Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikähän tuota miniää vaivaa

Vierailija
22.02.2012 |

Nuori äiti, 23v, sai esikoisensa poikani kanssa 5kk sitten. Aikaisemmin tyttö oli kovin mukava, mutta tuntuu että vauvan myötä hänen todellinen (?) luonne paljastui.

Todella tiukat linjat vauvan kanssa, esimerkkinä parin päivän takainen:

Olin heillä hoitamassa vauvaa muutaman tunnin kun miniä oli hammaslääkärissä. Vauvalle on aloitettu jo soseita ja vein mukanani pari purkkia, ajattelin että saan syöttää vauvan kun miniä on poissa. Miniä sitten totesikin että tekee yleensä soseet itse ja vauva nirsoilee nykyään kaupan soseita, ainoastaan jotkut luomusössöt menevät. Myös poikani oli miniälle sanonut että vauvan pitäisi oppia syömään myös purkkiruokaa. Mutta tuntuu että tässäkään asiassa ei kelpaa kuin miniän näkemys asiaan, muiden näkökannoilla ei ole mitään väliä. Vauvalle vain omatekoista tai luomua, eikä kuuntele perusteluita miksi kannattaisi myös tavallisia purkkeja opetella syömään.

Tuntuu että miniä jyrää joka asiassa vain oman näkökantansa asioihin, kuuntelematta muita ollenkaan. Liekö kyse hormoneista vielä vai tuollainenko hän nyt sitten todellisuudessa oli.. Toivottavasti kuuntelee myös poikaani edes joskus lapseen liittyvissä päätöksissä..

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvin tuntuu maistuvan. Tässä taas anoppi tuputtaa "hyviä" neuvojaan. Miniä on järkevästi kasvattanut korvansa umpeen ja tekee niin kuin parhaaksi katsoo. Veikkaan vaan, että anoppi ei kohta enää ole toivottu vieras... Ja syystä.

Vierailija
22/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuntuu että miniän korvat ovat kasvaneet lapsen myötä umpeen. Juuri se että ei kuuntele järkiperusteluja asialle.

se EI OLE sun asiasi perustella! Miniä saa syöttää sille minkälaista ruokaa haluaa! En todella haluaisi itsekään lapselleni syötettävän kaupan purkkiruokia, pidän kyllä huolen että parempaakin ruokaa on aina tarjolla. Ja toi sormiruokailukin kuulostaa ihan järkevältä ja terveelliseltä.

Lopeta se vahtaaminen ja opettaminen, ne on aikuisia ihmisiä ja saa elää omaa elämäänsä niinkuin haluavat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nuorekas anoppini halusi olla paljon mukana, mutta hän osasi tehdä sen meidän nuorten vanhempien näkemyksiä kunnioittaen.

En voi muuta sanoa, kuin sääliksi käy miniääsi, joka joutuu nyt (ehkä nuoresta iästään ja kokemattomuudestaan johtuen) pönkittämään omaa äitiyttään ehkä hiukan kärjistetyin toimin sinun voimakasta ja jyrävää olemustasi vastaan.

Ja ihan oikeasti... häiriintynyt ihminen voi saada esiin toisessa epämielyttäviä piirteitä esiin. Olen täysin miniäsi puolella.

Olen nyt jo 34-vuotias kolmen lapsen äiti ja edelleen hyvissä väleissä anopin kanssa, vaikka joskus jostain lastenhoitoon liittyvästä ehkä olemmekin olleet eri mieltä.

Vierailija
24/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tunkea ne näkökantas vaikka takapuolees.

Enkä mä ymmärrä miksi sen lapsen pitäis oppia syömään kaupan soseita?

Vierailija
25/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kk vauva vielä tuskin istuu, joten sormiruuan syöminen voi olla aika haasteellista.

Vierailija
26/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo monipuolinen kiinteiden valikoima. Nykyaikana nimittäin suositaan 6kk täysimetystä.

Vierailija
27/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kk vauva vielä tuskin istuu, joten sormiruuan syöminen voi olla aika haasteellista.

kyllä meiän 5kk popsi sormiruokaa sitterissä..:)

Vierailija
28/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aina ei ole mahdollisuutta tehdä itse tai hakea sitä luomumössöä.

Pelkälle kotiruualle ei saa opettaa. Ok. Ymmärrän pointin, aina ei voi tehdä kotiruokaa.

Mutta nykyään kyllä käytännöllisesti katsoen joka paikasta, mistä vaan vauvojen purkkiruokaa saa, saa myös luomuvaihtoehtoja. Mikä siis on mielestäsi peruste sille, että siitä hyllystä on pakko ottaa se "tavallinen" purkki eikä sitä luomupurkkia?

Toisin sanoen haluat vain päteä ja alistaa miniääsi keinotekoisella ongelmalla.

Vierailija
29/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5kk istuu ja syö sormiruokaa... ei suurella menestyksellä mutta kuitenkin :)

Siihen en ota kataa onko tämä ketju provo.

Vierailija
30/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meiän 5kk popsi sormiruokaa sitterissä..:)

Meilläkin on 5 kk vauva, muttei hänellä pysy oikein ruuat käsissä. Joskus annetaan porkkanaa tai kurkkua, mutta siitä täytyy pitää itse kiinni. Vielä ei ole aika sormiruuan :)

Vierailija
31/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se kyllä miniältäkin aika tahditonta, että tyrmää mummon huomaavaisuuden noin totaalisesti. Jos lapsi yhden kerran syö normaalia vauvan purkkiruokaa, se ei takuulla romuta vauvan koko ravitsemusta. Tokihan mummo voi kysyä, voiko tuoda jotain. Yleensä vanhemmat on valmistautuneita siihen, että on joku muu hoitaja ja on hankkineet / valmistaneet vauvalle ruuan ite, eikä siis odota, että hoitaja tuo lapsellekin eväät mukana.

Sekin on kyllä totta, että vanhemmat päättää lasten asiat, mutta voi silti suhtautua asiallisestikin toisen tuomisiin.

Ap:lle vinkki, jos haluat muistaa vauvaa jotenkin / auttaa, ni kysy ensin, olisko jotain tarvetta ja kunnioita lapsen vanhempien päätöstä, tuntupa se sun mielestä miten käsittämättömältä tahansa.

En yhtään ihmettele nykyäitien paineita kaiken suhteen, ku yksistään täällä palstalla saa lukea säännöllisesti, että hyvä äiti imettää vaikka maitoa ei edes tulis; hyvä äiti keittää ja laittaa soseet uupumiseen asti, tietenkin luomuna; hyvä äiti käy lapsen kanssa kahdesti päivässä ulkona, vaikka tarvis oikeastaan yöitkuisen vauvan takia itse päiväunet; ei missään tapauksessa käytä kertakäyttövaippaa; pitää kodin siistinä... kyllä se tuo paineita, varsinkin, jos ei oo lapsista aikaisempaa kokemusta.

Ja jokaisen täytyy rakentaa vanhemmuutensa itse ja tehdä ne virheetkin ihan itse. On siis aika turha loukkaantua siitä, että miniä hakee vielä vanhemmuuttaan ja omaa tapaansa toimia.

Vierailija
32/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miniääsi ärsytti myös se, että olit tuonut ruokapurkkeja mukanasi. Eiköhän he itse hanki ruuat lapsellensa? Tiedän että tarkoitit hyvää, mutta tuo voi tuntua miniästäsi siltä, että luulet etteivät he ole osanneet varautua ruualla siihen, että ovat itse hetken pois.

Elä tuppaudu, tee vain se mitä pyydetään, elä ylimääräisiä juttuja. Anna neuvoja vain, jos niitä pyydetään. Miniä on todennäköisesti vielä epävarma äitiydestään eikä kestä minkäänlaista arvostelua.

Vierailija
33/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo monipuolinen kiinteiden valikoima. Nykyaikana nimittäin suositaan 6kk täysimetystä.

nykyään suositellaan, että kiinteiden kokeileminen aloitettais 4 kk iässä, mutta sillai pikkuhiljaa. Minustakin kyllä kuulostaa isolta valikoimalta...

Vierailija
34/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ainakin neuvottiin aloittamaan kiiteät 4kk ikäisenä (vauva nyt 6kk). Kuulemma 6kk:n iässä pitäisi jo kunnolla syödä kiinteitä. On nyt sitten muutama kuukausi aikaa "maistella rauhassa".

Vierailija
35/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miniä ei imettänyt kuin kuukauden, nyt vauva juo korviketta.. Ehkä hän sitten kompensoi tuota imetyksen lopettamista tuolla ruoka vouhotuksella. Ja tarkalleen ottaen vauva on nyt siis 1½vko vajaa 6kk.

Vastauksista päätellen taidan olla sitten hieman tipahtanut ajan hermoilta. Mutta en kyllä muista ikinä itse olleeni noin tarkka omien lasteni kanssa ja hengissä ovat selvinneet. Tarkka sa toki olla, kunhan ei tyttö ylikuormittaisi itseään omilla vaatimuksillaan.

-ap

Vierailija
36/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä irti, pääset helpomalla :)

Anna nuorten sählätä. Kaikella on aikansa, nyt on heidän aika säätää ja päteä lapsensa kanssa. Oma lapsesi on nyt aikuinen. Nämä samat kuviot käy kaikki lapselliset läpi. Kyllä elämä opettaa hiljaa kulkemaan.

Nyt olet vapaa vauvan ruokinnasta ja siihen kuuluvista kummallisuuksista. Eiks oo ihanaa...kun ei tartte säädellä mitään.

Ps. miniäsi on paras äti lapselleen oikea leijona emo joka suojelee lastaan, se on täysin normaalia. Kyllä hän aikanaan päästää pennustaan irti. Luonto tekee meistä äitejä siitä vain on kysymys. Ota nyt välimatkaa ja nauti tulevasta keväästä.

Vierailija
37/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin tyttö oli kovin mukava, mutta tuntuu että vauvan myötä hänen todellinen (?) luonne paljastui.

jospa se onkin sinun todellinen luonteesi joka tässä paljastui?

Vierailija
38/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinänsä minulle toki on ihan sama mitä vauva syö, mutta tuntuu että miniän korvat ovat kasvaneet lapsen myötä umpeen. Juuri se että ei kuuntele järkiperusteluja asialle. (esim olisi hyvä että oppisi kaikkiruokaisesksi eikä nirsoilisi niitä purkkejakaan, kuulemma jotkut hedelmät menevät ja jotkut luomusoseet, mutta aina ei ole mahdollisuutta tehdä itse tai hakea sitä luomumössöä). Lisäksi hirvittää kun antavat jo tuon ikäiselle sormiruokaa, popsinut mm jo sulatettuja mustaherukoita, päärynää, banaania, maissinaksuja jne jne. Ihmetyttää että jossain miniä tuntuu aivan ylihysteeriseltä, mutta sitten tälläisessä asiassa ei mieti tukehtumisriskiä, mikä on mielestäni paljon ilmeisempi kuin esim odottamaton kätkyt kuolema josta miniä varsinkin aluksi stressasi. -ap

Että kysymyshän nyt oikeasti kuuluu, että mikä anoppia oikein vaivaa?

Siis jos ei äitiä (joka ne ruoat kuitenkin tekee) haittaa se, että nirsoilee purkkiruokia, niin parempihan se noin päin on. Minä en ymmärrä, mikä hinku niitä purkkimömmöjä on syöttää?

ja mitä sormiruokaan tulee, niin loistavasti toimii miniäsi totutellessaan lasta jo pienestä pitäen kaikenlaiseen syötävään.

Olethan onnellinen edes siitä, että lapsi ei ole osoittautunut vaikkapa moniallergiseksi, jolloin mikään purkkiruoka ei todennäköisesti edes sopisi.

Ole ylpeä miniästäsi, joka todella kunnioitettavasti (nuoreksi äidiksikin) huolehtii lapsestaan.

Ja anna mä arvaa.... sinun poikasi on se purkkiruoalla ravittu nirsoilija, joka on tottunut siihen, että kaikki on tehty helpoimman kautta ja siksi haluaa, että lapsensakin totutetaan purkkimössöihin, jotta oma työ helpottuisi??

Hitto, että olen onnellinen, etten ole sinun miniäsi.

Tätä lukiessa todentuu kyllä monet av-viestit, joissa miniäsi kaltaiset täällä valittavat anopeistaa.

Vierailija
39/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille tuntuu tämmöinen "ei nyt mikään hirmu tärkeä asia" olevan maailman isoin ongelma.. En yhtään ihmettele jos pikkuvaimot sitten saa raahata pienet kultamussukat mukaan vaikka sinne hammaslääkäriin. Toinen nyt ei kuitenkaan mitään pahaa aiheuttanut ja yritti vaan olla avuksi. Itse en enää auttaisi tämmöistä ihmistä kun tätä miniää. Hankkis sitten vaikka "pätevän" maksullisen hoitajan siks aikaa että pääsee mihin tarvii. Kuulostaa sen verran pippuripillulta etten ihmettele vaikka sen mieskin vaihtais maksullisiin hoitoihin..

Vierailija
40/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... en kattelis tollasta anoppia hetkeäkään. Ja nyt se vielä nostaa tähän imetyksen. Mistäs tiedät mikä on ollut miniälläsi imetyksen lopettamisen syy? Ja vaikka tietäisit, niin se asia ei kuulu sinulle tippaakaan! Huh huh... Tosellakin anopin todellinen luonne paljastui :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme