13-vuotias tyttö laihtuu laihtumistaan :o/
Meillä on säännölliset ruoka-ajat ja tyttö syö isojakin annoksia. Vuosi sitten hän painoi lähes 50 kg, nyt enää 38 kg. Ja riutuu vain. Hyvävointinen hän on koululääkärin mukaan, eikä pääse oksentelemaankaan, on aika paljon kotona (meinaan jos olisi bulimiaa).
Eräs kaverini moitti häntä vuosi sitten lihavaksi ja laiskaksi, tosin vain mun kuulteni, mutta mietin kokiko tytön tuon "pulleamman" ajan jotenkin ahdistavana. Hänellä alkoi painonnousun aikaan kuukautiset, sitten alkoi laihtuminen. Kun tyttö katselee kuviaan vuosi sitten hän yökkii itselleen kun on mukamas ollut niin ruma.
Nyt hän rutistelee olemattomia vatsamakkaroitaan ja sanoo että pitää laihduttaa. Miten puuttuisin tähän? En voi vain katsoa vieressä kun paino jatkaa laskuaan.
Kommentit (39)
huolestuisin jos lapseni laihtuisivat kasvuiässä, siis paino laskisi.
lapsesi on tosi laiha. Minun 12 vee painaa 35 kg ja on 145 cm pitkä tyttö.
Hae please apua jostain.
Käyttääkö ulostamislääkkeitä?Olen kuullut tällaisestakin tapauksesta...
ulostuslääkkeet ei laihduta. mutta ehdottomasti pitää tuommoiseen laihtumiseen puuttua, tosi huolestuttavaa. Terveyden ja kasvun kannalta, sekä psyykeen. Moni syömishäiriöinen syö kyllä välillä isojakin annoksia mutta vahtaa rasvaa ja laskee kalorinsa niin että jää kuitenkin miinukselle. Sairastaneena voin todeta että vanhempien huijaaminen on syömishäiriöisen bravuuri, painon tippuminen kertoo totuuden.
Lääkäriin, terapiaan, punnituksiin ja jos ei muu auta niin osastolle normalisoimaan paino ja syöminen.
voin sanoa, että oikeasti ovat todella ovelia piilottamaan ruokia. Jopa ruokapöydässä, valvottuna! Eräskin tyttö otti aina useamman lautasliinan. Syömisen ohessa pyyhki suuta ja samalla jemmasi ruokaa suusta liinaan ja liinat piilotti hihaansa. Myös ruokia jemmattiin myös sukkiin, pöydällä oleviin tavaroihin. Ihan mihin vain. Hetken jos käänsi pään pois, niin se oli siinä. Ei tarvittu kun sekunti kaksi.
Seuraappa tyttöäsi tarkemmin. Pukeutuuko vähiin vaateisiin, kulkeeko ilman sukkia? Malttaako istua paikoillaan pitkiä aikoja vai häärääkö mukamas koko ajan jotakin? Saattaa jumppailla kotona öisin. Ja luulen kyllä, että tyttösi oksentelee ruokaa tai sitten käyttää ulostuslääkkeitä.
Minusta nuo oireet kielivät anoreksiasta, ikävä kyllä :(
eikä pääse oksentelemaankaan, on aika paljon kotona (meinaan jos olisi bulimiaa).
Oikeasti, paitsi jos teillä ei saa mennä vessaan, jossa on ovi kiinni.
Minulla oli bulimia teini-ikäisenä ja olin todella hyvä oksentamaan, ilman, että kukaan huomasi mitään.Lääkäriin veisin minäkin, ja kiiruusti.
...itse tiedän myös tapauksia jossa nuori on oppinut oksentamaan äänettömästi suihkussa, tyhjiin limupulloihin omasssa huoneessa, yksi hallitsi oksentamisen "taidon" niin hyvin että onnistui oksentamaan aamupuurot juomapulloon auton takapenkillä vanhempien huomaamatta.
