Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen narsisti on "ystävänä"?

Vierailija
23.02.2012 |

Toteuttaako samaa koukutussysteemiä kuin parisuhteessa? Missä vaiheesssa aloittaa piiloivailun tai muun vehkeilyn? Kertokaapa, kiitos.

Kommentit (375)

Vierailija
61/375 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuu jatkuvasti rasittavan paljon ja typerällä tavalla niitä joiden kanssa ollut jotain erimielisyyksiä. Narsun kanssa tulee toimeen kun ei ole erimieltä mistään ja toimii kuten se haluaa.

Vierailija
62/375 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan todennäköistä on joutua rikossyytteeseen narsistin toimesta. Tiedän henkilön, joka mielellään uhkailee lailla ja poliisilla milloin minkäkin vuoksi.

Onkohan se vain uhkailua vai jopa todennäköistä joutua selkkauksiin ihan lakitupaan asti? Joskus olen lukenut jostain, että narsistit rakastavat oikeudenkäyntejä kun saavat syyttää toista. Ilman että asia johtaisi sen kummempaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/375 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan todennäköistä on joutua rikossyytteeseen narsistin toimesta. Tiedän henkilön, joka mielellään uhkailee lailla ja poliisilla milloin minkäkin vuoksi. Onkohan se vain uhkailua vai jopa todennäköistä joutua selkkauksiin ihan lakitupaan asti? Joskus olen lukenut jostain, että narsistit rakastavat oikeudenkäyntejä kun saavat syyttää toista. Ilman että asia johtaisi sen kummempaan.

Mikä kumma tarve joillakin on uhkailla poliisilla, vaikka asia ei liippaa läheltäkään sellaista missä tarvisi käyttää virkavaltaa? Varsinkin kun monesti narsisti itse seikkailee vaarallisilla vesillä.

Vierailija
64/375 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihminen ei ole sitä itse valinnut osaakseen, vaan kyse on persoonallisuushäiriöstä, joka kattaa koko persoonan ja josta parantuminen on usein mahdotonta.

Oikeasti surettaa myös narsistien puolesta, koska he eivät sopeudu yhteiskuntaan ja ihmisyhteisöihin. Pysyvien ihmissuhteiden ja parisuhteen ja perheen perustaminen on lähes mahdotonta, vaikka ne ovat narsistienkin perustarpeita.

Syyt löytyvät usein lapsuudesta, usein suvussa on muitakin narsisteja. Sikäli olisi siis parempi ettei narsisti perhettä hanki (ja jatka geeniperimäänsä) mutta ihmetyttää että miten heiltä onnistuu elämisenarvoinen elämä.

Vierailija
65/375 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
66/375 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistin viranomaistetailijanarskun. Käy oikeutta koko maailmaq vstaan.

Vierailija
67/375 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on mies narsisti? Mistä sen tunnistaa?

Vierailija
68/375 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on päähenkilö. Hän kyllä kuuntelee mielellään sellaisia asioita sinusta, joita voi myöhemmin käyttää lyömäaseena sinua vastaan, mutta muuten keskustelu pysyy hänessä ja hänen elämässään. Sillä tavalla melko puuduttavaa seuraa, että voi jauhaa itsestään samatkin asiat joka kerta kun näkee, kunhan vain puhutaan hänestä. Ystävyys narsistin kanssa on vähän kuin radioa kuuntelisi, mihinkään ei voi sanoa mitään, pitää vain kuunnella.

Vierailija
69/375 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä voi olla myös epävakaa personallisuushäiriö.

Vierailija
70/375 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 19:37"]

kyseessä voi olla myös epävakaa personallisuushäiriö.

[/quote]

Yleensä nämä häiriöt ovat samassa ihmisessä yhdessä.

Vierailija
71/375 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2012 klo 10:34"]

[/quote]

kyseessä saattaa olla myös epävakaa personallisuushäiriö.

Vierailija
72/375 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joka puhuu lähinnä itsestään ja syyttää _kaikesta_ aina vain muita, jopa omia lapsiaan.

Tämä on kyllä niin totta!

Vierailija
73/375 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi on itsetunnon häiriö, joka ilmenee omnipotenttina kompensaationa. Tyhmän ja fiksun narsisesti liiallisen haavoittuneen ero valtava.

Huomaat sen mm

-älytön herkkänahkaisuus

-kyvyttömyys antaa anteeksi

-omien saavutusten yliarviointi

-hallitsematon vihan ilmaisu

-takertuminen ulkoiseen

Mitä syvempi häiriön taso sitä isompi tuhovoima. Tunnistaa hetkissä joissa päättelyn vääristymä iso ( suoranainen valhe ja et hölmistiseltä osaa sanoa edes ääneen), suosion kerjäämiseen ihan aina jne. Älä odota anteeksipyyntöä, sitä ei tule.

Se on siis feikattu itsetunto, jonka voi rikkoa mikä tahansa pienikin uhka ( kokijan tulkinta, ei sinun).

Vierailija
74/375 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuin vuosia sitten ihmiseen, joka oli iloinen, eloisa ja hauska. Meistä tuli nopeasti hyviä ystäviä ja meillä (mulla) oli todella hauskaa yhdessä. Meitä yhdisti eräs asia, josta riitti puheenaihetta pitkäksi aikaa ja vietimme paljon aikaa yhdessä. Jossain vaiheessa huomasin että tämä ystäväni on todella ilkeä muille kavereilleen, saattoi haukkua heitä päin naamaa, riiteli ja pilkkasi jos toisella meni huonosti. Ei tuntunut olevan iloinen toisen onnesta ja keksi kaikesta jotain moittimista. 

Jäin työttömäksi ja masennuin, jonka jälkeen tämä ystäväni alkoi piikitellä myös minua. Työttömyydestä ja kaikesta mikä siihen liittyi. Facebook kuviini kommentoi "siinä sinäkin työtön ja masentunut". Juhlissa ja muiden ihmisten ympäröimänä alkoi myös nolaamaan minua, kuten oli tehnyt hänen muutamalle muullekin kaverilleen. Kertoi asiani muille, pilkkasi ja vähätteli.

Omia juttujaan jaksoi kehua, vaikka ne olivat ihan tavallisia asioita. Vertaili itseään jatkuvasti muihin ja hänellä itsellään oli kaikki aina paremmin. Valehteli ja liioitteli. Kertoi ostaneensa talon, vaikka oli siinä vuokralla. Ystäväni myös joi paljon, käyttäytyi aggressiivisesti, kävi kavereidensa kimppuun humalassa ja haukkui näitä. Facebookissa ja somessa hän esitti, että elämänsä on täydellistä, kertoi hauskoista sattumuksista, juhlista ja ystävistään, vaikka todellisuus oli ihan päinvastaista. Ystävät katosivat yksitellen, juhlat päättyivät tappeluihin ja riitoihin.

Otin häneen etäisyyttä, koska pelkäsin häntä. Hän oli muuttunut ihanasta ystävästä raivohulluksi kiusaajaksi. Ystäväni sai lapsen, minä uuden työpaikan, yhteydenpito muuttui harvemmaksi. Eräänä päivänä häneltä tuli viestiä jossa kehui elämäänsä minulle, mutta tiesin ettei hänellä oikeasti kovin hyvin mennyt. Kerroin että olin tavannut ihanan miehen ja kuinka minun asiani olivat vihdoinkin paremmin kuin hyvin ja ensimmäistä kertaa elämässäni vähättelin ystäväni asioita. Siitä kuukauden päästä huomasin että hän oli poistanut minut facebook-kavereistaan. Elämäni parani huomattavasti kun pääsin hänestä kokonaan eroon. Ei tarvinnut enää pelätä törkeitä kommentteja ja haukkumista. Kuulin tuttuni kautta että hän on edelleenkin samanlainen. 

Vierailija
75/375 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa, että on paskamainen - on iiihuna - on paskamainen - on mielettömän mahtavan ihkudaa, ja kertoo, että hän rakastaa sinua ikuisesti ja onneksi sinäkin pidät häntä niin hyvänä ystävänä jne.

Kaiken aikaa nakertaa "ystävältä" pohjaa pois muualla, eli koittaa katkoa tämän ystävyyssuhteita noilla "salaisuuksilla".

Mielestäni hyviä termejä tällaiselle tuntemalleni naiselle ovat riidankylväjä ja toisaalta suloinen myrkynkeittäjä

quote]

Tiedän erään hlö.n joka on juuri tuollainen kuin kuvailit, hänellä on ihan diagnosoitu mielenterveydellinen sairaus, joten lähipiiri laittaa ihan kaiken pahanpuhumisen sairauden piikkiin. Moni on myös joutunut vähentämään yhteydenpitoa häneen ,suojellakseen omaa psyykkistä terveyttään.

Vierailija
76/375 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuin kauan sitten ystävättäreni kautta hänen ystävättäreensä. Jo silloin tuntui, ettei tässä ihmisessä ollut kaikki kohdillaan, mutta näimme niin harvoin etten juuri laittanut painoa hänen tekemisiinsä. Hän hitaasti ujuttautui tekemisiin toisen ystäväpiirissämme olevan naisen kanssa ja heistä alkoi pikkuhiljaa tulla "parempia kavereita".

Olimme varanneet matkan neljään "pekkaan" ja yllättäen tuli kummallinen riita, johon minuakin yritettiin saada mukaan. Pyrin kommentoimaan mahdollisimman neutraalisti. Riidan tuloksena nämä kaksi uutta bestistä katkaisivat välit tähän kolmanteen. Hän oli kuulemma omituinen ja valehteli asioita... Minä jatkoin "kaikkien kaverina" välillä aika hämmentyneenä. Useissa tapaamisissamme tämä ujuttautuja puhui pahaa tästä, johon välit oli katkaistu ja yritti manipuloida minua olemaan samaa mieltä. No, en ollut mutta en sitä mitenkään erityisesti korostanut, pyrin vaan siirtämään puheenaiheen muihin aiheisiin. Niitä riitti, kun tämä nainen oli aina jotenkin kaikissa keskusteluissa kärsivässä (pää-)osassa, pahinta oli seurustelu välivaltaisen alkoholistin kanssa, johon hän oli lapsensa isän (jota myös haukuttiin koko ajan) vaihtanut.

Jokaisella tapaamisella oli yksi päähenkilö, tämä ujuttautuja. Koetin tulla hänen kanssa toimeen vähin äänin kun tämä toinen ystävättäreni tuntui hänestä niin pitävän. Teimme myös matkoja, jossa ajoittain oli myös puolisoita mukana. Ei tosin tämän ujuttautujan, emmekä olisi ehkä niin innolla häntä toivottaneetkaan tervetulleksi, kun kuulimme koko ajan karmiva juttuja hänestä. Meidän molempien kavereidensa puolisoita hän yritti pokata tekosyynä "mä nyt tässä leikisti pussaan sua niin otetaan valokuva..!" tai keksi vain erilaisia tekosyitä lääppimiseen (mä voin puristaa tuon sinun finnin tms...yök).  Useasti jotenkin huomaamatta hänen osuutensa jäi ravintolalaskuista tai takseista maksamatta. Jotenkin aina "unohtui" tai tämä paremmin sietävä kaveri "paikkaili". Kovin hän oli innoissaan kun kertoi mitä kaikkea tyhmät miehet ostelevat hänelle, kun hän on heidän mielestä niiiin ihana.... Jatkoin vaivoin sietämistä.

Annoin saman menon jatkua monta vuotta välillä hammasta purren. Meillä kyläillessään hän määräili tytärtäni ja komenteli niin, että kahteen kertaan tyttö istui koko illan omassa huoneessaan itkien kun muu porukka tämän ujuttautujan tytär mukaan lukien pelasi ja piti hauskaa. En voi koskaan antaa itselleni äitinä anteeksi, etten puuttunut asiaan voimakkaammin jo silloin. Jotenkin häveliäästi hänen vaan antoi suhmuroida, ettei olisi nyt ilta mennyt ihan pilalle...

Lopullisen eron tein, kun hän jälleen yhteisellä matkalla ryhtyi tähän "pussaa mua nyt niin otan kuvan"-meininkiin. Sanoin suoraan todella pahasti, että nyt riittää ja että voit lopettaa, kun sinusta ei ole tosissaan kukaan kiinnostunut vaikka itseäsi kuinka tyrkytät...Yhteinen ystävättäremme oli sitä mieltä, että olin liian jyrkkä ja ehdoton. Olin loukkaantunut ja hämmästynyt, että hän tuntui kääntyvän tämän ujuttautujan puolelle. Hämmentävä kokemus tämä mennyt "ystävyys" kokonaisuutena.

Kuulostaa aika paljon samalta kuin tänne muutkin kirjoittaneet ovat kokeneet.

Vierailija
77/375 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Levittää törkeitä juttuja vihamiehistään"

Tiedätkö kuinka moni tavallinen ihminen tekee tuota? 

Ootko yhtään enempää ollut ihmisten kanssa tekemisissä vai asunut neljän seinän sisällä ikäsi? 

Tiedätkö ihan oikeasti kuinka törkeitä ihan tavalliset ihmiset voivat olla? 

Ota jo ne ruusunpunaiset lasit pois päästäsi. 

Vierailija
78/375 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ystäväsi on narsisti jos yrität lopettaa yhteydenpidon ja haluat päästä hänestä eroon. Hän ei päästä sinusta irti vaan pitää kiinni kynsin hampain. Hän soittelee sinulle pahimmassa tapauksessa kuukausia puheluita joissa yrittää saada sinut takasin koukkuunsa. 

Hän ottaa sinusta kaiken hyödyn irti, mitä saa. Hän on koko ajan hyötymässä sinusta jotenkin. 

Aitoa iloa hänessä ei ole. Siitä ainakin tunnistat, ei iloitse koskaan oikeasti! Et voi havaita hänessä sellaista asiaa kuin ilo.

Hän valehtelee ja valehtelee. 

Hän on jo kenties raivonnut sinulle useita kertoja. Ja olet jo pitkän aikaa peännyt häntä. 

Jos olet tuntenut hänet jo vuosia eikä ongelmia ole ollut niin ei hän yks kaks muutu narsistiksi. Sanoisin että siihen menee puoli vuotta tiivistä kansakäymistä kun toisen narsismi alkaa tulla esiin.

Puolessa vuodessa - vuodessa se kyllä selviää, onko vai ei. 

Vierailija
79/375 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, näitä kommentteja lukiessani, olen Vakuuttunut, että yksi on Narsisti.

Aina on pahaa sanottavaa samoista ihmisistä, joilla on valtaa ja viisautta enemmän kuin hänellä itsellään.

Tiedättehän , että sellaiset Narsistia Onnellisemmat, menestyvämmät saavat vihan,kateuden ja pahan jauhamisen valloilleen.

Hänessä itsessään ei ole vikaa koskaan ,vaan vika on AINA muissa.

Vierailija
80/375 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koukuttaa tavalla tai toisella, esim. hänelle pitää tehdä palveluksia ja antaa tai lainata rahaa, koska hänellä on vaikeaa ja hänen ongelmiaan pitää kuunnella tuntikausia saamatta itse mitään huomiota omille asioilleen... vetoaa hyväntahtoisuuteen ja velvollisuudentuntoon