Onko täällä sairaalloisen ylipainoisia?
Millaiset elämäntavat teillä on?
Minä olen, 150 kg/170 cm.
- Käyn hampurilaisravintolassa noin kerran viikossa.
- Syön paljon leipää, esim. aamu- tai iltapalalla saatan syödä helposti 4-6 viipaletta. Päällä aina juustoa ja leikkelettä, joskus lisäksi rehuja.
- Harrastan liikuntaa muutaman kerran viikossa noin 45 min kerrallaan. (Eikä se mitään rankkaa tietenkään ole...)
- Syön lämpimän aterian 1-2 kertaa päivässä.
- En syö karkkia tms kauhean usein, mutta määrät ovat sitten isoja kun syön, esim. suklaalevy tai iso karkkipussi menee kerralla.
- Nukun aika huonosti. Se ei tietääkseni johdu läskeistä vaan siitä, että vatvon murheita öisin.
- En leivo juuri koskaan.
Jatkan kunhan muistan.
Kommentit (102)
On ihan selvä juttu, että 150kg on terveydelle haitallinen. Vaikka olisit kuinka haluttu keiju mielestäsi, niin sun kroppa joutuu tosi koville valtavan ylipainon kanssa. Sehän on kuin raahais mukanaan sementtisäkkiä kaiket päivät. Ei sun tarvitse toista ääripäätä, alipainoa (sekin on terveydelle haitallista)tavoitella. Kyllä BMI suuntaa antaa. Kohtuus on hybä sana.
Vierailija kirjoitti:
Enkä oikein tajua, mikä on "normaalia parempi ravinnon hyötysuhde". Siis jos syö vaikka 2000 kcal vuorokaudessa, niin siinä on se pari tuhatta kaloria ihan jokaisen kropalle kuluttaa. Ei kai kenenkään kroppa toimi mitenkään järjenvastaisesti ja jätä ravintoa hyödyntämättä/varastoimatta?
Voiko olla niin, että ihan perusaineenvaihdunta vie osalla ihmisistä enemmän energiaa kuin toisilla? Ehkäpä ylilihavien perusaineenvaihdunta toimii vähällä energialla, kun taas normaalipainoisilla ihan hengitys, ruuansulatus, elimistön toiminta ja lämmöntuotanto kuluttavat paljon kaloreita.
Ihan oikeesti tulee kyllä mieleen, että mussutatteko te kuitenkin koko ajan jotain salaa itseltänne. Vai siis mitä ihmettä?
Minä ainakin ymmärrän niin, että se hyötysuhde tarkoittaa sitä kuinka tehokkaasti kroppa osaa imaista ne kalorit siitä ravinnosta. Se on eri asia kuin perusaineenvaihdunnan kuluttama energia. Ei mullakaan mitään tieteellistä tutkimusta aiheesta ole postata, mutta asia tuntuu ihan järkeenkäyvältä. Eikä se tietenkään tarkoita, että sen takia automaattisesti lihoisi. Jos jonkun nettokulutus on vaikka 2000kcal niin hyvällä talteenotolla tyyppi syö vaikka 2200kcal ja pysyy samassa painossa. Huonommalla talteenotolla toimiva kaveri saa syödä vaikka 2500kcal josta otetaan talteen se pari tuhatta. Ja ei liho.
t: eri
Kyllä aineenvaihdunta on terveillä suht samanlainen. Eri ruoka-aineet vaan jämähtää kroppaan eri tavoin. Esim. suklaa solahtaa just tasan rasvarenkaaksi vyötärölle. Sen sijaan marjat, täysjyvät jms. elimistö käyttää oikeasti toimintoihinsa. Ihminen tarvitsee tietyn määrän rasvoja, kunhan ne on hyviä rasvoja, niitäkin aika vähän. Kovat rasvat (lukekaa pakkausseloste) jää läskiksi. Nyt ruoka-aineiden pakkauksissa on sydänmerkki, jota seuraamalla pääsee jyvälle, mitä suuhunsa kannattaa pistää.
Minä syön juuri aloittajan mainitsemalla tavalla, olen 162cm/46kg. Miten suuria määriä AP syöt, ja mitä lämpimään ruokaasi kuuluu?
Olen 160cm/67kg ja perusruokavalioni on sama kuin monilla ketjuun kommentoinneilla huomattavasti lihavemmilla.
Aamupala: vaihdellen kaurapuuro/pari palaa leipää lisukkeineen/hedelmäsalaatti/chia-siemeniä ja hedelmiä/jogurttia ja hedelmiä vitamiinijuoman ja kauramaitokahvin kera.
Lounas: tällä viikolla ollut esimerkiksi lasagnea, broccoliini-piirakkaa, sivussa joko vihanneksia tai salaattia. Joskus skippaan myöhäisen aamupalan ja syön lounaan sijasta ison välipalan: leipää ja omenaa tms.
Välipalaa jos tarvii: leipää, hedelmää, jogurttia, omena mielentilan mukaan.
Päivällinen: kalapuikkoja ja perunamuusia/lasagnea/ kasvispiirakkaa/uusia perunoita ja nakkeja ja sivussa aina joko salaattia tai höyrytettyjä/kypsennettyjä kasviksia. Myönnän ottavani aika isoja annoksia, mutta otan myös aina ison kasan kasviksia joka annoksella.
Herkuttelu: tällä viikolla mokka-suukkoja ja useampi pala kakkua, noin pari kertaa kuussa sipsiä vaihtelevin määrin yms.
En liiku yhtään paitsi perushyötyliikuntaa eli pyöräilyä lähinnä. Ehkä maksimissaan kerran kuussa kuntoliikuntaa.
Alkoi lähinnä pelottaa, että onko tällä ruokavaliolla tie yli 30 BMI -mitoituksen, jos ette muuta muka syö?
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä voi olla ylipainoa, jos nyt rehellisesti kerotte syömisenne ja liikkumisenne?!?
Itse syön kevyen aamupalan, lounaaksi yleensä salaatti tai sämpylä, päivällinen mitä milloinkin, joku lämmin ruoka, iltapalaksi leipää / muroja. Liian vähän syön kasviksia tai hedelmiä.
Kerran viikossa syön n. 200 g karkkia ja sipsejä n. 100-200 g. Alkoholiannoksia menee viikossa 0-4, riippuen viikosta.
Liikunta on minimaalista, koiraa ulkoilutan keskimäärin 2 h viikossa (meillä mies hoitaa koirat). Hyötyliikuntaa työmatkojen takia vain n. 1 h/viikko kävelyä.Ja mitat on 175 cm, 72 kg
No juuri sen vuoksi voi olla, että kaikki ihmiset eivät liho/laihdu yhtä helposti. Siksipä juurikin vituttaa, kun hoikat ihmiset tulevat neuvomaan elintapojani tietämättä, miten pitäisi syödä tai liikkua ja että jos tekisin, kuten he, en olisi lihava. Ei pidä paikkaansa.
Teen istumatyötä ja liikuttua ei tule kuten nuorena, mutta salilla ja uimassa käyn säännöllisesti. Ruokavalio arkena: aamulla yksi luonnonyogurtti, lounaaksi kasviskeitto + raejuusto, illalla pari leipää kevyen juuston kanssa, välipalana porkkanoita. Onko liikaa? Viikonloppuna joskus teen täyttävämmän ruoan eli esim. Kasvispastaa. Karkkia/suklaata en osta kotiin, töissä syön joskus, jos on tarjolla. Sipsejä ja limsoja en juo koskaan, en ole niitä lapsena oppinut käyttämään. Alkoholi: Yksi olut viikossa. Baarissa useampi n. kerran parissa kuukaudessa. 165 cm/ n 130 kg tai jotain. Ei naurata.
No kyllä mä voin sairaalloisen lihavana sanoa, että syön suklaata ja muita herkkuja liian usein, samoin leipää menee ihan liikaa. Tänäänkin olen syönyt neljä riisipiirakkaa ja neljä leipäviipaletta, kaikkien päällä margariinia ja juustoa, lisäksi sipsejä puoli pussillista ja pari suklaapatukka ja yhden keksin. Minulla on ahdistuneisuutta ja ahmimishäiriö. En liiku ollenkaan ja varmaan kohta saan sydänkohtauksen ja kuolen. Toivottavasti ne raukat jotka joutuvat valtavan ruhoni raahaamaan kotoani eivät traumatisoidu tai invalidisoidu.
Näistähän on uusia tieteellisiä tutkimuksiakin eli erilaiset suolistobakteerikannat vaikuttavat siihen, lihooko ihminen vai ei. Ilmeisesti ruoan teollistumiselka ollut yhteys bakteeriston yksipuolistumiseen ja perinnöllisyyttä on myös havaittu bakteeristossa. Eli löydetty tiettyjä hoikkuuteen tai lihavuuteen liittyviä suolistobakteereja, jotka ovat yleistyneet suvuittain. Eli romukoppaan joutaa nuo vanhat ajattelutavat, että ylipainoiset vain söisivät liikaa tai liikkuisivat liian vähän. Tällaisissa tapauksissa ruokavalio tai liikunta voi auttaa vähän, mutta ei poista koko ylipainoa. Esim. Ulosteensiirtokokeilla (siirretään niitä bakteereja), on saatu lupaavia tuloksia asiassa. Sorry, mutta joka kerta kun kuulen tuollaisia 'lihavilla ei ole itsekuria'-juttuja, en voi olla ajattelematta, että sanoja on täysin sivistymätön eikä ilmeisesti lue muuta kuin Aku Ankkaa ja vauva-palstaa.
Vierailija kirjoitti:
Näistähän on uusia tieteellisiä tutkimuksiakin eli erilaiset suolistobakteerikannat vaikuttavat siihen, lihooko ihminen vai ei. Ilmeisesti ruoan teollistumiselka ollut yhteys bakteeriston yksipuolistumiseen ja perinnöllisyyttä on myös havaittu bakteeristossa. Eli löydetty tiettyjä hoikkuuteen tai lihavuuteen liittyviä suolistobakteereja, jotka ovat yleistyneet suvuittain. Eli romukoppaan joutaa nuo vanhat ajattelutavat, että ylipainoiset vain söisivät liikaa tai liikkuisivat liian vähän. Tällaisissa tapauksissa ruokavalio tai liikunta voi auttaa vähän, mutta ei poista koko ylipainoa. Esim. Ulosteensiirtokokeilla (siirretään niitä bakteereja), on saatu lupaavia tuloksia asiassa. Sorry, mutta joka kerta kun kuulen tuollaisia 'lihavilla ei ole itsekuria'-juttuja, en voi olla ajattelematta, että sanoja on täysin sivistymätön eikä ilmeisesti lue muuta kuin Aku Ankkaa ja vauva-palstaa.
Ja taas yksi stanan toope. Siirretään sitten ne lihovien suolistobakteerit Afrikkaan ja ratkaistaan nälänhätä. Jos mättää ruokaa liikaa ts. enemmän kuin kuluttaa niin lihoo. Perusfysiikkaa. Miksi sitä ei ymmärretä vaan syytetään geenejä, hormoneja ja suolistobakteereja, kaikkea muuta kuin sitä että syö liikaa ja liian energiapitoista ruokaa.
Kuten sanoin, liikunnalla ja oikealla ruoalla voi useimmiten helpottaa ongelmaa, mutta kaikkiin se ei kokonaan auta. Saatanan toope olet itse, jos et ole esimerkiksi kuullut noista (muihinkin asioihin liittyvistä) uusista suolistotutkimustuloksista. Katsotko koskaan edes uutisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain on pahasti vialla yhteiskunnassa, jossa ihmiset voivat syödä itsensä hautaan. Surullista. Jotain se toki kertoo ihmisistäkin, ettei ole itsekuria. Harva myöskään tajuaa tai huomaa sokerin addiktiivisuutta. 3 viikkoa kun on syömättä sokeria, niin eipä sitä enää tee edes mieli.
1. Kyllä, yhteiskunnassa on jotakin "pahasti vialla", kun ihmiset voivat syödä itsensä hautaan: tätä kutsutaan elintasoksi. Ihmisillä on ruoan suhteen enemmän mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja, ruokaa mainostetaan ja myydään massiivisesti, elämä on muuttunut fyysisesti kevyemmäksi ja ruokailurytmi muuttunut hektiseen arkeen sopivaksi "haukkailuksi" siinä kiireen lomassa. Pähkinänkuoressa: ennen vanhaan ei ollut asuinpaikkakunnallasi supermarkettia, pikaruokaloita joka sormelle, laumoittain mediakokkeja kaukosäätimen päässä ja kahta autoa pihassa - eikä toisaalta vuoden neljänsiä YT-neuvotteluita, alituista stressiä ja hektistä arkea.
2. Ymmärrän, että laihdutus ainakin aluksi vaatii hieman itsekuria, mutta pidemmän päälle sen ruokasuhteen ja ruokavalion pitäisi olla niin luonteva, että se ei vaadi jatkuvaa itsekurin ammentamista.
3. Koko paino-ongelmaa ei oikeasti ratkaista jollakin niin ylimalkaisella ohjeella kuin "luovu sokerista". Sairaalloisen ylipainoisella on syömisessään yleensä paljon kokonaisvaltaisempia ja ketjuttuneita ongelmia kuin pelkästään joku yksittäinen ketjun lenkki.
Oon oikein järkyttynyt, että tällä palstalla joku kirjoittaa noin fiksusti.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset elämäntavat teillä on?
Minä olen, 150 kg/170 cm.
- Käyn hampurilaisravintolassa noin kerran viikossa.
- Syön paljon leipää, esim. aamu- tai iltapalalla saatan syödä helposti 4-6 viipaletta. Päällä aina juustoa ja leikkelettä, joskus lisäksi rehuja.
- Harrastan liikuntaa muutaman kerran viikossa noin 45 min kerrallaan. (Eikä se mitään rankkaa tietenkään ole...)
- Syön lämpimän aterian 1-2 kertaa päivässä.
- En syö karkkia tms kauhean usein, mutta määrät ovat sitten isoja kun syön, esim. suklaalevy tai iso karkkipussi menee kerralla.
- Nukun aika huonosti. Se ei tietääkseni johdu läskeistä vaan siitä, että vatvon murheita öisin.
- En leivo juuri koskaan.Jatkan kunhan muistan.
Minä olen 172cm ja 130kg
Hampurilaista syödään korkeintaan kerran kuussa tai kahdessa, en jaksa syödä kuin pienen hampurilaisen enkä syö kuin ehkä kolmanneksen ranskalaisista, ja limsaakin jää aina juomatta, ähky meinaa tulla väkisin.
Leipää syön korkeintaan kaksi palaa kerralla, en jaksaisi kuutta palaa syödä vaikka henki olisi kyseessä.
En harrasta liikuntaa erikseen.
Usein menee kaikki arkipäivät niin etten syö ollenkaan lämmintä ruokaa, syön vaan jugurttia ym. Tänään tein jauhelihakastiketta ja perunoita, viimeksi taisin syödä "kunnon ruokaa" viime viikonloppuna. Töissä on lounas yleensä pulla ja limua.
Suklaata syön joka päivä, ehkä joku 100-200g riippuen mitä muuta syön.
Olen aina ollut huono nukkumaan, jo pikkulapsena, ja en ollut lihava, lihoin vasta aikuisena. Päässä pyörii liikaa asioita öisin. Myös ärtynyt suoli-vaiva on ollut 30 vuotta, jännitän suolistolla, ja jos hermostun tulee mahakipu ja ripuli. Pelkään yli kaiken oksentamista, enkä voi sietää ähkyä, en syö koskaan ähkyyn.
En leivo juuri koskaan, inhoan kaikkia kotitöitä, ja varsinkin kun olen aina uupunut, teen vaan pakolliset.
N42
Minä olen 169cm ja 100kg. Olen kortisonilla lihonut.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on tullut viime aikoina lukuisia dokkareita Yleltä. Esim lapsena sairastettu korvetulehduskierre ja jatkuvat antibioottikuurit voi tuhota flooran pysyvästi ja lopputuloksena on paino-ongelmia. Toisaalta esim. äidin liian vähäinen ravinto raskauden aikana on yhdistetty aikuisuudessa lihavuuteen ja 2-tyypin diabetekseen (ihan vaan tiedoksi kaikille teille "en lihonnut raskaana grammaakaan" tyypeille). Eli voit saada "huonot kortit" ilman mitään vaikutusmahdollisuuksia. Näillä ihmisillä aikuisuuden normaalipaino voi tarkoittaa jatkuvaa nälkää. Siinä on parempien korttien haltijan helppo huudella, että älä syö niin paljon, jos itse voi syödä normaalit määrät normaalia ruokaa (ja itse olen normipainoinen, mutta mielenkiinnosta seuraan näitä asioita)
172 senttiä ja pari sataa kiloa. Nainen 30+.
Syön kerran tai kaksi päivässä.
Lähinnä leipää.
Esim. Tänään , aamupäivällä: puolet isosta patongista, leivän päällä voi, kinkku, juusto.
Nyt illalla: tonnikalaa 1purkki, 4kananmunaa, juustoa, kinkkua, voita, 6palaa kaurapuikulaa, pari tomaattia. Juustoa arvioisin menneen ainakin 200g.
Jotain tälläistä määrää päivittäin. Vesi ja vichy.
Mutta pari kolme kertaa viikossa tämän lisäksi myös karkkiosaston antimia. Hiukan vaihdellen 200g-1000g. Öbaut.
En nyt osaa kalorimäärää heittää kehiin, koska syön tosiaan hyvin kaloritiheää mättöä. Vaikka joskus olen perehtynyt niihin paljonkin, niin en tiedä paljonko tuosta loppujen lopuksi tulee.
Laihareiden kalorisaannit on tutumpia, kuin tämä mitä tosiasiassa sitten kuitenkin syön.
Tällä metodilla olen valitettavasti lihonut 100kiloa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ja ihan tähän päivään asti. Kolme vuotta sitten söin mielestäni noin kolmanneksen enemmän, mutta missään vaiheessa painonnousu ei ole pysähtynyt. Lyhyitä laihareita lukuun ottamatta.
Nyt on semmoinen luku vaa'assa että kauhistus , jos vaan jatkuisi.
Vaikea varmaan uskoa, mutta elämäni on muuten ihan täydellistä. Painoni tietysti rajoittaa ja haittaa ihan päivittäin tätä täydellisyyttä. Kunto on huono ja ulkonäkö karsea.
Johonkin pisteeseen asti ymmärrän jopa ulkopuolisten häiriintymisen, osa ottaa varmaan niin tunteella. Itse olen enempi tahto kuin tunneihminen.
Muilla kokemuksia siitä, kun painonnousu vaan jatkuu.?
Moro oon 15w läski mursu 170 cm ja paionoa on semmoiset roimat 200 kilowattia mutta en kyllä oo ylipaionoinen koska kaikki ovat kauniita
Vierailija kirjoitti:
170/n. 140 kg.
-Käyn hampurilaisaterialla ehkä kerran kaksi vuodessa, pizzalla suurin piirtein samoin.
-Syön kyllä herkkuja.
-Liikaa kotiruokaa, nam!
-En liiku käytännössä yhtään.
Sama! Samat mitatkin.
Vuoden aikana 178 cm pitkä meikäläinen laihtui 76 --> 69 kiloon seuraavilla muutoksilla:
- Leipä pois kokonaan, joka aterialta, ei tekosyitä
- Aamupalaksi aina kaurapuuroa, ja aamupalaa ei skipata koskaan
- Lounaalla käyttöön lautasmalli, eli ei erikseen jättilautasta lämpimälle ruualle ja salaatille omaa pikkulautausta. Kun isolle lautaselle kasaa 50 % salattia niin sitten muuta ruokaa ei tule söytyä liikaa.
- Jääkaappiin valmiiksi pilkottuja ja purkitettuja tuoreita hedelmiä/marjoja sen varalle, että tekee mieli mussuttaa jotain aivottomasti. Ennen tämän oireen hoitoon tuli käytettyä juurikin sitä pirun leipää.
Muutoin pidin elämäntavat aikalailla samanlaisina. Joka päivä aamupala, kaksi lämmintä ateriaa, joskus iltapala ja hedelmiä välipaloiksi jos nälkä iskee. Syön edelleen suklaata, pizzaa ja muuta roskaruokaa parikin kertaa viikossa ja juhlin myös keskimäärin kerran 1-2 viikossa. Kävelen joka päivä noin 4 kilometriä, paitsi "kotipäivinä" ja krapulassa.
Tiedostan, että en ole sairaalloisen ylipainoinen, mutta ajattelin jakaa itse hyviksi kokemani vinkit, jos joku sattuu etsimään ideoita. :)
Mie oon 170cm ja 114kg. Jokunen vuosi sitten sain painon pysymään noin 100kg.ssa. Nyt on polvet,nivelet ym kipeät :( Kävelen kyllä paljon.
Mä olen vaikeasti lihava. Pituutta 160cm ja painoa 91kg. On Cushingin tauti, jonka myötä tullut painoa eikä lähde pois vaikka en syö paljoakaan, ja kaiken syömänikin oksennan (en tahallaan, vaan on pahoinvointia). En mä silti mikään täysi valas ole, kai. Poikaystäväkin löytyy, on ihan normaalipainoinen ja muutenkin normaali mies.
Vituttaa ihmiset jotka tuomitsee ja valittaa että syön liikaa tai en liiku ja blaablaa. Ollut aina terveenä hoikka, harrastanut liikuntaa monta kertaa viikossa, ollut urheilulukiossa. Koskaan en oo mitenkään erityisesti ahminut, ja vielä vähemmän nyt sairaana kun pahoinvointia tulee joskus jo pelkästään vedestä. Eli eipä ole kaikki sitä, miltä näyttää päällepäin.
Saisivat tuomitsijat itse saada tämän tai jonkin muun lihavuutta aiheuttavan sairauden osakseen niin katsotaan, miten suu pantaisiin silloin. Ei tällainen tauti varmaankaan myöskään enää naurattaisi jos esim. oma lapsi saisi sen. Tuskin tulisi enää hirveästi vikistä jostain ruokavaliosta ja liikunnasta.