Ulkoileeko teidän 4-5 vuotiaat ilman aikuista?
Kommentit (68)
päiväkodin siistijä tai keittäjä. Ammattikasvattajalta ei todellakaan tuollaista tekstiä tule.
Näkee hyvin kirjoituksesta, että henkilöllä ei ole minkäänlaista tietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä.asutaan omakotitalossa ja naapurien lapset ja meidän lapset viilettää pitkin pihoja. Jos olen samaan aikaan itse ulkona, lapset ei tosiaan välitä minusta mitään vaan leikkivät kavereidensa kanssa. Pitäisin todella outona sitä, etten antaisi lasteni olla ulkona kavereiden kanssa vaan äidin kanssa pitäisi potkia palloa.
Ja suosittelen kyllä jokaiselle tuon ikäiselle lapselle ulkoilua kavereiden eikä vanhempiensa kanssa mikäli vaan piha on sellainen jossa lapset voi keskenään olla. Töissä (päiväkoti) näkee niin paljon näitä lapsia jotka on joka minuutti vanhempiensa valvovan silmän alla eivätkä saa tehdä mitään ilman heitä. Ovat kaikki tosi nössyköitä ja pillittävät heti jos leikissä joku vahingossa tönäisee heitä tai lunta tulee poskelle tms. Selvähän se, äidin ja isän kanssa vanhemmat suojelevat kullan nuppujaan liian rajuilta leikeiltä eivätkä tajua että lapset eivät sitten pärjää muiden lasten joukossa.
Kyllä on erikoinen kuvitelma päivähoitohenkilöstöstä.
Sun jutut haisee. ja sun toosa vastaa haiseekin.
Meidän rivitalon piha on pieni ja ihan vieressä on vilkas autotie, jolla ajetaan kuuttakymppiä, vaikka saisi ajaa vain neljääkymppiä. Ja pihaantulo on aika huonosti näkyvissä, autoilija ei mitenkään ehtisi väistää, jos poika juoksisi pallon perässä tielle. Naapuri antaa 4- ja 5-vuotiaiden poikiensa olla yksin pihalla kyllä, en millään itse uskaltaisi tehdä niin. He toisaalta ovat tosi säyseitä ja tottelevaisia poikia eivätkä ravaa ikinä minnekään kiellettyyn paikkaan.
rivitalon pihalla yksin. Talvella en laske yksin, kun on lumikasat ja aura-autot ja pimeää.
Lapsi viihtyy hyvin omissa leikeissään hiekkalaatikolla tai keinussa. Ei kaipaa äitiä siihen sähläämään, sisälle saa toki tulla heti kun tahtoo :).
5-vuotias kyseessä, viime kesänä oli siis jo itsekseen pihamaalla. Rajattu alue, jossa saa olla, ikkunasta näen leikkinsä.
Nämä on niitä samoja lapsia, jotka soittavat muutaman vuoden päästä auttavaan puhelimeen ja valittavat yksinäisyyttään. Vanhemmat ei välitä.
on nyt ulkoillut muutamia kertoja 7v. veljen kanssa kahdestaan kotipihalla parikymmentä minuuttia kerrallaan. Asumme kerrostalossa, jossa on suojaisa sisäpiha, ei autoja.
On sovittu, ettei saa lähteä pois koti-ikkunan näköpiiristä. Käyn kurkkaamassa ikkunasta lasten touhuja aina välillä. Hyvin on sujunut.
4 v juuri ja on jo pitkään kavereitten kanssa mennyt keskenään, ainakin viime keväänä jo meni kavereitten kanssa. En osaa ihmetellä kun kaikki täällä menee tuo ikäiset keskenään. Toki nyt suunnilleen vanhemmat tietää missä on ja kenen kanssa.
aidatulla ja suojatulla omakotitalon pihalla ulkoilee. Varsinkin kesällä. Meillä tyttö ulkoili jo 3v itsekseen pieniä aikoja hiekkalaatikolla jos laitoin sillä välin esim. ruoan uuniin. Ikkunasta vahtasin vähän väliä. Meillä oli myös koirat ilmoittamassa ulkopuolisista liikkujista joten siitä ei tarvinnut olla kovin huolissaan.
Muilla ihmisillä en ole koskaan pelotellut lapsiani, mutta autoja olen opettanut varomaan. Kyllä ne tässä pihalla, viereisen koulun lumikasoilla ja läheisellä pulkkamäellä/luistelukentällä itsekseen kulkevat.
Näistä nelivuotias ei tietenkään yksin mene kotipihaa kauemmalle, mutta naapurikoulunpihalle saa mennä isompien kanssa, ja isommat taas saavat joko itsekseen tai yhdessä mennä edemmäksi pulkkamäkeen tai luistinkentälle.
asumme kerrostalossa. Mummolassa voi olla joitain minuutteja yksin kun talo on keskellä metikköä. Mutta 5 minuuttia kauempaa ei kyllä ole silmistäni pois.
yksi lapsen tarhakaveri (alle 5v) käy yksin luistelemassa :O
Ei ole aidattu kyllä. Mutta tosin on siinä yksin vain jos minä olen olohuoneessa josta on kokoajan suora näköyhteys. Tyttö 4v.
"Näistä nelivuotias ei tietenkään yksin mene kotipihaa kauemmalle, mutta naapurikoulunpihalle saa mennä isompien kanssa, ja isommat taas saavat joko itsekseen tai yhdessä mennä edemmäksi pulkkamäkeen tai luistinkentälle."
en ymmärrä, mutta kaikkea ei kai tarvitsekaan..
EI ulkoile yksin. Ei edes alua hetkeksi mennä suht turvalliselle kerrostalomme pihalle ilman ketään aikuista tai isompaa (yli 10v) lasta.
nykymenosta, mutta itse en kyllä muista olleeni ikinä kenenkään vahdittavana pihalla, vaan itsekseni. Kyseessä oli tosin omakotitalo, mutta vilkasliikenteinen tie vieressä ja ei aitaa. Näin siis liki 40 vuotta sitten.
Oma kersa saanut pari kk ennen kuin täytti 5v ulkoilla itsekseen sovitulla alueella. Hyvin on mennyt ja syksyllä menee jo kouluun.
Älypuhelin tai kirja pihalle mukaan. Mäkin viime kesänä vahdin 3-vuotiasta penkin nokasta. Hyssytin vauvaa vaunuissa ja surffasin netissä puhelimella tai luin lehteä tai kudoin. Tulevana kesänä tuleekin istuttua hiekkalaatikossa 1-vuotiaan kanssa. 4-vuotiaan on pysyttävä näköpiirissä,mutta saa leikkiä pihan muiden lasten kanssa.
Kerrostalonalueen piha,jossa kaksi isoa tietä molemmin puolin. Meiltä ei näe leikkialueelle,joten menen mukaan pihalle. Lapsi pyyrää nykyään jo päästä yksin ulos mutten uskalla päästää. Osaa periaatteessa käyttää hissiä,mutta alaovi on aina lukossa.
Paras kaverini hukkui kaivoon 5 vuotiaana. Meinasin hukkua minäkin siihen samaan kaivoon kun menin perässä.
nykymenosta, mutta itse en kyllä muista olleeni ikinä kenenkään vahdittavana pihalla, vaan itsekseni. Kyseessä oli tosin omakotitalo, mutta vilkasliikenteinen tie vieressä ja ei aitaa. Näin siis liki 40 vuotta sitten.
Oma kersa saanut pari kk ennen kuin täytti 5v ulkoilla itsekseen sovitulla alueella. Hyvin on mennyt ja syksyllä menee jo kouluun.
Osaa periaatteessa käyttää hissiä,mutta alaovi on aina lukossa.
Meillä kerrostalossa, 4. kerros, eikä ikkunoita pihaan. Eskarilainen ei mene yksin ulos, ei edes halua.
Tai siis vuotta vanhemman naapurin lapsen kanssa on, ei yksin.
päiväkodin siistijä tai keittäjä. Ammattikasvattajalta ei todellakaan tuollaista tekstiä tule.
Näkee hyvin kirjoituksesta, että henkilöllä ei ole minkäänlaista tietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä.