Otathan Thyroxinin oikein?
Eli aamulla puoli tuntia (1h jos mahdollista) ennen aamupalaa! Ei edes kahvia maidon kanssa saa ottaa puoleen tuntiin. Maito haittaa imeytymistä ja uusia tutkimuksia on tehty jotka näyttävät kahvin myös haittaavan Thyroxinin imeytymistä.
Thyroxin imeytyy täydellisesti vain ohutsuolesta, joten tabuja niellessä pitää juoda 300 ml vettä, jotta ne ei jää pyörimään matkalle, vaan pääsee kunnolla perille.
Tämän jälkeen ei saa ottaa 4 tuntiin
- tietyt mahalääkkeet (antasidit, sukralfaatti)
- kalsium- ja rautavalmisteet
- tietyt kolesterolilääkkeet (kolestyramiini, kolestipoli, klofibraatti)
- tietyt veren kaliumpitoisuutta laskevat lääkkeet (polystyreenisulfonaatti)
- tietyt epilepsialääkkeet (karbamatsepiini, fenytoiini)
- tietyt tulehduskipulääkkeet (fenyylibutatsoni, salisylaatti)
- tietyt sydänlääkkeet (beetasalpaajat, amiodaroni, digitalis)
- tietyt tulehdusta hillitsevät lääkkeet (kortikosteroidit)
- tietyt veren hyytymistä ehkäisevät lääkkeet (varfariini)
- suun kautta otettavat sokeritautilääkkeet
- estrogeenia sisältävät ehkäisypillerit ja hormonikorvausvalmisteet.
Kommentit (25)
Tietääkö kukaan onko sama juttu liotyroniinin kanssa?
Mulla on e-pillerit, ja lisäksi kortisonia tablettina, ja olen ne kaikki ottanut samaan aikaan aamulla. En tiedä pitäisikö sitten siirtää nuo kaksi muuta iltaan, vai ei...
Olen kohta 20 vuotta ottanut tabut miten sattuu, mutta silti olo on mitä mahtavin, arvot suorastaan kadehdittavan hyvät.
Sama taalla - olen myos popsinut tyroksiinia parikymmenta vuotta kilpirauhassyovan seurauksena. Alussa otin tabletit aamiaisen yhteydessa, mutta nykyaan otan ne illalla viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa. Itsellani aamiaisen yhteydessa ottamani kalsium imeytyy nain paremmin.
Oikea annoshan on sellainen, etta oma olo on hyva ja labratulos normaalin rajoissa. Jos hormoni ei syysta tai toisesta imeydy kunnolla, sita vain syodaan enemman.
Millaisia arvoja teillä on ollut kun lääkitys on määrätty? Entä oletteko raskaana?
Osaako kukaan sanoa millaiset arvot vaikuttavat vauvan kehitykseen?Itselleni iskettiin vaan lääkket kouraan ja sanottiin että näillä alat voida paremmin. Olin siis neuvolalääkärille päätynyt väsymyksen ja heikotuksen takia. Kilpirauhasarvot olivat t4v 9 ja ths 3,66.
Itse haluaisin tarkempia tutkimuksia ennen kuin alan syödä lääkkeitä raskausaikana. Lääkäri tuntui vaan olevan kovin välinpitämätön asian suhteen ja antoi ympäripyöreitä vastauksia tyyliin "sinun täytyy nyt vaan syödä tätä lääkettä".
Hoitamattomana aiheuttaa lapselle monia ongelmia.
Mites Armour? (Sian kilpirauhasesta tehty valmiste)
Jos se imeytetään kielen alla, niin tarviiko siinäkin noudattaa tuota syömättömyys-suositusta? Eikös sen pitäisi imeytyä heti verenkiertoon silloin?
Minulta on poistettu kilpirauhaset parikymmenta vuotta sitten syovan vuoksi ja olen siita lahtien elanyt synteettisen tyroksiinin varassa - merkki vain vaihtelee asuinmaasta riippuen.
Raskaus sujuu laakityksella turvallisesti niin kauan, kuin hormonipitoisuus veressa on normaalin rajoissa ja olo tuntuu hyvalta. Itsellani on tuon syovan vuoksi pyritty aina pitamaan hormonipitoisuus normaalin ylarajalla ja raskauden kuluessa laakitysta jouduttiin viilaamaan useaan kertaan ylospain.
Hankalinta laakityksen kanssa oli juuri tuo sopivien valien pitaminen muihin laakkeisiin ja ravintolisiin. Minulta on poistettu myos lisakilpirauhaset ja joudun normaalistikin syomaan lisakalsiumia ja D-vitamiinia, jotta veren kalsiumpitoisuus ei laskisi vaarallisen alas. Raskauden aikana kalsiumannosta jouduttiin nostamaan ja lisaksi soin rautakuurin toisella trimesterilla. Siina olikin sumpliminen, kun kilpirauhashormoni ei imeydy kalsiumin eika raudan kanssa ja kalsium ja rauta eivat myoskaan imeydy yhdessa!