessä sitten omia eväitään. Lisäksi tuollainen asenne tuntuu hieman vihamieliseltä omia ystäviä ja läheisiä kohtaan. Helppohan se on kysäistä ruokavaliot, kun kutsuu vieraita. Niin toinenkin säästyy nololta selittelyltä.
on kertoa itse etukäteen jos on ruokarajoitteita.
Ja kyllä kaikki ovat tähän saakka kertoneetkin.
Otan itse erikoistarpeet kyllä mielelläni huomioon (lähipiiriin kuuluu mm. keliaakikkoja ja kasvissyöjiä), mutta tuo (muuten ainoastaan suomalaiseen kulttuuriin kuuluva, näin parisenkymmentä vuotta ulkomailla asuneena) emännän toimittama kysely ruokarajoitteista on minusta hiukan erikoista. Mikä estää ko. henkilöä itse mainitsemasta asiasta etukäteen?
jotka olette sitä mieltä, että olkoon syömättä, jos ei ruoka sovi, niin eikö teitä harmita, että olette tehneet turhaan ruokaa tarjolle? Itse kysyn, koska en halua tehdä turhaa työtä vieraiden syödessä sitten omia eväitään. Lisäksi tuollainen asenne tuntuu hieman vihamieliseltä omia ystäviä ja läheisiä kohtaan. Helppohan se on kysäistä ruokavaliot, kun kutsuu vieraita. Niin toinenkin säästyy nololta selittelyltä.
on kertoa itse etukäteen jos on ruokarajoitteita.Ja kyllä kaikki ovat tähän saakka kertoneetkin.
Otan itse erikoistarpeet kyllä mielelläni huomioon (lähipiiriin kuuluu mm. keliaakikkoja ja kasvissyöjiä), mutta tuo (muuten ainoastaan suomalaiseen kulttuuriin kuuluva, näin parisenkymmentä vuotta ulkomailla asuneena) emännän toimittama kysely ruokarajoitteista on minusta hiukan erikoista. Mikä estää ko. henkilöä itse mainitsemasta asiasta etukäteen?
ja kyllä täällä kutsuja kyselee. Eli ei vain suomalainen tapa, vaikka sinun kotimaassasi sitä ei harrasteta. Hassua, miten joillekin on vain Suomi ja 'ulkomaat'.
Pidän itsestään selvänä että kysyn onko allergioita tai muita ruokavalioita. Ja toivon että kehtaavat kysyttäessä sanoa.
Toisaalta vältän kyllä tekemästä diettiruokia, jotka on tehty dieettiruoiksi, vaan valitsen sellaista mikä käy kaikille (ja on hyvää). Automaattisesti (jos on siis isompi ja sekavampi porukka tulossa) otan huomioon laktoosi-intolerantit, kasvissyöjät ja muna-allergikot.
Johtuu siitä, ettei meillä ole lähipiirissä tai näissä tavallisesti kutsuttavissa ihmisissä yhtää ruokarajoitteista. En sitten välttämättä muista, kun ei ole yleensä tarvista.
Mä toivoisinkin, että nää rajoitteiset itse mainitsisi asiasta. Jos tuollaiseen harvoin törmää, niin ei sitä osaa ajatella, eikä muista.
Se on tosiaan vaiva mulle jos pitää ruveta tekemään monen erisortin sapuskoita yhden vaivaisen takia. Tuokoon omat eväät mukanaan.