Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikähän tuota miniää vaivaa

Vierailija
22.02.2012 |

Nuori äiti, 23v, sai esikoisensa poikani kanssa 5kk sitten. Aikaisemmin tyttö oli kovin mukava, mutta tuntuu että vauvan myötä hänen todellinen (?) luonne paljastui.

Todella tiukat linjat vauvan kanssa, esimerkkinä parin päivän takainen:

Olin heillä hoitamassa vauvaa muutaman tunnin kun miniä oli hammaslääkärissä. Vauvalle on aloitettu jo soseita ja vein mukanani pari purkkia, ajattelin että saan syöttää vauvan kun miniä on poissa. Miniä sitten totesikin että tekee yleensä soseet itse ja vauva nirsoilee nykyään kaupan soseita, ainoastaan jotkut luomusössöt menevät. Myös poikani oli miniälle sanonut että vauvan pitäisi oppia syömään myös purkkiruokaa. Mutta tuntuu että tässäkään asiassa ei kelpaa kuin miniän näkemys asiaan, muiden näkökannoilla ei ole mitään väliä. Vauvalle vain omatekoista tai luomua, eikä kuuntele perusteluita miksi kannattaisi myös tavallisia purkkeja opetella syömään.

Tuntuu että miniä jyrää joka asiassa vain oman näkökantansa asioihin, kuuntelematta muita ollenkaan. Liekö kyse hormoneista vielä vai tuollainenko hän nyt sitten todellisuudessa oli.. Toivottavasti kuuntelee myös poikaani edes joskus lapseen liittyvissä päätöksissä..

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miniä ei imettänyt kuin kuukauden, nyt vauva juo korviketta.. Ehkä hän sitten kompensoi tuota imetyksen lopettamista tuolla ruoka vouhotuksella. Ja tarkalleen ottaen vauva on nyt siis 1½vko vajaa 6kk.

Vastauksista päätellen taidan olla sitten hieman tipahtanut ajan hermoilta. Mutta en kyllä muista ikinä itse olleeni noin tarkka omien lasteni kanssa ja hengissä ovat selvinneet. Tarkka sa toki olla, kunhan ei tyttö ylikuormittaisi itseään omilla vaatimuksillaan.

-ap

mikä tuossa nyt on sellaista, joka ylikuormittaisi? siis ruuanlaitossa? eikö sitä tehdä muutenkin joka päivä. ainoa vaatimus mitä tässä nyt on ketjun aikana esiin tullut, on ollut, että miniäsi haluaa lapsen syövän joko itse tehtyä ruokaa tai kaupan valmisruuista luomuversiota. nykyään ihmisillä on uskomaton tarve suorittaa, mutta tuo ei mielestäni suorittamiselta kuulosta. ja tuskin siis aiheuttaa stressiäkään.

Vierailija
42/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että missään nimessä en halua miniääni morkata, ja toki uskon että hän on omalle lapselleen paras mahdollinen äiti. Myöskään tuota imetyskommenttia en pahalla tarkoittanut, en omia lapsianikaan imettänyt paria kuukautta pitempään.

Ja tämä ruoka oli vain yksi esimerkki. Olen monesti pyytänyt vauvaa hoitoon, myös yöhoidot järjestyisivät loistavasti. Tuntuu että miniä keksimällä keksii tekosyitä ettei voi lasta tuoda hoitoon, varsinkaan pitemmäksi ajaksi. 2 kertaa olen nyt vauva saanut hoitoon noin 2-3 tunniksi meille kun ovat käyneet mm jouluostoksilla ja kerran syömässä. Ja pari kertaa olen heillä ollut hoitamassa miniän hammaslääkärireissujen ajan.

Ehkä miniä on vain ruokafanaatikko, jo ennen lasta ihmettelin myös heidän kissojen ja koirien ruokailua, piti aina hakea eläinkaupasta ruuat, mutta se oli lähinnä hyvällä tavalla huvittavaa mielestäni. Ehkä sekin jo kertoi tarkasta ruokailusta jotain. Olen kai vaan erilainen ja siksi vaikea käsittää. En ole mikään ruuanlaittaja ja omat lapseni ovat tosiaan purkkiruualla kasvaneet.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä ruoka oli vain yksi esimerkki. Olen monesti pyytänyt vauvaa hoitoon, myös yöhoidot järjestyisivät loistavasti. Tuntuu että miniä keksimällä keksii tekosyitä ettei voi lasta tuoda hoitoon, varsinkaan pitemmäksi ajaksi. 2 kertaa olen nyt vauva saanut hoitoon noin 2-3 tunniksi meille kun ovat käyneet mm jouluostoksilla ja kerran syömässä. Ja pari kertaa olen heillä ollut hoitamassa miniän hammaslääkärireissujen ajan.

Ehkä miniä on vain ruokafanaatikko, jo ennen lasta ihmettelin myös heidän kissojen ja koirien ruokailua, piti aina hakea eläinkaupasta ruuat, mutta se oli lähinnä hyvällä tavalla huvittavaa mielestäni. Ehkä sekin jo kertoi tarkasta ruokailusta jotain. Olen kai vaan erilainen ja siksi vaikea käsittää. En ole mikään ruuanlaittaja ja omat lapseni ovat tosiaan purkkiruualla kasvaneet.

-ap

No useimmat ei kyllä jätä tuon ikäistä vauvaa yö- tai muuhunkaan hoitoon. Mulla on just saman ikäinen vauva, enkä missään nimessä jättäisi vauvaa yöhoitoon yhtään kellekään. Pisin aika, jonka olen ollut vauvasta erossa, on 2 h, ja silloin vauva on ollut isällään. Äidilleni olen jättänyt vajaaksi tunniksi. Oksettaa ajatuskin, että vauva pitäisi jättää jollekulle yöksi.

Mäkään en oikein ymmärrä, miksi pitäisi purkkiruokaa antaa. Paljon yksinkertaisempaa tehdä itse, pois lukien marja- ja hedelmäsoseet.

Sano nyt, ootko tosissas. Musta kuulostat NIIN provolta. Just tuollainen "anoppi puuttuu lasenhoitoon" -klisee.

Vierailija
44/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se varmaan vaikeaa antaa noin pientä vielä yökylään. Mikä kiire sinulla on? Etköhän ehdi saada lasta yökylään monta kertaa sitten isompana!

Ihmiset ovat erilaisia, anna miniän olla sellainen kuin on. En oikein ymmärrä, mitä pahaa tuossa ruokahössötyksessä on. Terveellistä ruokaahan hän tuntuu vauvalleen syöttävän. Kysy mieluummin, miten he haluavat vauvaansa hoidettavan kuin annat neuvoja (kysymättä).

Vierailija
45/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

No useimmat ei kyllä jätä tuon ikäistä vauvaa yö- tai muuhunkaan hoitoon. Mulla on just saman ikäinen vauva, enkä missään nimessä jättäisi vauvaa yöhoitoon yhtään kellekään. Pisin aika, jonka olen ollut vauvasta erossa, on 2 h, ja silloin vauva on ollut isällään. Äidilleni olen jättänyt vajaaksi tunniksi. Oksettaa ajatuskin, että vauva pitäisi jättää jollekulle yöksi.

Mäkään en oikein ymmärrä, miksi pitäisi purkkiruokaa antaa. Paljon yksinkertaisempaa tehdä itse, pois lukien marja- ja hedelmäsoseet.

Sano nyt, ootko tosissas. Musta kuulostat NIIN provolta. Just tuollainen "anoppi puuttuu lasenhoitoon" -klisee.

miten vaikeeta on syöttää vauvalle hedelmiä ja marjoja? Miksi ne pitää purkista syöttää? Paljon terveellisempää ja helpompaa antaa tuoretta..

Vierailija
46/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

miten vaikeeta on syöttää vauvalle hedelmiä ja marjoja? Miksi ne pitää purkista syöttää? Paljon terveellisempää ja helpompaa antaa tuoretta..

marjat ja monet hedelmät ovat voimakkaan makuisia, jopa väkeviä, ja sen takia ne ei välttämättä mene ihan heti sellaisenaan alas.

Vierailija
47/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että missään nimessä en halua miniääni morkata, ja toki uskon että hän on omalle lapselleen paras mahdollinen äiti. Myöskään tuota imetyskommenttia en pahalla tarkoittanut, en omia lapsianikaan imettänyt paria kuukautta pitempään.

-ap

Olen anoppi itsekkin. Ja edelleen sanon, päästä irti. Lopeta pyytelyt...miniäsi on vaikeassa tilanteessa koska hän ei halua keksiä tekosyitä mutta hänen on pakko. Lopeta ahdistelu ja manipulointi.

No tämä aloituksesi oli provo mutta hyvä keskustelun aihe :)

Vierailija
48/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä miniä on vain ruokafanaatikko, jo ennen lasta ihmettelin myös heidän kissojen ja koirien ruokailua, piti aina hakea eläinkaupasta ruuat, mutta se oli lähinnä hyvällä tavalla huvittavaa mielestäni. Ehkä sekin jo kertoi tarkasta ruokailusta jotain. Olen kai vaan erilainen ja siksi vaikea käsittää. En ole mikään ruuanlaittaja ja omat lapseni ovat tosiaan purkkiruualla kasvaneet. -ap

Kiva asenne... Meillä tosiaan koirat syö BARF-ruokaa eikä mitään valmista, ja itse syödään koko perhe aina itse laitettua laktovegetaarista ruokaa, joka mahdollisimman pitkälle luomua. En pidä itseäni ruokafanaatikkona ollenkaan, vaikka tiedänkin että näkemykseni esim. teollisesti valmistetusta ruoasta ovat kriittisempiä kuin useimpien suomalaisten. Tähän syynä mm. se että olen havainnut tuoreen ruoan vaikutuksen positiivisesti omaan ja koirien terveyteen, ja siksi lapsillekin haluan sellaista syöttää.

Eihän toki kenenkään lapsi kuole satunnaiseen purkkiruokaan mutta minä en kyllä näe mitään syytä sellaiseen totuttaa tietentahtoen, edes satunnaisesti. Mulle ei ainakaan ole koskaan ollut mikään rasitus tehdä sitä ruokaa itse, ei sitä tarvitse miniän burnoutia tuon takia pelätä ollenkaan. Ja eiköhän hän sitten itse löysää näkemyksiään jos joskus kyllästyy ruoanlaittoon tai muuten alkaa uskoa ravinnon merkityksestä hyvinvoinnille toisin kuin nyt.

Vierailija
49/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

marjat ja monet hedelmät ovat voimakkaan makuisia, jopa väkeviä, ja sen takia ne ei välttämättä mene ihan heti sellaisenaan alas.

vai onko pakko syöttää sille sellaisia hedelmiä ja marjoja jota se ei muuten söis mutta kun on saanut ne lantrattua mauttomiksi ja purkitettua niin voi syöttää. En ymmärrä.. Voi myös antaa sekaisin vähän makeaa hedelmää ja sitten sekoittaa siihen vähän kirpeää mukaan.

Vierailija
50/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

tiesitkö että voi myös antaa lapselle semmoista mikä menee sille alas vai onko pakko syöttää sille sellaisia hedelmiä ja marjoja jota se ei muuten söis mutta kun on saanut ne lantrattua mauttomiksi ja purkitettua niin voi syöttää. En ymmärrä.. Voi myös antaa sekaisin vähän makeaa hedelmää ja sitten sekoittaa siihen vähän kirpeää mukaan.

No, ei se mitään, jatkan edelleen parhaaksi katsomallani tavalla.

Vierailija
51/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä olen siitä, että vanhemmat päättävät, mitä lapselle syötetään. Monet hankkivat nykyisin suurimman osan elintarvikkeistaan luomuna, joten silloin myös lasten purkkiruoka hankitaan luomuna. Luomusoseita saa aivan tavallisista ruokakaupoista, joten jos haluat tuoda vauvalle ruokia, osta sitten niitä tai kysy miniältäsi, millaisia ruokia vauvalle voisi tuoda. Näin osoitat, että arvostat miniääsi, ja hän ehkä ilahtuu huomatessaan tämän.

Jos alat väkisin tuputtamaan poikasi perheelle omia näkemyksiäsi, katkaiset nopeasti välit heihin tai ainakin hankaloitat yhteydenpitoa.

Vierailija
52/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vika taitaa tässä tapauksessakin olla enemmän anopissa kuin miniässä. Vauvalla ei ole mitään tarvetta päästä yöhoitoon, kyse on vain sinun itsekkyydestäsi.

Meillä 2,5v ei ole vielä ollut yöhoidossa, ei ole ollut vanhemmilla tarvetta saada vapaata lapsesta, eikä meillä anoppi tai oma äitini päätä lastenhoitoon liittyvissä asioissa, edes yökyläilystä.

Vierailija
53/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin äiti pyysi aina tarkat ohjeet siitä miten haluan että poikaa hoidetaan, mitä ja milloin syödään ja muutenkin tarkat ohjeet kaikesta koska halusi kunnioittaa minun tapaani hoitaa omaa lastani.

ohjeita sain niitä kysyessäni, muuten en. Oli ihanaa kun äitini luotti minuun vaikka itse oli kasvattanut 4 lasta. Jokaisella on oma tyyli ja tapa, kunnioitetaan niitä niin välit pysyy huomattavasti parempina.

Vierailija
54/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin todella loukkaantunut, jos lapsiani olisi alle vuoden ikäisinä houkuteltu / vaadittu yökylään. Omat lapseni ovat lähteneet yökyläilelmään vasta kun itse ovat älynneet pyytää. Ei ole ollut tarvetta.

Olen elänyt tiukassa symbioosissa lasteni kanssa heidän kolme ensimmäistä vuotta. Sen jälkeen olen alkanut höllätä otetta. Huomasin ihan itsekin sen olemuksessani ja puheissani. Kolme vuotta tiiviisti, sen jälkeen pikkuhiljaa höllentäen. Ja ei, en tietenkään ole sulkenut muita ihmisiä lasteni elämästä. Isovanhemmat ovat aina olleet tervetulleita kylään, lapset ovat olleet heillä päivisin hoidossa/kyläilemässä. Mutta yöt kotona.

Ruokahomma miniällä kuulostaa järkevältä. Ja sinä anoppi loukkasit miniiäsi viemällä ruokia mukana. Ikään kuin miniä ei osaisi lastaan ruokkia!

Vierailija
55/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

tiesitkö että voi myös antaa lapselle semmoista mikä menee sille alas vai onko pakko syöttää sille sellaisia hedelmiä ja marjoja jota se ei muuten söis mutta kun on saanut ne lantrattua mauttomiksi ja purkitettua niin voi syöttää. En ymmärrä.. Voi myös antaa sekaisin vähän makeaa hedelmää ja sitten sekoittaa siihen vähän kirpeää mukaan.

No, ei se mitään, jatkan edelleen parhaaksi katsomallani tavalla.

ihmettelen vaan suuresti miksi yleensä ne jotka kiroaa esim. piltit ja bonat alimpaan helvettiin antaa lapsille kuitenkin samoja merkkejä mutta hedelmänä. Mitään selitystä tähän ei kuitenkaan löydy. Sen takia ihmettelin kun sanoit että on helpompaa tehdä ruoat itse mutta hedelmät ei. Eihän siinä montaa sekuntia mene kun tekee vauvalle hedelmä aterian.

Vierailija
56/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on jo vauvavaiheen ohittanut, mutta tuosta tapauksesta tuli aivan oma anoppini mieleen. 60-70 -luvuilla lapsensa saanut anoppi oli sitä mieltä, ettei lapsia juurikaan tarvitse imettää, vaan ne pitää opettaa mahdollisimman pian pullolle. Oma mieheni ei ole 70-luvulla saanut lainkaan rintamaitoa, vaan anoppi on ottanut pulloruokinnan käyttöön alusta lähtien. Näin varmaan tehtiin 70-luvulla, mutta minä imetin lastamme edes 3 kk, sen jälkeen oli pakko lopettaa, koska rakenteellisista syistä johtuen imettäminen oli hankalaa. Eikä sitä ainakaan helpottanut anoppi, joka alusta lähtien tuputti meille pulloruokintaneuvojaan.

Anopin opit olivat siis yli 30 vuotta vanhoja, ja samaan ehkä perustuu myös ap:n käsitys siitä, että lapsen olisi välttämätöntä oppia syömään ei-luomua purkkiruokaa?

Vierailija
57/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt anoppi relaa ja lopeta toisten asioihin puuttuminen. Tässähän on kyse siitä, että sinä et kunnioita toisten valintoja vaan yrität tuputtaa omia näkemyksiäsi muka parempina.

Tuollainen ruokajuttu on ihan pieni asia mutta siinäkin minusta se ydinsanoma tässä oli että SINUN mielipiteesi lapsen ruokailusta on parempi kuin lapsen äidin. Noin pienen lapsen "nirsoilu" ei kerro yhtään mitään siitä millainen ruokailija hänestä isompana tulee. Kotona tehdyt soseet ovat sitä paitsi paljon enemmän tavallisen ruuan makuisia kuin kaupan soseet. Oletko maistanut kaupan soseita? Järkyttävän makuisia.

Tuo yökyläilyjuttu myös kertoo enemmän sinusta kuin lapsen äidistä. Miksi ihmeessä lapsi pitäisi tuoda yökylään jos tarvetta sille ei ole? Kyllä sinä voit luoda suhdetta lapseen päiväsaikaankin. Minusta sinun kannattaisi nyt lopettaa nuo kyläilypyynnöt ettet suututa miniääsi lopullisesti. En minäkään antaisi noin pientä yökylään edes omalle äidilleni ellei olisi aivan pakko. Enkä kyllä ymmärrä sitäkään miksi päiväsaikaan pitäisi vauvan kyläillä missään ilman vanhempiaan. Enkä kyllä teidän tapauksessanne ihmettele yhtään ettei äiti uskalla antaa lasta sinulle, häne ei todennäköisesti luota sinuun yhtään.

Vika on sinussa, ei miniässä.

Vierailija
58/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen vaan suuresti miksi yleensä ne jotka kiroaa esim. piltit ja bonat alimpaan helvettiin antaa lapsille kuitenkin samoja merkkejä mutta hedelmänä. Mitään selitystä tähän ei kuitenkaan löydy. Sen takia ihmettelin kun sanoit että on helpompaa tehdä ruoat itse mutta hedelmät ei. Eihän siinä montaa sekuntia mene kun tekee vauvalle hedelmä aterian.

purkkiruokia, mutta en aio niitä juuri käyttääkään monesta syystä (esim jäte ja siihen liittyvä logistiikka), pois lukien nuo hedelmät ja marjat. Siten kun vauva on vähän isompi, annan tavallisia marjoja.

Mä selitin jo syyn: kyse on mausta. Nuo kaupan marjasoseet on lempeämmän makuisia. Sulla on tästä toisenlainen näkemys, se ei haittaa mua.

Vierailija
59/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten tosiaan kamala anoppi. kukin perhe tyylillään, ei siihen anopit saa puuttua. Kotiruuan ja luomuruuan syömisessä ei ole mitään pahaa. Mun lapset 4 kpl, eivät ole koskaan syöneet kaupan purkkiruokia ja hyvin pärjäävät, vanhin 14v. Kaikkiruokaisia ovat.Älä pyytele vauvaa yökylään, toisilla ei ole mitään tarvetta olla vauvasta erossa ja se on ok! Huolestuttavampaa olisi, jos miniäsi olisi koko ajan tuomassa vauvaa hoitoon. Eli hyvä äiti on miniäsi vauvalleen. Älä puutu perheen elämään, älä syöttele omia soseitasi äläkä neuvo, ellei neuvoasi kysytä. Sen takia miniäsi on "muuttunut", koska sitä ärsyttää, kun puutut asioihin ja luulet tietäväsi paremmin, mikä vauvalle hyväksi. Sormiruokakin on nykypäivän suositus... Maailma muuttuu, samoin suositukset, sopeudu siihen.

Vierailija
60/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

purkkiruokia, mutta en aio niitä juuri käyttääkään monesta syystä (esim jäte ja siihen liittyvä logistiikka), pois lukien nuo hedelmät ja marjat. Siten kun vauva on vähän isompi, annan tavallisia marjoja.

Mä selitin jo syyn: kyse on mausta. Nuo kaupan marjasoseet on lempeämmän makuisia. Sulla on tästä toisenlainen näkemys, se ei haittaa mua.

en vaan ymmärrä miksi pitää syöttää lapselle/lapsille jotain mitä ei muuten söis maun takia. En sano ettei niin saisi tehdä ihmettelen vaan. Periaatteessahan sama pätee sitten peruna-vihannes-liha ruokiin nehän on myös saatu mauttomiksi mutta niitä yleensä tyrmätään heti (niin kun tässsäkin ketjussa käy ilmi) että ovat vetisiä, mauttomia litkuja. Niinhän ne hedelmäsoseetkin on. Itse käytän välillä myös purkkeja sen takia että reissuilla/kaupungilla ovat käteviä. Vauvani ei osoita mieltä mitenkään molemmat menee yhtä hyvin alas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän