uskonnottomia syrjitään edelleen kouluissa
Kumma miten lapsia saa edelleen lokeroida uskonnon takia kun kaikki muut ryhmittelyt on poistettu.
Meillä tuleva ekaluokkalainen laitetaan kulkemaana toiseen kouluun reilun kilometrin päähän kävellen ET-tunnille kun uskonnon valinneet istuvat omassa koulussa. Ja vielä niin että pitää lähteä aiemmin ET-tunnilta myöhästyäkseen seuraavalta tunnilta. Minusta selvää syrjintää ja epätasa-arvoa. Eli lapsi saa kärsiä monin tavoin erilaisesta valinnasta, mutta samalla häiriintyvät muutkin oppilaat.
Miksi siis edelleen lapsia jaetaan uskonnon/uskonnottomuuden perusteella? Uskonto pois kouluista ja kaikille ET, niin loppuu lapsien lokerointi. Tulee halvemmaksi yhteiskunnallekin kun ei tarvitse pienryhmiä perustaa / lapsia kiikuttaa pitkin kuntaa. Jokainen opettakoon uskontonsa kotona tai missä haluaa koulu olkon uskontovapaata.
Kommentit (193)
On kyse ihmisen perusoikeuksista. Minulla on lain vahvistama oikeus kasvattaa lapseni kuten haluan. Ilman uskontoa. Piste.
En kieltänyt tätä, mutta minusta sinulla on oikeus kasvattaa lapsesi kuten haluat, ilman uskontoa, ja laittaa hänet ET:seen.
Mutta myös kristityillä on oikeus kasvattaa lapsensa kuten haluaa, uskonnollisesti, ja laittaa hänet uskontoon.
Se, että jotakin on enemmän, ei tarkoita että vähemmistöä syrjitään. Kristinusko vain sattuu olemaan suomen valtauskonto, ja suurin osa haluaa laittaa lapsensa uskonnontunneille, joten se mahdollisuus heille suotakoon.
Kiitos.
pakkoja? Voisi järjestää yleiskielikurssin kaikille, niin ei tarvitsisi murehtia siitä mitä kieltä pakkosyötetään. Opetellaan samalla kurssilla maailmankieliä. Koska kaikissa on kuitenkin kielioppi ja sanoja, voisi äidinkielikin yhdistää siihen. Silloin mamutkin tulisivat tasapuolisesti huomioitua, eikä enää voisi puhua rasismista. Sanakokeista, jossa on jotain kieltä yli 30% voisi valittaa vähemmistöä syrjivänä.
voida laittaa lapsensa uskonnon tunneille.
jos joku haluaa lapsensa uskontotunneille? Voi ihan hyvin valita että lapsi menee et tunneille.
voida laittaa lapsensa uskonnon tunneille.
On kyse ihmisen perusoikeuksista. Minulla on lain vahvistama oikeus kasvattaa lapseni kuten haluan. Ilman uskontoa. Piste.
Meillä kaikilla on se oikeus, kasvattaa lapsemme haluamallamme tavalla, uskonnolla tai ilman...?
Tämä on kyllä sellaista shaibaa ettei jaksaisi ollenkaan. En ymmärrä mikä ihmeen KAUHU ateisteilla on kristillisyyttä kohtaan? Minä ainakin kristittynä (tosin epävirallisena) voisin istua islamin tunneilla, kuunnella opettajaa ja muiden mielipiteitä ilman että alkaisin paasata että jumalalliset ovat käännyttäjiä ja rasisteja ja epätasa-arvoisia eivätkä näe nokkaansa pidemmälle.
Ateistitutuillanikin on tätä kristillisyysfobiaa, 'ihan tyhmää touhua' ja 'EI SIELLÄ TAIVAASSA MITÄÄN OLE EI VOI OLLA KUN EI SITÄ NÄE'. Kristillinen tasajakokin on ateistien mielestä satavarmasti niin, että itselle enemmän. Ateistivanhemmat ovat sellaista opettaneet.
Mitä vanhemmat pelkäävät kun kieltävät lastaan kuuntelemasta kristillistä aamunavausta? Että lapsi kääntyy pois ateismista ja tulee kristityksi? Että lapselle jää ikuiset traumat siitä, kun tämä kymmenvuotiaana kuuli kun pappi kertoi että jumala on hyvä ja olemassa?
En puhu lämpimikseni, minua ei haittaisi kärpäsen paskan vertaa jos uskonnontunnit vaihdettaisiin et:seen, aamunavauksissa kuultaisiin islaminuskoa tai kevätjuhlassa laulettaisiin 'Kevätsää'.
Jos olisin himouskovainen ja käännyttäjä, sanoisin tähän loppuun että jumalattomat pelkäävät suurempia voimia niin, että kieltävät niiden olemassaolon epätoivoisesti.
minua ei pelota uskonnossa mikään. Olen käynyt kaikki uskonnontunnit uskonnottomana ekaluokasta lukion viimeiseen luokkaan asti.
Mikä kauhu sulla on jos joku kyseenalaistaa sinun uskomuksesi? Pelkäätkö että päädytkin ateistiksi? Etkö pysty keskustelemaan asiasta asiallisesti? Pelkätkö että lapestasi tulee ateisti tai muslimi jos ei kuulekaan jeesushämppää koulussa?
Kristillinen tasajako tarkoittaa sitä että kristitty vie kaiken eikä tunne mitään omantunnon tuskia edes.
Jokainen saa minun puolesta uskoa vaikka joulupukkiin jos haluaa kunhan uskontoa ei tungeta kaupata muille ja järjestelyt ovat samanlaiset kaikille.
Ja minäkin voin käydä minkätahansa uskonnon tunneilla ei ole siitä kiinni.
Jos olisi himoateisti niin sanoisin tähän loppuun että jumalalliset pelkäävät että heidän jessensä osottautuu oikeasti satuolennoksi ja koittavat hokemalla jesse-tullee-oletko-valmis epätoivoisesti saada sadun elämään pidempään.
Parempi, että saa jostain lohtua kun maailma murjoo. Parempi kai tuo on kuin vaikka itsemurha, alkoholi tai huumeet?
Uskonnonopetus on tunnuksetonta (teoriassa...), joten ei sen perusteella kenellekään synny uskonnollisia kokemuksia eikä sitä myöten yhteyttä taruolentoihin. Jää lohduttelut aika vähäisiksi. Vai meinaatko, että uskonnonopetus olisikin tunnustuksellista (lain vastaisesti), jolloin tuollaisia lohtutuntemuksia saattaisi lapsille syntyä?
kyllä tunnit on täynnä jesse hömppää ja muutakin huuhaata.
No se et:n pakkovalitseminen on ihan yhtä lailla syrjintää.
Mulle on ihan sama, mikä oppiaine on, kunhan se on sellainen, että sitä voi opiskella niin eri tavoin uskovat kuin uskonnottomatkin. Nykyään opetetaan omaa uskontoa, joka ei todellakaan sovi kaikille! ET on hyvä oppiaine, mutta vaihdetaan se vaikka etiikaksi tai kansalaiskasvatukseksi tai uskonto- ja maailmankatsomustiedoksi, jos elämänkatsomustieto ei tunnu kaikille sopivalta. Kaikki lapset samoille tunneille! Säästyy rahaa ja lapset oppivat ymmärtämään erilaisuutta. Oppiaineen nimellä ei ole väliä. ei ap
Lapsi et tunnille ja sillä selvä. Mikä sua riepoo siinä jos toinen haluaa lapsensa uskontotunnille? Ihan turha lässyttää tuntiresursseista niin pitkään kun pakkoruotsia väkisin opetetaan.
se että lapsen oma opiskelu häiriintyy samoin muidenkin lasten. Ja se että lapsia luokitellaan ihan älyttömän asian takia. Mutta sitähän sä et voi edes käsittää. Niin tyypillistä kapea-alaista katsontakantaa uskovaisilta. Etkö ole ensimmäisenä kutsumassa lastani häiriköksi kun häiritsee tuntia tulollaan, joka ei todellakaan riipu hänestä vaan paskamaisista järjestelyistä. Ja yhtähyvin lapsia voisi luokitella vaikka vanhemman musiikkimaun mukaan mukaan. Ne joiden vanhemmat tykkäävät opperasta saisivat jäädä kouluun ja muut voivat mennä siksi toiselle koululle lukemaan runoja. Ja joka juhlissa ja aamunavauksissa laulettaisiin aariaa. ap
kaikkien suomen nuorten käsityksistä? Nehän voi olla eriäviä sun mielipiteidesi kanssa? Kun eroaa kirkosta, lapsen ei tarvitse osallistua uskonnonopetukeen. Se on hyvin yksinkertaista.
jos joku haluaa lapsensa uskontotunneille? Voi ihan hyvin valita että lapsi menee et tunneille.
sopii minulle kun järjestelyt ovat kaikille uskonnoille ja myös uskonnottomille täsmälleen samanlaiset. Nyt yhtä uskontoa lukevat saavat kaiken etuoikeuden kun muita juoksutetaan pitkin kuntaa parhaimmillan eri aikaan vielä ja kuljetuksia.
Lue sinäkin aloitus ja yritä ymmärtää että toisen lapsen ET-valinta voi vaikuttaa myös sinun lapsesi muihin oppitunteihin häiritsevästi kerran viikosa. Se ei ole OIKEIN että ET:n valiinneista lapsista tehdään tähän asiaan syyllisiä kun vika on järjestelyissä.
ap
Sanpa miksi suomessa on pakkoruotsi?
pakkoja? Voisi järjestää yleiskielikurssin kaikille, niin ei tarvitsisi murehtia siitä mitä kieltä pakkosyötetään. Opetellaan samalla kurssilla maailmankieliä. Koska kaikissa on kuitenkin kielioppi ja sanoja, voisi äidinkielikin yhdistää siihen. Silloin mamutkin tulisivat tasapuolisesti huomioitua, eikä enää voisi puhua rasismista. Sanakokeista, jossa on jotain kieltä yli 30% voisi valittaa vähemmistöä syrjivänä.
Yksi yleiskielikurssi voisi ajaa saman asian. Suurin osa osaa kuitenkin yhtä hyvin puhua sitä C-kielenä luettua saksaa.
Muistan: "Ich habe eine sauerkrause in meine lederhose". Jos vastaavan tervehdyksen oppisin vielä italiaksi, flaamiksi, espanjaksi ja kreikaksi jonkun lauseen, jolla haukkuisin heidät laiskoiksi paskoiksi jotka tuhlasivat meidän rahat, pitäisin vierasmaalaiset minua kielellisesti paljon lahjakkaampana.
Kun sen lisäksi osaan tsekiksi "Jedna Pivo prosim", pärjään jo melko hyvin slaavilaisillakin alueilla.
Non scholae sed vitae discimus.
Meillä kaikilla on se oikeus, kasvattaa lapsemme haluamallamme tavalla, uskonnolla tai ilman...?
sopii minulle kun järjestelyt ovat kaikille uskonnoille ja myös uskonnottomille täsmälleen samanlaiset. Nyt yhtä uskontoa lukevat saavat kaiken etuoikeuden kun muita juoksutetaan pitkin kuntaa parhaimmillan eri aikaan vielä ja kuljetuksia. Lue sinäkin aloitus ja yritä ymmärtää että toisen lapsen ET-valinta voi vaikuttaa myös sinun lapsesi muihin oppitunteihin häiritsevästi kerran viikosa. Se ei ole OIKEIN että ET:n valiinneista lapsista tehdään tähän asiaan syyllisiä kun vika on järjestelyissä. ap
Koulumaailman traumaattisin aine självklart. Mitä hyötyä mulle on pesäpallon osaamisesta? Hukkaan heitettyä aikaa. Kyllä jokainen liikkua osaa ilman opetustakin.
