Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimitte seisovassa pöydässä pienten lasten kanssa?

Vierailija
22.02.2012 |

Muu perhe menee pöytään ja äiti menee jonottamaan lapsille ruokaa ja tuo ne pöytään. Sitten isä menee hakemaan itselleen. Ja sitten äiti itselleen. AIkaa menee ihan tolkuttomasti. SIksi me mennään aina ala carteen esim laivalla.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevat tietysti mukaan. Meillä on lapset pienestä pitäen olleet tekemässä itse asioita eivätkä istu jossain palveltavana. Se on heistä kivaa, kun saavat itse kantaa lautasta, päättää mitä syövät jne. Elämä on just niin vaikeaa kuinka vaikeaksi sen itse tekee.

Vierailija
2/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omani oli alle 3v. kun halusi tulla itse vaikuttamaan mitä hänen lautaselleen tulee. Tällöin hain lapselle ja itselleni samaan aikaan ruokaa.

Jos haetaan lapselle vain lastenpöydästä, se on nopeaa ja sitten otin omalle lautaselleni lisäksi jotain, jonka siirsin pöytään tullessa lapsen lautaselle.

Lapset ovat erilaisia eli oma lapseni viihtyi pienenä hyvin ruokapöydässä, vaikka oli jo syönyt. Joskus mukana oli jotain viihdykettä, kuten kyniä ja paperia tai palapeli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muu perhe menee pöytään ja äiti menee jonottamaan lapsille ruokaa ja tuo ne pöytään. Sitten isä menee hakemaan itselleen. Ja sitten äiti itselleen. AIkaa menee ihan tolkuttomasti. SIksi me mennään aina ala carteen esim laivalla.

A la cartessahan ei tarvitse odottaa lainkaan...

Ja mihinkäs siinä nyt on kiire :D Vanhemmat syö pitkään ja lapsille on loppuajaksi piirustusvälineet tms. Lisäksi annetaan syödä karkkeja yms. makeaa mitä siellä on tarjolla miltei rajoittamatta. Ei heille niin paljoa maistu kuitenkaan.

Me kyllä käydään yleensä laivalla molemmissa, eri päivinä tietysti.

Vierailija
4/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten isä ja toinen lapsi, jos ovat niin pieniä.

Vierailija
5/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki saa ruokansa yhtä aikaa.

No, meillä tuo nuorin on erityislapsi, jonka kanssa se odottaminen on aika tuskaa, eikä todellakaan voi kantaa lautastaan itse ja tarvii apua syömisessä siinä määrin, ettei oma syöminen samalla onnistu kunnolla. EIkä lapsi syötyään tasan piirtele mitään tai syö karkkeja (joo, en edes oleta, että tällä palstalla kukaan ymmärtäisi, ei ole ennenkään erityislasten erityisyyksisätäällä kukaan tajunnut)

Vierailija
6/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoo että äiti hakee viimeisenä itselleen? Ihan outo ajatus mulle meillä ainakin seisovassa pöydässä vuorotellaan eikä mitään ongelmaa. Välillä haen minä lapsille välillä mies. Välillä menen ennen miestä ja välillä toisin päin. ONGELMA????

Vierailija
7/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpommin, jos avauksessa vaivauduttaisiin mainitsemaan tämä erityisyys...

Vierailija
8/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoo että äiti hakee viimeisenä itselleen? Ihan outo ajatus mulle meillä ainakin seisovassa pöydässä vuorotellaan eikä mitään ongelmaa. Välillä haen minä lapsille välillä mies. Välillä menen ennen miestä ja välillä toisin päin. ONGELMA????

mies tois kuitenkin jotain ihan kummallista ja sais mennä uudestaan hakemaan

Vierailija
9/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 ja 5 vuotiaat hakee itse ruokansa samoin vanhemmat. Hyvin toimii

Vierailija
10/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jätetään esim. takit pöytään, tai esim. laivalla ensin menee toinen lapsen kanssa ja toinen jää pöytään. Se lapsen kanssa menevä saa samalla napattua itselleen alkupalat ja voi jo aloittaa syömisen sillä aikaa kun toinen menee hakemaan ruokaa.

Nopeammin minusta seisovasta pöydästä laivallakin saa kuin sillä että menee a la carteen ja ensin tutkii ruokalistoja, sitten odottelee ruokia (tulee aika paljon odottelua jos ottaa 3 ruokalajia) ja sitten laskua.

Vierailija
11/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toinen vanhemmista tuo toiselle ja itselleen, sitten toinen hakee itselleen ja toiselle lapselle.

Joskus saatetaan vaan valita pöytä, hakea juomat odottamaan ja haetaan yhdessä.

Vierailija
12/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voidaan odottaa yhdessä

ja kaikki saa ruokansa yhtä aikaa.

No, meillä tuo nuorin on erityislapsi, jonka kanssa se odottaminen on aika tuskaa, eikä todellakaan voi kantaa lautastaan itse ja tarvii apua syömisessä siinä määrin, ettei oma syöminen samalla onnistu kunnolla. EIkä lapsi syötyään tasan piirtele mitään tai syö karkkeja (joo, en edes oleta, että tällä palstalla kukaan ymmärtäisi, ei ole ennenkään erityislasten erityisyyksisätäällä kukaan tajunnut)

a la cartessa voidaan odottaa yhdessä, ja odotetaankin joskus jopa puoli tuntia per ruokalaji. Riippuu tietysti ravintolasta, mutta onpa sitä 45 minuuttiakin joskus odotettu. Toki tuollaisen jo hyvittävät sitten, mutta tämä on OT.

Seisovassa pöydässä voidaan tosiaan vuorotellen ja lasten kanssa hakea. Odottelua kertyy yhteensä ehkä huimat 10 minuuttia ja se on jo maksimi!

Lisäksi et missään maininnut mistään erityislapsiongelmista. Olisit kysynyt, että miten selviätte erityislapsen kanssa seisovassa pöydässä niin olisit saanut siihen vastauksia!

Ja jos lapsesi ei syö itse niin tuskin ilman odotteluja pääset syömään yhtään missään hänen kanssaan..

Vierailija
13/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että isä on ihan pihalla siitä mitä lapset syö???

Ei nyt olla kauheasti laivoja harrastettu lasten kanssa, mutta yleensä seisovassa pöydässä esim. juhlissa tai aamiaisella hotellissa toimitaan siten, että lapset tulevat mukaan ja kertovat mitä haluavat ja kantavat lautasen itse pöytään tai vaihtoehtoisesti (silloin kun lapset olivat pieniä) olen todellakin ensin ottanut yhdelle tarjottimelle lasten aamiaistarpeet ja vienyt ne pöytään ja sitten hakenut itselleni, siis silloin kun olen yksin kolmen lapsemme kanssa esim. hotellissa aamiaisella. Jos mies on mukana, luonnollisesti vuorottelemme ja mieskin on ihan alusta asti tajunnut, että meidän lapsille ei maistu esim. silli vaan syövät mieluummin vaikka sämpylää ja mehua aamiaisella.

Vierailija
14/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että isä on ihan pihalla siitä mitä lapset syö???

Ei nyt olla kauheasti laivoja harrastettu lasten kanssa, mutta yleensä seisovassa pöydässä esim. juhlissa tai aamiaisella hotellissa toimitaan siten, että lapset tulevat mukaan ja kertovat mitä haluavat ja kantavat lautasen itse pöytään tai vaihtoehtoisesti (silloin kun lapset olivat pieniä) olen todellakin ensin ottanut yhdelle tarjottimelle lasten aamiaistarpeet ja vienyt ne pöytään ja sitten hakenut itselleni, siis silloin kun olen yksin kolmen lapsemme kanssa esim. hotellissa aamiaisella. Jos mies on mukana, luonnollisesti vuorottelemme ja mieskin on ihan alusta asti tajunnut, että meidän lapsille ei maistu esim. silli vaan syövät mieluummin vaikka sämpylää ja mehua aamiaisella.

Tarkoitan nyt sellaista syöttötuoli-ikäistä ja jotain 2-vuotiasta. Esim. jo 3 v osaa ihan hyvin tulla mukaan ja valita itse mitä haluaa syödä, toki tarvitsee apua. En ymmärrä miksi lapset edes pitäisi opettaa passattavaksi istumaan pöydässä ja odottamaan että heille kannetaan ruokaa eteen, kun seisovan pöydän idea nimenomaan on se, että itse haetaan ja opettelemallahan sen oppii.

Vierailija
15/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko muuten kysynyt lapsilta onko ne isän tuomat pöperöt omituisia vai oletatko vain, että SINUN tuomat ruoat ovat parempia? :D

Vierailija
16/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia on 3 (7v, 4v, 2v ) ja ihan hyvin se on onnistunut. Sitten toinen vanhemmista hakee juomiset ja sitten syödään. Lisää haetaan erilaisin kokoonpanoin tyyliin äiti ja 2 lasta vähän sen mukaan, mitä kukin haluaa syödä. Outoa, en ole koskaan tajunnut, että tuossa on jotain hankalaa.

Vierailija
17/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että isä on ihan pihalla siitä mitä lapset syö??? Ei nyt olla kauheasti laivoja harrastettu lasten kanssa, mutta yleensä seisovassa pöydässä esim. juhlissa tai aamiaisella hotellissa toimitaan siten, että lapset tulevat mukaan ja kertovat mitä haluavat ja kantavat lautasen itse pöytään tai vaihtoehtoisesti (silloin kun lapset olivat pieniä) olen todellakin ensin ottanut yhdelle tarjottimelle lasten aamiaistarpeet ja vienyt ne pöytään ja sitten hakenut itselleni, siis silloin kun olen yksin kolmen lapsemme kanssa esim. hotellissa aamiaisella. Jos mies on mukana, luonnollisesti vuorottelemme ja mieskin on ihan alusta asti tajunnut, että meidän lapsille ei maistu esim. silli vaan syövät mieluummin vaikka sämpylää ja mehua aamiaisella.

Tarkoitan nyt sellaista syöttötuoli-ikäistä ja jotain 2-vuotiasta. Esim. jo 3 v osaa ihan hyvin tulla mukaan ja valita itse mitä haluaa syödä, toki tarvitsee apua. En ymmärrä miksi lapset edes pitäisi opettaa passattavaksi istumaan pöydässä ja odottamaan että heille kannetaan ruokaa eteen, kun seisovan pöydän idea nimenomaan on se, että itse haetaan ja opettelemallahan sen oppii.

Toinen vanhempi ja lapset jäävät pöytään, äiti tuo itselleen ja lapsille ruuat (3 lautasta saa helposti tuotua) ja se syöttötuoli-ikäinen saa annoksensa äidin lautaselta itselleen siirrettynä. Ja isä puolestaan ottaa sen verran runsaasti, että voi ennen syömisensä aloittamista antaa siitä lapsille lisää ruokaa.

Vierailija
18/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tekisi niin että toinen vanhemmista hakee eka lapsille + itselleen ja sitten toinen vanhempi tekee oman hakureissun. Meillä ei ainakaan ole tullut minkään sortin kiirettä siinä 2 tunnissa (vai mikä aika se onkaan, en muista tarkkaan) mikä ruokailuun on varattu. Aikaa on jäänyt ylikin.

Eri asia voi tietysti olla, jos lisäksi on syötettävä yhtä tai useampaa lasta/rauhoiteltava vauvaa tms. Puhuin kahdesta aikuisesta ja kahdesta itse syövästä lapsesta.

Vierailija
19/19 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me menemme ekalle kierrokselle kaikki yhdessä. Lapsi valitsee omat ruokansa ja lisäksi hänelle laitetaan uusia tuttavuuksia ehdolle. Jos isä kerää lapsen lautasen, hän tekee sen samalla kuin kerää omansa. Itse laitan mieluummin lapselle ensin ja haen itselleni sitten myöhemmin. Jotain voidaan vielä pöydässä siirtää aikuisen lautaselta lapselle, lähinnä jos puolitetaan jotain isoja paloja.

En mäkään ole ennen tätä palstaa osannut nähdä seisovaa pöytää minkään laisen ongelmana... Aina on menty joka asiassa sen mukaan että lapsi osallistuu ja tekee itse aina kun se on mahdollista ja ikä/pituus/taidot riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän