Otathan Thyroxinin oikein?
Eli aamulla puoli tuntia (1h jos mahdollista) ennen aamupalaa! Ei edes kahvia maidon kanssa saa ottaa puoleen tuntiin. Maito haittaa imeytymistä ja uusia tutkimuksia on tehty jotka näyttävät kahvin myös haittaavan Thyroxinin imeytymistä.
Thyroxin imeytyy täydellisesti vain ohutsuolesta, joten tabuja niellessä pitää juoda 300 ml vettä, jotta ne ei jää pyörimään matkalle, vaan pääsee kunnolla perille.
Tämän jälkeen ei saa ottaa 4 tuntiin
- tietyt mahalääkkeet (antasidit, sukralfaatti)
- kalsium- ja rautavalmisteet
- tietyt kolesterolilääkkeet (kolestyramiini, kolestipoli, klofibraatti)
- tietyt veren kaliumpitoisuutta laskevat lääkkeet (polystyreenisulfonaatti)
- tietyt epilepsialääkkeet (karbamatsepiini, fenytoiini)
- tietyt tulehduskipulääkkeet (fenyylibutatsoni, salisylaatti)
- tietyt sydänlääkkeet (beetasalpaajat, amiodaroni, digitalis)
- tietyt tulehdusta hillitsevät lääkkeet (kortikosteroidit)
- tietyt veren hyytymistä ehkäisevät lääkkeet (varfariini)
- suun kautta otettavat sokeritautilääkkeet
- estrogeenia sisältävät ehkäisypillerit ja hormonikorvausvalmisteet.
Kommentit (25)
arvot on kohdillaan. Jos ottaa vastoin ohjeita, saattaa annostus olla himpun korkeampi mitä olisi, jos noudattaisi täydellisesti ohjeita. Itse olen todennut kotihoidon terveydenhoitajana, että esim. joillain monisairailla ihmisillä oikea Thyroxinin otto on mahdotonta, kun on niin paljon erilaisia lääkkeitä ja ottoajankohtia niille jne.
mutta mulle ei koskaan ole lääkäri sanonut, ettei samaan aikaan sais syödä.
Sinä joka niin sanoit, kerro minulle.
Itse olen kuullut noin. Outoa ettei jotkut ole muka kuulleet edes tuosta että ei saa syödä puoleen tuntiin lääkkeiden oton jälkeen. Mulle sitä on korostettu joka paikassa.
Itse haluaisin tarkempia tutkimuksia ennen kuin alan syödä lääkkeitä raskausaikana. Lääkäri tuntui vaan olevan kovin välinpitämätön asian suhteen ja antoi ympäripyöreitä vastauksia tyyliin "sinun täytyy nyt vaan syödä tätä lääkettä".
...ei oikeastaan ole lääke, vaan ihan sitä samaa hormonia jota kilpirauhanen tuottaisi jos pystyisi.
Tietysti lääkäriltäsi tosi tökeröä ettei yhtään vaivautunut selittämään!
Eli ota vain rauhassa!
Mitä ongelmia aiheuttaa hoitamattomana lapselle? Sinä joka niin sanoit, kerro minulle.
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/haku?p_p_id=dlehtihaku_view_artic…
mutta mulle ei koskaan ole lääkäri sanonut, ettei samaan aikaan sais syödä.
Koska Thyroxin imeytyy ohutsuolesta ja tottakai se ruokamössö hidastaa tai jopa estää kunnollisen imeytymisen verenkiertoon.
lääkäreillä. Farmaseutit on varmaan parempia neuvomaan, vai onko?
Mulle sanoi lastenlääkäri 80-luvun lopulla että otat sitten tabletin aina aamupuuron kanssa! Eikä ollut kuka tahansa lääkäri vaan piti olla oikein parhaimmistoa.
Siitä jäi väärällä tavalla selkärankaan se että voi syödä samalla ja myös se että 1 tabletti olisi riittävä aina vaan. Tietty aikuisempana sai uutta tietoa.
Juon vettä välillä puolikin litraa. :(
tämä on vakava sairaus jos ei hoida
aina odotan sen 30min ennenkuin syön aamiaista.
Joskus unohdan täysin ottaakin enkä kellosta katso onko riittävästi aikaa ennen ruokailua :(
Tuosta vesimäärästä en ole ennen kuullutkaan ja sitä ei todellakaan tule mulla tarpeeksi. Yleensä juon vain pikkutilkan. Oikeasti alle puoli desiä. Mulle tulee herkästi huono olo jos juon paljon vettä tyhjään mahaan. Lisäksi mulle on sanottu että syömättömyyttä riittäisi vartti.
Minä olen vuosia ottanut maitokahvin kanssa. Oikea annos katsotaan kuitenkin verikokeilla, joten se on yks lysti minkä kanssa ne tabletit vetää.
tämä on vakava sairaus jos ei hoida
On typerää, typerää, TYPERÄÄ tehdä tuosta sairaudesta vaarallisempi kuin mitä se oikeasti on.
Millaisia arvoja teillä on ollut kun lääkitys on määrätty? Entä oletteko raskaana?
Osaako kukaan sanoa millaiset arvot vaikuttavat vauvan kehitykseen?
Itselleni iskettiin vaan lääkket kouraan ja sanottiin että näillä alat voida paremmin. Olin siis neuvolalääkärille päätynyt väsymyksen ja heikotuksen takia. Kilpirauhasarvot olivat t4v 9 ja ths 3,66.
Itse haluaisin tarkempia tutkimuksia ennen kuin alan syödä lääkkeitä raskausaikana. Lääkäri tuntui vaan olevan kovin välinpitämätön asian suhteen ja antoi ympäripyöreitä vastauksia tyyliin "sinun täytyy nyt vaan syödä tätä lääkettä".
Olen kohta 20 vuotta ottanut tabut miten sattuu, mutta silti olo on mitä mahtavin, arvot suorastaan kadehdittavan hyvät. Otan tabletit yleensä aamulla samalla kun syön aamupalan. En todellakaan rupea heräämään aikaisemmin tabletin takia.
Toisaalta olen välillä ottanut niitä myös iltaisin, välillä unohdan ottaa kokonaan jne.
Mulla ei ainakaan ole mitään imeytymisongelmia thyroksiinin kanssa, ikävää, jos sulla on näin. Toisaalta, etkö voisi nostaa annostusta, jos et muuten saa tarpeeksi tyroksiinia? Mullakin on suht reilu annos.
mihin klonaikaan tahansa ja minkä ruoan kanssa tahansa. Silti arvot hyvät, on sairastanut syntymästään asti eli kaipa tuo itse tietää mitä tekee..
Koska neuvolalääkäri painosti. MUTTA haluaisin että tilaani tutkittaisi tarkemmin että onko kyse oikeasti kilpirauhasen vajaatoiminnasta vai ovatko arvot vaan vähän alakanttiin raskauden takia. Tuo lääke kuitenkin laiskistaa kilpirauhasen luonnollista toimintaa ja saattaa saada aikaan sen että olen lääkkeen kanssa naimisissa lopun ikääni. Minulla ei ole kuitenkaan koskaa aikaisemmin ollut ongelmia kilpirauhasen kanssa eikä sitä ole meillä suvussa.
Se mitä edelleen haluaisin tietää on se että mitkä arvot aiheuttavat sikiölle kehityshäiriöitä? Missä vaiheessa minun täytyisi siis huolestua vauvani hyvinvoinnista?