Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikähän tuota miniää vaivaa

Vierailija
22.02.2012 |

Nuori äiti, 23v, sai esikoisensa poikani kanssa 5kk sitten. Aikaisemmin tyttö oli kovin mukava, mutta tuntuu että vauvan myötä hänen todellinen (?) luonne paljastui.

Todella tiukat linjat vauvan kanssa, esimerkkinä parin päivän takainen:

Olin heillä hoitamassa vauvaa muutaman tunnin kun miniä oli hammaslääkärissä. Vauvalle on aloitettu jo soseita ja vein mukanani pari purkkia, ajattelin että saan syöttää vauvan kun miniä on poissa. Miniä sitten totesikin että tekee yleensä soseet itse ja vauva nirsoilee nykyään kaupan soseita, ainoastaan jotkut luomusössöt menevät. Myös poikani oli miniälle sanonut että vauvan pitäisi oppia syömään myös purkkiruokaa. Mutta tuntuu että tässäkään asiassa ei kelpaa kuin miniän näkemys asiaan, muiden näkökannoilla ei ole mitään väliä. Vauvalle vain omatekoista tai luomua, eikä kuuntele perusteluita miksi kannattaisi myös tavallisia purkkeja opetella syömään.

Tuntuu että miniä jyrää joka asiassa vain oman näkökantansa asioihin, kuuntelematta muita ollenkaan. Liekö kyse hormoneista vielä vai tuollainenko hän nyt sitten todellisuudessa oli.. Toivottavasti kuuntelee myös poikaani edes joskus lapseen liittyvissä päätöksissä..

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni ovat kyllä olleet äidilläni hoidossa jo 4kk->. Mutta kaippa se aika on sitten muuttunut tässäkin.

Olen monesti sanonut miniälle että ei turhaan stressaa, vauvan kanssa asiat menevät niin omalla painollaan. Kun vauva oli 3vko vanha, meinasi miniä saada hermoromahduksen kun neuvolassa peloteltiin että vauvan paino on laskenut liikaa ja ei ole vieläkään lähtenyt nousuun. Silloin miniä alkoi korviketta syöttämään paniikissa. Sanoin hänelle että (ainakin minun aikana sanottiin) että on ihan normaalia että vauvan paino laskee laitokselta lähtiessä, ei tässä keneltäkään nyt ole henki lähtemässä vaikka olisi jatkanutkin täysimetystä.

Tuntuu että joka kerralla on uusi stressi. Milloin liikaa laskeva paino, ripuli, koliikki, mitä ruokaa annetaan jne. Minun lapsieni vauva aika meni suht helposti, oli kyllä helpot vauvatkin, mutta en kyllä stressannutkaan noin kamalasti.

-ap

Vierailija
82/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kosku kuulostat aivan minun ärsyttävältä anopiltani...käskyttää syömiasissä,syöttää pullaa ym. herkkuja selkäni takana,vaatii yökylään/kylään koko ajan,syömisistä neuvoo koko ajan yms...hoidon vaatimisen jälkeen kun oon sanonu etten tuo niin sit alkaa se valittaminen että kun tekee ihan hyvää vaan teille milemmilleeeee....ei muuten pätkääkä kuulu anopille milloin ja kuinka hyvää tekee ku viän lapseni hoitoon...aaaaaaaaaarrrrrrrrrrghhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna vähän armoa vauvan äidille. Miniäsi käytös kuulostaa juuri samalta kuin minun ja kaverieni, ja meidän lapsista on tullut ihan kelpo leikki-ikäisiä kaikista.

Miksi sinua häiritsee niin paljon miniän suhtautuminen? Neuvoisin sinua: tarjoa ihmeessä apuasi jos haluat, mutta jätä kommentoimatta, ihmettelemättä ja neuvomatta. Teet suuren palveluksen poikasi perheelle ja myös itsellesi.

lapseni ovat kyllä olleet äidilläni hoidossa jo 4kk->. Mutta kaippa se aika on sitten muuttunut tässäkin.

Olen monesti sanonut miniälle että ei turhaan stressaa, vauvan kanssa asiat menevät niin omalla painollaan. Kun vauva oli 3vko vanha, meinasi miniä saada hermoromahduksen kun neuvolassa peloteltiin että vauvan paino on laskenut liikaa ja ei ole vieläkään lähtenyt nousuun. Silloin miniä alkoi korviketta syöttämään paniikissa. Sanoin hänelle että (ainakin minun aikana sanottiin) että on ihan normaalia että vauvan paino laskee laitokselta lähtiessä, ei tässä keneltäkään nyt ole henki lähtemässä vaikka olisi jatkanutkin täysimetystä.

Tuntuu että joka kerralla on uusi stressi. Milloin liikaa laskeva paino, ripuli, koliikki, mitä ruokaa annetaan jne. Minun lapsieni vauva aika meni suht helposti, oli kyllä helpot vauvatkin, mutta en kyllä stressannutkaan noin kamalasti.

-ap

Vierailija
84/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillälailla, että 2 vkon iässä lapsi saavuttaa yleensä syntymäpainon. Miniä on tehnyt, kuten kuuluukin, kun on korviketta antanut vauvalleen. Vauvan paino laskee, kun syntyy, mutta 3 vkon iässä sen ei todellakaan saa enää laskea. Tärkeintä on, että vauva saa ruokaa, ei fanaattinen täysimetyksen kannattaminen. Älä enää kerro omia mielipiteitäsi miniällesi, koska et näköjään asioista tiedä. T.neuvolan th ja jo aiemmin sulle tähän ketjuun vastannut.

lapseni ovat kyllä olleet äidilläni hoidossa jo 4kk->. Mutta kaippa se aika on sitten muuttunut tässäkin. Olen monesti sanonut miniälle että ei turhaan stressaa, vauvan kanssa asiat menevät niin omalla painollaan. Kun vauva oli 3vko vanha, meinasi miniä saada hermoromahduksen kun neuvolassa peloteltiin että vauvan paino on laskenut liikaa ja ei ole vieläkään lähtenyt nousuun. Silloin miniä alkoi korviketta syöttämään paniikissa. Sanoin hänelle että (ainakin minun aikana sanottiin) että on ihan normaalia että vauvan paino laskee laitokselta lähtiessä, ei tässä keneltäkään nyt ole henki lähtemässä vaikka olisi jatkanutkin täysimetystä. Tuntuu että joka kerralla on uusi stressi. Milloin liikaa laskeva paino, ripuli, koliikki, mitä ruokaa annetaan jne. Minun lapsieni vauva aika meni suht helposti, oli kyllä helpot vauvatkin, mutta en kyllä stressannutkaan noin kamalasti. -ap

Vierailija
85/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauvan paino laskee hälyyttävästi, on ripulia ja koliikkia... Olisi todella ankeaa jos äiti ei olisi kiinnostunut lapsensa hyvinvoinnista ja toteuttaisi vain "rentoa" huolenpitoa ja vauva voisi huonosti.

Ihanaa että ylisuojelevia äitejäkin löytyy :) Niitä huolimattomia äitejä kun on ihan liikaa.

Ap:n miniä vaikuittaa ihan tavalliselta huolehtivalta äidiltä. Varmasti hän osaa pitää huolta vauvasta ilman ap:n jatkuvaa tuppautumista.

Oletko ap huomannut, että harvempi tällä palstalla on kanssasi samaa mieltä?

Vierailija
86/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinänsä minulle toki on ihan sama mitä vauva syö, mutta tuntuu että miniän korvat ovat kasvaneet lapsen myötä umpeen. Juuri se että ei kuuntele järkiperusteluja asialle. (esim olisi hyvä että oppisi kaikkiruokaisesksi eikä nirsoilisi niitä purkkejakaan, kuulemma jotkut hedelmät menevät ja jotkut luomusoseet, mutta aina ei ole mahdollisuutta tehdä itse tai hakea sitä luomumössöä).

Lisäksi hirvittää kun antavat jo tuon ikäiselle sormiruokaa, popsinut mm jo sulatettuja mustaherukoita, päärynää, banaania, maissinaksuja jne jne. Ihmetyttää että jossain miniä tuntuu aivan ylihysteeriseltä, mutta sitten tälläisessä asiassa ei mieti tukehtumisriskiä, mikä on mielestäni paljon ilmeisempi kuin esim odottamaton kätkyt kuolema josta miniä varsinkin aluksi stressasi.

-ap

Mun oma äitini on vähän kaltaisesi, ja siihen on ollut helppo suhtautua, sanoa että turpa kiinni.

Anoppi on onneksi hyvin hienotunteinen, eikä hänellä ole ollut mitään tarvetta käydä sekaantumassa meidän lastenhoitoomme, muuta kuin apua antaa.

Miten niin ei ole aina mahdollisuutta tehdä itse ruokia? Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin PAKASTIN? Sieltä mä omilleni usein ruokia sulattelin, niitä ihan itse tehtyjä mössöjä ja otin mukaan reissuille jne.

Ainoa mitä itse en lapsilleni noista mainitsemistasi sormiruoista antaisi on nuo maissinaksut, niitä omani yritti aina niellä liian suurina paloina ja sitten kakoi. Mutta ei lapsi nyt ihan helpolla pehmeisiin hedelmiin tukehdu.

Vierailija
87/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 40v ja lapseni on nyt 2v. Minun lapseni ei todellakaan syönyt purkkiruokia vaan itsetehtyjä aina. Onneksi anoppini ei kyseenalaistanut tätä vaan nimenomaan kannusti minua.

Vierailija
88/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ei ole syönyt koskaan lämmitettäviä lastenruokia mutta kylläkin noita hedelmäpilttejä.

Syy on yksinkertainen:

Ne lämminruoat haisevat kammottavalle einkä itse ikinä suostuisi sitä syömään!!!! Hedelmäpilttejä sesn sijaan syön itsekin.

Ikinä en anna lapselle mitään, mitä en itse voisi syödä.

ihmettelen vaan suuresti miksi yleensä ne jotka kiroaa esim. piltit ja bonat alimpaan helvettiin antaa lapsille kuitenkin samoja merkkejä mutta hedelmänä. Mitään selitystä tähän ei kuitenkaan löydy. Sen takia ihmettelin kun sanoit että on helpompaa tehdä ruoat itse mutta hedelmät ei. Eihän siinä montaa sekuntia mene kun tekee vauvalle hedelmä aterian.

Vierailija
89/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hän on tullut meille hoitamaan lasta, olen kertonut, että tuossa on ruoka ja tuossa on vara-avain ja tuossa on lapsen ulkoiluvaatteet, jos haluatte mennä ulos. Anoppi osaa jo hyvin meidän kodin tavat. Jos olen vienyt lapsen anopille hoitoon, olen kerrannut vain jtn pikkujuttuja esim. koska yleensä nukahtaa päikkäreille, mutta muistuttanut, ettei tarvitse stressata. Nykyisin lapsi käy mummolla kerran kuussa yökylässä, on kohta 3-vuotias ja ihan hyvin niillä siellä menee. Toki lapsi saa siellä enenmmän herkkuja, ei nuku päiväunia ym. mutta se on mummola ja mummolassa saa olla vapaammin kuin kotona.

Joskus kun lapsi oli 8 kk ja veimme lapsen mummolle kaunnina kesäpäivänä, kun kävimme autokaupoilla, oli mummi pistänyt vauvan vaunuihin nukkumaan. Oli sitten kaivanut makuupussinkin esiin (mummolassa on miehen vanha vaunut ja vermeet) ja laittanut vauvan sinne. Onneksi vaunut olivat sentään varjossa ja vauva kunnossa. Avasin makuupussin ja nostin vauvan pois vaunuista ja annoin hälle vettä. Sanoin mummille ilman kohtauksia, ettei lapsi näillä ilmoilla tarvitse makuupussia. Tämän episodin jälkeen ei ole onneksi vastaavia käynyt.

Vierailija
90/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on peiliin katsomisen aika.

Olet rasittava.

Paras tapa olla hyvä anoppi ja mummo on

kuunnella, mitä vanhemmat kertovat lapsenhoidosta ja ajatuksistaan ja yrittää ymmärtää kertomatta heti omaa näkemystään. Kannattaa olla avoimin mielin ja koettaa itsekin oppia jotain uutta!

kunnioittaa vanhempien ajatuksia ja tapoja toimia

kertoa, että on aina käytettävissä lastenhoito- tai muuna apuna mutta odotat että vanhemmat pyytävät apua, kun sitä tarvitsevat

Vierailija
91/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ei ole syönyt koskaan lämmitettäviä lastenruokia mutta kylläkin noita hedelmäpilttejä. Syy on yksinkertainen: Ne lämminruoat haisevat kammottavalle einkä itse ikinä suostuisi sitä syömään!!!! Hedelmäpilttejä sesn sijaan syön itsekin. Ikinä en anna lapselle mitään, mitä en itse voisi syödä.

olisi vauvani kuollut nälkään, koska en olisi voinut ajatellakaan mitään äidinmaitoa tai vastiketta hänelle antavani. Yök!!!!!

Vierailija
92/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

sinun aikanasi on voinut olla normaalia että vauvan paino laskee laitokselta lähtiessä. Nykyään paino ei saisi enää 2viikon vanhana laskea, sen pitäisi olla noususuuntainen. Jos ei nouse, saa joko liian vähän ruokaa tai voi olla terveysongelmia. Nykyaikana tietämys on paljon parempi kuin 20 vuotta sitten.

Itse muuten kertomistasi tiedoista päättelen että vauvalla on jonkin sorttista allergiaa tai yliherkkyyttä. Ripuli, koliikki ja painon lasku on just niitä merkkejä. Itse asiassa on hyväkin että miniäsi antaa itsetehtyjä luomuruokia. Jos lapsi on allergikko, ei lapselle ole hyväksi kaikenmaailman lisäaineet mitä purkkiruoissa on.

En oikein usko että olisi ollut niin helppoa kuin mitä kerrot, aika vain kultaa muistot. Kun itse sain aikoinani esikoiseni, kaikki vain selittivät että "vauva ei tarvi muuta kuin maitoa, niin se vaan nukkuu, kakkaa ja pissaa. Ja on se lapsen hoito niiiiin helppoa." No kappas, kun lapseni alkoi nukkumaan äärimmäisen huonosti yöt ja itki paljon, niin johan samat mammat kilvan alkoivat pätemään kuka oli pärjännyt pisimpään vähimmillä yöunilla kun lapset valvottivat kuukausitolkulla milloin hampaiden ja sairasteluiden vuoksi jne. Eipä ollukaan enää niiiiiin helppoa se lapsenhoito.

Vierailija
93/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poikasi ei uskalla sanoa sulle vastaan niin tietenkin sulle jää kuva että miniä polkee sen tossunsa alle. Sun näkemys on hyvin kapea. Jätä perhe rauhaan, teet niin kuin he haluaa jos oot vauvan kanssa. ETKÄ HAUKU MINIÄÄSI SELÄN TAKANA.

Vierailija
94/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tapauksessa: miksi mummo vie oman soseen mukanaan, eikö luota, että lapsen äiti olisi varannut vauvalle sopivaa ruokaa?!

Vierailija
95/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maistoin joka kerta korviketölkistä teelusikallisen, että on varmasti kunnossa. Niin siinä purkin kyljessäkin neuvotaan. samoin äidinmaitoa maistoin kerran, ja olen juonut sitä vauvanakin.

t- se joka antaa lapselle vain sellaista mitä itsekin voi syödä

Minun lapseni ei ole syönyt koskaan lämmitettäviä lastenruokia mutta kylläkin noita hedelmäpilttejä. Syy on yksinkertainen: Ne lämminruoat haisevat kammottavalle einkä itse ikinä suostuisi sitä syömään!!!! Hedelmäpilttejä sesn sijaan syön itsekin. Ikinä en anna lapselle mitään, mitä en itse voisi syödä.

olisi vauvani kuollut nälkään, koska en olisi voinut ajatellakaan mitään äidinmaitoa tai vastiketta hänelle antavani. Yök!!!!!

Vierailija
96/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin hänelle että (ainakin minun aikana sanottiin) että on ihan normaalia että vauvan paino laskee laitokselta lähtiessä, ei tässä keneltäkään nyt ole henki lähtemässä vaikka olisi jatkanutkin täysimetystä.

Oma äitini on usein kertonut minun vauva-ajan paino-ongelmista. Ensin ei kuulemma meinannut päästä sairaalasta kotiin. Paino piti saada syntymäpainoon (oli laskenut liikaa) ennen kotiin pääsyä, ja sitä oli sitten odoteltu pitkään.

Ensimmäiset elinvuoteni olin ollut myös neuvolassa tiukassa painoseurannassa, minkä äitini oli kokenut kovin stressaavaksi.

Paino-ongelmat minulla jatkuivat teini-ikään asti, joten sitä stressiä riitti.

Osattiin vauvojen ja lasten painoa ja kasvua seurata jo 40 vuotta sitten (ainakin minun kohdallani). Lieköhän 20 vuotta sitten ollut toisenlaiset tavat ..ja nykyään taas alettu seuraamaan näitä painoasioita.

Tai sitten sinulla ja tuttavillasi on ollut normaalin rajoissa kasvavia lapsia joiden kanssa ei ole tarvinnut stressata.

Se on helppo olla stressaamatta silloin kun ongelmia ei ole.

Vierailija
97/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aukesi AP:n ajatusmaailma kokonaisuudessaan kun hän lakoi kommentoida samaan tytöttely-sävyyn miniän koiranhoitoa. Turha hyvää hoitoa on "hyväntuulisesti" naureskella. Miten paljon olen joutunut ihmisille selittämään että miksi esim ne kaupan "ihan-yhtä-hyvät" Lupat eivät todellakaan sitä ole.

Niin kuin joku tuonne jo kauniiseen sävyyn kommentoikin, ennen oli asioista vähän eri käsitykset jo ihan siksikin että ei ollut tarpeeksi oikeaa tietoa.

Ihan varmasti nuori äiti tekee parhaan tietonsa mukaan ja pidän sitä ihan fiksuna, että tekee omia soseita ja antaa luomua. En minäkään ymmärrä tätä sinun näkökantaa että pitäisi siihen kaupan ylihintaiseen ja huonompilaatuiseen ruokaan tottua.. Miksi ihmeessä pitäisi?

Mielestäni on paljon tärkeämpiä ruoka-aineita johon totutellaan, kuin lisäaine mömmöihin. Ja jos siitä huolehdit että kun aikanaan lapsi tulee sulle hoitoon, eikä sitten söisi kun sulla ei ole tarjota luomua niin eiköhän äiti tuo ruuat mukanaan.

Älä tuputa saatika puutu toisten elämään noin paljoa. Se saattaa tuntua pikkujutulta että "vähän neuvot", mutta kokemuksesta voin kertoa että se on pitemmän päälle todella tuskastuttavaa väistellä näitä hyvää tarkoittavia neuvoja. Oma äitini jopa myönsi aikoinaan että antoi neuvoa kun koki mun sitä tarvitsevan. Siltikin tein omin päin ja siitä kimmastuneena hän "neuvoi" uudestaan ja uudestaan kunnes meni ihan "natsimeiningiksi" (äidin omat sanat). Kysyin sitten häneltä että no nyt kun sen itse totesit niin kuulostaako tuo enää susta neuvolta, vai oisko pikemminkin huonosti piilotettu käsky. Ei aikuinen ihminen omassa kodissaan, omista lapsistaan/asioistaan tuollaista tule sietämään.

Vierailija
98/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniäsi on kuitenkin lapsen äiti. Hänen olisi tietysti ennen hammaslääkärireissuun pitänyt kertoa sinulle millaista ruokaa vauva syö. Sinulla on hieno miniä, kun jaksaa tehdä vauvalle soseet itse. Muistithan kiittää häntä siitä? Äitinä hän saa päättää mikä vauvalleen on parasta. Eikä kannata tarjota omia mielipiteitään ellei niitä kysytä.

Ole onnellinen lapsenlapsestasi, miniäsi hänet synnytti. Kyllä tulee aika jolloin mummon apua tarvitaan enemmänkin. Ota siihen asti rennosti.

Vierailija
99/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maistoin joka kerta korviketölkistä teelusikallisen, että on varmasti kunnossa. Niin siinä purkin kyljessäkin neuvotaan. samoin äidinmaitoa maistoin kerran, ja olen juonut sitä vauvanakin.

t- se joka antaa lapselle vain sellaista mitä itsekin voi syödä

lutkuttaa omaa tissiä 25sek ja tarkistaa että kaikki on kunnossa?

Vierailija
100/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät anopit eivätkä miniät. Onneksi isät osaavat päätellä paljon. Jo 4kk työntävät kaikenlaista suuhunsa. Moni istuu ja ryömii jo. Se on sitten oma häpeänsä, jos ei ole antanut vauvan olla lattialla. Lattialla kehittyy tarvittava lihaksisto ja luusto.

Tuon ikäiselle voi antaa jo makupaloja ja makuelämyksiä. Vain hölmö aasi juottaa tuon ikäiselle pelkkää rintamaitoa. Rintamaito on tärkeää, mutta kyllä kaikkea muutakin voi antaa edes makuelämykseksi.

Tietenkin maitokakkaa on helpompi pestä kestovaipoilta, kuin ruokakakkaa.

T: 11cm mies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän