Löytyykö Marrasmasuja 2012
Kommentit (310)
Tänään meinasin nukahtaa koulussa.
Tää väsymys on jo ihan hirveetä.Koulun jälkeen nukuin päikkärit ja silti senkin jälkeen olen vain maannut sohvalla.Rakaskin lähti yksin kauppaan kun mä en jaksanut lähteä mukaan.Tulee sellainen olo kuin laiminlöisin naisystävän tehtäviä :/
JA tulee niin laiska ja saamaton olo..ja syyllisyys..Ei voi mitään..Pientä kuvotusta on nyt viime päivinä ilmennyt ja melkein oksennus tullut, mutta ei kuitenkaan tule.
JA mielitekoja on kokoajan,
Huomenna neuvola, toivottavasti ultraisivat tai kuuntelisivat sydämen ääntä.:)
Jos sais jotain apua tähän väsymykseen kans..
Kohti rv 8 mennään..
Osanotto eleanoralle ja onnea uuteen yritykseen.
Kurjia nuo keskenmenot, aina kun lukee tai kuulee noista niin tulee itellekkin kamala pelkotila.
Ei voi kuin toivoa ja rukoilla että kaikki menee hyvin.
Eli täältä tulee uusi marrasmasu, siirryn tuolta lokakuisista tänne. Kävin siis tänää yksityisellä varhaisraskauden ultras ja viikot muuttu ja näin ollen myös laskettu aika, joka on siis 8.11.
Mä olen 27.vuotias ja neljättä nyt siis odottelen. Ja synnytyssairaalana on PHKS.
Mä olen tähän mennessä kärisnyt pahoinvoinnista (en ole joutunut onneks oksentaa), väsymyksestä, närästyksestä ja ummetuksesta, ja myös ilmaa kerääntyy mahaan, joka tekee ilkeetä kipuilua. Tuo pahoinvointi on ekaa kertaa, aikasemmissa raskauksissa en ole siitä kärsinyt missään määrin.
Yritän täältä nyt tarttua juttuihin mukaan :)
Myrtti & Väiski rv6+3
ihana nimi! Minä täällä "luen tenttiin" eli tilasin ellokselta ja luen teidän juttuja! Vitsit, ois jännä jo mennä ultraan, varasin sen ensi viikon keskiviikolle, ja nyt jännätään sinne asti, onko siellä yksi vaiko kasi pientä... sukurasitus iso kaksosiin (minä itse olen sekä äitini on. lisäksi mummon suvun puolella hirveästi kaksosia.) saas nähdä miten käy.
Vanilla84 viikot 6+?
Palstailutauko teki hyvää ja aamulla totesin olevani onnellisesti raskaana! :) Viidennellä, melkein jo kuudennella viikolla menossa ja laskettu aika marraskuun 20. päivän tienoilla.
Varasin jo ajan varhaisraskauden ultraan ensi maanantaiksi! Neuvolaan soitan heti puhelinajalla.
Olen 28-vuotias, mies 31. Esikoista odotellaan sekavissa tunnelmissa. Neljännestä yrityskierrosta tärppäsi! Ei oikein meinaa uskoa koko asiaa.
Muutaman päivän on ollut vatsa kipeä ja tunne, että menkat alkaa justiinsa. Olen myös ollut raivopää varsinkin aamuisin! Muuten hyvin vähän oireita tähän mennessä.