Ja oikeasti haluan sanoa sen että tätä se on, koulussa on pakko tasapäistyä vaikka se tekeekin kipeää. Tilanne on tämä niin kauan kuin suomalaisten enemmistö kannattaa kristinuskoa ja sen opetusta koulussa.
Koulu on yhteiskunnan tarjoama mahdollisuus suorittaa oppivelvollisuus. Voi myös valita kotiopetuksen.
On kuitenkin hyvä että asiasta käydään keskustelua, sitä myöten asiat kehittyvät.
Sanpa miksi suomessa on pakkoruotsi?
Yksi yleiskielikurssi voisi ajaa saman asian. Suurin osa osaa kuitenkin yhtä hyvin puhua sitä C-kielenä luettua saksaa. Muistan: "Ich habe eine sauerkrause in meine lederhose". Jos vastaavan tervehdyksen oppisin vielä italiaksi, flaamiksi, espanjaksi ja kreikaksi jonkun lauseen, jolla haukkuisin heidät laiskoiksi paskoiksi jotka tuhlasivat meidän rahat, pitäisin vierasmaalaiset minua kielellisesti paljon lahjakkaampana. Kun sen lisäksi osaan tsekiksi "Jedna Pivo prosim", pärjään jo melko hyvin slaavilaisillakin alueilla. Non scholae sed vitae discimus.
niin voit valita et:n.
No se et:n pakkovalitseminen on ihan yhtä lailla syrjintää.
Mulle on ihan sama, mikä oppiaine on, kunhan se on sellainen, että sitä voi opiskella niin eri tavoin uskovat kuin uskonnottomatkin. Nykyään opetetaan omaa uskontoa, joka ei todellakaan sovi kaikille! ET on hyvä oppiaine, mutta vaihdetaan se vaikka etiikaksi tai kansalaiskasvatukseksi tai uskonto- ja maailmankatsomustiedoksi, jos elämänkatsomustieto ei tunnu kaikille sopivalta. Kaikki lapset samoille tunneille! Säästyy rahaa ja lapset oppivat ymmärtämään erilaisuutta. Oppiaineen nimellä ei ole väliä. ei ap
Lapsi et tunnille ja sillä selvä. Mikä sua riepoo siinä jos toinen haluaa lapsensa uskontotunnille? Ihan turha lässyttää tuntiresursseista niin pitkään kun pakkoruotsia väkisin opetetaan.
se että lapsen oma opiskelu häiriintyy samoin muidenkin lasten. Ja se että lapsia luokitellaan ihan älyttömän asian takia. Mutta sitähän sä et voi edes käsittää. Niin tyypillistä kapea-alaista katsontakantaa uskovaisilta. Etkö ole ensimmäisenä kutsumassa lastani häiriköksi kun häiritsee tuntia tulollaan, joka ei todellakaan riipu hänestä vaan paskamaisista järjestelyistä. Ja yhtähyvin lapsia voisi luokitella vaikka vanhemman musiikkimaun mukaan mukaan. Ne joiden vanhemmat tykkäävät opperasta saisivat jäädä kouluun ja muut voivat mennä siksi toiselle koululle lukemaan runoja. Ja joka juhlissa ja aamunavauksissa laulettaisiin aariaa. ap
kaikkien suomen nuorten käsityksistä? Nehän voi olla eriäviä sun mielipiteidesi kanssa? Kun eroaa kirkosta, lapsen ei tarvitse osallistua uskonnonopetukeen. Se on hyvin yksinkertaista.
olen olenko väittänyt olevani huolissani kaikkien suomen nuorten käsityksestä. Olen ilmoittanut olevani huolissani lasten oikeudesta saada opiskelurauha oli kysessä oma tai lapsen tuleva luokkakaveri.
pitäkö taivuttaa rautalangasta? ET-opetuksen järjestelyt eivät ole ollenkaan samalla tasolla pääuskonnon kanssa.
Mutta niin tyypillistä että ei osata asetua toisen asemaan. Minä osaan asettua sinunkin uskontoa lukevan lapsesi asemaan sillä jos oma ET:tä lukeva lapseni tulee luokkaan kesken alkaneen oppitunnin niin voit arvata että opettaja ryhtää lastani vastaan yrittää saada hiljaa paikalleen, etsimään oikeat opiskeluvälineet ja selittää lapselleni henkilökohtiasesti vielä missä oikein mennään. Eli koko luokan opetus keskeytyy kun lapseni tulee paikalle. Joko nyt tajuat mitä ajan takaa vai vieläkö vänkkään?
ap
Onko susta oikein että lapsesi istutetaan pakkoruotsi tunneille?
Ei opi yhtään Indokiinaa, eikä sanskriittia. Yleiskielikurssilla se tulisi tasapuolisemmin. Voisi olla vaikka A-kielenä eurooppalaiset kielet, B-kielenä maailmankielet ja C-vaihtoehtona syventävät opinnot johonkin kieliin.
minua ei pelota uskonnossa mikään. Olen käynyt kaikki uskonnontunnit uskonnottomana ekaluokasta lukion viimeiseen luokkaan asti.
Mikä kauhu sulla on jos joku kyseenalaistaa sinun uskomuksesi? Pelkäätkö että päädytkin ateistiksi? Etkö pysty keskustelemaan asiasta asiallisesti? Pelkätkö että lapestasi tulee ateisti tai muslimi jos ei kuulekaan jeesushämppää koulussa?
Kristillinen tasajako tarkoittaa sitä että kristitty vie kaiken eikä tunne mitään omantunnon tuskia edes.
Jokainen saa minun puolesta uskoa vaikka joulupukkiin jos haluaa kunhan uskontoa ei tungeta kaupata muille ja järjestelyt ovat samanlaiset kaikille.
Ja minäkin voin käydä minkätahansa uskonnon tunneilla ei ole siitä kiinni.
Jos olisi himoateisti niin sanoisin tähän loppuun että jumalalliset pelkäävät että heidän jessensä osottautuu oikeasti satuolennoksi ja koittavat hokemalla jesse-tullee-oletko-valmis epätoivoisesti saada sadun elämään pidempään.
No, minun tapauksessani kyse nimenomaan ei ole siitä, että haluaisin vakuutella itselleni ja muille siinä samassa että kristinusko on ainoa oikea usko. En edes periaatteessa ole kristitty. En kuulu kirkkoon (miksi turhaan maksaa veroja siitä), ja olen valmis uskomaan että Allah ja Manitou ja Jumala ovat vain erilaisia käsityksiä jostakin elämää suuremmasta. Mutta minulla ei ole mitään eri uskontoja tai ateisteja vastaan, minulla on jotain vain niitä ihmisiä vastaan, jotka kyseenalaistavat kristinsuskon samalla tavalla, jonka sanovat syyksi sille, että kyseenalaistavat kristinuskon.
(Kristityt ovat epäsuvaitsevaisia eivätkä siedä muita uskontoja, ja he ovat naurettavia jesse-vouhkaajia)
Koulumaailman traumaattisin aine självklart. Mitä hyötyä mulle on pesäpallon osaamisesta? Hukkaan heitettyä aikaa. Kyllä jokainen liikkua osaa ilman opetustakin. Ja oikeasti haluan sanoa sen että tätä se on, koulussa on pakko tasapäistyä vaikka se tekeekin kipeää. Tilanne on tämä niin kauan kuin suomalaisten enemmistö kannattaa kristinuskoa ja sen opetusta koulussa. Koulu on yhteiskunnan tarjoama mahdollisuus suorittaa oppivelvollisuus. Voi myös valita kotiopetuksen. On kuitenkin hyvä että asiasta käydään keskustelua, sitä myöten asiat kehittyvät.
Se on tasapuolista.