Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En opi kai koskaan käyttämään rahaa oikein:(

Vierailija
28.02.2012 |

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja minun tapauksessani myös rahapussi. Miten ihmeessä onnistun kuukausi kuukauden ja vuosi vuoden perään elämää yli varojeni? Miksi en voi uskoa, ettei se raha tilillä riitä loputtomiin ja visalaskutkin erääntyvät maksettaviksi. Huomenna tulee palkka ja se ei riitä edes kattamaan kaikkia laskujani. Onneksi on mies, joka auttaa, mutta joka varmasti jonain päivänä kieltäytyy maksamasta minun täysin turhia ostoksiani.

Olen ihan hyvätuloinen, mutten niin hyvä, kuin itse ilmeisesti kuvittelen. Yritän kai tarjota lapsillenikin jotain mihin oikeasti ei olisi varaa.

Vinkkejä ja tsemppejä järkevämpään rahan käyttöön ottaisin mielelläni vastaan.

Ja olen ihan aikuinen ihminen (35v) jo, joten ei mistään teinitytöstä ole kyse. Pikavippejä en ole koskaan harrastanut, mutta kaksi luottokorttia löytyy.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikohan ap juteltua miehelleen ja tehtyä jotain luottokorteille?

Ajattelin, että illalla istahdan mieheni kanssa iltapalalle ja otan asian puheeksi, että mitä hänen mielestään olisi parasta tehdä. Hän toki tietää taipumukseni osteluun (joutuuhan hän maksamaan laskujanikin), mutta aina en kehtaa kertoa mitä turhaa ja kuinka kallista olen ostanut.

Ehkä tämä tästä:) Ensimmäistä kertaa tuntuu, että nyt haluan oikeasti tehdä asialle jotain ja pian.

Vierailija
2/22 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kortit poikki, heti!!! Vaikeeta, mutta jos keskityt kovasti, onnistuu. Ja helpotus tulee heti!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aikanani tyhmyyttäni pelannut luottokorteilla Aktiiviraha ja Visa. Luottotiedot tosin oli vielä tallessa. Ota sakset käteen, ja leikkaa ne poikki.

Hain silloisesta Merita-pankista 10000 markan joustoluoton (korko oli 10 %) ja maksoin sillä korttivelat pois. En huolinut sitä pankin silloin lähettämää pankkikorttia, vaan leikkasin senkin poikki ja otin automaattikortin. Maksoin joustoluoton pois 500 markan erinä, vaikka senkin veloitus oli tyyliä 10 % jäljellä olevan velan määrästä. Maksoin aina lisäsumman, että 500 tuli täyteen. 2 vuotta meni ja kuivilla oltiin.

Muistappa se, että yh-äitinäkin pitäisi pärjätä ja lapset elättää, et voi ikinä tietää edeltä, miten parisuhteesi historia tulee menemään. Älä siis tuhlaa nytkään, koska VELAT PITÄÄ AINA MAKSAA, JA HUONO RAHATILANNE VOI OLLA MILLOIN VAIN NURKAN TAKANA. Säästä pahan päivän varalle, kun saat korttivelat hoidettua.

Lopeta lehtitilaukset, kirjakerhot, hävitä postimyyntikuvastot. Osta vain ja ainoastaan ruokaa, ja lapsille sitä, mitä ne oikeasti tarvitsevat.

Pidä kirjaa menoistasi. Itselläni on allakassa 12 kuukaudelle jaettu ruudukko, jonka alla on jokaikinen säännöllinen lasku, joka luukusta tippuu, summineen ja rasti sen kuukauden kohdalla, jolloin se tulee. Siitä nään heti, paljonko on tulevan kuukauden menot ja ruoka+bensaraha. Jaan rahan tasan viikoille, ja nostan maanantaisin viikon saldon. Sillä sitten eletään. Visa Electronilla maksaminen on pannassa. Vain käteinen käy. Kaupassa käyn sunnuntaisin ja tänään eli torstaina. Muuten haen korkeintaan leipää ja maitoa.

Ja hyvä neuvo tuo "älä osta mitään". Kun lopulta pääsee tähän pisteeseen, että on yh, pankissa on xxxx euroa itsesäästettyä ja pitäisi ostaa lapselle vaatekaappi, sitä on aika tarkkana, mistä sen kaapin ostaa ja mitä laatua, eikä hötkyile. Jos säästää normaalihintaista tavaraa varten ja sitten saa sen tarjouksesta, siitä saa suorastaan sairasta nautintoa! Eikä tarvitse itkeä tilipäivänä.

Vierailija
4/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomatonta, miten rahankäyttö tuntuu olevan monille ihmisille todella vaikeaa.

Luottokortit nyt on pahin mahdollinen tapa elää yli varojensa. Miksi pitää olla luottokortit? Minä en ole niitä tarvinnut enkä tule koskaan tarvitsemaankaan -ja vaikka mulla olis luottokortti, niin en mä sillä mitään ostelis. Jos ei ole rahaa niin ei ole.

Minä olen 23v perhepäivähoitaja, jonka mies opiskelee. Tulot meillä YHTEENSÄ noin 2000e/kk eikä meillä ole ollut ikinä ongelmia rahan kanssa, ei ikinä.

Vierailija
5/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten et kierteestä pääse. Tuntuu ehkä hurjalta, mutta ajattele niin, että olet nyt shoppaillut "varastoon" ja pidät pari vuotta taukoa. Ehdit käyttääkin niitä ostoksiasi. :)

Voit ottaa kortit taas käyttöön, kun kaikki laskut on maksettu. Luottorajaa kannattaa ehkä kuitenkin pienentää.

Nimim. Saman kokenut

Vierailija
6/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun katkaistiin kaikki lehtitilaukset, alettiin ostamaan ruokaa viikoksi kerrallaan ja eväät mukaan töihin. Sitten joka kuun palkasta tietty summa käyttötilille, jolla saa ostella vaatteita ja muuta ei niin elintärkeää. Joka kuukausi ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen, eikä oikeasti tarviskaan.

Minun mielestäni kannattaa aina ensin säästää raha jotakin varten, sitten vasta ostaa. Se on sitäpaitsi paljon nautinnollisempaa ostamista :)

Vierailija
7/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten et kierteestä pääse. Tuntuu ehkä hurjalta, mutta ajattele niin, että olet nyt shoppaillut "varastoon" ja pidät pari vuotta taukoa. Ehdit käyttääkin niitä ostoksiasi. :)

Voit ottaa kortit taas käyttöön, kun kaikki laskut on maksettu. Luottorajaa kannattaa ehkä kuitenkin pienentää.

Nimim. Saman kokenut

Tätä olen usein miettinyt ja sitten mietin heti perään, että entäs jos oikeasti tulee hätä ja pitää päästä vaikka lääkäriin, eikä ole rahaa. Ja tiedän tekosyitä yritän kekesiä korttien säästämiseksi.

Nyt kai kiltisti kävelen lompakolleni ja katkaisen korttini. Katsotaan kuinka käy...

Vierailija
8/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raha-asiat hoitaa todella hyvin, mutta tässä samassa tilanteessa olleen parhaaksi toteama vinkki:

Älä osta mitään!

Tämä onnistuu niin, että et edes antaudu houkutukselle. Älä lue mainoksia paperilta tai netistä, älä mene selailemaan on-line-kauppoihin tarjontaa, älä kuluta aikaa tavarataloissa tai ostoskeskuksissa.

Jos on PAKKO ostaa jotain niin etsi ensin kirpparilta, lastenkin hankintoja MIETI ensin kolme päivää, ja sen jälkeen yritä etsiä vaihtoehto joka on laadukas&mahdollisimman edullinen (ihan roskaa ei kannata ostaa, mutta kannattaa katsoa mistä sen saisi edullisimmin). Tee ostoslista että ei tulisi heräteostoja. Hanki Lidlistä...

Tsemppiä. Olen saanut hyvin rahaa jo hyvin säästöönkin kun lopetin turhat kosmetikka- ja vaateostot, huononakin kuukautena saan hyvin maksettua kaikki laskuni. ;)

Vierailija
9/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden vuoden kirjanpidon aikana kyllä opit, milloin tulee "yllättäviä" isoja laskuja, kuten auton katsastus, tv-lupa, vakuutusmaksut jne. Opit myös laittamaan joka kuukausi rahaa HETI sivuun tuloistasi, sellaiselle tilille, johon ei ole korttia. Kun tiedät paljonko tuloistasi voit käyttää, ei tule enää mieleenkään käyttää yli. :) Ja luottokortit pois päivittäisestä käytöstä!

Katso Marttojen sivuilta paljon hyviä ohjeita ja vinkkejä. Aloita heti tänään kirjanpidon pitäminen, tuolta löytyy valmiita pohjia: http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/talouden_suunnittelu/

10/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ensin, perheenne talous pitää olla yhteinen ja siksi teet tämän miehesi kanssa. Aloita seuraavasti: laitat paperille palkkapäivän+muut rahantulopäivän . Tiedät mikä on kuukauden saldo.

'

Sitten: aloita tiliöinti! Se auttaa huomattavasti paremmin kuin että kaikki on yhdessä möykyssä.

Laske paperille KAIKKI koko vuoden pakolliset menot. Huom. vain pakolliset: vuokra/asumiskulut, vakuutukset, sähköt, tv-luvat, työmatkakulut jne. Ja sitten summa kuukausilla (12:lla) Näin tiedät paljonko tarvitset näihin saldoa.

Jos summa vaikka olisi esimerkiksi 12000, tulee siitä laskennallisesti 1000e/kuukausi.

Perusta erillinen tili, jonne alat laittaa palkastasi suoraan sen 1000€. Ihan ekoina kuukausina tili ei vielä kata kaikkea, mutta muutaman kuukauden päästä sinne on jo kertynyt summa, jolla saat kaikki pakolliset menot maksettua. Laske myös jotain lasten välttämättömiin vaatetuksiin, etteivät tule yllätyksenä. Tästä tilistä sitten menemään suoraveloituksena nuo kaikki: vuokrat jne.

Sitten perusta erillinen tili jonka varaat "hömppään" vaikka 20e/kk. Vuodessa sinnekin on jo kertynyt kivasti jotain ekstraa varten.

Jos varaa on, perusta myös katastrofitili vaikkapa pesukoneen hajoamista varten, esim 50€ kuussa, josta sitten katetaan mahdolliset yllättävät menot.

Lopulla palkalla ostetaan sitten ruokaa pesupulvereita ym

Luovu kaikista luottokorteista ja osamaksuista. Luottokortti vain välttämättömissä ulkomaanmatkoissa, jos sellaisia tulee. Näin siis pysyt joka kuukausi sen kuun saldossa.

Pointti on: elät jokaisen kuukauden sen kuun saldolla etkä "syö" tulevia rahoja etukäteen, vaan säästät esim. hömppätilillesi. Muutat siis kuluttamiskierteestä säästökierteeseen :)Ja alat hallita menoja etukäteen, ne eivät tule yllätyksinä.

ja alat myös todella katsoa mitä mikäkin maksaa. Syvemmin ehkä joudut pohtimaan sitä, mitä pyrit turhilla ostoksillasi saavuttamaan. Mitä se palvelee? Haetko sieltä itsetuntoa vai mistä on kyse?

Miltä kuulostaa?

Meiju, diakoni

Vierailija
11/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortiti odottavat vielä lompakossa, kun jäin kirjoittamaan lisää.

Minulla tämä turhan ja liian kalliiden asioiden/vaatteiden jne ostaminen liittyy osittain ehkä myös äärettömän huonoon itsetuntooni ja näin ollen kauniissa ja kalliissa vaatteissa koen olevani "parempi" ihminen. Ystäväpiirini on jostain syystä erittäin hyvin toimeen tulevaa porukkaa ja jotenkin en halua olla "huonompi" kuin he.

Normaaliin elämiseen ja välillä pieneen extraankin meillä varmasti rahat riittäisivät, mutta ei tällaiseen kulutukseen, jota minä harrastan.

-ap-

Vierailija
12/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimim. Saman kokenut

Tätä olen usein miettinyt ja sitten mietin heti perään, että entäs jos oikeasti tulee hätä ja pitää päästä vaikka lääkäriin, eikä ole rahaa. Ja tiedän tekosyitä yritän kekesiä korttien säästämiseksi.

Nyt kai kiltisti kävelen lompakolleni ja katkaisen korttini. Katsotaan kuinka käy...

tuohon haluan sanoa, että vaikka tiedät itsekin noiden olevan tekosyitä: Suomessa pääsee lääkäriin ilman pennin hyrrää.

Tiedän, että moni pitää luottokorttia "hätätapausten" varalle. Mutta sellaista hätätapausta nyt vaan ei ole, että olisi pakko olla Visa. Jos tunnet olon turvattomaksi ilman, eikö se voi olla miehelläsi, ja käyttöoikeus vain hänellä?

Vierailija
13/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että moni pitää luottokorttia "hätätapausten" varalle. Mutta sellaista hätätapausta nyt vaan ei ole, että olisi pakko olla Visa. Jos tunnet olon turvattomaksi ilman, eikö se voi olla miehelläsi, ja käyttöoikeus vain hänellä?

2-kuiselle jouduttiin ostamaan ruuaksi apteekin maidotonta korvikevalmistetta, joka maksoi noin 60 e/ prk. Yhdestä purkista riitti ruokaa muutamaksi päiväksi. Purkeista sai kyllä lopulta 72-prosenttisen Kela-korvauksen, mutta noin 2,5 kk jouduttiin ostamaan omaan piikkiin, eikä noita korvata takautuvasti. Onneksi meillä oli säästössä rahaa, mutta joku toinen olisi oikeasti voinut joutua käyttämään Visaa. Pikkuvauva kun ei selviä ilman ruokaa.

Vierailija
14/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tein juuri itse kun mulla on toi sama ongelma. Ihan kiva alkaa m,aksamaan noita 11 000 euron luottokorttivelkoja, mutta nyt sen teen, eikä lisää tule ennenkuin on nämä maksettu.

Vierailija
15/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että kannattaa harkita jokaista ostosta entistä tarkemmin. Ja tosiaan, kannattaa välttää ostoskeskuksia ja muita kuluttamiseen yllyttäviä paikkoja. Alat nauttia siitä, että pystyt olemaan ostamatta... ja kun olet tätä jonkin aikaa harrastanut, niin kun tarvitset todellakin oikeasti jotakin uutta, voit olla tosi tyytyväinen kun olet säästänyt rahaa tähän hankintaasi. Pointtini on se, että et enää nauttisi niin paljon kuluttamisesta ja ostamisesta, vaan pyrkisit saamaan mielihyvää muista asioista kuten tavoitteellisesta säästämisestä yms. Suosittelen, on omakohtaista kokemusta, muutuin impulssiostajasta harkitsevaiseksi kuluttajaksi muutamassa kuukaudessa, pystyt jos vaan päätät!

Vierailija
16/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että kannattaa harkita jokaista ostosta entistä tarkemmin. Ja tosiaan, kannattaa välttää ostoskeskuksia ja muita kuluttamiseen yllyttäviä paikkoja. Alat nauttia siitä, että pystyt olemaan ostamatta... ja kun olet tätä jonkin aikaa harrastanut, niin kun tarvitset todellakin oikeasti jotakin uutta, voit olla tosi tyytyväinen kun olet säästänyt rahaa tähän hankintaasi. Pointtini on se, että et enää nauttisi niin paljon kuluttamisesta ja ostamisesta, vaan pyrkisit saamaan mielihyvää muista asioista kuten tavoitteellisesta säästämisestä yms. Suosittelen, on omakohtaista kokemusta, muutuin impulssiostajasta harkitsevaiseksi kuluttajaksi muutamassa kuukaudessa, pystyt jos vaan päätät!

Kiitos!

Istuin kortit kädessä, mutta en saanut niitä katkaistua... Hyvä ehdotus oli myös, että vain miehellä olisi visa ja siihen käyttöoikeus. En oikeastaan ymmärrä miten hän sietää katsoa minun kulutustani, kun itse on hyvin harkitseva ja fiksu rahan käyttäjä.

-ap-

Vierailija
17/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-kuiselle jouduttiin ostamaan ruuaksi apteekin maidotonta korvikevalmistetta, joka maksoi noin 60 e/ prk. Yhdestä purkista riitti ruokaa muutamaksi päiväksi. Purkeista sai kyllä lopulta 72-prosenttisen Kela-korvauksen, mutta noin 2,5 kk jouduttiin ostamaan omaan piikkiin, eikä noita korvata takautuvasti. Onneksi meillä oli säästössä rahaa, mutta joku toinen olisi oikeasti voinut joutua käyttämään Visaa. Pikkuvauva kun ei selviä ilman ruokaa.

[/quote]

Vierailija
18/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iEt sitten imettäny?!

[/quote]

Tisseissä rakennevirhe, ei onnaa. Että terveisiä sinne vaan.

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen:

YKSI VISAKORTTI RIITTÄÄ perheessä, ette tarvitse useampia luottokortteja. Meillä minulla on pelkkä Visa Electron ja miehellä luottokortti, niillä ollaan pärjätty Suomessa ja maailmalla. Luottokortilla ollaan maksettu mm. jääkaappi, koska silloin on saanut vakuutuksen "kaupan päälle" ja maksettu visalasku heti pois. Muuten korttia on käytetty mm. ulkomailla hotellin varaamiseen ja muutamaan nettiostokseen. Visaa/luottoa käytetään siis hyvin harkiten ja lähinnä siksi, että luottokorttia vaadetaan (nuo hotellivaraukset jne.). Ei silti koskaan kaadeta taloutta luoton takia, eli ei lähdetä reissuun, ellei sitä voitaisi muutenkin maksaa.

Vierailija
19/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedoksesi, että kaikki eivät voi imettää, syystä tai toisesta. Meillä korvike maksoi noin 20 e/vrk. Lapsi oli allerginen maidolleni, vaikka ruoka-aineeni oli karsittu ihan minimiin. (En muuten ole se, joka tuon korvikejutun kirjoitti.) Vakuutus ei korvannut. Lapsi joi sitä korviketta 2 vuotta.

Vierailija
20/22 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yh, ja minulla on tietenkin vähemmän rahaa käytettävissä kuin lapsettomilla, parisuhteessa elävillä ystävilläni. Aikaisemmin minulle oli äärettömän tärkeää se, että ulkoiset puitteet olivat kunnossa ja ettei minua pidettäisi ns. köyhänä yksinhuoltajana. Joskus se tarkoitti sitä, että elin yli varojeni (pankin pieni kulutusluotto lähinnä asunnon sisustamiseen, visalla aina muutama satanen "piikissä" jne.). Useimmiten elin kuitenkin tulojeni mukaan, ja jos ostin jotain kallista / tarpeetonta, tingin sitten muualta. Alkuun se, että oli varaa joustaa ja lainata lisäsi itsevarmuutta, mutta lopulta se kääntyi itseäni vastaan.

Vaikka minulla ei missään vaiheessa ollut hallitsemattomia luottoja, alkoi niiden määrä kuitenkin kasvaa ja tilanne alkoi inhottaa minua. Minua alkoi hävettämään se, etten osaakaan elää tulojeni mukaan ja että rahat tuntuivat aina olevan lopussa. Luottokierteeseen ei olisi ollut enää pitkä matka.

Lopulta päädyin siihen, että karsin menot minimiiin ja rupesin lyhentämään luottoja hyvin ripeästi. Tavallaan se oli vaikeaa, mutta aika pian luottojen (ja korkojen) määrän väheneminen muuttui palkitsevaksi :).

Nyt olen kohta siinä tilanteessa, että kaikki luotot on maksettu pois. Joinakin kuukausina on pakko käyttää rahaa enemmän: lapset tarvitsevat uusia ulkovaatteita tai kenkiä on pakko uusia. Niinä kuukausina lyhennän vähemmän, mutta aina lyhennän kuitenkin edes jotain.

Kulutustottumusten muuttaminen ei ollut helppoa, mutta mitä vähemmän minulla on velkaa, sitä vapautuneempi ja itsevarmempi olo minulla on. Eikä ne ystävätkään ole kadonneet :). Osa tietää tilanteen, eikä kukaan ole ihmetellyt. Joskus jos asia on tullut puheeksi, olen sanonut, että lyhennän nyt lainaa (hetken) tosi tiukalla tahdilla tai sitten olen vain jonkin syyn miksi joku rahaa vaativa meno ei sovi minulle.

Ap, jos minä olen pystynyt tähän, pystyt sinäkin. Tsemppiä!

Kortiti odottavat vielä lompakossa, kun jäin kirjoittamaan lisää.

Minulla tämä turhan ja liian kalliiden asioiden/vaatteiden jne ostaminen liittyy osittain ehkä myös äärettömän huonoon itsetuntooni ja näin ollen kauniissa ja kalliissa vaatteissa koen olevani "parempi" ihminen. Ystäväpiirini on jostain syystä erittäin hyvin toimeen tulevaa porukkaa ja jotenkin en halua olla "huonompi" kuin he.

Normaaliin elämiseen ja välillä pieneen extraankin meillä varmasti rahat riittäisivät, mutta ei tällaiseen kulutukseen, jota minä harrastan.

-ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan