Millainen narsisti on "ystävänä"?
Toteuttaako samaa koukutussysteemiä kuin parisuhteessa? Missä vaiheesssa aloittaa piiloivailun tai muun vehkeilyn? Kertokaapa, kiitos.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
Voiko Narsismista parantua?
Se ei ole täysin mahdotonta mutta ei kovin yleistäkään, joten mahdollisuudet että narsisti parantuisi ihan kokonaan ovat erittäin pienet. Se vaatisi vuosien terapiaistuntoja, mutta sellaisiin narsisti ei yleensä suostu koska ei näe itsessään mitään vikaa, koskaan. Joten paras keino on vain päästää irti eli katkaista kaikki siteet narsistiin, se on ainoa tie onnelliseen ja täysipainoiseen elämään.
Tiedän yhden tällaisen, joka oli koko ajan ilmeisesti mustasukkainen ystävälleen. Kun ystävän urheilu-ura kääntyi alamäkeen, tämä puhui hänen heikoistua suorituksistaan selän takana paskaa kaikenlaisille yhteisille kavereille. Maine siinä meni.
Eräästä toisesta tuntemastani narsistista tiedän vain sen, että hän tykkäsi hengata erään totaalisen mielistelijän kanssa. Se oli sellainen tyyppi joka on silmät suurina aina pitämässä seuraa toisille ja antamassa kaiken huomionsa jollekin. Hänen piti kerran kuvailla itseään. Teki sen jotakuinkin sanoilla "Mä olen tällanen mukava tyyppi joka tykkää olla ihmisten kanssa".
Te jotka, ette ole ikinä narsistia tavanneet, niin pitäkää jo se turpanne kiinni.
Kaikki exät/hankalat/vaikeat/teidän omaan elämäänne sopimattomat ihmiset eivät ole narsisteja.
Pitäkää jo se turpa kiinni.
Luin lähes kaikki kommentit läpi. Minulle piirtyi kuva, että narsisti voi olla lähes minkälainen henkilö tahansa, jolla on epämiellyttäviä piirteitä. Olen yrittänyt etsiä tietoa siitä, että millainen oikea narsisti on, mutta edelleen asia on hämärän peitossa. Kun tarpeeksi miettii, löydän narsistisia piirteitä ihan kenestä vain.
- haukkuu sinulle muita
- haukkuu sinut muille (esim. jos tulet hyvin toimeen miesten kanssa, olet vähintäänkin pannut tosi monta. Puhdistappas siinä julkikuvaasi, kun toisella on niin hyvät taidot vakuuttaa muut muiden huonoudesta)
- on ystäväsi, jos sinulla menee hyvin ja on paljon kavereita
- tekee oharit aina, jos paremman statuksen omaavalla kaverilla on aikaa hänelle
- "tietää" mehukkaita (itsekeksittyjä tai hyvin paljon väritettyjä) tarinoita muiden elämistä joita jakaa juorukellona mustamaalatakseen jonkun tavalla tai toisella
Vierailija kirjoitti:
"Levittää törkeitä juttuja vihamiehistään"
Tiedätkö kuinka moni tavallinen ihminen tekee tuota?
Ootko yhtään enempää ollut ihmisten kanssa tekemisissä vai asunut neljän seinän sisällä ikäsi?
Tiedätkö ihan oikeasti kuinka törkeitä ihan tavalliset ihmiset voivat olla?
Ota jo ne ruusunpunaiset lasit pois päästäsi.
Narsistin aktiivinen ja aggressivinen mustamaalamiskampanja on ihan eri asia kuin se, että jonkun kanssa on välit mennyt poikki muista syistä taikka se että joku on muuten vain inhottava ihminen, kuitenkaan olematta narsisti, ja joku haluaa laittaa tämän ihmisen maksamaan teoistaan.
Narsisti alkaa haukkumaan piiristään paennutta kohdetta muille ihmisille koska narsisti ei voi sietää sitä tosiasiaa ettei omaa minkäänlaista kontrollia uhrinsa yli, narsistisen henkilön päätavoite on kontrolloida kohdettaan, jos tämä ei onnistu, yrittää narsisti kontrolloida kuinka muut ihmiset suhtautuvat tähän uhriin ja tämä onnistuu vain tuhoamalla kohteen maine, jotta muutkin hylkäisivät hänet.
Tämä antaa sadismiin taipuvaiselle ja luonnehäiriöiselle ihmiselle sairasta tyydytystä ja nautintoa, katsoa kun kohde kärsii ja kituu. Tällainen sairaalloinen sadismi ja julmuus on narsisteille, sosiopaateille ja psykopaateille hyvin ominaista. Ovat suuttuessaan jopa hengenvaarallisia, etenkin psykopaatit.
Tällainen vainoaminen ja kohteen maineen runtelu voi kestää jopa vuosikaudet, sillä narsistin raivolla ei ole mitään rajoja, se on kyltymätöntä, heltymätöntä ja aivan äärimmäisen tuhoavaa. Narsistin sielu on sysimusta, siellä ei ole valonpilkahdustakaan vaan se on kuin kurkistaisi pohjattomaan kuiluun.
Tällaiselta henkilöltä on ihan turha odottaa anteeksipyyntöä taikka katumuksen osoitusta, niitä et tule saamaan. Paras olisi pysytellä mahdollisimman loitolla tästä ihmisestä. Ei olla minkäänlaisessa yhteydessä, ei missään muodossa, eikä viettää aikaa niiden ihmisten kanssa, jotka kuuluvat tämän narsistin lähipiiriin, koska nuo henkilöt voivat hyvin naamioida itsensä joksikin muuksi kuin mitä ovat, esittää olevansa kiinnostuneita hyvinvoinnistasi, mutta ovatkin vain narsistin talutusnuorassa olevia marionetti-nukkeja, kätyreitä ja sanansaattajia, jotka juoruavat sinun heille kertomat asiat suoraan narsistille, joka tällä taktiikalla pystyy kalastelemaan sinusta tietoa ulos, ilman että on missään kontaktissa sinuun.
Narsistien uhreille vinkkejä: vaihtakaa sähköpostiosoitteenne, puhelinnumeronne, kotiosoitteenne, älkää antako mitään henkilökohtaisia tietoja kenellekkään. Usein on käynyt niin että narsisti on vainonnut uhriaan jopa vuosia sen jälkeen, kun kohde on lähtenyt pois narsistin vaikutuspiiristä.
On itseasiassa tutkittukin että stalkkereilla on yleensä narsistinen persoonallisuushäiriö, tämä tieto ei tule minään yllätyksenä, sillä tarvitaan äärimmäisen sairas, kiero, omistushaluinen, pakkomielteinen ja hulluuden rajoilla kieppuva henkilö tekemään jotakin sellaista, josta on selvää haittaa ja harmia toiselle ihmiselle, stalkkaamisen periaate ja yleisin motiivi on kontrollin tarve ja tämä on juuri yksi sairaalloisen narsismin keskeisimpiä oireita.
Joten te jotka olette narsistin kanssa tekemisissä, varautukaa siihen että se taisto tämän henkilön kanssa ei pääty hyvästeihin, vaan edessä voi olla jopa vuosien piina. Parhaimmassa tapauksessa narsisti jättää sinut rauhaan, esimerkkiäni en antanut pelotellakseni ihmisiä, mainitsin vain niistä realiteeteista, mitkä narsistin uhria voi odottaa.
Vain narsistin valtapiiriin joutunut ihminen voi ymmärtää mistä on kyse. Narsistin tuhoisasta valtapiiristä on vaikea irrottautua. Narsisti nakertaa uhrinsa sisältäpäin. Toivottavasti et joudu koskaan kokemaan narsistin tuhovoimaa.
epäileväinen kirjoitti:
Luin lähes kaikki kommentit läpi. Minulle piirtyi kuva, että narsisti voi olla lähes minkälainen henkilö tahansa, jolla on epämiellyttäviä piirteitä. Olen yrittänyt etsiä tietoa siitä, että millainen oikea narsisti on, mutta edelleen asia on hämärän peitossa. Kun tarpeeksi miettii, löydän narsistisia piirteitä ihan kenestä vain.
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan niin kuin muutkin sanoivat, mitään suoraa puhetta ja avointa ja rehellistä välienselvittelyä ei kannata ruveta pitämään.
Minäkin vaan feidasin, pitkän ajan kuluessa ja oikein hienon näyttelijäsuorituksen säestyksellä. Oli sinänsä helpompaa, kun ei oltu samalla paikkakunnalla. Kaverilta tuli sitten aina välillä niitä sellaisia jumalattoman pitkiä minäminäminä-meilejä, sivutolkulla se pui omia asioitaan melodramaattisin sanakääntein - se tuntui ihan hullulta joskus miten se ilmiselvästi vaan automaattisesti oletti minun olevan niistä kiihkeän kiinnostunut, vaikkei välissä oltu yhteydessä pitkiin aikoihin. (Eikä se ikinä tietenkään edes puolella sanalla kysynyt minun kuulumisia. :D)
Otin periaatteksi vastata pienellä ja myöhemmin yhä pidemmällä viiveellä, aina vaan lyhyesti kiireitä valitellen, mutta samalla aina ihan korostetun nätisti käyttäen sellaista tunteiden peilaamismetodia. "Voi miten X ja Y kuulostaa raskaalta, toivottavasti nyt jaksat ja pärjäät. Kirjoittelehan taas joskus." Ikinä en kysynyt mitään, enkä koskaan kertonut yhtään mitään itsestäni (ei sitä olisi kiinnostanutkaan, mutta tärkein syy oli se etten halunnut antaa sille mitään otetta elämääni). Sitten rupesin jättämään vastaamatta, ja vasta kun se alkoi tivata miksen meilaa, lähetin taas sellaisen standardipeilausviestin. Aina vaan harvemmin, aina vaan tylsemmän.
"Minun" narsistini ei tosin ollut sellainen raivoava draamanhakuinen psykopaatti, vaan ihan pelkkä klassinen, sokeasti vain omaan napaan tuijotteleva narsisti, jolle ihan liian monen vuoden ajan esitin kannustajayleisöä. Irrottautumisprosessissa oli ensisijaisen tärkeä sen sisäistäminen, että mikään ei sitä ihmistä muuta. Se on vaikea tajuta, ettei toinen vaan toimi samalla tavalla kuin muut ihmiset, että siitä vaan ikään kuin puuttuu joku palanen. Että se on vain sokea, eikä siinä mitkään keskustelut ikinä auta. Rehellisesti sanottuna tietyllä tavalla en ajattele sitä ihan kokonaisena ihmisenä enää, vaan enemmänkin jonkinlaisena olentona, joka (aikansa) osaa esittää ihmistä hirveän hyvin, mutta se tosi luonne on jokin ihan vieras (ja loppujen lopuksi tylsä). Oma koukku oli jotenkin siinä "auttamisessa", ja siitä illuusiosta piti ensin luopua. No nyt menee jo aiheen vierestä.
Itseasiassa tämän ylläolevan kirjoittaja paljastaa tahtomattaan tässä oman vammansa:
- hän loi ja ylläpiti " epätervettä suhdetta"
- hän nautti seuraamisesta
- hän ei kuitenkaan itse osallistunut vastavuoroisena
- hän onko tuon toisen heikkouksia
- hän ei itse kysellyt toisen asioita
- hän manipuloi uhriaan jne
Nämä aidot narsistiset elkeet ovat juuri kuitenkin näitä joita tämä kirjoittaja itse viljeli. Nyt kysynkin oletko vielä sairaanhoitaja pitkältäkin uralta päälle
No huh huh ! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan niin kuin muutkin sanoivat, mitään suoraa puhetta ja avointa ja rehellistä välienselvittelyä ei kannata ruveta pitämään.
Minäkin vaan feidasin, pitkän ajan kuluessa ja oikein hienon näyttelijäsuorituksen säestyksellä. Oli sinänsä helpompaa, kun ei oltu samalla paikkakunnalla. Kaverilta tuli sitten aina välillä niitä sellaisia jumalattoman pitkiä minäminäminä-meilejä, sivutolkulla se pui omia asioitaan melodramaattisin sanakääntein - se tuntui ihan hullulta joskus miten se ilmiselvästi vaan automaattisesti oletti minun olevan niistä kiihkeän kiinnostunut, vaikkei välissä oltu yhteydessä pitkiin aikoihin. (Eikä se ikinä tietenkään edes puolella sanalla kysynyt minun kuulumisia. :D)
Otin periaatteksi vastata pienellä ja myöhemmin yhä pidemmällä viiveellä, aina vaan lyhyesti kiireitä valitellen, mutta samalla aina ihan korostetun nätisti käyttäen sellaista tunteiden peilaamismetodia. "Voi miten X ja Y kuulostaa raskaalta, toivottavasti nyt jaksat ja pärjäät. Kirjoittelehan taas joskus." Ikinä en kysynyt mitään, enkä koskaan kertonut yhtään mitään itsestäni (ei sitä olisi kiinnostanutkaan, mutta tärkein syy oli se etten halunnut antaa sille mitään otetta elämääni). Sitten rupesin jättämään vastaamatta, ja vasta kun se alkoi tivata miksen meilaa, lähetin taas sellaisen standardipeilausviestin. Aina vaan harvemmin, aina vaan tylsemmän.
"Minun" narsistini ei tosin ollut sellainen raivoava draamanhakuinen psykopaatti, vaan ihan pelkkä klassinen, sokeasti vain omaan napaan tuijotteleva narsisti, jolle ihan liian monen vuoden ajan esitin kannustajayleisöä. Irrottautumisprosessissa oli ensisijaisen tärkeä sen sisäistäminen, että mikään ei sitä ihmistä muuta. Se on vaikea tajuta, ettei toinen vaan toimi samalla tavalla kuin muut ihmiset, että siitä vaan ikään kuin puuttuu joku palanen. Että se on vain sokea, eikä siinä mitkään keskustelut ikinä auta. Rehellisesti sanottuna tietyllä tavalla en ajattele sitä ihan kokonaisena ihmisenä enää, vaan enemmänkin jonkinlaisena olentona, joka (aikansa) osaa esittää ihmistä hirveän hyvin, mutta se tosi luonne on jokin ihan vieras (ja loppujen lopuksi tylsä). Oma koukku oli jotenkin siinä "auttamisessa", ja siitä illuusiosta piti ensin luopua. No nyt menee jo aiheen vierestä.
Itseasiassa tämän ylläolevan kirjoittaja paljastaa tahtomattaan tässä oman vammansa:
- hän loi ja ylläpiti " epätervettä suhdetta"
- hän nautti seuraamisesta
- hän ei kuitenkaan itse osallistunut vastavuoroisena
- hän onko tuon toisen heikkouksia
- hän ei itse kysellyt toisen asioita
- hän manipuloi uhriaan jneNämä aidot narsistiset elkeet ovat juuri kuitenkin näitä joita tämä kirjoittaja itse viljeli. Nyt kysynkin oletko vielä sairaanhoitaja pitkältäkin uralta päälle
Korjaus: kolmanneksi viimeiseen :
- hän toi esiin vain toisen heikkouksia ( ei omiaan )
Nämä kommentit yhdistävät niin paljon tuntemiani Narsisteja.
Olen lukenut, että jonkinlaisia narsistisia häiriöitä on jokaisessa. Patologisen narsistin voi diagnosoida vain alan ammattilainen.
Itse olen kuvitellut narsisteiksi ihmisiä, jotka pitävät itseään täydellisinä ja aina kehuvat itseään. He kertovat, kuinka jokin asia on ollut ihan pielessä, kunnes he ovat itse omin käsin tulleet korjaamaan asian ja saattaneet työn täydellisen hyvään lopputulokseen. Tunnen pari tällaista. Mutta ehkä heillä onkin jokin muu ongelma kuin narsismi. Heikko itsetunto tai huono epävarmuuden sietokyky?
Sinusta on iloa vain niin kauan kuin narsisti pääsee hyötymään jotenkin. Olet kuin tavara,jonka voi käytön jälkeen heittää menemään.
Äärimmäisen hyvä ketju. Tarkkaa tietoa narsisteista, jota ulkopuolisen on vaikea tajuta,- ennen kuin joutuu uhriksi. Kannattaa muistaa että nämä narsistin pimeät puolet eivät todellakaan näy päällepäin, vaan hän on aina iloinen, positiivinen, hauska ja huomion keskipiste (tietenkin). Menee vuosia tajuta ja huomata nämä piirteet joita tässä ketjussa kuvaillaan. Ja itse asiassa on äärimmäisen vaikea uskoa ensin itseään, kun alkaa nähdä totuuden tästä ihmisestä. Niin hyvin he osaavat esittää, ja peittää pimeät puolensa!
Itse olen juuri lopettanut kaksi ystävyys-syhdetta ja monia muitakin kun narsistisia piirteitä tuli niin vahvasti esiin että luokittelen jo ne narsisteiksi. Kaikki nämä persoonat hyvinkin erilaisia. Tämä viimeinen kaveri alkoi jo muuttumaan tässä 1kk aikana erittäin omituiseksi. Kaikilla narsisteilla, tottahan toki on hyvä ensivaikutelma ;)
En jaksa listata kaikkia asioita. Mutta yhden asian sanon, sitten jos huomaat ystävyydessäsi että tyypin seurassa tulee henkisesti huono olo ja joudut yllättäviin tilanteisiin joista et pidä, niin ota hetkeksi pesäero ja funtsi tilannetta. Näin minä olen tehnyt ja huomasinkin kaverini olevan todella narsistinen joka haluaa hallita. Ei tätä ystävyyttä ole kestänyt kuin 6kk joten aika nopsaan pistin poikki mutta persoonana uusi mulle. Olen tunnistanut työpaikka narsistin, huomiota haluavan narsistin ja nyt tämän vähän stalkkerimaisen hiljaisen narsistin.
Jotenkin vain kunkku olo mulla kun tunnistelen noita persoonia ja lisäksi tyypit ovat jonkin verran kateellisia mulle, eri asioista kylläkin. Olenkohan itse myös narsisti positiivisessa mielessä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Levittää törkeitä juttuja vihamiehistään"
Tiedätkö kuinka moni tavallinen ihminen tekee tuota?
Ootko yhtään enempää ollut ihmisten kanssa tekemisissä vai asunut neljän seinän sisällä ikäsi?
Tiedätkö ihan oikeasti kuinka törkeitä ihan tavalliset ihmiset voivat olla?
Ota jo ne ruusunpunaiset lasit pois päästäsi.
Narsistin aktiivinen ja aggressivinen mustamaalamiskampanja on ihan eri asia kuin se, että jonkun kanssa on välit mennyt poikki muista syistä taikka se että joku on muuten vain inhottava ihminen, kuitenkaan olematta narsisti, ja joku haluaa laittaa tämän ihmisen maksamaan teoistaan.
Narsisti alkaa haukkumaan piiristään paennutta kohdetta muille ihmisille koska narsisti ei voi sietää sitä tosiasiaa ettei omaa minkäänlaista kontrollia uhrinsa yli, narsistisen henkilön päätavoite on kontrolloida kohdettaan, jos tämä ei onnistu, yrittää narsisti kontrolloida kuinka muut ihmiset suhtautuvat tähän uhriin ja tämä onnistuu vain tuhoamalla kohteen maine, jotta muutkin hylkäisivät hänet.
Tämä antaa sadismiin taipuvaiselle ja luonnehäiriöiselle ihmiselle sairasta tyydytystä ja nautintoa, katsoa kun kohde kärsii ja kituu. Tällainen sairaalloinen sadismi ja julmuus on narsisteille, sosiopaateille ja psykopaateille hyvin ominaista. Ovat suuttuessaan jopa hengenvaarallisia, etenkin psykopaatit.
Tällainen vainoaminen ja kohteen maineen runtelu voi kestää jopa vuosikaudet, sillä narsistin raivolla ei ole mitään rajoja, se on kyltymätöntä, heltymätöntä ja aivan äärimmäisen tuhoavaa. Narsistin sielu on sysimusta, siellä ei ole valonpilkahdustakaan vaan se on kuin kurkistaisi pohjattomaan kuiluun.
Tällaiselta henkilöltä on ihan turha odottaa anteeksipyyntöä taikka katumuksen osoitusta, niitä et tule saamaan. Paras olisi pysytellä mahdollisimman loitolla tästä ihmisestä. Ei olla minkäänlaisessa yhteydessä, ei missään muodossa, eikä viettää aikaa niiden ihmisten kanssa, jotka kuuluvat tämän narsistin lähipiiriin, koska nuo henkilöt voivat hyvin naamioida itsensä joksikin muuksi kuin mitä ovat, esittää olevansa kiinnostuneita hyvinvoinnistasi, mutta ovatkin vain narsistin talutusnuorassa olevia marionetti-nukkeja, kätyreitä ja sanansaattajia, jotka juoruavat sinun heille kertomat asiat suoraan narsistille, joka tällä taktiikalla pystyy kalastelemaan sinusta tietoa ulos, ilman että on missään kontaktissa sinuun.
Narsistien uhreille vinkkejä: vaihtakaa sähköpostiosoitteenne, puhelinnumeronne, kotiosoitteenne, älkää antako mitään henkilökohtaisia tietoja kenellekkään. Usein on käynyt niin että narsisti on vainonnut uhriaan jopa vuosia sen jälkeen, kun kohde on lähtenyt pois narsistin vaikutuspiiristä.
On itseasiassa tutkittukin että stalkkereilla on yleensä narsistinen persoonallisuushäiriö, tämä tieto ei tule minään yllätyksenä, sillä tarvitaan äärimmäisen sairas, kiero, omistushaluinen, pakkomielteinen ja hulluuden rajoilla kieppuva henkilö tekemään jotakin sellaista, josta on selvää haittaa ja harmia toiselle ihmiselle, stalkkaamisen periaate ja yleisin motiivi on kontrollin tarve ja tämä on juuri yksi sairaalloisen narsismin keskeisimpiä oireita.
Joten te jotka olette narsistin kanssa tekemisissä, varautukaa siihen että se taisto tämän henkilön kanssa ei pääty hyvästeihin, vaan edessä voi olla jopa vuosien piina. Parhaimmassa tapauksessa narsisti jättää sinut rauhaan, esimerkkiäni en antanut pelotellakseni ihmisiä, mainitsin vain niistä realiteeteista, mitkä narsistin uhria voi odottaa.
Allekirjoitan tuon. Nollalinja. Hiukan tekee pahaa kun aina ajattelee että kasvatuksessakin opetettiin hae itsestäsi ensin vikaa, ja että itsessäkin on narsistisia piirteitä.
Kumminkin narskun patologisessa mielessä tunnistaa tästä hän laskee aina kaiken, jopa sanottuaan tai meneteltyään kuinka törkeästi tahansa, hän yrittää sovitella pyytämättä kuitenkaan anteeksi, "niin, olethan hyvä siinä ja siinä".
Ihminen on normaali kun pääsee eteenpäin, kymmeniä vuosia asiasta ja edelleen viha samanlainen, se ei ole normaalia. Jos ei yritäkään antaa anteeksi tai muutoin tehdä tyhjäksi.
Hyviä tapoja ei kannata edes ajatella tyypillisen narskun kanssa.
Voiko Narsismista parantua?