Lapsen toinen vanhempi kuoli, kannattaako lapsen mennä kouluun?
Lapsi itse on ihan rauhallinen asian suhteen ja itse haluaisi kouluun huomenna. Lapsi on 10v. Mietin silti kannattaako, en tiedä miten asia on jo siellä koulussa tiedossa esim. muilla lapsilla. Kouluun varmaan ainakin opettajaan kannattaa ottaa yhteyttä?
Kommentit (12)
Lapsen oman jaksamisen mukaan. Oli ilmeisesti yllättävä? Tällöin voi olla ettei lapsi ole vielä ihan tiedostanut ettei vanhempaa ole ja toimii kuin olisi.
Aika monelle meistä olisi hyväksi jatkaa arkea, koska se on asia, joka pitää meidät kiinni elämässä. Anna lapsen mennä kouluun, jos haluaa ja ilmoita opettajalle, mistä on kyse. Oma tyttäreni meni kouluun, vaikka aamulla soitin isän kuolemasta (odotettu asia, lapsi ei ollut kotipaikkakunnalla lukiossa), koska ajatus itkemisestä yksin kämpillä tuntui pahalta.
Jokainen suree omalla tavallaan, kaikki eivät tarvitse 2 kk sairauslomaa.
Yleensä vanhempansa menettäneet oppilaani ovat olleet esimerkiksi viikon poissa ja sitten palanneet kouluun. Tyypillisesti he eivät halua erityistä huomiota, mutta totta kai opettajan on hyvä tietää. Pyynnöstä ope voi myös kertoa asiasta luokalle, jos se on oppilaan toive.
Arjen jatkaminen voinnin mukaan on paras lääke. Suru sinänsä ei ole sairaus. Oppilas voi koulussa saada ikään kuin lepohetken siellä kotona odottavasta surusta. Kavereiden läsnäolo on tärkeä tuki.
Koulusta pääsee myös pois, jos alkaa tuntua siltä, että ei jaksakaan.
T. Ope
Äitipuoli kuoli kun olin 10-vuotias. Menin seuraavana päivänä kouluun ja se oli mielestäni hyvä juttu. Koulussa oli normaalia arkea, kotona kaikkia asioita hoitava isä. Se on myös totta että koulusta tosiaan pääsee aina pois jos ei siellä pystykään olemaan, joten ei siksi kannata jättää menemättä.
Isä kuoli lauantaina, menin kouluun maanantaina. Olin kuitenkin seuraavalla viikolla pois koulusta muutaman päivän kun matkustettiin isän hautajaisiin. En kertonut koulussa kenellekään mitään, opettajakin sai tietää asiasta vasta kun kouluun ilmoitettiin että olen pois muutaman päivän.
Äidin kuollessa ei välttämättä hyvä idea, jos lapsi on hätääntynyt. Isän kuoleman jälkeen laitettiin vaan kouluun 80-luvulla, ei ollut mitään sielunhoitoja tarjolla.
Taasko? Viimeksi pari kuukautta sitten kysyit tätä samaa, mutta koulun sijaan mietit että kannattaako synttärit pitää. Siinäkin mainitsit täysin samoin että lapsi on asian suhteen rauhallinen ja itse haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Taasko? Viimeksi pari kuukautta sitten kysyit tätä samaa, mutta koulun sijaan mietit että kannattaako synttärit pitää. Siinäkin mainitsit täysin samoin että lapsi on asian suhteen rauhallinen ja itse haluaisi.
Sehän onkin ihan mahdoton ajatus että useampi kuin yksi lapsi maailmassa on menettänyt vanhempansa?
Vierailija kirjoitti:
Äidin kuollessa ei välttämättä hyvä idea, jos lapsi on hätääntynyt. Isän kuoleman jälkeen laitettiin vaan kouluun 80-luvulla, ei ollut mitään sielunhoitoja tarjolla.
Ap sanoi että lapsi rauhallinen ja haluaa mennä kouluun, mistä vedit hätääntyneen? Tai sen että oli äiti joka kuoli?
Saatiin yöllä tietää että lasten vanhempi menehtynyt yllättäen, väkivallan seurauksena.
Lapset eivät menneet aamulla kouluun, seuraavana päivänä kyllä.
Totta kai kouluun jos itsekin sinne haluaa.