Kaveri palautti kaikki lainaamani vauvanvaatteet,
vauvalelut ja jopa turvakaukalon likaisena. Osa vaatteista oli mennyt täysin pilalle. Oma kakkonen syntyy näinä päivinä ja olipas kiva saada takaisin lasti likaisia ja pilalle menneitä tavaroita. Pahoitin todellakin mieleni! Nyt alkaa sitten kova siivousurakka, kaikki vaatteet pitää pestä ja osaa koettaa pelastaa tahranpoistolla. Pestäväksi jäävät myös käsin kaikki tahmaiset lelut, oksennukselta haisevat pehmot ja turvakaukalo.
Olenko turhamainen vai valitanko aiheesta?
Kommentit (71)
Mutta tuollainen ei ole kohteliasta käytöstä. Kyllä, tavara kuluu käytössä, mutta se ei ole syy palauttaa likaisena. Muutenkin tahrat pitäisi putsata mahdollisimman tuoreena, ei vasta palautusvaiheessa.
Itse en lainaa kellekään, myydä tai antaa voin. Samasta syystä en lainaa keneltäkään, sillä toisen tavarasta olisi aina huoli.
Törkeä keveri sinulla.
Olen itse lainannut kavereille ja kaverilat vauvakamaa, ja aina itse puhdistanut kaikki kamat ennen palautusta.
joa oliain saanut omat lainavaatteeni itse pestäviksi.
Palauttaja oli pessyt ne jollain oksennuksen ja kusen hajuisella pesuaineella.
Onko ne lelut pakko pestä _käsin_? Patterilelut ovat asia erikseen, mutta muut olen kyllä kipannut pesukoneeseen aina tarvittaessa - oli pesuohjeessa mitä tahansa. Myös legoja olen joskus koneessa pessyt (voi pestä myös astianpesukoneessa kunhan veden lämpötilan voi säätää, koska liian kuuma vesi vääntää muovin pilalle). Joskus joku pehmolelu ei vesipesua kestäkään, mutta se ei maailmaa kaada. Muovilelut voi myös laittaa tiskialtaaseen, liottaa hetken kuumassa vedessä ja sitten pestä nopeasti.
Vielä kommentti johonkin aikaisempaan kommenttiin: Toivottavasti kukaan ei ole koskaan loukkaantunut, kun olen antanut lainavaatteet takaisin puhtaana, mutta en todellakaan silitettyinä - eipä olisi tullut mieleenkään SILITTÄÄ tavallisia käyttövaatteita.
kun annat ne lainaa ja sitten valitat kun saat takaisin. Tavarat ym. kuluu ja likaantuun käytössä. Ei kannata antaa lainaan sellaisia tavaroita jotka on itselle tärkeitä.
Olen joko antanut omaksi tai en ole lainannut ollenkaan. Vaikka muuten olen avulias, mutta vauvanvaatteita pestään niin paljon, etten voisi olettaa niiden tulevan käyttökelpoisina takaisin.
Minusta ihmisessä on joku piip, jos haluaa lainata aina asioita toisilta. Siis ei ole valmis hankkimaan omia. En koskaan haluaisi olla niin riippuvainen kenestäkään. Tosin mulla ei ole koskaan tullut mieleenikään lainata mitään. Ei suksia ei luistimia ei kenkiä ei vaatteita ei pyöriä ei lastenrattaita ei mitään! Olen sitten ehkä omituinen itse.
minä en kanssa lainaile mitään, sillä kantapään kautta on opittu, etteivät muut ihmiset käsittele tavaroita samalla tavalla kuin itse tekee.
Meillä esim sitteri säilyi ihan uudenveroisena. Toki lainasin sitä kaverille, kun ajattelin, että se on sellainen tavara, jolle ei oikein mitään voi tapahtua. No ihan ei käynyt näin.
Joskus olisin saanut vauvanvaatteita lainaan. Osan otinkin vastaan, kun en kehdannut kieltäytyä. Miten ihmeessä jotkut saa vauvan vaatteet sellaisiksi harmaiksi nyppyisiksi ja koviksi. Siis yhden lapsen käytön jäljiltä. Ja puhutaan 50-62cm vaatteista, joissa ei käytönnössä pitäisi olla ruokatahroja tms sottaa. Eipä tullut pidettyä vauvalla niitä "vararytkyjä".
että nykyajan vauvanvaatteista todella harva kestää hyvänä jatkuvaa pesua, joten lastenvaatteita ei kannata lainata jos ne haluaa itselle vielä takaisin. Eriasia tietenkin hyvänmerkkiset ulkoiluvaatteet mutta nekin on lainaajan vastuulla nimittäin lapsiperheessä voi sattua mitä vain.
Pehmolelut sama juttu, kuka ihme lainaa pehmoleluja lapsiperheeseen ja olettaa että ne tulee hyvänä takaisin? Moni pehmolelu ei kestä pesua joten itsekään ei kyllä uskaltaisi lainassa olevia pehmoleluja pestä, en kyllä ottaisi lainaan ollenkaan.
Muutenkin meillä todella usea vauvan lelu on jo yhden lapsen jälkeen sen näköinen ettei niitä enää kirpputorillekaan viitsi viedä. En näe mitään järkeä lainata noita. Eriasia tietenkin jotain FisherPricen kovat muovilelut tai vastaavat joissa ei käytön jälki pitäisi paljon näkyä. Nämä kyllä jokainen vähänkään huomaavainen ihminen varmasti puhdistaisi ennen palautusta. Tuossa kyllä itseltäkin pyörähtäisi silmät muutaman kerran jos tahmaisia leluja palauttaa.
Meillä on myös ollut uusi turvakaukalo lainassa enkä yhtään ihmettele vaikka päällinen oli nuhruinen ja nukkaantunut. Se oli silti ihan tavallisessa käytössä joten en minä odottanutkaan että se uutena takaisin tulisi.
osan tavaroista laitoin kiertoon ja osan säästin itsellä. Ihmisillä on erikäsityksiä siisteydestä ja tavaroiden säilytyksestä, etten viitti edes ottaa itselleni moista harmia. Ymmärrän täysin mielesipahoituksen. Aiotko sanoa tälle ystävälle asiasta vai annatko olla? Hän saattaa kuvitella antaneensa täysin priimaa takaisin. :/
Kun lainaa tavaraa niin harvoin se samassa kunnossa takaisin tulee, jos tulee ollenkaan. Minä en lainaa tavaraa enkä rahaa niin on selvempi peli. Myyn pois kun en tarvi ja ostan uudelleen kun tarvin. Kaverille myy halvemmalla tai vaihdan muuhun.
Kyllähän vauvan vaatteetkin kuluu, jos ensin niitä omallaan käyttää ja sitten vielä antaa toiselle eikä esimerkiksi ole kallista ja kulutusta kestävää. Saa siinä ihmetellä miksei ne ole samassa kunnossa kuin lähtiessään.
Oli kyllä törkeää palauttaa likaisina takaisin ja vielä viimeiisllään raskaana olevalle.