Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidin "työ"?

Vierailija
27.11.2012 |

Taas on saanut sieltä sun täältä lukea miten jotkut kotiäidit väittää että kotona lasten hoitaminen on ihan yhtä lailla työtä kuin mikä muukin. Ilmeisesti tällainen mielipide on aika laajastikin vallalla kun itsekin saan usein kuulla jonkun korjaavan äitiyslomasta puhuttaessa että "niin eihän siis se mitään lomaa ole..".

Olisi todella hauska tietää missä nämä ihmiset on töissä! En minä ainakaan voi omassa työssäni käyttää puolta tai enempääkin ajasta omien asioiden hoitamiseen (siivoamiseen, pyykkäämiseen, kauppoihin, jne). Olen itse kolmatta kertaa vanhempainvapaalla (1-1,5v/krt) ja koskaan ei ole ollut niin paljon omaa aikaa kuin nyt. Ehdin mainiosti hoitaa kaikki kotiaskareet päivän aikana ja vielä jää hyvin aikaa surffailuun, käsitöihin, yms.

Mitä tarkoitatte sillä että teette kotiäitinä täyttä työpäivää? Ei ainakaan meidän muksut ole vaatineet 100% huomiota vaan parin aterian laiton, nukutusten, vaipanvaihtojen, ulkoilujen, leikkien ja isompien kuskausten lisäksi jää rutkasti aikaa hoitaa muita juttuja. Esim. hyvin jää aika leipoa leivät itse (jotta vähän säästyy ruokalaskussa). Ja nyt en laske kotiäidin töihin pyykkejä, siivouksia, yms jotka joudun tekemään silloinkin kun olen töissä.

Minusta tämä kotiäitinä olo on ihanaa luksusta, ja en kyllä ikimaailmassa kehtaisi kenellekään töissäkäyvälle tällä hetkellä valitella "kiireitäni". Ei sen puoleen, nautin myös töistäni (ja palaan sinne taas muutaman kk päästä) - se on sitten taas uusi vaihe ja monet hyvät puolensa siinäkin (eikä vähimpänä juokseva kk-palkka).

Tämä ei varmaan ole mikään kovin suosittu aihe tällä palstalla mutta minua todellakin oikeasti kiinnostaa miksi kotiäidin työtä verrataan palkkatyöhön - valaiskaapa siis asiaa.

P.S. Meillä (ja valtaosalla muista perheistä) on ihan normaalit terveet lapset, sen ymmärrän että erityistä hoitoa vaativan lapsen kanssa tilanne voi olla vähän toinen.

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei kai päiväkodin henkilökunnallekaan siitä makseta? Miksi lastenhoito muuttuu epätyöksi kun sen päiväkodintädin työn tekeekin äiti kotona?

Vierailija
22/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse oli nyt vain sen rankkuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: KOtiäitinä ollut, nykyisin työssä käyvä.

Vierailija
24/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen takia kun se täti ei hoida OMIA lapsiaan?

Meillä ihmetellään kovasti Kreikan tapaa maksaa kansalaisilleen tukia, ja samalla kurkulla huudetaan miten omien lasten hoitamisesta tulisi saada palkkaa jne.

Hmm.

Vierailija
25/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko nii että vain parempituloisilla on oikeus lisääntyä? Ennen elettiin enemmän omavaraistalouksissa, joka kerrostalopihassakin oli jokaisella oma maapläntti jossa kasvatettiin ruokaa ja vaimot oli kotona hoitamassa lapsia. Nykyään suurinosa ihmisistä ostaa kaupasta ihan kaiken mitä elääkseen tarvitsee ja se maksaa. Nykyään ei ole maapalstoja mitä viljellä niin paljon kuin ennen, eikä ihmisillä viitsimistä tai taitoa siihen. Kaiken ostaminen vie rahaa, paljon, ja jos vain yksi perheessä tienaa, on kompensaatiota tultava nostain muualtakin tai yhtälö ei ole mahdollinen. En ymmärrä mikä tässä on nii vaikeaa?

Vierailija
26/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koemme asiat eri tavoin ja teemme ehkä erilaisia töitäkin? Turha kai tällaisista on kiistellä.

Itse koen, että kotiäitinä oleminen on miljoona kertaa rankempaa kuin töissä käynti juurikin siksi, että minun on oltava joka hetki olemassa jotakuta toista varten. En voi uppoutua omiin ajatuksiini ja vain olla, kuten töissä. Koko ajan on jotain tehtävänä, lista on loputon. Töissä oli tosiaan ihan kahvitauot ja ruokatauotkin, jolloin sai keskittyä syömään itse kaikessa rauhassa. Kotona tuotakaan luksusta ei ole. Nämä vuodet kotiäitinä ovat olleet ihanimmat ja antoisimmat elämässäni, enkä vaihtaisi niitä uraan tai mihinkään muuhunkaan... mutta kyllä tämä on ihan työstä käynyt kolmen lapsen kanssa, todellakin.

Ja täsmennettäköön, että työskentelen hevosten parissa ammatikseni, sitten kun taas palaan töihin.

Vierailija
27/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei kai päiväkodin henkilökunnallekaan siitä makseta? Miksi lastenhoito muuttuu epätyöksi kun sen päiväkodintädin työn tekeekin äiti kotona?

No ei se ole ihan sama hoitaa kotona yhtä/kahta lasta, kuin kaitseta 10-20 lasta. Ja voisin väittää, että monikaan äiti ei järjestä yhtä paljon virikkeitä lapselleen, mitä he päiväkodissa saavat.

Siinä on se vissi ero.

Vierailija
28/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu. Itse olin tällähetkellä kotona kahden pienen kanssa ja kyllähän tuo alkaa työltä tuntua siinä vaiheessa kun minun harteilleni jää lähes kaikki kotiin liittyvä,mies raukka kun joutuu käydä töissä. Nämä minun työkaverit tulevat mukaan vessaankin ja ruokailun hoidan lennossa.

No vali ja vali mutta kaikki minun kaverini jotka saivat lapsia samaan aikaan ja jotka ovat palanneet työelämään sanovat suorilta sen olevan helpompaa...

Mites se nyt näin. Onhan se varmaan er olla yhden vauvan kanssa kuin esim. kaksosten tai useamman pienen.

Pitääkö oikeasti meidän naisten koko ajan olla nälvimässä muita naisia? Joillain on kotona rankémpaa kuin toisilla jne. kaikki ei ole niin mustavalkoista.

Minä olin kaupankassana ja myyjänä ennen kotiäitiyttä ja mulla oli helpompaa. En silti sano että esim.saattohoitajan duuni on niiiin helppoa verrattuna kotiäiteilyyn.

Vierailija
29/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia hoidettavana kuin normimutsilla...

Olen jo töissä, mutta jos joskus olen yksin kotona, niin kyllä kummasti saan siivottua, laitettua jotain monimutkaisempaa safkaa, pyykättyä, urheiltua, shopattua, nähtyä kavereita ymyms jo yhdessä päivässä! Jos lapsi on kotona, niin puolet tästä jää tekemättä. Kyllä hän tarvitsee huolenpitoa, vahtimista, leikkikaveria ja apua aika paljon. Siihen menee kyllä aikaa ja voimavaroja.

Vierailija
30/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. ne minä joudun tekemään vaikka olen töissäkin! Tai siis leipomisen vaihdan ostoleipiin kun on paremmin varaa - mutta aika paljon pitää leipoa jos sitä kokopäivätyöksi sanoo...

Eli kun menen töihin käytän iltani noihin pyykkäilyihin ja siivoamisiin, nyt voin tehdä kaikki ne päivällä ja illalla leppoisasti keskittyä pelkkään iltaruoan laittoon, harrastusvienteihin, jne.

ap

Vierailija
31/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin työssä käyvällä.

Jokainen kokee asiat eritavalla. Typerä aihe taas kiistellä asioista. Jos ap ei koe kotona oloa raskaaksi, joku muu voi kokea. Vai onko se niin, että kun sinäkin, tietenkin muutkin? :)

Ja kodit ovat erikokoisia. Ei sillä jos jollakin on pieni koti, helppo nakki! Jollakin on taas paljon enemmän tekemistä.

Plus kotona ollessa sitten lapsia tulee kuskattua kerhoihin yms. Ellei sitten ole todella laiska äiti. Eikä hommaa niitä virikkeitä lapsille sitten muualta. Tai lapset ovat vielä niin pieniä, että viihtyvät enemmänkin pelkästään sisällä kotona.

Vierailija
32/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kivaa. Erilaista toki kuin kodin ulkopuolella työssäkäynti, mutta ei varsinaisesti helpompaa.

Lapsia on kolme iältään 2,5-5v Enemmän aikaa minulla nyt töihin palattuani on leipoa ja tehdä käsitöitä, kuin pienten lasten/vauvojen kotiäitinä ollessa.

Vierailija
33/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olen pph ja teen ihan samat jutut kuin ollessani kotiäitinä olenkin yhtäkkiä työtätekevä ihminen :).

Vierailija
34/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia hoidettavana kuin normimutsilla...

Olen jo töissä, mutta jos joskus olen yksin kotona, niin kyllä kummasti saan siivottua, laitettua jotain monimutkaisempaa safkaa, pyykättyä, urheiltua, shopattua, nähtyä kavereita ymyms jo yhdessä päivässä! Jos lapsi on kotona, niin puolet tästä jää tekemättä. Kyllä hän tarvitsee huolenpitoa, vahtimista, leikkikaveria ja apua aika paljon. Siihen menee kyllä aikaa ja voimavaroja.

Joten heidät voi jättää ilman palkkaa?

Eli siis vaginalla on väliä, lastenhoidosta tulee maksaa palkkaa niin kauan kunhan lapset ei ole omasta vaginasta puserrettu, jonkun toisen vaginan tuotoksia saa sitten ihan palkallisesti hoitaa, jännä logiikka.

Vierailija
35/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä päiväkodissa on yhdessä ryhmässä parikymmentä lasta. Ne päiväkodin työntekijät on koulutettu varhaiskasvattajiksi. Se on työtä. Ei voida edes samaan aikaan puhua kotiäideistä, jotka käytännössä ovat yleensä vain yhden lapsen äitejä, kun ne vanhimmat kiikutetaan kuitenkin päiväkotiin.

Vierailija
36/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se nyt ihan eri asia

No ei se ole ihan sama hoitaa kotona yhtä/kahta lasta, kuin kaitseta 10-20 lasta. Ja voisin väittää, että monikaan äiti ei järjestä yhtä paljon virikkeitä lapselleen, mitä he päiväkodissa saavat.

Siinä on se vissi ero.

Jos kaksi äitiä hoitaa omia lapsiaan omissa kodeissaan, he ovat laiskoja loisia. Jos he vaihtavat lapset päittäin ja hoitavat toistensa lapset omissa kodeissaan, he ovat vastuullisia veronmaksajia jotka tekevät tärkeää työtä. Järkevää..?

Mihin perustat väitteesi, vai heititkö ihan hatusta? Minä päiväkodissa työskennelleenä taas väittäisin, että valtaosa normaalijärkisistä ja normaalia elämää viettävistä äideistä järjestää lapselleen VÄHINTÄÄN saman verran virikkeitä, kuin keskiverto päiväkoti.

Leikkiä kavereiden kanssa, yksi askartelutuokio viikossa (30min), ohjattu laulutuokio kerran kahdessa viikossa (30-60min), retki kahden kuukauden välein. Siinäpä ne merkittävimmät virikkeet. Päivästä valtaosa menee perushoitoon, kun se sama homma tehdään 20 lapselle. Pukemiset, pissatukset, ruokailut, päikkärit, riitojen selvittely... Kovin montaa hetkeä ei jää varsinaiselle kasvatukselle. Jos kotiäiti käy lapsen kanssa muskarissa, leikkipuistossa/perhekerhossa ja kotona joskus piirtelee tai leipoo lapsen kanssa, lapsi saa vähintään saman verran virikkeitä. Siihen vielä kirjastokäynti, kauppareissu ja uimahalli päälle, niin kotiäiti kerää pisteet kotiin ylivoimaisesti!

Päiväkodissa yksi hoitaja ei (jollei lakia rikota rankasti, ja siinä kohtaa saakin sitten unohtaa kaikki virikkeet ja edes kohtuullisen hoidon, kunhan hengissä pysyvät) missään tilanteessa hoida 10-20 lasta! Lapset ovat myös isompia, toisin kuin kotiäidillä, jonka lapset ovat usein vielä pieniä ja paljon hoitoa tarvitsevia. Piste siis kotiäidille!

Päiväkodissa hoitajat eivät myöskään siivoa, pese pyykkiä, valmista aterioita, tiskaa jne. toisin kuin kotona. Piste siitäkin siis kotiäidille!

Huomattavaa on myös se, että valtaosa lastenhoitajista tahtoo ehdottomasti hoitaa omat lapsensa kotona itse, eikä viedä heitä päiväkotiin. Kertoo paljon...

Ja loppuhuomautus, tiedän kyllä että on olemassa täysp***ja kotiäitejä ja huippuluokan päiväkoteja, mutta nyt en puhunut ääripäistä, vaan keskiverroista.

Vierailija
37/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miksi se sun mies ei hoida niitä pikku puuhasteluja eli siivousta ja ruoanlaittoa ja pyykkihuoltoa, vai ootko tyhmä tai onko ne sen mielestä sit jotenkin raskaita?

Eihän se tosiaan mitään työtä ole vastata toisten hengestä. Ihan totta, kutsumustyötä vaan, ihan sama mitä ne lapset keskenään tekee ku voi hoidella vaan omia askareita.

Onkohan se justiin se syy miksi miehet niin vähän haluaa hoitaa lapsia kotona/päiväkodissa kun se on niin sellasta pikku pikku puuhastelua ja ne tarttee isoa työtä joka on Vaativaa ja Haastavaa?

Vierailija
38/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä oli helpompaa, koska oli ns. oma rauha eli koko ajan joku ei roikkunut lahkeessa, taukoja sai pitää halutessaan eikä silloin kun lapsille sopii, sai jutustella muiden aikuisen kanssa ja niin edelleen.

Musta kotona on rankkaa ja odotan aina iltapäivisin jo miestä kotiin, jotta kaikki ei ole mun harteillani. Vastuu painaa ja joka kiukutteluun pitää vastata eikä voi vaan laittaa kuulokkeita korville ja uppoutua tietokoneen näpyttelyyn kuten töissä.

Lapsia on myös erilaisia. Mun pienin taapero ei ainakaan jaksa katsella mitään siivousta, ruoanlaittoa, leipomisesta nyt puhumattakaan vaan kaikki ylimääräinen pitää hoitaa päiväuniaikaan jos haluaa saada jotain aikaan. 5 min jaksaa ehkä leikkiä yksinään.

Olen silti mielellään kotona enkä ole hetkeen palaamassa töihin. Haluan olla lasteni kanssa, mutta kyllä se mulle työstä käy..

Miksi tästä asiasta pitää aina vääntää?!

Vierailija
39/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olen pph ja teen ihan samat jutut kuin ollessani kotiäitinä olenkin yhtäkkiä työtätekevä ihminen :).

pvkoti ja pph-työ on tosi helppoa rahaa. ainoa miksi ne valittaa on se, kun eivät ole paljoa nähneet muuta työtä ja kun siinä turhautuu just sen leppoisuuden vuoksi.. Yritän nyt näin kauniisti asian muotoilla...

olen itse ollut pvkodissa töissä kaikenikäisten ryhmissä ja aina palkkapvnä mietin, että tyhjästä tuli tuokin raha... aiemmin olin vuosia kotiäitinä. Ihan yhtä luppoa sekin.

Nyt oikeissa töissä ja aika hektistä on elämä... mutta se on oma valinta.

HUOM! en siis väheksy pvkoti- tai pph työtä tekeviä. Päinvastoin, mutta vois sitä oikeasti myöntää, että mukavan lupsakka duuni on. Paitsi jos on väärällä alalla, eikä lapsiorientoitunut!!

Vierailija
40/119 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siitä että viitsit pestä perheesi pyykin itse?

Miksei 30-kymppiset poikamiehet saa palkkaa siitä että siivoavat kotinsa? Maksetaanhan siitä muillekin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi