Ristiäiset ensi viikolla ja nimiongelmia edelleen! Nyt saa auttaa!
Minulla on tyttölapsen ristiäiset tämän viikon viikonloppuna ja nimivaihtoehtoja on niin monta, että en osaa valita parasta. Pappi on tulossa kahville keskustelemaan ristiäisistä ja nimestä ylihuomenna, joten nimellä alkaa olla tosiaan kiire. Lapsella ei ole isää (!!), koska hän on luovutetusta spermasta keinohedelmöityksen kautta hankittu. :) Isältä ei siis saa tukea tässä nimen valinnassa, joten ajattelin kysyä täältä!
Olisin kiitollinen, jos kertoisitte näistä vaihtoehdoista parhaan mielestänne ja vaikka sen, mitä ei missään nimessä kannattaisi antaa. Arvostan eniten perusteltuja mielipiteitä, koska pelkkä "IHAN RUMA!!!!11" ei paljon auta ketään. Voitte ehdottaa myös uusia nimiä, jos siltä tuntuu. Etunimet tuntuu niin omalta, että niitä tuskin lähden enää vaihtamaan.
Olen puoliksi brasilialainen, joten nimissä näkyy brasilialaisuus tarkoituksella. Oma käyttösukunimeni on suomalainen, joten ensimmäiseksi nimeksi haluan antaa sellaisen, mikä on helppo Suomessa. En kuitenkaan kaipaa negatiivista palautetta toisien nimien "ulkomaalaisuudesta". Lapsi tulee oppimaan portugalin toisena äidinkielenään, eli varmasti on sinut nimensä kansssa. :)
Tässä siis vaihtoehtoja, joita olen miettinyt:
Laura Lilian
Maria Clara (Näistä Clara tulisi kutsumanimeksi)
Alisa Mariana
Olivia Linnea
Erika Elisabeth
Anna Clarissa
Helmi Eliana
Helena Larissa
Kommentit (132)
Olen Claran kannalla täysin ja kyllä se Eliana sinne sopii jos itse tykkäät!
Nyt on semmonen tilanne, että tässä olisi neljä nimiyhdistelmää "jatkossa" ja niistä pitäisi nyt valita paras. Varmasti sen ihan itse valitsen, mutta en pistä pahakseni jos saan mielipiteitä avuksi.
Jatkossa ovat:
Laura Lilian
Clara Eliana
Lilian Clara Maria
:)
En nyt ota kantaa noihin nimiehdotuksiin koska nimi on niin makuasia ja henkilökohtainen juttu, itse tiedät parhaiten miltä lapsesi näyttää yms.
Mutta yksi ajatus tuohon lapsesi taustaan liittyen. Oma lapseni on saanut alkunsa koti-inseminaatiolla, ts luovuttaja on tuttu mutta ei tule olemaan koskaan isän roolissa lapselle. Tavallaan koen että lapselta tällöin "puuttuu" toinen puoli biologista taustaa. Tämän vuoksi pidän tavallistakin tärkeämpänä kytkeä lapsi tiiviisti osaksi omaa sukuani. Tähän liittyy tietysti paljon muitakin asioista, mutta nimi oli yksi niistä, ja sen vuoksi kaksi lapsen kolmesta nimestä tulee omasta suvustani. Juuret ja tausta ovat elämän varrella tärkeä tukipuu lapsen kasvussa ja identiteetin rakentamisessa. Joten miettisin, onko joillain nimistä kytkentöjä sukuusi (brasilialaisuushan nimiehdotuksissa toki kuuluukin :)).
Onnea nimen valintaan =).
Mielestäni Alisa Mariana olisi hyvä :) .
Nyt on semmonen tilanne, että tässä olisi neljä nimiyhdistelmää "jatkossa" ja niistä pitäisi nyt valita paras. Varmasti sen ihan itse valitsen, mutta en pistä pahakseni jos saan mielipiteitä avuksi.
Jatkossa ovat:
Laura Lilian
Clara Eliana
Lilian Clara Marianäistä yhdistelmistä paras on mielestäni Clara Eliana sillä perusteella että siinä on mukana brasilialaistaustasi. Laura Lilian on liian tavanomainen. Clara Maria olisi hyvä myös mutta silloin jättäisiin Lilianin edestä pois, tai vaihtaisin järjestyksen Clara Maria Lilian (mutta kaksi nimeä olisi minusta kyllä parempi kuin kolme).
t se joka ehdotti Clara Marianaa
:)
lainaus ed. viestissäni epäonnistui.
kaikki palsta mammojen unelma nimet samassa paketissa, ja pyörittelijöitähän riittää...
Itse varmaan näistä vaihtoehdoista valitsisin kuitenkin sen Laura Victorian.
En nyt ota kantaa noihin nimiehdotuksiin koska nimi on niin makuasia ja henkilökohtainen juttu, itse tiedät parhaiten miltä lapsesi näyttää yms.
Mutta yksi ajatus tuohon lapsesi taustaan liittyen. Oma lapseni on saanut alkunsa koti-inseminaatiolla, ts luovuttaja on tuttu mutta ei tule olemaan koskaan isän roolissa lapselle. Tavallaan koen että lapselta tällöin "puuttuu" toinen puoli biologista taustaa. Tämän vuoksi pidän tavallistakin tärkeämpänä kytkeä lapsi tiiviisti osaksi omaa sukuani. Tähän liittyy tietysti paljon muitakin asioista, mutta nimi oli yksi niistä, ja sen vuoksi kaksi lapsen kolmesta nimestä tulee omasta suvustani. Juuret ja tausta ovat elämän varrella tärkeä tukipuu lapsen kasvussa ja identiteetin rakentamisessa. Joten miettisin, onko joillain nimistä kytkentöjä sukuusi (brasilialaisuushan nimiehdotuksissa toki kuuluukin :)).
Onnea nimen valintaan =).
Kiitos asiallisesta viestistäsi, joka jäi kyllä mietityttämään. Olen itse samaa miettinyt. Jos minulla olisi mies, joka olisi suomalainen, en tuskin olisi niin innokas antamaan brasilialaisia nimiä kuin nyt. Nyt se tuntuu jotenkin tärkeämmältä, kun lapsella ei ole isää ja puolet sukua on toisella puolella maapalloa. Tuntuu, että on hyvä pitää sinne toiselle puolelle maailmaa yhteydet elävänä, nimenkin muodossa. Emme tosiaan ole lapsen kanssa yksinäisiä ja tyttäreni on tarkkaan harkittu ja toivottu, mutta toivon että suku säilyy lähellä. :)
Mietin vielä nimeä iltaan asti ja sitten pitää tehdä päätös, tulen kyllä kertomaan. :)
kaikki palsta mammojen unelma nimet samassa paketissa, ja pyörittelijöitähän riittää...
Opettelepa yhdyssanat ja se, ettei kannata tulla antamaan negatiivista palautetta aiheen vierestä. Tämä on minulle ihan oikea "ongelma" ja elämäntilanne, eikä mikään mammojen unelmanimien pyörittely. Mutta kiitos vaan arviostasi, vaikken sitä pyytänytkään. :)
En kai minä nyt ala lätkimään mitä lie nimiä itseäni vaivaamatta, kun niitä voi sitten vaihtaa. :--D