ärsyttävä pilkun *ussija päiväkodilla
Päiväkoti aukeaa 6.30 ja meidän lapset menevät silloin sinne, kun minulla alkaa seiskalta työt.
Yleensä ollaan 6.25 päiväkodilla ja työntekijä availee ovia ja tekee omia hommiansa kun minä riisun lapsilta ulkovaatteet, pesetytän kädet yms. olen itse takaisin autossa 6.35, töihin ehdin juuri ja juuri, 6.59 leimaan itseni sisään.
Tänään olimme päiväkodilla viisi minuuttia normaalia aiemmin ja siellä oli jo valot. Olin tosi tyytyväinen, että tänään minulla olisi muutama minuutti enemmän aikaa työmatkaan, kun oli huono kelikin mutta...
Ovet oli vielä lukossa ja työntekijä touhuili sisällä. Koputin oveen, ei tapahtunut mitään, lapset mölysi ikkunan takana, työntekijä käveli ikkunan edestä muttei ollut huomaavinaankaan. Lapseni hakkasi ikkunaa, ei mitään reaktiota. Sitten yhtäkkiä käveli oven ohi ja vilkaisi ovelle muttei tehnyt mitään elettä meidän suuntaan, käveli toimistoon. Oletin että hakee avaimen, mutta se kesti ja kesti. Olihan hällä täytynyt se avain jo olla kun oli sisäänkin itse päässyt. Sitten tasan puolelta avasi oven, ja hymyili että olihan teillä se hoidon tarve 6.30?
Viddu mikä kommari, seisotutti meitä ihan huvin vuoksi 10 minuuttia pihalla.
Niin ja myöhästyin sitten töistä muutaman minuutin...
Kommentit (153)
on aika hurjaa, jos joku kuvittelee, että kaupan voi avata vain räpsäämällä valot päälle. Kun olen avannut kauppaa, yleensä ne tarvittavat hommat, että kaupan voi avata, ehtii tehdä nippa nappa. Ei kauppaa avata sen aukeamisaikana "muuten vaan". Joskus joku halusi tulla odottelemaan kauppaan, sori, mutta se ei käy.
jotkut viestiketjut täällä av:lla *tirsk*
Lyhentäisi päiviänsä pari tuntia.
Mulla oli kerran samantapainen, mutta sovittiin että pk täti riisuttaa lapset ja huolehtii käsien pesun niin että minä pääsen lähtemään.
minun piti aikanaan olla töissä 7.15 ja pk aukesi 6.30. Sovimme ihan hyvässä hengessä, että vien lapsen sinne niinä aamuina klo 06.20, eikä siinä ollut mitään ongelmaa.
monelta teidän pk:n piti sulkeutua? Pk:n tätit on ihan liian tottuneita siihen, että "kaikki muut haettiin jo hyvissä ajoin ennen sulkemisaikaa". Miten sä voit noin räikeästi laskea sen varaan, että lapset haetaan tooooodella paljon ennen sulkemisaikaa?
että myöhästyin Lontoon-lennolta yhden äidin takia, jonka mielestä päiväkodin nyt vaan pitää joustaa.
Mieheni asui tuolloin Lontoossa ja olin menossa kolmeksi päiväksi sinne. Työvuoroni piti loppua klo 14 ja lentoni lähti illalla. Kuitenkin viimeisessä vuorossa oleva työkaverini sairastui aamulla ja toisella oli lomansijainen, jota en voinut tietenkään jättää yksin viimeisenä päivänä viimeiseen vuoroon, jonka piti loppua klo 17. Pulma ratkaistiin niin että kävin työpäiväni päättymisen jälkeen klo 14 hakemassa äkkiä matkatavarat kotoani ja olin jo puolen tunnin kuluttua takaisin töissä. Laskin, että taksilla suoraan töistä klo 17 ehdin hyvin lennolle.
No, kello tuli 17 eikä yhden perheen äitiä kuulu... kaikki muut oli haettu jo ajat sitten. Tämäkin äiti haki yleensä lapset 16.50 mennessä. Äitiä ei mysökään saanut puhelimella kiinni ja isovanhemmat (varahakijat) olivat mökillä 300km päässä. Äiti tuli lopulta rauhassa, kännykkään puhellen, klo 17.35! Näytti innoissan kynsiään että katso, hankin viimein rakennekynnet kun oli niin hyvä tarjous minkä näin tuossa kotimatkalla töistä tullessa!
Minä myöhästyin lennolta ja matka peruuntui. Otti päähän rankasti.
Eikä ollut viimeinen kerta, kun tuo äiti myöhästeli. Päiväkodin kuuluu joustaa, oli hänen mottonsa.
Sanoin kerran lapselle, että nyt äidin pitää kyllä juosta, että ehtii (koska lapsia piti viedä kahteen eri paikkaan hoitoon ennen töihinmenoa, eikä ensimmäiseen paikkaan voinut mennä ennen sen aukeamista ja jälkimmäisessä paikassa niin ollen tuli kiire), niin hoitajat sanoivat, että voit kyllä jättää lapsen ovelle ja huikata meille, niin hoidamme lapsen niinä aamuina, kun tulee kova kiire.
No, siellä olikin ystävällistä väkeä. Ja itse olin aina ollut heille ystävällinen ;-)
Menempä huomenna heti ehdottamaan johtajalle että vienkin ne liivit johonkin muualle luulen että siinä naama venähtää.
Minä en vaadi mitään erikoiskohtelua. KUTEN OLBN JO LUKUISIA KERTOJA SANONUT, NIIN USEIN PÄIVÄKODILLA ON JO AIENMMIN TULLEITA LAPSIA.
Mutta ei se mitään jos kerran pitää olla nihilisti niin olen sitten myös. Ei ole minun tehtävä enää avustaa päiväkotia mitenkään ja jos olen ilmoittanut lasteni olevan hoidossa klo 18 asti niin ovat tästä lähtien minuutilleen, pyörin siinä portilla viimeiset minuutit ja katson kellosta että varmasti on klo 18 kuin portin avaan.
seiltä enää vie yhtään mihinkään. Ne on päiväkodin omaisuutta. Ja koko tää sun vuodatukses vaan vahvistaa sitä kuvaa että olet yrittänyt ostaa lapsillesi ja itsellesi parempaa kohtelua ja nyt vituttaa kun yksi hoitsu ei nuoleskele sua superlahjoittajaa. Olet aika nolo!
Päiväkoti avataan 6.30 ja suljetaan kello 17.00. On toisille vaikeaa ymmärtää.
että myöhästyin Lontoon-lennolta yhden äidin takia, jonka mielestä päiväkodin nyt vaan pitää joustaa. Mieheni asui tuolloin Lontoossa ja olin menossa kolmeksi päiväksi sinne. Työvuoroni piti loppua klo 14 ja lentoni lähti illalla. Kuitenkin viimeisessä vuorossa oleva työkaverini sairastui aamulla ja toisella oli lomansijainen, jota en voinut tietenkään jättää yksin viimeisenä päivänä viimeiseen vuoroon, jonka piti loppua klo 17. Pulma ratkaistiin niin että kävin työpäiväni päättymisen jälkeen klo 14 hakemassa äkkiä matkatavarat kotoani ja olin jo puolen tunnin kuluttua takaisin töissä. Laskin, että taksilla suoraan töistä klo 17 ehdin hyvin lennolle. No, kello tuli 17 eikä yhden perheen äitiä kuulu... kaikki muut oli haettu jo ajat sitten. Tämäkin äiti haki yleensä lapset 16.50 mennessä. Äitiä ei mysökään saanut puhelimella kiinni ja isovanhemmat (varahakijat) olivat mökillä 300km päässä. Äiti tuli lopulta rauhassa, kännykkään puhellen, klo 17.35! Näytti innoissan kynsiään että katso, hankin viimein rakennekynnet kun oli niin hyvä tarjous minkä näin tuossa kotimatkalla töistä tullessa! Minä myöhästyin lennolta ja matka peruuntui. Otti päähän rankasti. Eikä ollut viimeinen kerta, kun tuo äiti myöhästeli. Päiväkodin kuuluu joustaa, oli hänen mottonsa.
Minä hoidin kerran yksityisesti erään perheen lapsia. Illalla oli koulutoverini hautajaiset, joihin olin menossa. Kun lasten isän piti tulla kotiin ja vapauttaa minun töistäni, hän soittikin olevansa pari tuntia myöhässä. Haittaak se? No haittashan se, mutta minkäs tein. Kolmea alle kouluikäistä en voinut jättää kotiinsa yksin, joten hautajaiset jäi minulta väliin. Tästä on aikaa jo 15 vuotta, mutta harmittaa edelleen!
Tämän jälkeen sympatiani ovat olleet vain työntekijöiden puolella. Kun lapset haetaan päiväkodista tai perhepäivähoitajalta myöhässä, lähtee lumipallo parhaimmillaan (tai pahimmillaan) liikkelle ja tuo työtekijä myöhästyy omien lastensa hakemisesta ja siellä taas yksi työntekijä ylitöissä lisää.
että tämä klo 6.30 ovien avaaminen koskee vain ja ainoastaan meidän perhettä ja tämän yhden hoitajan kohdalla.
Ja sitä hoitoaikaa ei voi muuttaa koska silloin vaihtuu päiväkoti.
Ja kyllä minua on päiväkodin henkilökunnan toimesta pyydetty jäämään joksikin aikaa päiväkodille kun paikalla on ollut vain yksi hoitaja ja hänen on pitänyt mennä hoitamaan jotain juttuja ja lapset olisivat jääneet keskenään ryhmään.
Päiväkodin henkilökunta tietää tasan tarkkaan kuinka kireä meidän aamuinen aikataulu on että ehdin töihin. Ja en usko että päiväkodissa on mitenkään ohjeistettu ettei sitä ovea saa avata ennen klo 6.30 koska kaikki muut hoitajat sen oven avaavat.
5 vuotta on meidän perheen ja päiväkodin välinen yhteistyö toiminut moitteettomasti ja olen saanut paljon kiitosta kuinka joustava olen. ollaan juteltu kuinka hyvin hommat toimii kun joustoa löytyy puolin ja toisin, ilmeisesti nyt tämä joustaminen on muuttumassa varsin yksipuoliseksi tämän yhden hoitajan puolelta.
Kuule, luultavasti päiväkodin palavereissa on mietitty miten tälle rouva N.N:lle saataisiin väännettyä rautalangasta nämä kaikille yhteiset säännöt ja ehkä hoitajille urputettu nimenomaan siitä, kun ovet avataan ennenkuin saisi ja vähitelleen lipsutaan säännöistä ensin tämän kohdalla, sitten tuon toisen ja sitten kolmannen perheen kanssa.
Ja ehkä päivitellään, kuinka rasittava tuo marttyyriäiti noiden turvaliiviensä kanssa on ja haluaa parempaa kohtelua kun oikeinon hommannut Askartelutarvikkeita ja Turvaliivejä ihan omasta pyytettömästä halustaan ja tekee tästä Ison Numeron (=haluaa parempaa palvelua ja ihailua).
Rautalankaa: jos tarvitsette aikaisempaa aamuhoitoa, teette kirjallisen sopimuksen aikaisemmasta aloituksesta. Jos tämä päiväkoti ei aikaisempaa aamua pysty järjestämään, vaihdatte päiväkotia tai sitten sinä tai miehesi järjestätte työnne niin, että ei tarvitse tunkea lapsia hoitoon ennenkuin päiväkoti aukeaa.
Jätä ensi vuonna ne turvaliivit ja liimaputilot hankkimatta, pääsee kaikki osapuolet helpommalla.
Vaihtoehtoja oli kolme:
- tämä toteutunut eli että tein itse tuon vuoron klo 17 saakka
- olisimme soittaneet kaikille vanhemmille että lapset on haettava klo 16 mennessä
- sijainen, joka oli ollut töissä vain yhden päivän, olisi jätetty yksin viimeiseen vuoroon- kaiken lisäksi tuo sijainen oli itsekin lähdössä toiselle paikkakunnalle heti perjantaina töiden jälkeen, koska siskollaan oli häät seuraavana aamuna.
Vaihtoehtoja ei siis paljon ollut.
Jos äiti olisi hakenut lapsen ajoissa, olisin ehtinyt lennolle ja vielä olisi jäänyt vähän aikaakin. Tarha sulkeutuu klo 17.00 ja äiti siis tuli 17.35 portista. Lapsen piti vielä päästä hakemaan sisältä jotain leluaan, jonka muisti vasta äidin kysyessä, onko se varmasti mukana (olin ottanut kaikki lapsen tavarat valmiiksi pihalle reppuun). Äiti vielä sanoi, että uni ei varmasti tule ilman sitä. Loppujen lopuksi istahdin taksiin klo 17.55 ja myöhästyin siis lennolta.
monelta teidän pk:n piti sulkeutua? Pk:n tätit on ihan liian tottuneita siihen, että "kaikki muut haettiin jo hyvissä ajoin ennen sulkemisaikaa". Miten sä voit noin räikeästi laskea sen varaan, että lapset haetaan tooooodella paljon ennen sulkemisaikaa?
Siis 5 vuotta kaikki yhteistyö on sujunut moitteetta ja hyvin ja olet ollut tyytyväinen ja nyt kaiken pilaa YKSI aamu jolloin joudut odottamaan 10 MINUUTTIA sisäänpääsyä- ja sekin silloin, kun tarha oikeasti on kiinni? Olet aika hassu.
että tämä klo 6.30 ovien avaaminen koskee vain ja ainoastaan meidän perhettä ja tämän yhden hoitajan kohdalla.
Ja sitä hoitoaikaa ei voi muuttaa koska silloin vaihtuu päiväkoti.Ja kyllä minua on päiväkodin henkilökunnan toimesta pyydetty jäämään joksikin aikaa päiväkodille kun paikalla on ollut vain yksi hoitaja ja hänen on pitänyt mennä hoitamaan jotain juttuja ja lapset olisivat jääneet keskenään ryhmään.
Päiväkodin henkilökunta tietää tasan tarkkaan kuinka kireä meidän aamuinen aikataulu on että ehdin töihin. Ja en usko että päiväkodissa on mitenkään ohjeistettu ettei sitä ovea saa avata ennen klo 6.30 koska kaikki muut hoitajat sen oven avaavat.
5 vuotta on meidän perheen ja päiväkodin välinen yhteistyö toiminut moitteettomasti ja olen saanut paljon kiitosta kuinka joustava olen. ollaan juteltu kuinka hyvin hommat toimii kun joustoa löytyy puolin ja toisin, ilmeisesti nyt tämä joustaminen on muuttumassa varsin yksipuoliseksi tämän yhden hoitajan puolelta.
herää kysymys, onko sinun aivan pakko olla töissä tasan 07.00?
Etkö voisi sopia työnantajasi kanssa, että SINÄ aloittaisit työsi 5-10 min myöhemmin ja tekisit sen verran ylimääräistä sitten iltapäivällä?
Miksi tämä joustokysymys nyt kaatuu kokonaan päiväkodin niskaan?
Eikö tätä joustoa voisi kysellä omalta työpaikaltasi?
Päiväkodin henkilökunta tietää tasan tarkkaan kuinka kireä meidän aamuinen aikataulu on että ehdin töihin.
On ihan oma vikasi jos et osaa sopia tarhan/työpaikan kanssa aikataulujasi niin että ehdit viemään lapset ja menemään töihin.
Aikuinen ihminen ja kiukkuat kuin lapsi kun muut eivät tee niin kun haluaisit.
Vaihtoehtoja oli kolme:
- tämä toteutunut eli että tein itse tuon vuoron klo 17 saakka
- olisimme soittaneet kaikille vanhemmille että lapset on haettava klo 16 mennessä
- sijainen, joka oli ollut töissä vain yhden päivän, olisi jätetty yksin viimeiseen vuoroon- kaiken lisäksi tuo sijainen oli itsekin lähdössä toiselle paikkakunnalle heti perjantaina töiden jälkeen, koska siskollaan oli häät seuraavana aamuna.Vaihtoehtoja ei siis paljon ollut.
Jos äiti olisi hakenut lapsen ajoissa, olisin ehtinyt lennolle ja vielä olisi jäänyt vähän aikaakin. Tarha sulkeutuu klo 17.00 ja äiti siis tuli 17.35 portista. Lapsen piti vielä päästä hakemaan sisältä jotain leluaan, jonka muisti vasta äidin kysyessä, onko se varmasti mukana (olin ottanut kaikki lapsen tavarat valmiiksi pihalle reppuun). Äiti vielä sanoi, että uni ei varmasti tule ilman sitä. Loppujen lopuksi istahdin taksiin klo 17.55 ja myöhästyin siis lennolta.
Aivan mahdotonta olisi. Esimerkkinä meidän päiväkoti: Ryhmässä on yksi aikuinen klo.8.20 asti, ryhmätilassa on ruokakärry ja kuumaa puuroa, aamiaisella on yhteensä 14 lasta. Ryhmätilasta EI näe eteiseen eikä toisin päin!
Pitäisikö hoitajan/opettajan käydä eteisessä vahtimassa yksitellen tulleen lapsen riisumista, vaatteiden ripustamista, tossujen laittoa ja käsienpesua (yli 3v lapsia ei riisuta, jos taito jo hallussa), kun aikaakin voi väsyneeltä lapselta kulua joskus enemmänkin.
KUKA VAHTII, auttaa, ohjaa ja on seurana niille muille lapsille ryhmätilassa? KUKA vanhempi suostuisi siihen, että oma lapsi olisi aamun ja aamuruokailun ilman valvontaa?
Olen ollut pk:ssa töissä ja me riisuttiin lapset / lapset riisuivat iste. SAmoin oli siellä missä lapseni olivat eskarissa. Kengät autoin joskus pois, mutta yleensä huikkasin ovelta heipat ja lähdin. Tietenkin oli jo kyse isosta lapsesta, mutta samat säännöt oli 3-v lapsille. Vanhempien toivottiin vaan jättävän lapsi vastaanottavalle aikuiselle ja lapsi itse touhusi vaatteet naulakkoon päiväkodin aikuisen kanssa. Mutta ap:n kannattais kyllä kysellä johtajalta, kumpi vaihtoehto parempi.
aukioloaika klo 7-17 ja jos tarvitaan aikaisemmin hoitoa tai myöhempään, niin siitä piti sopia kirjallisesti viimeistään edellisen viikon maanantaina. Eli hoidon sai vaikka 6:15- 17:15.
Aamuryhmä oli yhteisissä tiloissa, mutta lapset riisuttiin oman naulakkoon ja vietiin yhteiseen ryhmätilaan. Omiin ryhmiin tultiin vasta klo 8 aamupalalle. Jos vei lapsen vaikka klo 7:40 ja omassa tilassa oli "oman ryhmän" hoitaja niin silti lapsi piti viedä ryhmätilaan, koska omahoitajalla saattoi olla omia töitä. Enkä koskaan kiukutellut tästä, että piti viedä yhteistilaan.
kysymyksiin!