En kyllä usko ennen kuin kuulen sykkeet! :D
-Tiitu
Mimosa79: Niin justiinsa. Tämä nykyinen pakkaus on kyllä mahtava (siskoni sai sen ja olen sitä ihaillut joka kerta, kun heillä olen käynyt). Luulisi kuitenkin ettei tämä uusi versio ainakaan kovin huonompi olisi, saa nähä sitten! :)
Minulla meinaa olla sama vika tuo oireettomuus, välillä tuntuu, ettei tässä ollakaan edes raskaana! Toisaalta hyvä, ettei joudu kärsii oireista ja tuskailla niiden kanssa, mutta siltihän tuo aina mietityttää. Ja kyllä on normaalia miettiä, meneekö kaikki hyvin raskauden myötä. Sitä toivoo parasta ja pelkää pahinta. Itse olen kyllä ihmeen rauhallinen ollut tämän raskauden kanssa, vaikka eka raskaus vasta onkin. Ihmeellistä!
pinks: En kyllä YLEENSÄ ole taikauskoinen, mutta kyllähän tuo päivä nyt vähä mietitytti! Noh, ei pidä liikaa miettiä. Mieskin vaan nauroi, kun itse kauhistelin kyseistä päivää.
Pitäiskö sulla lähteä äitisi kanssa lenkille joku päivä ja samalla siinä puhua vaivihkaa vauvoista ja kertoa tilanteestanne? Hän on varmasti sitten onnensa kukkuloilla :) Tsemppiä! Toivottavasti keksit keinon kertoa.
muumi: Äitiyspakkausta odotellessa! Sinnepä on vielä aikaa :)
Nyt vain odottelemaan ultrakäyntiä. Varmasti ollut raskas käynti viimeksi sinulla siellä kun tuollaisia uutisia olet saanut, mutta nyt varmasti kaikki menee hyvin! Minulla olisi uä 30.4 vasta, piiiiitkä aika vielä.
Kuulostaa muillakin olevan väsymystä ilmassa, niin sitä on täälläkin! Vaikka on ihana keväinen ilma ja arska kauniisti paistaa, niin silti tuntee itsensä ihan väsyksi kokoajan. Toivottavasti väsymys menis ohi jossain vaiheessa raskautta edes. Nyt ulos lenkille ja mieltä piristämään!
Mukavaa saada uusia odottajia joukkoon :)
-huuliharppu-
Täälhän on paljon uusia tullut! Onnea kaikille uusille plussasta.
pahoittelut ele!
päivitin vihdoin tuos listankin, toivottavasti meni oikein.
Huuliharppu: mullakin on samana päivänä eka neuvola en ees hoksannu että se on 13 pvä ja perjaitai. eiköhän se ole onnenpäivä =)
mulla on pari oireetonta päivää, toki väsyttää ja vattaa nippasee välillä. mutta tuota pahaaoloa ei juuri ole eikä olee tarttenu oksennella (IHANAA)
mieki oon jo monesti tuon äitiys pakkauksen käyny katteleen. mut sen uuden kyllä haluaisin mut saa nähä ehtiikö saaha.
mut nuorin alkaa päiksyiltä herätä joten ruokaa nassuun ja ehkä ulos nauttimaan ihanasta ilmasta. =)
Tervehdys kaikki... ehkä uskallan liittyä joukkoon.
Ikää on mittarissa 31, miehellä kolme vuotta enemmän. Ekaa kertaa raskaana. Meille oli hääpaikka varattuna marraskuun puoleen väliin, mutta se täytynee nyt ehkäpä siirtää? ;)
Tein nimittäin testiin plussan sunnuntaina, eilen kävin verikokeessa ja plussahan se.
Vähän arveluttaa liittyä teidän joukkoon, mulla on nimittäin aika ristiriitaiset tunteet enkä ehkä oikein sovi joukkoon. Siis olihan tämä nyt enemmän tai vähemmän suunniteltu juttu, pillerit nakattiin nurkkaan jo kesällä ja sen jälkeen ei kauheasti ajateltu asiaa. Viime kesänä nimittäin juttelin kaverini kanssa aiheesta lasten hankinta, ja totesin että kyllä varmasti haluan lapsia, mutta sitten kun olen saanut asian x hoidettua ja remppa on valmis ja asia y on järjestyksessä. Kaverini totesi, että löydän kyllä varmasti aina jonkun tekosyyn sille, että juuri nyt ei ole hyvä aika. Jaiks. Niin totta. Annettiin siis vahingon tapahtua.
Mä en tykkää vauvoista. Mulla on aika vähän kokemusta lapsista. Kuitenkin on pohjalla ollut jo vuosia semmoinen olo, että jään jostain tärkeästä paitsi, jos en tätä nyt uskalla. Niinpä siis riski on otettu: uskon, että se oma vauva on sitten kuitekin ihana.
Mulla on aika huono omatunto näistä ajatuksista. Tuntuu pahalta lukea siitä, että toiset on onnenkyyneleissä täristen katsoneet plussatestiä. Ensimmäinen oma reaktioni oli "apua", ja sen jälkeen rehellisesti sanottuna "voi helvetti". Entä jos musta ei olekaan tähän?? Ehkä tunnustan vielä tähän, että mielessäni käväisi painaa paniikkinappulaa ja tehdä abortti. Kuitenkin, jos en tähän nyt uskaltaudu kun tilaisuus kerta on käsillä, en uskalla tätä ikinä.
Mä olen kaikista maailman asioista hirveän huolestunut, kontrollifriikki ylitunteellinen perfektionisti. Kuka haluaisi sellaisen äidin?
Takerrun niihin onnen pilkahduksiin joita tämä uusi kokemus on tuonut. Kieltämättä elämä tuntuu yhtäkkiä ihan uudelta. Eri asiat vaikuttaa merkityksellisiltä. Toivon, että nämä tunteet vahvistuu hiljaksiin.
Anteeksi purkaus, tämä on niin uusi asia, ja ihan rehellisesti aika suunnittelematon (tai ajattelematon?). Mä en tiedä vauvoista mitään. Vertaistuki on todellakin tervetullutta, jos kykenette ollenkaan ymmärtämään, että missä veneessä mä oikein seilaan...?
Otavatar: On mielestäni varsin normaalia käydä läpi koko tunneskaala kun huomaa olevansa raskaana, varsinkin jos kyseessä on enemmän tai vähemmän "vahinko". Kaikki eivät koe olevansa luontaisia äitejä, mutta onneksi se on sellainen asia johon kasvaa. Raskausaika on pitkälti sopeutumista ja pienen vauvan kanssa ei onneksi tarvitse osata kaiken maailman kasvatusmetodeja. Neuvoisinkin tässä vaiheessa ottamaan rauhassa ja miettimään asioita joka kantilta. Lapsi tuo syvyyttä ja iloa elämään, mutta samalla myöskin suurta vastuuta ja huolta. Kyllä sinä osaat asiat varmasti hoitaa vaikka se aluksi vaikealta tuntuisikin, luotat vaan itseesi.
Itse olin 20-vuotias kun esikoiseni syntyi ja koin silloin olevani varsin valmis äidiksi. Totuus on kuitenkin se että kokemusta vauvoista minulla ei ollut oikeastaan ollenkaan ja kaikki asiat täytyi opetella alusta alkaen. Raaka totuus on se että esikoinen on aina se "harjoituskappale", seuraavan kanssa sujuu jo paljon paremmin.
Nyt 24-vuotiaana odotan kolmatta lasta yhden keskenmenon jälkeen ja uskon ja toivon kaiken sujuvan mallikkaasti. Niin varmasti sinäkin kun vaan sopeudut tilanteeseen!
Täällä meneillään 7+0. Paniikki meinasi päivällä iskeä kun keksin yhtäkkiä että tasan viikon päästä (eli 8+0-8+1) meni se edellinen raskaus kesken... :( Täytyy nyt vaan koittaa olla ajattelematta asiaa ja keksiä muuta puuhaa niin aika kuluu mukavammin. :)
Kiitos muumi rohkaisusta. Näin minä tämän asian ajattelen. Eiköhän luonto hoida nuo äidinvaistot sitten kun niitä ihan tosissaan tarvitaan? Onneksi lapset ei synny plumps heti tosta vaan, tässä on nimittäin hyvää aikaa tulla sinuiksi tämän asian kanssa.
Ajattelin tuota keskenmenoasi. Vaikka tämä onkin nyt tällaista panikointia ja muuta omalla kohdallani, niin kyllä tuntuisi pahalta menettää tuo ihmisen itu.
Vaikken minä mitään tiedä, uskon kuitenkin että sulla kaikki sujuu käsikirjoituksen mukaan. Ajattele: on hirveän paljon todennäköisempää että se syntyy kuin että se menee kesken.
Eipä neuvolassa edes yrittänyt kuunnella sydämen ääntä, saatika ultrata.Vasta rv.12 seuraavaksi, joten varasin varhaisultraan ajan perjantaiksi..
Tuskallista tää odottaminen... Olisi mielenkiintoista nähdä että siellä masussa nyt oikeasti on se pikkukakkonen ja et kaikkki olisi hyvin ja saatika kun suvussa on kaksosiakin, niin jännätä tuleeko 1 vai 2 .. :))
Uskaltaudun nyt mukaan :)
Testasin sunnuntai-aamuna (dpo13) selkeän haalean viivan ja eilen päiväpisusta sitten paaljon vahvemman, ihan yhtä tumman kuin se kontrolliviivakin :) Ihanaa! Kaksosetkin on käynyt mielessä, kun noin äkkiä tummeni viivat..
Neuvolaa en ole vielä varannut..testaan vielä viikonloppuna (se on vaan niin kivaa :D) ja ensi viikolla soittelen neuvolaa.. Varhaisultraan haluan myös. Milläs viikolla sinne kannattais mennä? Varmaan olette siitä täällä kirjoittaneetkin, mutta nyt en ehdi lukemaan :(
Toista siis odotamme, esikko syntyi 4/10. LA on yhden laskurin mukaan 27.11., mutta varmaan tarkentuu sitten neuvolassa/ultrassa. Mulla on aika epäselvä kierto..en ole kauheasti pitänyt kirjaa. Yk1:sestä siis tärppäsi, siksi kai vaikea uskoa.. jotenkin hämilläni olen..vaikka kovin onnellinen kyllä!
Oireita on lähinnä alavatsan kipuilu, turvotuksen ja paineen tunne..vähän huono olo, mutta ei mitään ihmeellistä yökkäilyä.. Näkyvin oire taitaa olla toi jumalattoman iso finni leuassa! :D
Anteeksi omanapaisuus, nyt just ei ehdi muuta.Kiva päästä teidän kanssa pölisemään! Nyt aamupesut ja katsomaan mitä kohta kaksivuotias on keksinyt :)
Outi 4+1
Tänä aamuna tein testin (kp38/38) ja selkeä viiva tuli, vaikkakaan ei yhtä tumma kuin kontrolliviiva. :)
Joku marrasmasuista mainitsi aikasemmin että siskon laskettu aika on heinäkuussa(?) Mun esikoiselle ja siskon tytölle ei tullu ikäeroa kuin reilu viikko. (ihan uskomaton sattuma!! :D) Mikäs sen ihanempaa kuin saman ikäinen serkku leikkikaveriks! :) Ja esikon ja tämän uuen tulokkaan ikäeroks tulee n.1v3kk että sitte on taas yks melkein samanikäinen leikkikaveri! :)
Oireet, mistä arvasin raskauen oli jotenki erikoisia - rinnat tuli ihan täyteen pieniä mustapäitä! Ja toinen asia mikä ihmetytti - meijän kissat alko yhtäkkiä haista 'vanhalle' :D Ennen ne on mun mielestä haissu ihan normaalille :D Ja tais se mieski tuumata että miten oon ollu niin kummallisen huonolla tuulella... ;)
Oli puhetta myös ä-pakkauksesta, jos se ei vaihu ennen syksyä niin en ota sitä, koska se ois sama ku esikoisella :/ Mutta tosi hyvä pakkaus se on - suorastaan ihana! ;)
Jännityksellä ootan millon voin ja uskallan kokeilla sitä kotidoppleria :)
Tinuppi & Pikku-T
LA 28.11 / toinen / K-PKS
Eli eilen tein positiivisen testin. Oireet tosin alkoivat jo perjaintaina, joten vähän osasin odottaa positiivista tulosta. :) Meillä on takana hankala keskeytynyt keskenmeno, jota seurasi sitten kaikki muut mahdolliset hankaluudet. Ihan hirveän innoissani en vielä uskalla olla.
Laskureiden mukaan LA 28.11.2012
Ja jos tässä uskaltaa ajatella 9kk eteenpäin, niin naistenklinikalla olisi tarkoitus synnyttää. :)
Nyt täytyy mennä päikkäreille, kun esikoinenkin on unilla.
Olipas täällä juttua! Kiva oli lueskella. Itselläkin kova tarve kertoa jollekin ja vaihtaa tuntemuksia, joten pitääpä kokeilla palstailua :)
Meille tulee pikkukolmonen toivottavasti marraskuussa. Aiemmat muksut syntyneet 2009 ja 2010. Sunnuntaina tein haalean plussan, kun menkat oli päivän myöhässä. Tänään plussa oli himpun selkeämpi, joten uskotaan. Varailin jo neuvolan viikolle 7+ ja varhaisultrankin sain viikolle 9+. Mutta pitkähän tuo aika vielä noihin on...
Oireita ei oo... Väsymystä vois toki nyt pistää raskauden piikkiin ;) Ja koko ajan tuntuu että menkat alkaa, joka vessareissulla pelottaa että on tullu vuotoa ku tuntuu siltä. Mut tuon muistan ongelmaksi edellisissäkin alkuodotuksissa. Ja vessassa täytyy kulkea useammin. Pahoinvointia odotan mielenkiinnolla; tyttöä odottaessa oksentelin päivittäin viikot 8-15 ja poitsulta taas pahoinvointia kesti paljon lyhempään enkä varsinaisesti oksentanut kertaakaan. Meinaan ennustella nyt sukupuolta tuolla perusteella :D
Muutama ystävä meillä jo asiasta tietää, mutta muille ei ole ehditty kertoa. Ja jospa sitä vielä hetken malttaisikin...edes tuonne ultraan asti. Näkisi ensin, että joku siellä oikesti asuu. Mulla on vauvakuumetta ollu melkeinpä pikkukakkosen tulosta asti. Mies vaati nyt pidempää kypsyttelyä ajatukselle, vaikka aika riskillä on pelailtu ilman ehkäisyä. Nyt kävi sitten niin, että mies lämpeni vauvan viralliseen yrittämiseen viikkoa ennen tuota plussaa...eli juuri sopivasti ;)
Esikoinen syntyi tammikuussa, jolloin kerrotiin isovanhemmille äitienpäivänä. Se on kyllä hyvä idea jos vaan malttaa ootella niin kauan ;)
Joku kyseli kantohärveleistä. Mä oon tykänny kantoliinasta paljon. Se tuntuu niin luonnolliselta ja pehmeältä, kuvittelen että vauvalla on hyvä olla siinä. Alkuun opetteluttaa, mutta ei oo vaikee kun muutaman kerran vääntää. Käytin sitä sekä sisähommissa kun muksu oli tyytymätön, että esim kaupungilla ja kauppareissuilla. Kuopus kulki siinä myös hyvin kun ulkoiltiin esikoisen kanssa puistossa jne. Mies on kantanu muksuja Patapum-repussa...ne muutamat kerrat kun on kantanu ;)
Ja joku toissynnyttäjä ihmetteli mahan kokoa. Mulla eka alkoi näkyä vasta joskus viikolla 15, mutta kakkonen pullahtikin sitten jo joskus viikolla 8 esiin. Tai toki voi olla kyseessä tuplaonnikin! :)
Nuusku: Mut vois lisäillä sitten myös. Eli la 24.11./Maaria1984/3./KYS
En ole koskaan harrastellut palstailua, mutta jospa saisin ajan riittämään tänne nyt. Kuulostaa kivalta!
Onnea matkaan teille kaikille ja palataan asiaan! :)
Onpas paljon uusia..ihanaa!
Mun täytyy varmaan varata huomiselle tk:hon aika..tuntus olevan vähä "kirpeetä" pissaa..ettei vaan olis iskeny virtsis..?? ollu joskus 4-vuotiaana viimeks ni ei voi muistaa miltä se tuntuu..parasta kuitenki käydä tsekkaa tilanne..neuvola ois muuten vasta ens to..
Ja mua muutenki jänskättää käyä vessassa ku tuntuu koko ajan että ne menkat sitte kuitenki alkaa..helpotuksen huokasu joka kerta..vaikka eihän sille ite mitään voi..ku osais vaan ajatella että kaikki menee hyvin.. kuulin just äsken yheltä tutulta että niillekin tulee elokuussa vauva,(olis niin tehny mieli juoruta itekki...) maltoin mieleni..
MYRTTI85: saanko udella muitten lastesi sukupuolta kun kerroit ettei aikasemmin ole ollut pahoinvointia ja nyt on...liittyykö tämä kenties sukupuoleen??
S-hGC oli 2523 U/I. Mitä tuosta nyt pitäisi ajatella, kun viikkoja tulee huomenna laskurin mukaan vasta 6+0? :/
Tutulta kuulostaa tuo pissan kirpakkuus... Hennosti samanlaista oiretta on ja juoksuttaa vessassa paljon entistä useammin (sehän on tyypillinen oire myös). Mutta mulla on aiemminki ollu alkuraskaudessa tämä sama vaiva, joten en vielä syytä tulehdusta. Toki tarkastus voi olla paikallaan, sillä mitäpä noista kärsimään jos on mahdollisuus hoitaakin :)
Ja tuo menkkatunne on kyllä ikävä...pari kertaa oon ollu jo aivan varma vuodosta, mutta yllättynyt sitten onneksi positiivisesti. Mut mulla se on ainaki aiemmin hävinny aika pian. Tai ehkä sitä vaan alko jossain vaiheessa luottamaan ja tottumaan siihen runsaaseen valkovuotoon... ;)
Totta kyllä, kaverikin sanoi, että maha kasvoi toisesta aiemmin, mutta siis 5.viikolla iso maha? Mutta saas nähdä kun ensi viikolla menen ultraan, että odottaako siellä yksi vai kaksi pikku ihmistä. Jännittää!
Maaria1984, katsoin että KYsiin olet menossa, mulla kenties sama, ollaan sinne päin muuttamassa.
Tervetuloa kaikille uusille, teitähän on paljon! Vaikka luulin että itellä laskettu aika suht loppukuusta niin viuelääkin noin paljon on tullut uusia, mukavaa!
Vanilla84 rv 6+
Iso voimahali Elele ja pahoittelut!
Huuliharppu ja Mimosa: Kyllähän se äitiyspakkaus yleensä kesällä/alkusyksystä vaihtuu eli hyvin todennäköisesti saadaan tän vuoden mallia oleva pakkaus. Ja kyllä ne ainakin mun mielestä on aina ihan kivannäköisiä ollut vaikka voi toki joku olla eri mieltä...
Tänään kävin neuvolan ensikäynnillä. Tuli siellä rupateltua terkan kans niitä näitä. ;P Lupaili että varmaankin parin viikon sisään pääsisin TAYSin äitipolille (olenko kertonut olevani diabeetikko, jonka vuoksi olen "tehoseurannassa"?), jossa sitten pääsen ekan kerran ultraan. Innolla ja samalla myöskin kauhulla odotan sitä reissua kun edellinen raskaus päättyi keskenmenoon, joka juurikin siellä todettiin... :O Että tällästä tällä kertaa. :P
muumi 6+6