Löytyykö Marrasmasuja 2012
Kommentit (310)
Myrtti85: 2011 vuojen pakkausta on arvioitu riittävän syksylle 2012. Ja pakettia on haettava viim. 2kk ennen laskettua aikaa, joten voi olla pienestä kiinni saako uuen vai vanhan pakkauksen. Jos esim uusi tulee jakoon syyskuun puolessa välissä, niin ne joilla on laskettu aika marraskuun alussa, eivät sais pakettia vaikka kuinka viime tippaan jättäisivät hakemuksen :S 2011 pakkaus tuli jakoon toukokuussa ja kuvat siitä taijettiin julkasta netisä maalis-huhtikuun huiteilla(?)
Korjatkaa joku jos oon vääräsä? :D
ON: Taas ollaan vuojen vanhempi ja viisaampi! :D Vointi on oikein hyvä ja nautinnollinen!
Tinuppi & Pikku-T rv4+1
muoks: Tarkennan nyt vielä että se julkaisu päivä oli 15.4.2011 :D Että jos tämä uus pakkaus tulee jakoon syyskuussa, niin julkaisu päivä saattaa olla vasta esim elokuussa. _Älyttömän_ pitkä aika oottaa!! :D
uusimuoks: Elokuussa vissiin tulee jakoon 2012 pakkaus (viimesimman aiheeseen liittyvän artikkelin mukaan ainaki). Eli kuvat siitä todennäkösesti julkastaan heinäkuussa. Siinä paukkauksesahan on nyt uus desing, se puun kuva(?) :D Vauvan silmää varmasti miellyttävä! ;)
.. on se vaan ihanan lohdullista katsoa, ettei ole ainut höpsö, joka jo äitiyspakkauksia käy netissä katselemassa. Kaikin puolin kivaa saada tällaista virtuaalista vertaistukea! Siispä tervetuloa vaan kaikki uudetki :) Ja kaikki ihan omine tuntemuksineen, vaikka moni asia varmasti yhdistääkin raskaana olevia naisia, niin jokaiselle se oma raskaus ja elämäntilanne on silti se ihan oma, ja eroja varmasti löytyy myös!
ON: Tänään oli eka neuvola. Kamalan paljon kysymyksiä... mutta ihan mukava oli työntekijä siellä, että hyvillä mielin mennään. Ens viikolle on varattu varhaisulta yksityiseltä, pakko saada tietää, onko kaikki hyvin. Nyt mies tossa vieressä lukee neuvolasta saatua vihkosta, iloinen olen, että siätkin kiinnostaa.
Mites, osallistutteko seulontoihi? Multa tänään kysyttiin, laitetaanko lähete. Ei oltu ehditty kotona puhua asiasta, niin en oikein tienny, mitä oisin vastannu, ku oon ollut vähän kahden vaiheilla, mutta sanoin sitten kummiskin, että laitetaan lähetä np-ultraan.
Outimj, mä oon menossa viikolla 8+1 varhaisultraan. Yksi ystävä sanoi olleensa vähän aiemmin, mut suositteli odottaan vähän pidempään, että näkis vähän enemmän (jos vaan siellä kaikki hyvin on). Niinpä sit itse varasin tohon ja yritän saada np-ultran sit viikolle 12
itse oon menossa ensi viikolla, kun rv 7+1 ja en kyllä tiedä näkyykö vielä mitään. Kaksoset kyseessä tarkistaa... Voip olla etteivät edes näe, montako siellä sitten on. Pääasia kuitenkin itselle, että näkis ees, että jotain on. Yksi ystävä tulossa kylään, joka yrittää vähän ammattinsa puolesta tunnustella, voisko olla kaksoset :)
Vanilla84 rv 6+
Tein tänään vielä varmistustestin..tai oikeastaan kaksi..jotenkin niin vaikea uskoa. Välillä on jotain oiretta, mutta useimmiten ihan normaali olo.. Ja jokaisella vessakäynnillä pelkään, että alkaa vuoto. Tavallista hermoilua ilmeisesti :) Muistan, että esikoisen kohdalla olin vielä epävarmempi..
Varasin nyt sitten varhaisultran, kiitos vastauksistanne! Tarkistin, että esikoisen kohdalla ollaan oltu ekan kerran ultrassa jo 4+4 :D Mutta ei siellä näkynyt mitään kovin ihmeellistä ;) Ja sitten seuraavan kerran 7+5 ja 8+3..Voihan epävarmuuden multihuipentuma :) Nyt varasin ajan 7+3 (omien laskujen mukaan..) ja neuvolan sain tasan viikolle 8. Ja sitten nt-ultraan yritän saada ajan viikolle 12. Viimeksi olin 11+1.
Jännää, jännää!
Nyt suihkuun ja hakemaan esikoista päiväkodista.
Kivaa perjantaita!
...että ei ole oireita. niin kauhea olo ollut muutaman päivän että... ei ole pitänyt vessanpöntölle jutella, mutta melko lähellä ollut
varasin varhaisultraan Ouluun tiistaiksi 3.huhtikuuta. jännä nähdä mitä näkyy :)
pieni.rakkaus 6+6
Miten sitä voikaan ihminen olla kolmannella kerrallakin näin kärsimätön!? :D Ihana kun täällä muutkin hermoilee. Ihana ois kun sais muutaman viikon lisää ja pääsis ultraan näkemään onko kaikki kunnossa. Mutta ei kai se auta kun odottaa. Ystävän vaikeus hankkiutua raskaaksi antaa onneksi hieman uutta perspektiiviä; pitäisi muistaa olla ylionnellinen jo siitä että sai pissattua ne kaksi viivaa...toiselle kun sekin on toistaiseksi vain palava haave.
Noista seuloista: me käytiin niissä ekassa raskaudessa ja silloin Down-seula hälyytti. Hirveästi tuli ylimääräistä huolta ja päänvaivaa. Lapsi oli siis kuitenkin terve ja päätin, että enää en seulaan ala. Myöskään punktioon en alkanut, koska punktion keskenmenoriski oli suurempi kuin riski vauvan sairauteen. Jos lapsella olisikin Downin syndrooma, en siitä syytä keskeytystä tekisi. Ja luotan että pahat kehityshäiriöt näkyvät ultraäänessäkin (np-ultra saadaan siitä huolimatta ja siinä näkyy jo aika paljon). Ainakin kannattaa miettiä, mitä seulahälytys tarkoittaisi teidän kohdalla. Toisaalta siinä seulassa testataan myös sen yhden munuaistaudin kantajuus...eli jos ekaa kertaa on menossa, voi se olla hyödyllistäkin. Nää on vaikeita juttuja ja jokaisen täytyy toki tehdä päätökset itse...mutta kokemuksia on aina kiva vaihtaa :)
Yhtenä aamuna oli jo ehkä vähän pahoinvointia...melkein toivoisin että se alkaa niin tietäisi että jotain tapahtuu. Ja sitten jos se alkaa, haluaisin sen tietysti loppuvan... ;) Olen juuri tekemässä toista yövuoroa putkeen ja väsyttänyt on kyllä normaalia enemmän. Huonosti sain nukuttuakin, mutta haluan kyllä laittaa osan raskauden piikkiin :)
Kiva lukea kaikkien mietteitä, kun ei vielä kovin monille uskalla kertoa!
Itselleni kolhati postiluukusta eilen aika TAYSin äitipolille 5.4. Silloin olis sitten ekan kerran ultra (rv 9+2) ja pääsee näkemään onko siellä mitään matkassa... Jännittää! Samalla myöskin kauhulla sitä odotan, viime kerta kun oli mitä oli sen keskenmenon takia... Oireita ei nyt taas kummemmin ole ollut. Yhtenä päivänä jouduin käydä vähän oksenatamassa, mutta sen jälkeen ei ole kummempia ollut. Huonoa oloa odotellessa, aiemmilla kerroilla se alkoi rytinällä rv 8.
Seulonnoista: Itse ajattelin mennä siihen yhdistelmäseulaan, jos se on helppo järjestä. Jos sen tekee TAYS nin ilman muuta, mutta jos sjoutuisin menemään erikseen Keskusäitysneuvolaan niin varmaankin sen jättäisin väliin, ehkä. Siinä on kuitenkin oma hommansa lähteä aina eri paikkakunnalle hoitamaan näitä asioita ja hnkkia lapsenvahti ym...
Viikonlopun jatkoja kaikille!
muumi 7+4
tosiaan ystäväni kuoli ihan lähipäivinä. Otin aika rankasti. En kerennyt kertoa hänelle raskaudestani vaikka ihan eniten ehkä odotin että pääsisin hänelle kertomaan.. ajattelin odottaa vappuun ja nyt se on jo liian myöhästä.. Ihan älyttömän kamala olo. Itku tulee tätäkin kirjottaessa. Ruoka halu mennyt ja kuvotus tullut tilalle.. En tiiä johtuuko raskaudesta vai tästä shokista.. En ole enää iloinen omasta raskaudestani, meni maku koko hommaan.. Toivon että iloni palaa. Ei vaan nyt jaksa miettiä koko raskautta. olisin halunnut iloita tästä yhdessä ystäväni kanssa. pelkään keskenmenoa, kun on ruvennut mahaa nippailemaan välillä aika rajustikin.. koita nyt tässä tilassa olla stressaamatta kun ei pysty kun itkemään.. Tää tuntuu tosi pahalta. miks en voinut kertoa heti? nyt on jo myöhäistä.. anteeks oma napaisuuteni ja sekava viestini.. kirjoittelen taas myöhemmin, kun on parempi mieli.. tää nyt on vaan niin vaikeaa vielä.. toivottavasti se ajan kanssa helpottasi ja innostuisin taas tästä raskaudesta..
Todella surullista! :( Ihan ymmärrettävää että tuollaisen asian kohdanneena ei oma raskaus tunnu enää iloiselta asialta... :/ Mutta ihan varmasti ilosi palaa vielä, kunhan vain maltat rauhassa surra ystäväsi pois menon! Äläkä syyllistä itseäsi siitä ettet kertonut heti, ethän voinut tietää...
ON: Mä en tiä miks, mutta mua hirvittää hirveesti kohdunulkoinen raskaus... Kai se on että tieto lisää tuskaa :D Muuten näille viikoille ei kuulu mitään erikoista. Ei oikeestaan mitään oireitakaan paitsi että hajuaisti on järkyttävän herkkä ja kaikki pahat hajut haisee jo kaukaa :S Ja mulle on iskeny sama vessan siivousvimma mitä esikkoaki ootellesa oli - oon ostanu läjäpäin erilaisia vessan pesuaineita ja raikastimia :D:D Joskus ens viikolla aattelin soittaa neuvolaan. :)
Ootteko te syöny pinaattia odotusaikana? Ku sitähän ei suositella, mut ei kai pienestä määrästä varmaan haittaa oo? Tekis mieli tehä pinaattimunakkaita :)
Tinuppi & Pikku-T rv4+3
Tosi kurjaa, että joudut tuollaisen murheen kantajaksi :( Ehkä se on vaan aika mikä auttaa ja toivottavasti jossain vaiheessa raskautesi kääntyy mielessäsi surua lievittäväksi ja tasapainottavaksi asiaksi. Voimia paljon!!
Tinuppi: Minun ymmärtääkseni pinaatti on kiellettyä vain alle 1v lapsilta (nitraatin takia). Ei kai raskaana oleville kiellettyä kuitenkaan...? Voin toki olla väärässäkin. Se on munkin lemppariruokia ja hyvä Hb:n nostaja, joten meinaan kyllä syödä :)
~Maaria (5+0?)
Maaria1984: No niinhän se oliki! :D Se oliki maksa mitä ei saanu syä... Miten mä voin sekottaa maksan ja pinaatin?? :D Taijan syyttää raskaushormoneja ;)
Ja tulee mun kyllä syötyä muitaki 'kiellettyjä aineita' tai siis ei suositeltuja. Esim pästoroimatonta maitoa melkein joka päivä! :) Mutta siitäkin on tutkimuksia että se olis kuitenkin terveellisempää kuin 'kaupanmaito'. :)
Tinuppi & Pikku-T
pinks: Osanottoni. Paljon paljon voimahaleja sinulle. Ikäviä uutisia olet nyt kohdannut :( Tuntuupa inhottavalta itsestäkin. Ja hei, kuten tinuppi sanoi, ethän voinut tietää ystäväsi poismenosta.. Toivottavasti piristyt taas ja pääset nauttimaan raskaudestasi. Tämä asia vaatii nyt vain aikaa. Voimia pinks!
TaskuTee: Itse ajattelin osallistua seulontaan, isosiskonikin osallistui, sen myötä sitten itsekin lähen siihen mukaan. Siskoni on tällä hetkellä lähin vertaistukeni minulle, hänellä on tällä viikolla tullut 30. raskausviikko täyteen! Itse kun olen vielä niin alkutekijöillä vasta, ettei siskonikaan vielä tiedä edes raskaudestani. Kuluisipa aika nopeampaa!
Onko teillä kanssasisareilla ilmaantunut joitain himareita, mitä haluatte esim. syödä/juoda nyt raskaana ollessanne? Mielenkiinnosta tässä kyselen :)
Ja tervehdys kaikille uusille marrasmasuille, meitä on tänne ilmaantunut kiva joukko jo :)
ON: Alkanut olemaan kuvotusta, ällötystä ja yökkäilyä. Väsymys painaa ja rinnat on niin arat, ettei niihin kärsi edes melkeinpä koskea. Murrrr..
Itse menin ja varasin hoitopöydän entiseltä työkaveriltani, sain sen hintaan 10 euroa. Ei vissiin turhan aikaista, hyvänen aika! Noh, pääsee siitä vielä eroon, jos niin käy.. Ja minä kun ajattelin, etten takuulla ala hössöttämään ja hulluna ostelemaan etukäteen tarvikkeita. Tässähän tämä nyt nähtiin! :D
-huuliharppu-
pahoittelut pinks, noista ei kyllä koskaan voi tietää.
huuliharppu: mullakin oli jo ekan kohadalla noita osto/pesänrakennusvinkeitä. Nytkin olen ostellut jo varmaan 50 e arvosta vauvan bodyä (kietaisu, nniitä ei ollut tarpeeksi) ja pari sinisen sävyä, toivon poikaa :) Miehelle kuulemma sama kumpi sukupuoli tulee.
Miten teillä muilla, toivotteko tiettyä sukupuolta?
Mä oon jo oikeastaan kertoillu ihan vapaasti kaikille, kun mahastakin jo täysonm näkee raskauden kumminkin.
Jaksamisia kaikille! Oli aika rankka olla työtä varten SPR:n kurssilla koko päivä, huh...
Vanilla84 rv 7+
Mä en oo vielä ostanu mitää, mut kovasti tekis mieli. Vaikka vaatettakin siis ois sen verran että alkuun pääsis, kun tyttö ja poika on ennestään. Aika paljon oon onneks myyny vaatetta, niin että oikeastikin jotain pitää hankkia.
Meillä ei taida olla sukupuolitoiveita...molemmat on niin kivat vekarat ;) Jotenki helpommin aattelen että tää ois tyttö, mut en tiiä mistä se johtuu. Ehkä siitä että meinas jo tulla pahoinvointia, jota oli tyttöä odottaessa enemmän. Ja onhan niille tytöille paljon kivempia vaatteita ;)
Mulla on välillä tosi epätodellinen olo ja pelottaa, että ei siellä masussa edes ketään ole... Ystävällä oli joku aika sitten tuulimunaraskaus, niin se varmaan vaikuttaa. Mut turhahan näitä ois miettiä, ehtis surra ihan hyvin jos surtavaa tulee...mut helpommin sanottu kuin tehty. Ja miks sitä ei osaa vaan elää hetkessä ja nauttia siitä mitä on saavuttanu? Koko ajan miettii että "pääsispä jo ultraan", "näkyispä jo maha", "tuntuspa jo liikkeet" jne. Kärsimättömyyttä ilmassa siis täällä!
~Maaria (5+2?)
http://www.iltalehti.fi/perhe/2011120814907096_pr.shtml
Tuolta voitte käydä kattoo uuden ELOKUUSSA ilmestyvän pakkauksen ulkokuoren..IHANA!! mä niin toivon että vanhat pakkaukset loppuu ennen ku me saadaan pakkaus...
Pissa oli puhdas, jei.
Torstaina ensimmäinen neuvola, Hui! jänskättää..
Join tänää kahvia, ei vaikutusta..missä on mun oireet?? Okei, en halua halata vessan pönttöä..mut ees jotain...lievää turvotusta havaittavissa istuessa..ja ehkä käyn useammin vessassa..hmm..
Ehkä nautin tästä "oireettomuudesta" nyt ku ainakin viime raskaudessa oli IHAN KAUHEAT liitoskivut..voi ei!
koitin ettiä sellasta laskuria josta näkin viikot ja päivät...ei oikeen löytyny..ku mulla kierto n.35 päivää...tosi epäsäännölliset kuitenki...ni laskureista tuli LA:ksi 14-16.11...kai seki tarkentuu neuvolassa ja ultrassa viimestään..
mut tänää ois 6+3 ..jos ottaa ton viimesimmän mukaan..HUOH! 33+4 jäljellä..isompi huoh!
Nii ja pitäis kai miettiä jotaki "tekonimeäki"..jotenki vaan pelottaa nimetä...
t.äiti ja nimetön 6+3?
Tervetuloa uudet mukaan! :)
Pinks: Iso osanotto ystäväsi poismenon johdosta. Toivon ja uskon että oma raskautesi alkaa taas innostaa kun saat pahimman surun surtua...
Huuliharppu: Mulla ei oikeestaan oo ostosvimmaa, pikemminkin toivon että sellainen olisi. Tai jotain... Meillä siis kaksi lasta ennestään niin kaikki tarpeellinen jo löytyy omasta takaa. Jotain uutta kuitenkin hankin jossain vaiheessa, mutta kuitenkin lähinnä vaatteita tai jotain muuta pientä.
Vanilla84: Meillä toivotaan vähän salaa että saataisiin poika, kun kaksi tyttöä jo on. Lähinnä ehkä miehen takia, muutenhan se on ihan helisemässä meidän naisten kans! ;P Siltikin tytöt on maailman ihanin juttu, joten sukupuolella ei ole väliä enkä sitä aio etukäteen selvittää. Säilyy jännitys loppuun asti. :)
Kysymys erityisesti teille, joilla on jo lapsia ennestään: Onko kokemuksia Brio Pony tai Emmaljunga Spider tms. rattaista? Nuorimmainen täyttää kohta 2v ja haluttaisiin yksinkertaiset istumarattaat, jotka on helppo esim. kesällä ottaa mukaan reissuun, jos ei pieni vielä jaksa koko aikaa kävellä. Varsinaiset matkarattaat on sellasia rimpuloita että ne ei meitä enää kiinnosta...
Täällä ei kurjuutta kummempaa. Eikä oikeastaan edes kurjuutta. Nälkä on ehkä päällimmäisin juttu tällä hetkellä ja huono olo tulee jos ei muista syödä. Muuten mennään tavalliseen tapaan, housut ainoastaan vähän kiristä, mutta vielä en aio mammahousuihin siirtyä :P
muumi 7+6
Tervetuloa uusille :)
Pinks: osanottoni! Suru ottaa aikaa.
Hankintoihin: Mä olen ihan vähän sivusilmällä katsellut pieniä vaatteita :) Mutta en vielä ole sortunut yhteenkään..
Vaunuja olen katsellut ja miettinyt, että pitää varmaan ostaa sisarusrattaat/vaunut. Tyttö on vasta 2,5v sitten kun vauva syntyy, enkä usko että jaksaa ihan koko aikaa kävellä/seisoa laudalla.. haaveilen bugaboo donkeysta :---D Onko jollain kokemuksia sisaruskärryistä?
Meillä kun on tyttö jo, niin ihan salaa toivon vähän tai aika paljonkin poikaa. Mutta olen varmasti yhtä tulee sieltä kumpi tahansa. Olisi vaan hauska tutustua poikien maailmaan - mulla on kaksi siskoa, joten ihan vierasta aluetta on :)
muumi: meillä on brion spinit ja ne on kyllä ihan huiput! Ponyt on niistä sitten yksinkertaistettu versio ja varmasti oikein hyvät nekin. Tykkään siitä mallista ja niihin saa sen kiva ratin :D (Spineihin ei saa, nyyh)
Mulla ei oireen oiretta. Tai no, kuiva suu vaivaa..joutuu juomaan koko ajan..yleensä vaan kun puhun paljon, mutta nyt ihan koko ajan :( Googletin ja se tosiaan on tavallista raskaana olevilla.. Ei tee kauheesti mieli ruokaa..ja kun syön niin on tosi ähkynen olo. Alavatsaa välillä nippaa ja turvottaa..kohtu tuntuu välillä..kiristää tms.. Mutta siis kaiken kaikkiaan hyvin normaali olo.. väsymyskin johtuu varmasti ihan siitä, että en malta mennä ajoissa nukkumaan!
Varhaisultra on muuten samana päivänä kun gradun kritiikkiseminaari..toisaalta siis odotan sitä päivää ja toisaalta taas en.. hassu fiilis :)
Mukavaa viikon jatkoa!
Outi 4+6 jipii!
Osaanottoni Pinks! Älä turhaan stressaa siitä, ettet jaksa nyt iloita raskaudesta. Ihan täysi syy sulla nyt surra, ilon aika on sitten joskus vasta myöhemmin.
Me käytiin varhaisultrassa. Siellä sykki pikkuinen möhkis. Vastasi kuulemma ihan viikkoja (nyt 8+1 neuvolan th:n mukaan). Mulla on sitä pientä rusehtavaa vuotoa ollu jonkun aikaa (aina välillä tulee vähän ja sit saattaa mennä montaki päivää, ettei tuu), ja gyne sano, että näytti vähän siltä, että kohdussa olis ollu kehittymässä alkujaan kaks alkiota, mutta vaan toinen on selvinny. Se vuotoki siis saattais sitten johtua siitä. Ja 4-5 viikolla mulla olikin aivan kaameet vatsakivut öisin, että oiskohan neki sitten liittynyt tohon.. ihana oli kuulla, että yhellä siellä oli kaikki tosi hyvin, mutta kyllä se jotenki teki olon haikeeks ku kuuli, että kaksikin olis voinu tulla.
Mimosa79: Ku löytyy molempia sukupuolia. Ja keltään ollu tälläsiä oloja. Tosin nyt on tuo huonovointisuuskin vähän helpottanu. Mut toki pahat hajut saa oksun nousee kurkkuun.
Joo siis mulkin tuntuu nyt jo, et olis kauhia kessi. Mut turvotustahan tuo suurimmaks osaks taitaa olla. Mut jos pitää tiukkoja vaatteita niin raskaus uteluita tulee.
Mul olis kauhee into jo ostaa jotain vauva juttui, kovasti kävin jo prismas ruokaostoksilla ollessa, räpeltämässä vauvan vaatteita :) Mut ei viel kehtaa ruveta varastoimaan niin kauheesti nuit vaatteita.
Must on ihan tyhmä, et tän vuoden äitiyspakkausta, ei ole viel ees julkastu. Olis kiva nähdä minkävärisiä ja laisia vaatteita siin on.
Mut nyt jos lähtis vaiks hetkeks torkuille, kun tuo väsy painaa kovasti.
Myrtti & Väiski rv6+6