Syömishäiriöiset ovat hyviä kusettamaan kaikkia.
Paino ei ole vielä hälyttävän alhainen, mutta tod näk ei tarvitse enää paljoa laskea kun tulee jo fyysisiä oireita kuten esim rytmihäiriöitä.
kyllä bmi 14.5 on jo hälyttävä luku, moni nuori on sinä painossa jo kuollut komplikaatioihin.
niin tarkistakaapa veren sokeriarvot. Eteti vaan olisi diabetes puhkeamassa.
niin tarkistakaapa veren sokeriarvot. Eteti vaan olisi diabetes puhkeamassa.
keliakia ja mut imeytymishäiröt pitää sulkea pois.
tyttäresi ikä sekä tuo "pitäisi laihduttaa", vaikka hän onkin laihtunut kovasti. Hänelle siis laihuus on tärkeää nyt, ja varmasti kavereiden kommentit ovat jääneet mieleen. Tyttö on todella alipainoinen. Jos on tosi hoikka ruumiinrakenne, voi lievä alipaino vielä olla normaalia, mutta alle 40kg ja yli 160cm! Ei ole normaalia.
Usein syömishäiriöitä on todella vaikea havaita, kuten moni on sanonut. Mä veikkaan, että mulle meinasi tulla syömishäiriö tuossa iässä. Vähensin ensin rasvankäyttöä, lihansyöntiä jne. ja suhteeni ruokaan muuttui. Koulussa söin pelkkää näkkäriä. Nälkä tuntui vain vatsakipuna toisinaan - en siis enää tunnistanut, onko mulla nälkä vai vatsa muuten vain kipeä. Samaan aikaan aloitin liikuntaharrastuksia, siis jumppasin itse tai kävin lenkillä tms.
Vanhempani kyllä ihmettelivät jo, kun valistin heitä monista ruuista ja olin todella ahdistunut, jos ruuassa maistui esim. voi. Viimein tuntui, etten pysty enää syömään esim. kasviksia/riisiä, joihin äitini oli laittanut vähän voita mausteeksi. Onneksi heräsin itse tajuamaan, ettei kaikki ole oikein kunnossa minun ja ruuan suhteen.
Meillä on säännölliset ruoka-ajat ja tyttö syö isojakin annoksia. Vuosi sitten hän painoi lähes 50 kg, nyt enää 38 kg. Ja riutuu vain. Hyvävointinen hän on koululääkärin mukaan, eikä pääse oksentelemaankaan, on aika paljon kotona (meinaan jos olisi bulimiaa).
Eräs kaverini moitti häntä vuosi sitten lihavaksi ja laiskaksi, tosin vain mun kuulteni, mutta mietin kokiko tytön tuon "pulleamman" ajan jotenkin ahdistavana. Hänellä alkoi painonnousun aikaan kuukautiset, sitten alkoi laihtuminen. Kun tyttö katselee kuviaan vuosi sitten hän yökkii itselleen kun on mukamas ollut niin ruma.
Nyt hän rutistelee olemattomia vatsamakkaroitaan ja sanoo että pitää laihduttaa. Miten puuttuisin tähän? En voi vain katsoa vieressä kun paino jatkaa laskuaan.
jos väittää tytärtäsi hyvävointiseksi. Haloo!!! Hän on menettänyt lähes 25% painostaan alle vuodessa, hanki kiireesti apua tytöllesi!
syömishäiriöstä on kyse. Potilaat ovat ovelia kuin mitkä, ja osaavat peittää oireensa niin taitavasti ettet uskokaan. Minulla syömishäiriö alkoi saman ikäisenä, mutta salasin sen niin ovelasti, ettei kukaan huomannut mitään. Bulimiasta siis kyse. Opin hallitsemaan painoani, pysyttelin juuri alipainon rajalla, koska vähemmästä olisin joutunut tarkkailuun. Bulimia vaivaa ajoittain edelleen. Jos minua olisi hoidettu ajoissa, olisin saattanut parantua.
Vie tyttö syömishäiriöklinikalle NYT.
Älä tee ruokahetkistä tarkkailutilaisuuksia, älä missään nimessä painosta. Anna tytön tehdä itse omat ratkaisunsa kotona. Vain, jos hän ei koe painostusta, saattaa hän joskus avautua ongelmistaan sinullekin. Pienikin painostus pahentaa tilannetta. Hoito tapahtukoon ammattilaisten toimesta.
syömishäiriöklinikalle tarvii kyllä kai lähetteen. Mutta tuo alipaino alkaa olla jo vaarallinen. Alle 13 BMI vaatii jo sairaalahoitoa. Ja noin nopea painonlasku vielä. Onko tytölläsi kuukautiset jääneet pois? Luultavasti.
Varaa heti hänelle lääkäriaika, vaikka yksityiseltä. Tarvitsee lähetteen nuorisopsykiatrialle/syömishäiriöklinikalle, syömishäiriöihin on kyllä jonoa. Jos on yhtään muuta oiretta, rytmihäiriöitä, ahdistusta, mitä vaan huolestuttavaa, niin voitte mennä vaikka päivystykseen.
Kyllä tuossa kaikki syömishäiriöön viittaa. Ja tosiaan voi oksentaa kotona niin, ettet huomaa, kuten muutkin täällä ovat kertoneet. Voi jumpata öisin tms.
12kg:n painonpudotus kasvuikäisellä vuodessa on todella hälyttävää! Puutu asiaan viimeistään nyt! Kysymyksessä on jo vakava alipaino. Etenkin sydämelle tosi raskasta. Taustalla voi olla myös elimistön sairauksia, esim. kilpirauhasen liikatoiminta.
Huh mitä tarinoita syömishäiriöistä tästä ketjusta löytyykään. Monikohan on totta...
Huh mitä tarinoita syömishäiriöistä tästä ketjusta löytyykään. Monikohan on totta...
Siihen oikeasti voi kuolla!
Hän laihtui kovasti, muttei ollut kuitenkaan pahasti alipainoinen. Kukaan ei tiennyt mitään, oksensi äänettömästi vessassa, suihkussa, huoneessa astiaan jne.
Kun siskoni muutti omilleen, tauti paheni. Hän ahmi ja oksensi päivittäin monesti. Saimme tietää tästä vasta vusoien jälkeen. Sairaus on yhä läsnä jollain tavalla, varmasti koko loppu elämän, sillä ehti kymmenen vuotta sitä sairastaa KENENKÄÄN tietämättä. Aviomieskään ei tiennyt!
Hampaat pilalla, sydän heikko, mitäköhän kaikkea muutakin peruuttamatonta aiheutti itselleen :(.
Juoko tyttösi paljon, käykö paljon vessassa? Onko väsynyt?
Itse sairastuin 1tyyppiin 17v ja laihduin 27kg vaikka söin kuin hevonen.
Tämähän on hyvä homma! Parhaimmillaan tytöt ovat häivähdyksenomaisia.
itse olin 2-5 luokilla pullero ja sain kuulla siitä usein. kun 6-luokalle menin olin tietämättäni laihtunut kesän aikana 5kg ja kaikki kommentoi asiaa (kaverit, niiden vanhemmat ja jopa isovanhemmat, opettajat, siskot, äiti ym) ja nautin siitä täysillä. sitten jatkoin laihdutusta tietoisesti (kerrankin kun oli laiha) ja lähti vielä 2kg kunnes jouduin terapeutille ym "kivaa" ja siitä alkoi yläasteen pituinen syömishäiriö. nyt itsellä tosi väärä suhde ruokaan ja kroppaan. näen kaiken sen painostuksen ja perheen vahdinnan ja laihuushössötyksen ym innostaneen mua jatkamaan eikä lopettamaan. voimia teille.