Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä sairaalloisen ylipainoisia?

Vierailija
27.01.2013 |

Millaiset elämäntavat teillä on?

Minä olen, 150 kg/170 cm.

- Käyn hampurilaisravintolassa noin kerran viikossa.

- Syön paljon leipää, esim. aamu- tai iltapalalla saatan syödä helposti 4-6 viipaletta. Päällä aina juustoa ja leikkelettä, joskus lisäksi rehuja.

- Harrastan liikuntaa muutaman kerran viikossa noin 45 min kerrallaan. (Eikä se mitään rankkaa tietenkään ole...)

- Syön lämpimän aterian 1-2 kertaa päivässä.

- En syö karkkia tms kauhean usein, mutta määrät ovat sitten isoja kun syön, esim. suklaalevy tai iso karkkipussi menee kerralla.

- Nukun aika huonosti. Se ei tietääkseni johdu läskeistä vaan siitä, että vatvon murheita öisin.

- En leivo juuri koskaan.

Jatkan kunhan muistan.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyin siihen, että:

- pyörällä ei ollut turvallista ajaa, kun tasapaino oli huono ja satula upposi takapuoleen (sattui)

- tuolit piti tarkistaa etukäteen, ettei ne hajonneet alle

- lentokoneeseen en uskaltanut, koska epäilin ettei vyöt mene kiinni

- joissakin autoissa en saanut turvavöitä kiinni

- flunssien aikana tuli astmaattisia oireita

- vaatteita ei löytynyt kaupoista (lahkeet piti lyhentää, mitään muodikasta ei löytynyt jne.)

- harrastukset oli hankalia, koska en jaksanut juosta koiran kanssa

- jotkut seksiasennot eivät onnistuneet

- aina piti tarkistaa mahtuuko jostain välistä/ raosta

- väsyin ruuan rahtaamiseen kaupasta

- hävetti ostaa valtavia määriä makeisia

- pelotti uhkaavat tulevat sairaudet kuten diabetes

- lumihanki petti aina alta

- huvipuistoissa ei mahtunut laitteisiin

jne....

Nyt BMI on alle 30 ja paino 85kg. Elämän laatuni on huomattavasti parempaa. Lihavana ajattelin aina, että elämäni on ihan hyvää, mutta kyllä mä nautin nyt, kun pystyn juoksemaan, mahdun joka paikkaan jne. Suosittelen laihduttamista. Jos minä siihen pystyin, pystyy kuka tahansa!

Aivan upee suoritus!! Nostan sulle hattua!

Kerro epätoivoiselle mitä teit?

Herkut oon jo unohtanu...toki kerran kuussa annan luvan lipsua.

Annoskokoihin tulisi kiinnittää huomiota...

Vierailija
22/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihduttanut noin 4 vuotta. Aina 15kg etapeissa. Takaisin tuli vähän ja sit jatkoin uudella innolla. 32kg laihdutin ihan perinteisesti ja loput lähti laihdutusleikkauksen jälkeen. Suosittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syön varmaan kaksi kertaa enemmän kuin ylipainoiset tässä ketjussa. Kaksi kertaa päivässä vedän hirveät määrät normaalia ruokaa helttaani, ikinä en liiku yhtään ja suklaalevy menee alas ihan mainiosti yhden illan aikana, samoin kokonainen sipsipussi. Perhepitsan syön joskus ihan itsekseni pelkästä mässäilynhalusta.

En ymmärrä tätä yhtälöä. Tai ymmärrän, koska olenhan itsekin tässä koko ajan kerryttänyt kiloja, kun olen tämmöinen, mutta että siis yli sata kiloa! Onko kuitenkin niin, että osa lihoo herkemmin kuin muut? Minun pitäisi olla oikeasti norsu, kun vertaan omaa päivittäistä kauhomistani tämän ketjun "ylilihavien" syömisiin. o_O

Vierailija
24/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt vain tuon mitä kirjoitit, et painaisi noin paljoa ja se on fakta.

Vierailija
25/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön hampurilaisia melko harvoin, perhelle haen korkeintaan kerran kuukaudessa ateriat, nytkin otin itselleni vain salaatin, oli muuten hesellä todella hyvä ja raikas kanasalaatti, söin sen sitten illalla kun katsoin telkkaria. Pitsaa myös aina joskus, viimeksi kun hain en jaksanut syödä kuin puolet, sitten oli inhottava ähky pitkän aikaa, normaalipainoinen jopa hoikka 18v tyttäreni vetäisi kyllä koko pitsan, taisi toinen vajaa 4v poikakin vetäistä lähes saman kuin minä.

Leipää syön joskus muutaman palan päivässä jos on jotain tosi hyvää leipää, yleensä en syö kun meillä mies syö ruispaloja ja olen kyllästynyt niihin jo vuosia sitten.

Leivän päälle voin laittaa vaikka italiansalaattia.

Lämmin ateria vain kerran päivässä, usein ei sitäkään, vaikka olisin muille tehnyt ruuan. En yleensä jaksa sitten itselleni tehdä erikseen mitään. Syön vain suklata ja jugurttia.

Noilla ruuilla minä olisin mallinmitoissa.

T: normaalipainoinen

Vierailija
26/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syön varmaan kaksi kertaa enemmän kuin ylipainoiset tässä ketjussa. Kaksi kertaa päivässä vedän hirveät määrät normaalia ruokaa helttaani, ikinä en liiku yhtään ja suklaalevy menee alas ihan mainiosti yhden illan aikana, samoin kokonainen sipsipussi. Perhepitsan syön joskus ihan itsekseni pelkästä mässäilynhalusta. En ymmärrä tätä yhtälöä. Tai ymmärrän, koska olenhan itsekin tässä koko ajan kerryttänyt kiloja, kun olen tämmöinen, mutta että siis yli sata kiloa! Onko kuitenkin niin, että osa lihoo herkemmin kuin muut? Minun pitäisi olla oikeasti norsu, kun vertaan omaa päivittäistä kauhomistani tämän ketjun "ylilihavien" syömisiin. o_O

tämä nyt tiedetty maailman sivu, että toiset on permältään "läpipaskoja" ja toisilla on korkeampi ravinnon hyötysuhde. Jälkimmäiset sitten on niitä lihovia.

Tasan ei käy onnen lahjat. Isosta hyötysuhteesta on hyötyä kun ravinto on niukkaa ja siksi meitä niin paljon onkin. Nälkävuosina kuolivat ensin ne laiheliinit, joilla ei ollut mitään vararavintoa kropassa.

Vierailija
27/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syön varmaan kaksi kertaa enemmän kuin ylipainoiset tässä ketjussa. Kaksi kertaa päivässä vedän hirveät määrät normaalia ruokaa helttaani, ikinä en liiku yhtään ja suklaalevy menee alas ihan mainiosti yhden illan aikana, samoin kokonainen sipsipussi. Perhepitsan syön joskus ihan itsekseni pelkästä mässäilynhalusta. En ymmärrä tätä yhtälöä. Tai ymmärrän, koska olenhan itsekin tässä koko ajan kerryttänyt kiloja, kun olen tämmöinen, mutta että siis yli sata kiloa! Onko kuitenkin niin, että osa lihoo herkemmin kuin muut? Minun pitäisi olla oikeasti norsu, kun vertaan omaa päivittäistä kauhomistani tämän ketjun "ylilihavien" syömisiin. o_O

tämä nyt tiedetty maailman sivu, että toiset on permältään "läpipaskoja" ja toisilla on korkeampi ravinnon hyötysuhde. Jälkimmäiset sitten on niitä lihovia.

Tasan ei käy onnen lahjat. Isosta hyötysuhteesta on hyötyä kun ravinto on niukkaa ja siksi meitä niin paljon onkin. Nälkävuosina kuolivat ensin ne laiheliinit, joilla ei ollut mitään vararavintoa kropassa.

Siis kyllä minäkin lihon ja nyt lihon varsinkin, kun ikää on tullut lisää. En suinkaan ole läpipasko. Silti on outoa, miten Hesen salaateilla, leivällä tai puolikkailla satunnaisilla pitsoilla voi päästä noihin lukemiin. Voisiko olla kuitenkin niin, että ylilihavat eivät kaikkia syömisiään huomaa? Minusta on outoa lihoa yli satakiloiseksi, jos oikeesti ei syö aivan järkyttäviä määriä ruokaa.

Tai sit mää en tajua vain mistään mitään.

Se normaalipainoinen suursyöjä

Vierailija
28/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä oikein tajua, mikä on "normaalia parempi ravinnon hyötysuhde". Siis jos syö vaikka 2000 kcal vuorokaudessa, niin siinä on se pari tuhatta kaloria ihan jokaisen kropalle kuluttaa. Ei kai kenenkään kroppa toimi mitenkään järjenvastaisesti ja jätä ravintoa hyödyntämättä/varastoimatta?

Voiko olla niin, että ihan perusaineenvaihdunta vie osalla ihmisistä enemmän energiaa kuin toisilla? Ehkäpä ylilihavien perusaineenvaihdunta toimii vähällä energialla, kun taas normaalipainoisilla ihan hengitys, ruuansulatus, elimistön toiminta ja lämmöntuotanto kuluttavat paljon kaloreita.

Ihan oikeesti tulee kyllä mieleen, että mussutatteko te kuitenkin koko ajan jotain salaa itseltänne. Vai siis mitä ihmettä?

Vierailija
29/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sitä paskaa ja väärää infoa tyrkyttävää BMI -taulukkoa tuijotetaan, niin kyllä, olen sairaalloisen ylipainoinen.

- Syön joka päivä kotiruokaa, saatan juoda limsaa/energiajuomaa yhden tölkin päivässä

- viikonloppuisin juon enemmän limsaa ja saatan ostaa karkkia tai muuta

- liikun koirani kanssa monta tuntia päivässä

- harrastan myös hyötyliikuntaa, esim. talvella kolaan mielelläni

- uniongelmia on, mutta harrastan samaa kuin ap eli stressi/asioiden vatvominen pitää hereillä, ei kilot

- olen tyytyväinen kroppaani ja rakastan itseäni

- en laihduta tavoitteellisesti, laihdun jos olen laihtuakseni. ja jos joskus alan laihduttamaan niin teen sen terveyssyistä, enkä miellyttääkseni muita ulkonäölläni

Mutta jos bmi-taulukon mukaan olet sairaalloisen ylipainoinen, sitä sinä kyllä vaan olet. Siltä sinä näytät, ja siltä sinä haiset.

Vierailija
30/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä?

Mikä siinä on paskaa?

Mikä siinä on väärää infoa?

Nyt alkoi kiinnostaa ylilihavan ajatusmaailma.

Vierailija
31/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP esimerkiksi mainitsi syövänsä 6 palaa leipää aamuisin ja iltaisin, päällä juustot ja lihat. Se in todella iso määrä, kun siihen otetaan mukaan vielä ne 2 lämmintä ateriaa, jotka tuskin ovat mitään varpusenannoksia. Kun tuon 12 leipää "ylimääräistä" vetää päivittäin, kyllähän noita kiloja kertyy tasaiseen tahtiin.

Vierailija
32/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä?

Mikä siinä on paskaa?

Mikä siinä on väärää infoa?

Nyt alkoi kiinnostaa ylilihavan ajatusmaailma.

Se kun, sen paskan bmi-taulukon mukaan 150-kiloinen norsumuori ei muka ole normaali, vaikka se 150-kiloinen tuntee itsensä ihan terveeksi ja haluttavaksi keijukaiseksi! Bmi-taulukko ei arvosta ihmisiä yksilöinä, ja sitä että joidenkin on paljon terveellisempi ja parempi elää 150-kiloisena, kuin sen typerän taulukon suosittelemana 50-kiloisena!

Vierailija
33/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoiset syovat liikaa huomaamattaaan. Jos he edes yhden paivan merkitsisivat ylos syomisiaan esim kiloklubissa, siis ihan joka suupalan, varmasti ylimaarakalorit tulisivat esille. Esim softdrink-juomista ja alkoholista tulee kamalasti ylimaaraista, puhumattakaan voi-juusto-kinkku-leivista! Tavallinen ihminen ei tarvitse kuin 1800-2000 kaloria paivassa ja pelkastaan leipaan saa kasattua 300-400 kaloria helposti, cokis siihen mukaan niin puolet kaloritarpeesta on siina. Suklaalevysta tulee sitten toinen puoli...

Vierailija
34/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamulla 4 leipäpalasta päällä juusto, kinkku, vihannekset.

Syön 0-2 lämmintä ateriaa. Töissä tulee nälkä jo heti 9 jälkeen ja siinä työn ohessa syön 4-8 leipäpalasta ennen varsinaista lounasta. Joskus korvaan lounaankin leivällä (lisää leipää edellä mainittujen lisäksi). Usein iskee makean himo. Silloin pitää kipaista hakemaan pullaa/suklaata. Töissäkin jää monesti kokouspullia yli, joten niitä sitten.

Kotimatkalla saattaa olla nälkä, joten kaupasta kolmioleipä tai karjalanpiirakka. Usein lisäksi pulla tai suklaapatukka. Joskus vain kioskilta suklaata. Jos Ärrällä on tarjous esim. kaksi suklaalevyä x euroa, niin toinen levy menee kotimatkalla, toinen illalla kotona.

Kotona syön joko ruokaa tai leipää. Ruuan kanssakin syön leipää, samoin vielä illalla.

Hampurilaisravintolassa käyn ehkä 5x vuodessa. Alkoholia käytän harvoin. Jos juon limua, ostan kevytlimua.

Tiedän: ongelmani on liika leipä, jatkuva napostelu ja makeanhimo. Mutta minkäs teet, kun leipä on niin hyvää, samoin makeat?

BMI-taulukoista: 18v sitten onnistuin laihduttamaan kiloa vaille normaaliksi (BMI 25). Olin hirveän näköinen. Leuka törrötti ja kädet oli kuin tikut. Itse olin tyytyväisin ulkonäkööni silloin, kun painoin noin 80kg-85kg. BMI silloin noin 30. Eli kyllä niissä taulukoissa jotain mätää on.

Vierailija
35/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoiset syovat liikaa huomaamattaaan. Jos he edes yhden paivan merkitsisivat ylos syomisiaan esim kiloklubissa, siis ihan joka suupalan, varmasti ylimaarakalorit tulisivat esille. Esim softdrink-juomista ja alkoholista tulee kamalasti ylimaaraista, puhumattakaan voi-juusto-kinkku-leivista! Tavallinen ihminen ei tarvitse kuin 1800-2000 kaloria paivassa ja pelkastaan leipaan saa kasattua 300-400 kaloria helposti, cokis siihen mukaan niin puolet kaloritarpeesta on siina. Suklaalevysta tulee sitten toinen puoli...

Ei lihavana yli 30-v:nä tarvitse syödä paljoa, että paino pysyy samassa. Monella läskillä on ihan perusaineenvaihdunta jojolaihdutuksen seurauksena niin sekaisin, ettei laihdu juuri muulla kuin syömättömyydellä ja sitähän ei kukaan kauaa jaksa. Todella isot läskit ovat ennen kaikkea "pään sisällä" eli psyykkinen puoli pitäisi ensin hoitaa ja saada se painonnousu pysähtymään tarpeeksi pitkäksi aikaa. Sekä laihtuminen, että lihominen ovat valtava stressi elimistölle, ja molemmista kestää aika "toipua". Eli pienenkin laihdutuksen jälkeen pitää todella kauan olla skarppina, että elimistö tottuu uuteen painoon. Olen itse laihduttanut tällä menetelmällä vähitellen ja vaikka osa tuli takaisin, niin noin 10 kiloa lähti pysyvästi ja uniapnea myös!

Vierailija
36/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mä olen syyttä suotta näin iso.

Painan 5 kiloa ap:tä vähemmän, syön ehkä kerran puolessa vuodessa hesen, en syö suklaata, karkkia vähän, en todellakaan limsaa, 2 palaa leipää (reissumies) päivässä, jne.

Viime viikon ruokapäiväkirjan pahin päivä oli joku

2200 kcal. Jopa ravitsemusterapeutti sanoi, että ruokavalioni ei ole niin kovin väärin. Huoh!

Onneksi olen pääsemässä leikkaukseen.

Vierailija
37/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

syy saattaa olla aineenvaihdunnassa. Mä olen 170cm ja alle 60 kiloinen ollut aina paitsi raskausaikoina. MIkään himoliikkuja en ole ja syönkin vähän mitä sattuu. Ikinä en ole lihonut, alimmillani painanut noin 50 kiloa.

Vierailija
38/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat hyvinkin johtua ylipainosta, eli läskit painaa keuhkoja ja sydäntä, ei tahdo saada henkeä nukkuessa. Googlatkaa uniapnea.

Jos on kovasti ylipainoa, kannattaisi varmaan yrittää eroon siitä, että suuhun pitää koko ajan työntää jotakin, koko ajan pitää märehtiä. Nälkää ei siedetä yhtään, syödään ennenkuin edes on nälkä. Haetaan jotain yltäkylläisyyden tunnetta, sellaista tönkköyttä, jossa murheet ei kosketa.

Sairaalloinen ylipaino on henkinen, korvisn välissä oleva asia, ei mikään dieettikysymys. Ensin pitää ymmärtää miksi syö niin paljon/ rasvaista/ makeaa/ suolaista (kaikki nuo vaikuttavat aivoihin), sitten voi käydäö niiden syiden kimppuun.

Vierailija
39/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitää ymmärtää miksi syö niin paljon/ rasvaista/ makeaa/ suolaista (kaikki nuo vaikuttavat aivoihin), sitten voi käydäö niiden syiden kimppuun.

Jos pitää johonkin tunteeseen syödä, syön sitten pikemminkin ilooni.

t: se mielestään syyttä suotta näinkin painava

Vierailija
40/102 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...monilla tänne kommentoineella on ruokavaliossa yksi ja sama ongelma kuin minulla, eli leipä.

Jo leipä itsessään on hyvin turvottavaa, epäterveellistä, ja pahimmillaan se on päällystettynä juustolla ja kinkulla.

Juuri leivän syönti oli minulla se syy, miksi en laihtunut, vaikka olin makeis-, alkoholi- ja herkkulakossa aivan totaalisesti, ja harrastin liikuntaa (kevyttä, mutta siltikin), toista tuntia joka päivä.

Lopulta älysin muuttaa aamu- ja iltapalatottumuksiani, ja pudotin melko lyhyessä ajassa n. 10 kg. Eli jätin leivän syönnin kokonaan pois. Aamulla vähän puuroa, ja runsaasti salaattia sekä hedelmä. Illalla hedelmiä ja vihanneksia.

Kuinka paljon teille ostetaan kotiin esimerkiksi levitettä tai juustoa? Vastatkaa rehellisesti.

Ne nimittäin ovat ne ongelmat, jotka kasaantuvat vyötäröllenne, yhdessä leivän kanssa.