Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidin "työ"?

Vierailija
27.11.2012 |

Taas on saanut sieltä sun täältä lukea miten jotkut kotiäidit väittää että kotona lasten hoitaminen on ihan yhtä lailla työtä kuin mikä muukin. Ilmeisesti tällainen mielipide on aika laajastikin vallalla kun itsekin saan usein kuulla jonkun korjaavan äitiyslomasta puhuttaessa että "niin eihän siis se mitään lomaa ole..".

Olisi todella hauska tietää missä nämä ihmiset on töissä! En minä ainakaan voi omassa työssäni käyttää puolta tai enempääkin ajasta omien asioiden hoitamiseen (siivoamiseen, pyykkäämiseen, kauppoihin, jne). Olen itse kolmatta kertaa vanhempainvapaalla (1-1,5v/krt) ja koskaan ei ole ollut niin paljon omaa aikaa kuin nyt. Ehdin mainiosti hoitaa kaikki kotiaskareet päivän aikana ja vielä jää hyvin aikaa surffailuun, käsitöihin, yms.

Mitä tarkoitatte sillä että teette kotiäitinä täyttä työpäivää? Ei ainakaan meidän muksut ole vaatineet 100% huomiota vaan parin aterian laiton, nukutusten, vaipanvaihtojen, ulkoilujen, leikkien ja isompien kuskausten lisäksi jää rutkasti aikaa hoitaa muita juttuja. Esim. hyvin jää aika leipoa leivät itse (jotta vähän säästyy ruokalaskussa). Ja nyt en laske kotiäidin töihin pyykkejä, siivouksia, yms jotka joudun tekemään silloinkin kun olen töissä.

Minusta tämä kotiäitinä olo on ihanaa luksusta, ja en kyllä ikimaailmassa kehtaisi kenellekään töissäkäyvälle tällä hetkellä valitella "kiireitäni". Ei sen puoleen, nautin myös töistäni (ja palaan sinne taas muutaman kk päästä) - se on sitten taas uusi vaihe ja monet hyvät puolensa siinäkin (eikä vähimpänä juokseva kk-palkka).

Tämä ei varmaan ole mikään kovin suosittu aihe tällä palstalla mutta minua todellakin oikeasti kiinnostaa miksi kotiäidin työtä verrataan palkkatyöhön - valaiskaapa siis asiaa.

P.S. Meillä (ja valtaosalla muista perheistä) on ihan normaalit terveet lapset, sen ymmärrän että erityistä hoitoa vaativan lapsen kanssa tilanne voi olla vähän toinen.

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko nii että vain parempituloisilla on oikeus lisääntyä? Ennen elettiin enemmän omavaraistalouksissa, joka kerrostalopihassakin oli jokaisella oma maapläntti jossa kasvatettiin ruokaa ja vaimot oli kotona hoitamassa lapsia. Nykyään suurinosa ihmisistä ostaa kaupasta ihan kaiken mitä elääkseen tarvitsee ja se maksaa. Nykyään ei ole maapalstoja mitä viljellä niin paljon kuin ennen, eikä ihmisillä viitsimistä tai taitoa siihen. Kaiken ostaminen vie rahaa, paljon, ja jos vain yksi perheessä tienaa, on kompensaatiota tultava nostain muualtakin tai yhtälö ei ole mahdollinen. En ymmärrä mikä tässä on nii vaikeaa?

kuin aikuisena ihmisenä oleminen? Se tarkoittaa sitä, että omista valinnoista kannetaan vastuu. Ei lisäännytä holtittomasti, jos ei ole varaa elättää sitä pesuettaan. Ja jos taas haluaa jättiperheen, sitten muuttaa maalle ja viljelee sitä ruokaa. Tai tekee vaikka yötöitä ( tiedän äitejä jotka tekee), että saa päivisin sitten olla kotona kasvattamassa jättiperhettä.

Mutta VASTUU OMISTA VALINNOISTA PITÄÄ KANTAA ITSE!!

Vierailija
82/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoito on työtä, kun kerran perhepäivähoitajankin työ on sitä. Taas kerran jätetään täysin huomioimatta se tilanne, että yhteiskunnalla EI OLE VARAA MAKSAA OMIEN LASTEN HOIDOSTA 2000 EUROA KUUKAUDESSA KAIKILLE IHMISILLE. Niin mukavaa kuin se oliskin. On jokaisen oma asia, hankkiiko lapsia vai ei ja jääkö niitä hoitamaan kotiin vai ei. Työssäkäyvien ja opiskelevien lapset tarvitsevat hoitopaikkoja. Se, onko kunnan tehtävä ne kalliilla järjestää, olisi mielenkiintoinen keskustelunaihe. Se kuitenkin on selvää, että yhteiskunnan mielestä on kannattavaa niitä hoitopaikkoja tarjota, vaikka ne maksaisivatkin enemmän kuin mitä äiti veroissaan maksaisi takaisin. Tämähän on puolestaan se toinen perustelu, miksi kotiäideille pitäisi maksaa paljon rahaa lastensa hoitamisesta... kun he SÄÄSTÄVÄT NIIN KAUHEAN PALJON HOITAESSAAN LAPSET ITSE. Yhteiskunnassa kuitenkin nähdään työssäkäynnin edut hieman laajemmin kuin palstalla. Siihen lasketaan paljon muutakin kuin ne verosentit, mitä äiti kunnan äyrikirstuun sujauttaa.

Sinä lienet tässä ketjussa suurinpiirtein ainoa, joka vetää palkan esiin.

Kuitenkin tässä nyt puhuttiin työmääristä, sitovuudesta, monotonisuudesta jne. EI PALKASTA.

PS: perhepäivähoitajat eivät saa kahta tuhatta euroa kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perusteltiin sillä, että heti jos naiset vaihtaisi lapset päikseen ja hoitaisi niitä, se olisi työ. Ja palkkatyön määritelmä kyllä yhä edelleen on se, että siitä maksetaan palkkaa.

Muissa keskusteluissa tulee tämä äidin "työn" puutteellinen arvostus (=lisää rahaa!!!) säännöllisesti esille.

lastenhoito on työtä, kun kerran perhepäivähoitajankin työ on sitä. Taas kerran jätetään täysin huomioimatta se tilanne, että yhteiskunnalla EI OLE VARAA MAKSAA OMIEN LASTEN HOIDOSTA 2000 EUROA KUUKAUDESSA KAIKILLE IHMISILLE. Niin mukavaa kuin se oliskin. On jokaisen oma asia, hankkiiko lapsia vai ei ja jääkö niitä hoitamaan kotiin vai ei. Työssäkäyvien ja opiskelevien lapset tarvitsevat hoitopaikkoja. Se, onko kunnan tehtävä ne kalliilla järjestää, olisi mielenkiintoinen keskustelunaihe. Se kuitenkin on selvää, että yhteiskunnan mielestä on kannattavaa niitä hoitopaikkoja tarjota, vaikka ne maksaisivatkin enemmän kuin mitä äiti veroissaan maksaisi takaisin. Tämähän on puolestaan se toinen perustelu, miksi kotiäideille pitäisi maksaa paljon rahaa lastensa hoitamisesta... kun he SÄÄSTÄVÄT NIIN KAUHEAN PALJON HOITAESSAAN LAPSET ITSE. Yhteiskunnassa kuitenkin nähdään työssäkäynnin edut hieman laajemmin kuin palstalla. Siihen lasketaan paljon muutakin kuin ne verosentit, mitä äiti kunnan äyrikirstuun sujauttaa.

Puhuttiinko tässä palkasta? Ei. Tässä puhuttiin työmäärästä ja vastuusta. Sinä lienet tässä ketjussa suurinpiirtein ainoa, joka vetää palkan esiin.

Kuitenkin tässä nyt puhuttiin työmääristä, sitovuudesta, monotonisuudesta jne. EI PALKASTA.

PS: perhepäivähoitajat eivät saa kahta tuhatta euroa kuukaudessa.

Vierailija
84/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiin kylläkin siitä, onko lastenhoito työtä vai ei ja perusteltiin sillä, että heti jos naiset vaihtaisi lapset päikseen ja hoitaisi niitä, se olisi työ. Ja palkkatyön määritelmä kyllä yhä edelleen on se, että siitä maksetaan palkkaa. Muissa keskusteluissa tulee tämä äidin "työn" puutteellinen arvostus (=lisää rahaa!!!) säännöllisesti esille.

Puhuttiinko tässä palkasta? Ei. Tässä puhuttiin työmäärästä ja vastuusta. Sinä lienet tässä ketjussa suurinpiirtein ainoa, joka vetää palkan esiin. Kuitenkin tässä nyt puhuttiin työmääristä, sitovuudesta, monotonisuudesta jne. EI PALKASTA. PS: perhepäivähoitajat eivät saa kahta tuhatta euroa kuukaudessa.

On merkillistä, että jos lasten hoidosta ja kasvatuksesta saa palkkaa, se todistaa työn työksi, mutta jos sitä tekee omien lastensa kanssa ilmaiseksi, se tarkoittaa, että homma on leppoisaa puuhastelua ja loikoilua.

Siitä tässä siis ole kyse.

EI PALKASTA.

Haenko lisää rautalankaa?

Vierailija
85/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin viis koiraa meille. Ihan vapaaehtoisesti ja itse menin ne ostamaan. Siivoan ihan kauheasti ja kannan ruokaa kotiin. Pari kissaakin on.

Mun työtä on siis eläimenhoito. Kyllä tää on niinku työtä!

Kukaan ei kai sano etteikö kotiäitiys vois olla rankkaa (esimerkiksi se yksitoikkoisuus ja 24/7 kotona kökköminen on raskasta oo) mutta ei sitä tarvitse työksi kutsua kun se ei sitä ole.

Ja ei, valtion pitää taata että voi jäädä kotia hoitamaan omia lapsiansa mutta annettavan rahamäärän pitää olla mahdollisimman pieni - niin että se tämän jotenkuten mahdollistuu mutta ei siitä OMIEN lasten hoitamisesta mitään palkkaa pidä maksaa.

Vierailija
86/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta huvittavaa kun Iltasanomissa oli joku viikko sitten kuvaus millainen on kotiäidin päivä. Otsikko oli tyyliin tämän on täyttä työtä.

Tällä jutun äidillä oli kaksi lasta, isomman lapsen vei isä päiväkotiin klo 8 ja toi töistä tullessaan kotiin klo 16. (lapsi ei ilmeisesti kuitenkaan joka päivä ollut päiväkodissa, hassua että juttuun otettiin päivä, jossa toinen lapsista ei ole edes kotona)

No tämän äidin rankka päivä koostui ruoanlaitosta, vaunulenkista, pyykinpesusta, lapsen kanssa leikkimisestä. Ja lapsi nukkui parit päiväunetkin siinä välissä.

Siis ihan normipäivä kaikille työssäkäyvillekkin, esim. meidän vapaapäivänä. Nyt kotiäidistä tehtiin joku ylijumala joka tekee päivänaikana niin paljon kaikkea. HOHHOIJAA!!!

Vierailija
87/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin ollaan töissä ja sitten tullaan kotiin ja ollaan toisessa työssä. Kun palkkatyöstä on vapaa niin tehdään palkatonta työtä. Työssäköyvä kun ei saa edes palkkaa siitä lastenhoidosta ja kotihommista.

Mun mielestä pienet alle 2v lapset tuleekin hoitaa kotona, ihan sen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta, mutta kotiäitiys ei kyllä missään nimessä ole TYÖTÄ!

Vierailija
88/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vie lapsensa toisten hoidettavaksi.

Vierailija
89/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin!

Vierailija
90/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työssäkäyvä on äiti siinä missä jatkuvasti kotonaolevakin, ei se palkkatyö kuitenkaan yleensä kestä kuin 40 tuntia viikossa, mutta samat kotityöt ovat vastassa kuin jos olisi kotona, lukuunottamatta lounaan laittamista ym. En pitäisi omien lasten kanssa ulkoilua ja leikkimistä työnä vaan ihan etuoikeutena ja iloisena asiana ;) Ollaan iloisia että meillä Suomessa on näin hyvät edut olla kotona halutessaan, eikä valiteta turhasta. Luulen että tämä asia kyllä tulee jollain tavalla muuttumaan, tulevaisuudessa varmaan kotihoidontuen kestoa leikataan puolella vuodella tai vuodella, tämä on oma epäilys.

Vierailija
91/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiin kylläkin siitä, onko lastenhoito työtä vai ei ja perusteltiin sillä, että heti jos naiset vaihtaisi lapset päikseen ja hoitaisi niitä, se olisi työ. Ja palkkatyön määritelmä kyllä yhä edelleen on se, että siitä maksetaan palkkaa. Muissa keskusteluissa tulee tämä äidin "työn" puutteellinen arvostus (=lisää rahaa!!!) säännöllisesti esille.

Puhuttiinko tässä palkasta? Ei. Tässä puhuttiin työmäärästä ja vastuusta. Sinä lienet tässä ketjussa suurinpiirtein ainoa, joka vetää palkan esiin. Kuitenkin tässä nyt puhuttiin työmääristä, sitovuudesta, monotonisuudesta jne. EI PALKASTA. PS: perhepäivähoitajat eivät saa kahta tuhatta euroa kuukaudessa.

On merkillistä, että jos lasten hoidosta ja kasvatuksesta saa palkkaa, se todistaa työn työksi, mutta jos sitä tekee omien lastensa kanssa ilmaiseksi, se tarkoittaa, että homma on leppoisaa puuhastelua ja loikoilua.

Siitä tässä siis ole kyse.

EI PALKASTA.

Haenko lisää rautalankaa?

"työ" on jotakin mitä tehdään siitä saatavan vastikkeen = palkan vuoksi.

Harrastukset ja muut elämäntapavalinnat, kuten lapsista johtuvat tekemiset, talonrakentamiset, rempat, autontuunaukset, bodypumpit, mottitalkoot jne. eivät ole työtä, vaikka ne miten kovasti tekiskin rakkoja käteen ja hikikarpaloita otsalle ja saa olon, että huhhuh, onpa rankkaa. Ne voivat käydä työstä, mutta eivät ole työtä.

Vierailija
92/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun on mahdollista olla pienten kanssa kotona, mäkin pidän tätä silkkanan lomana. Oon ollut molempia, sekä kotiäiti että työssä käyvä äiti ja kun käsin töissä, hoisin kotityöt päivätyön lisäksi. Mua oikein harmittaa, kun väitetään kotiäityden olevan työtä. Enkä kyllä kiellä sitä, etteikö joskus olisi hermot koetuksella, kun vessastakin huudellaan, eikä omaa ruokaansa ehdi syödä lämpimänä, mutta lomaa tämä silti on! Aamut voi mennä lasten tahdissa eikä koko ajan tarvitse olla kiirehtimässä johonkin. Mä ainakin nautin kotiäitiydestä ja ansaisusta lomasta täysin siemauksin. Virkaani lastensuojeluun palaan vasta kun on ihan pakko, eli aikaisintaan kahden vuoden päästä.

Vierailija
93/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä pitää vähän niinkuin kaikkien tehdä (jotkut kyllä toki ajattelevat että kyllä yhteiskuntakin maksaa eivätkä vaivaudu edes töitä hakemaan mutta puhutaan nyt niistä tavallisista ihmisitä) ja ne lapset on vähän niinkuin oma valinta.

Molemmissa valinnoissa on puolensa. Miksi niitä pitää vertailla?

Omien lastenhoito ei ole työtä, se on vanhemmuutta.

Vierailija
94/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ Joku sanoi, että kotiäidit käyvät netissä vain lasten päiväunten aikaan... Niin vissiin. :) Tutkimukset on tainnu osoittaa jo äitien riippuvuuden esimerkiksi keskustelupalstoihin ja FBhen.

Vierailija
95/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kotiäitiys on työtä"

Juu ja ei tasan muuten ole! Se on ihan kuin olisi TYÖTÖN, sä hoidat kotona arjen askareet ja siinä sivussa lapset. Jos se tuntuu työltä, olis varmaan kannattanut miettiä, että tekeekö niitä lapsia vai ei. Älkää valittako, kun itse olette oman tilanteenne valinneet!

Vierailija
96/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisasialiike on ajanut tasa-arvoa naisille, miksiköhän??? Av raati on tosissaan sitä mieltä, että kotona olo on jotain "ihanaa lomaa"? Erikoinen katsantokanta, suuri osa maailman naisista (esim. kaikki muslimit) ovat ihanalla lomalla koko elämänsä? Naisasialiike on siis tehnyt suoranaista hallaa Suomen naisille, jotka joutuvat rankasti raatamaan palkkatyössä?

Ei se nyt mikään sattuma ole, että miehet ovat aina käyneet töissä, miehet, joiden asema kaikin puolin on ollut parempi. Naiset ovat olleet kotona lasten kanssa tai köyhemmät/naimattomat naiset piikoneet toisten lapsia. Pikkulasten hoito on aina katsottu tylsäksi ja raskaaksi työksi, ja hierarkian alemmalla asteella olevat ovat sitä hoitaneet. Ja melko iso prosentti päätyi tappamaan lapsensa ja/tai itsensä, niin kivaa lomaa oli...

Vaikka isillä on myöskin mahdollisuus jäädä hoitovapaalle, 95% ei jää, koska taaperoiden hoitaminen ei ole kiitollista hommaa. Se ei ole ihanaa lepoa oravanpyörästä, vaan 95% miehistä viihtyy huomattavasti paremmin työssään...

Mutta moni nainen haluaa olla hoitovapaalla, koska se tuntuu oikealta olla omien lasten kanssa. Siitä huolimatta, että se on raskasta ja epäkiitollista ja saat ympäristöltä halveksuntaa (kuten tämäkin ketju osoittaa). Siitä huolimatta, että minuutin herpaantuminen työtehtävästä saattaa aiheuttaa hukkuneen/palovammaisen/ auton alle jääneen/ kalliolta tippuneen pikkulapsen...

harvassa työssä on samanlaiset valppausvaateet koko ajan päällänsä (päiväkotiin esim. ei voi verrata, koska siellä on kokit erikseen ja keittiö on lapsilta suljettu, pihat on korkeilla aidoilla ympäröity jne, vaikka toki sielläkin vastuu valtava pienellä palkalla!)

Vierailija
97/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisasialiike on ajanut tasa-arvoa naisille, miksiköhän??? Av raati on tosissaan sitä mieltä, että kotona olo on jotain "ihanaa lomaa"? Erikoinen katsantokanta, suuri osa maailman naisista (esim. kaikki muslimit) ovat ihanalla lomalla koko elämänsä? Naisasialiike on siis tehnyt suoranaista hallaa Suomen naisille, jotka joutuvat rankasti raatamaan palkkatyössä?

Ei se nyt mikään sattuma ole, että miehet ovat aina käyneet töissä, miehet, joiden asema kaikin puolin on ollut parempi. Naiset ovat olleet kotona lasten kanssa tai köyhemmät/naimattomat naiset piikoneet toisten lapsia. Pikkulasten hoito on aina katsottu tylsäksi ja raskaaksi työksi, ja hierarkian alemmalla asteella olevat ovat sitä hoitaneet. Ja melko iso prosentti päätyi tappamaan lapsensa ja/tai itsensä, niin kivaa lomaa oli...

Vaikka isillä on myöskin mahdollisuus jäädä hoitovapaalle, 95% ei jää, koska taaperoiden hoitaminen ei ole kiitollista hommaa. Se ei ole ihanaa lepoa oravanpyörästä, vaan 95% miehistä viihtyy huomattavasti paremmin työssään...

Mutta moni nainen haluaa olla hoitovapaalla, koska se tuntuu oikealta olla omien lasten kanssa. Siitä huolimatta, että se on raskasta ja epäkiitollista ja saat ympäristöltä halveksuntaa (kuten tämäkin ketju osoittaa). Siitä huolimatta, että minuutin herpaantuminen työtehtävästä saattaa aiheuttaa hukkuneen/palovammaisen/ auton alle jääneen/ kalliolta tippuneen pikkulapsen...

harvassa työssä on samanlaiset valppausvaateet koko ajan päällänsä (päiväkotiin esim. ei voi verrata, koska siellä on kokit erikseen ja keittiö on lapsilta suljettu, pihat on korkeilla aidoilla ympäröity jne, vaikka toki sielläkin vastuu valtava pienellä palkalla!)

Siis juuri näin - naulankantaan!

Vierailija
98/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ajattelen eri tavalla kuin sinä. jos mun lapsi olisi pph:llä syömässä sen tekemiä sämpylöitä, niin eihän mun tarvisi tehdä nii paljon ruokaa. Siksi mun mielestä se leipominen ja ruoanlaitto on työtä, jota joudun tehdä sen takia kun lapset kotona.

jos lapset ovat kerran kesässä mummolassa niin eihän täällä ole mitään tekemistä, astianpesukone ei täyty millään (syödää miehen kanssa vaan voileipiä ja kerran päivässä lämmin ruoka), pyykkiä ei tule yhtään eikä ole vaan mitään tekemistä.

eli näemme asiat eri tavalla. jos lapset ovat päiväkodissa piirtämässä ei mun tartte kotona siivota värejä ja askarteluvälineitä liian pieniin laatikoihin tai käydä kaupassa ostamassa niitä.

Vierailija
99/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siis en ole kotiäiti, ja en fanaattinen missään lastenhoitoon liittyvässä, paitsi siinä että käytös suomessa ylipäänsä huonoa, riiippumatta hoitomuodosta.

Vierailija
100/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis, onko joku juokseminen työtä? no ei se mulle ole työtä vaan harrastus. joku urheilija pitää sitä työnä. ja saa mun puolesta pitääkin, koska se tekee sitä suuren osan valveillaoloajastaan.

no mitä tulee siihen ruoanlaittopakkopullaan, joka lapsiperheissä on. kyllä se vaan aika monen mielestä on saakutin rankkaa showia vääntää sitä sapuskaa jatkuvasti pöytään ja roudata sitä kaapintäytettä kaupasta ja joka päivä vähän enemmän kiun lapset kasvavat ja syövät enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän