Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysyttekö te aina vieraiden erityisruokavalioista?

Vierailija
02.03.2012 |

Mulla on ollut aina oletus, että jos joku ei voi syödä jotain, hän osaa itse oma-aloitteisesti joko kertoa asiasta etukäteen tai jättää syömättä sen osan tarjottavista, jota ei voi syystä tai toisesta syödä.

Tuli mieleen tuosta täysjyväkakkulapsesta.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on ajattelevainen ja kysyy. Ei ainakaan minun illallissuunnittelut ole menneet pilalle siitä että tiedustelen vielä varoiksi erikoisruokavaliot. Mutta olenkin normaali enkä mikään katkera oman edun valvoja.

Vierailija
22/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu minun mielestäni ihan peruskohteliaisuuteen kysyä, onko erityisruokavalioita. Samaa peruskohteliaisuutta on mielestäni myös se, että jos saa kutsun, kertoo, onko tulossa vai eikö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin on vain yksi allergikko ja on niin monelle allerginen, että on lähes mahdotonta osata hälle mitään laittaa.

Ja itse on sanonut, että tuo omat mukanaa.

Itselläni on kananmuna allergia. En ilmoittele asiasta enkä odota, että minulle mitään erikseen järjestetään. Jos kaikessa on munaa niin olen sitten syömättä.

Yksinkertaista.

Vierailija
24/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain täydelliset juntit luulee, että vieras ilmoittelee ruokarajoitteistaan ilman että kutsuja niistä kysyy. Se joka kutsuu, kysyy. Hääkutsussa tuollainen yleensä lukee siellä mahdollisessa infossa, tai sitten sitä kysytään ilmoittautuessa.

Vierailija
25/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoittanut allergiansa. Useasti vastaus on ollut, että he eivät ole kyselleet allergioita, koska eivät ota niitä huomioon. On aika noloa isäntäväelle että iltapukujuhlissa joku joutuu kaivamaan omia eväsleipiä, kun muilla hienot ruoat.

häihin, niin samalla mainitset, että olet allerginen sille ja sille ruoka-aineelle. Jos kuitenkin käy niin, että sulle ei ole mitään syötävää häissä, niin haet kassista/autosta omat eväät. Yksinkertaista. Ihmiset joilla ei ole allergioita, harvemmin tajuavat kysyä niistä, mutta sun pitäs kyetä niistä mainitsemaan.

Vierailija
26/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä en muuten (voi) syö(dä) kalaa, paprikaa tai ananasta".

Tämän takia aina itse kysyn onko vierailla ruokarajoituksia - vaikka itse en ole allerginen millekään ja syön kaikkea.

Vierailija
27/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet niin nolo ettet kehtaa sanoa allergioistasi. Kai laitat allergisen lapsesikin kaverisynttäreille ilmoittamatta allergioista ja sitten selän takana puhut pahaa, kun ne ja ne eivät tajunneet kysyä lapsen allergioista ja lapsiraukka joutui olemaan synttäreillä ihan ilman syötävää.

Vierailija
28/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi äärettömän noloa itse soitella, että minä en voi syödä sitä ja tätä, jos en edes tiedä mitä mahdollisesti olisi tarjolla (tai onko mitään). Yhtä harmillista olisi mennä kylään, jossa emäntä on tehnyt monta sorttia, enkä voisi ottaa niistä mitään allergioiden vuoksi. Harmillista sekä emännälle että vieraalle.

Siksi itse kysyn aina, ettei vieraiden tarvitse miettiä miten toimia. Ja koska tykkään laittaa useampaa sorttia pöytään, ja voin hyvin valita ainakin osan gluteenitonta/lihatonta/maidotonta/munatonta.

Vierailija
29/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni laittoi kerran meille tyttöjen illaksi kaikkea pientä suolaista ja makeaa. Oli huolella varmistanut että kaikki sopii kasvissyöjän ruokavalioon. Siinä istuessamme kertoili tästä huolellisuudestaan ja minä siinä hieman hämilläni kysyin onko hän ruvennut kasvissyöjäksi. Totesi MINUA varten laittaneensa, johon hitaasti vastasin olevani laktoosi-intolerantikko mutta muuten ehta lihansyöjä. Oli sekoittanut minut toiseen ystäväänsä jolla muisti olevan ruokarajoitteita, enkä minä ollut tietenkään tajunnut varoitella, olemmehan olleet yhdessä syömässä satoja kertoja 10 vuoden ystävyytemme aikana! Mikään ei sitten tietty ollut laktoositonta joten naureskellen asialle söin sipsejä. Saipahan äitinsä paljon ylimääräisiä lämpimäisiä. :)

Nykyään varmistaa aina että minä olen se maitovammainen.

Itse kysyn kutsuttavalta ja osoitan näin vieraanvaraisuuteni. Minusta kuulostaa merkillisen katkeralta toivottaa vieraille että "aikuinen ihminen saa suunsa auki". Vastaan voisi heittää että emäntä saisi sen oman suunsa avata ja kertoa mitä tarjoilee, jolloin vieras voi ilmoittaa käykö se omaan ruokavalioon, jos nyt suoraan kysyminen ja muukin vieraanvaraisuus on jotenkin itseltä pois.

Vierailija
30/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan kutsun, niin yleensä kun ilmoitan tulostamme, niin kerron myös, että meillä ollaan sille ja sille allergisia, oli sitä pyydetty ilmoittamaan tai ei. Sanon myös, että voin ottaa omat eväät mukaan ettemme ole turhaan vaivaksi, jos on vaikka tulossa paljon erilaisia allergisia vieraita. Mun mielestä ei ole mitenkään junttia sitä oma-aloitteisesti ilmoittaa. Se vasta onkin noloa, jos emäntä on unohtanut kysyä enkä mä olis sanonut asiasta mitään ja sitten toinen olis tehnyt päivän ruokia eikä me niitä voitas syödä.

Vierailija
31/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin on vain yksi allergikko ja on niin monelle allerginen, että on lähes mahdotonta osata hälle mitään laittaa.

Ja itse on sanonut, että tuo omat mukanaa.

Itselläni on kananmuna allergia. En ilmoittele asiasta enkä odota, että minulle mitään erikseen järjestetään. Jos kaikessa on munaa niin olen sitten syömättä.

Yksinkertaista.

tarkoittanee tässä yhteydessä "typerää".

Meillä ihmeteltäisiin noin munatonta vierasta.

Vierailija
32/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

johonkin syömään, oli nyt sitten häät tai muut illalliset, niin säkö haet autosta eväspakin ja voileivät ja alat syödä niitä???

häihin, niin samalla mainitset, että olet allerginen sille ja sille ruoka-aineelle. Jos kuitenkin käy niin, että sulle ei ole mitään syötävää häissä, niin haet kassista/autosta omat eväät. Yksinkertaista. Ihmiset joilla ei ole allergioita, harvemmin tajuavat kysyä niistä, mutta sun pitäs kyetä niistä mainitsemaan.

Vierailija
33/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina omat eväät mukana. Oli sitten häät, synttärit, tuparit jne. Joskus joku halusi tehdä kaikki tarjottavat lapsellekin syötäväksi, mutta äärimmäisen harvoin. Olisiko ollut reilua istuttaa lasta pyödässä syömättä mitään, kun muut herkuttelevat? Ehkä olisi yhtä lajiketta voinut syödä ja siine se.

Vierailija
34/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään sopivaa syötävää, niin tottakai söisin omia eväitäni. Miksen söisi? Tyhmäähän se olis pöydässä istua ja vain katsella kun muut syö.

Vierailija
35/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eli kysyn vieraitten allergioista ja kerron kylään mennessä mahdollisimman hienovaraisesti perheemme ruokarajoitteista. Lähdeen siitä, että olen vastuussa lähinnä omasta käytöksestäni. Muistan aina miten ilahtunut yksi vakavasti allerginen lapsi oli siitä, kun kerrankin kyläpaikassa oli pöydässä hänellekin sopivia tarjoomuksia. Vieläpä useampaa sorttia.

Vierailija
36/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellen etukäteen tiedä. Kysyn myös, ovatko esimerkiksi lasten ruokarajoitteet muuttuneet vai onko edelleen munaton-maidoton.

Jos lapseni menee kaverisynttäreille tms. ilmoitan ruoka-allergiat, ja kerron että voin tarvittaessa laittaa omat eväät mukaan.

Aikuisten juhlissa en ilmoita, jos ei kysytä. Ja pidän epäkohteliaana, jos ei kysytä. Yhtä typerää olisi minun mennä tyrkyttämään ruokarajoitteitani, jos en edes tiedä tarjotaanko muuta kuin vaikka viiniä: "minä en sitten voi syödä maitotuotteita." No en minä ollut ajatellut laittaa mitään syötävää..."

Vierailija
37/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eli kysyn vieraitten allergioista ja kerron kylään mennessä mahdollisimman hienovaraisesti perheemme ruokarajoitteista. Lähdeen siitä, että olen vastuussa lähinnä omasta käytöksestäni. Muistan aina miten ilahtunut yksi vakavasti allerginen lapsi oli siitä, kun kerrankin kyläpaikassa oli pöydässä hänellekin sopivia tarjoomuksia. Vieläpä useampaa sorttia.

Vierailija
38/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut allergiset saattavat jättää kertomatta ruokarajoitteistaan siksi, ettei "olisi vaivoiksi". Tuovat sitten tuliaisena jotain itselleen sopivaa. Musta on kivempi nähdä vaivaa sen eteen, että kaikki voivat syödä kaikkea, mitä tarjolla on.

Vierailija
39/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mielestäni allergikon pitää itse saada suu auki!

Ilman muuta otan huomioon allergiat, jos joku niistä ilmoittaa, mutta en aina ja joka kerran niitä erikseen muista kysyä!

ja toki läheisten allergiat muistan kysymättäkin!

Vierailija
40/84 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vieraiden tullessa aina vegaanista ruokaa koska se sopii kaikille. Yritän nykyään myös tehdä lähes kaiken gluteenitta ja vehnättä. Mutta soijayliherkkyys pitäisi myös tietää etukäteen, ja muut allergiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan