Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten päästä terapiaan?

Vierailija
26.02.2012 |

Olen terapian tarpeessa, ollut jo vuosia. En vaan saa aikaiseksi terapian hakemista, enkä tiedä miten asiassa edetä.

Onko mahdotonta päästä esimerkiksi psykoterapiaan, jos on köyhä yh. Ei ole varaa terapiaa maksaa itse.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiettyä rohkeutta.

Kela kustantaa harkinnan mukaan psykoterapioita. Tarvitset Kelalle psykiatrin B-lausunnon jossa terapiaa suositellaan. Sama psykiatri voi suositella sinulle myös terapeuttia. On tärkeää valita sellainen psykiatri, joka on "terapiamyönteinen" tai itsekin tekee psykoterapiaa. Esim. MTT:n psykiatrit eivät aina ole valmiita suosittelemaan yksilöpsykoterapiaa.

On vähän asuinpaikkakunnasta kiinni, minkä verran kunta tarjoaa psykoterapiaa. Jotkut kunnat tarjoavat ihan hyvinkin.

Joskus terapia tarjotaan erikoissairaanhoidon kautta.

Jos olisin sinä, selvittäisin jonkun terapiaa antavan psykiatrin yhteystiedot ja varaisin hänelle ajan. Vaikka joutuisinkin maksamaan sen itse, pitäisin sitä sijoituksena omaan terveyteeni.

Vierailija
2/5 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esität asiasi. Jos terapia katsotaan tarpeelliseksi, sitä saa köyhempikin ihminen osana perusterveydenhuoltoa.

Oma aikuinen lapseni saa psykoterapiaa eikä se hänelle maksa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esität asiasi. Jos terapia katsotaan tarpeelliseksi, sitä saa köyhempikin ihminen osana perusterveydenhuoltoa.

Oma aikuinen lapseni saa psykoterapiaa eikä se hänelle maksa mitään.

Pyysin tk-lääkäriltä lähetettä psykiatrille. Hän ohjasi minut psykologille (ei tehnyt terapiatyötä).

Kävin viiden vuoden aikana neljällä psykologilla useampi "hoit"jaksoja, joista ei ollut minulle mitään apua. Jaksot eivät olleet psykoterapiaa vaan tällaisia "selventäviä keskusteluja".

Lopulta YTHS:n psykiatri kirjoitti lausunnon psykoterapiakulujen korvaamista varten ja päädyin yksityiselle terapeutille terapiaan. Kävin psykoterapiassa seitsemän vuotta, eli alkuperäinen tk-lääkärin arvio hoidon tarpeestani heitti tosi pahasti. Näissä MT-asioissa en luota tk-lääkäreihin enää ollenkaan.

Vierailija
4/5 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytämällä, vaikka olis millaiset perustelut, ei pääse.

Ensin tilaat ajan psykiatrille, sen kanssa pitää olla pidempi hoitosuhde, vähintään kolme tapaamista, sen aikana sairaslomaa ja lääkitystä, jotta tilanne edes vähän kohenee, sen jälkeen psykiatri voi tehdä sen lausunnon kelalle. Sitten sun pitää itse löytää sopiva terapeutti. Kela korvaa osan, mutta jää sulle vielä itsellesikin maksettavaa. Siihen voi ehkkä sossu auttaa?

Vierailija
5/5 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika omalle tk- lääkärillesi, joka toivottavasti laittaa lähetteen psykiatrille. Mikäli haluat itse jouduttaa asiaa, varaat suoraan ajan yks. psykiatrille. Hoitosuhteen tulee kestää 3kk, ennen kuin psykiatri voi kirjoittaa B- lausunnon Kelaan psykoterapian tarpeesta. KELA ei anna terapeutin nimiä, sinun tulee siis itse etsiä psykoterapeutti itsellesi(mikäli se psykiatri ei anna terapiaa). Yleensä terapeutilla kannattaa käydä muutaman kerran "tutustumiskäynnillä", äkkiä sen näkee jos kemiat ei toimi.

Rahaa menee, mutta mielestäni mielenterveyttä ei voi mitata rahassa. Olen itsekin käynyt kolme vuotta psykoterapiassa opiskeluaikana, olin yli 25v. ei en edes saanut suurempaa kelan avustusta.