Sukulaiset pimittävät perunkirjaa, mitä tehdä?
Minut kutsuttiin monen sadan kilometrin päästä perunkirjoituksiin 3 päivän varoitusajalla. En päässyt. Kyseessä on mummoni perintö ja äiti on tästä välistä kuollut, eli minä olen ikään kuin "toisen asteen" perillinen. Tädit ja sedät eivät anna minulle tietoa eivätkä aio lähettää perukirjaa. Mistä sen siis saan? Ja miten nämä asiat nyt menevät siis...? Minulta penätään valtakirjaa käyttää vainajan tilejä hautajaismenoihin, mutta olen lukenut että siihen on muutenkin oikeus kuolinpesän tililtä.
Kommentit (36)
perunkirjoituksen ja loppupelissä verotoimistosta, jonne se pitää toimittaa. Tosin siinä pitäisi olla allekirjoitukset.
lappua perintöä koskien enkä tiedä mitä sieltä voisi olla tulossa.
tätini. Sitä ei suostuta lähettämään. Muuta pesänjoitajaa ei ilmeisesti ole. Minulla on tunne, että nyt yritetään kusettaa jossakin.
tätini. Sitä ei suostuta lähettämään. Muuta pesänhoitajaa ei ilmeisesti ole. Minulla on tunne, että nyt yritetään kusettaa jossakin vai mikä helvetti tässä on niin vaikeaa!
Ymmrtävät kuitenkin että olet pesän osakas?
koska et ollut paikalla. Muuten ei ole laillinen.
perillisillehän se yksi osuus kuuluu eli sinulle ja sisaruksillesi, jos niitä on. On tainnut ahneus iskeä äitisi sisaruksilla. Sano, että haluat ne paperit itsellesi tai riitautat koko asian.
Kylla tati saikahtaa kun sielta tulee kirje jossa sanotaan etta ihan laitonta hommaa on harrastettu.
sano että jos et saa perunkirjaa niin teet asioista tosi vaikean. Tulee mieleen että pimittävät jotain mummollesi kuuluvaa omaisuutta sulta ja samalla verottajalta. Liekkö jo tyhjentäneet mummosi asunnon?
Älä missään tapauksessa anna avointa valtakirjaa tilin hoitoon kenellekään, vaan tee valtakirja jossa yksilöit laskut. Näin eivät voi kusettaa sua.
sano että jos et saa perunkirjaa niin teet asioista tosi vaikean. Tulee mieleen että pimittävät jotain mummollesi kuuluvaa omaisuutta sulta ja samalla verottajalta. Liekkö jo tyhjentäneet mummosi asunnon?
Älä missään tapauksessa anna avointa valtakirjaa tilin hoitoon kenellekään, vaan tee valtakirja jossa yksilöit laskut. Näin eivät voi kusettaa sua.
Perukirja on kyllä laillinen, vaikka täti olisi yksin sen tehnyt. Siis siinä tapauksessa, että tiedot ovat oikein.
Se pitää toimittaa ainakin verottajalle, miten maistraatti?
Kysy oikeusaputoimistosta, miten sinun kannattaa toimia, jotta saat sen mahdollisimman pian. Siellä toimii myös puhelinpalvelu.
Hautajaiskuluja varten ei tarvita valtakirjaa, joten älä erehdy kirjoittamaan sitä päivääkään ennen kuin kädessäsi on perukirja.
en antaisi minkäänlaista valtakirjaa mihinkään ennen kuin perunkirja on nähty ja asiat selvitetty.
ja verottajalle selviää viimeistään sitä perukirjaa lukiessa, että olet osakas. Pyydä perukirja sieltä, jos et sitä tädiltäsi saanut ja tee valitus.
Mitä hautajaiskuluja haluaisit maksaa mummisi tililtä? Sinulla tulee olla lasku ja sukuselvitys (virkatodistukset), jotta voit hautajaisiin liittyviä kuluja hoitaa? Oletko siis ottanut hautajaisetkin hoitaaksesi, mutta perukirjoitukseen et pääse?
Mitä hautajaiskuluja haluaisit maksaa mummisi tililtä? Sinulla tulee olla lasku ja sukuselvitys (virkatodistukset), jotta voit hautajaisiin liittyviä kuluja hoitaa? Oletko siis ottanut hautajaisetkin hoitaaksesi, mutta perukirjoitukseen et pääse?
mutta tosiaan, kukaan ei tarvitse valtakirjaa hautajaiskulujen hoitoon
jos asiakirjoja ei sulle olla valmiita lähettämään, niin kyse on joko todella pahasta tietämättömyydestä tai tarkoituksellisesta pimittämisestä, riippuu yrittääkö ajatella kauniisti vai vähän rumemmin toisista ihmisistä.
Ota yhteys lakimieheen tai oikeusaputoimistoon riippuen rahatilanteestasi ja kerro koko juttu siellä, heillä on kyllä toimintaohjeet jatkolle.
Äläkä todellakaan tee mitään valtakirjoja, tai anna nimesi näkyä missään laskussa tmv, joka hautajaiskuluihin tai muihin vainajan kuluihin liittyy.
Mulla on oma kokemus siitä, miten sukulaiset muuttuvat yhtäkkiä ihan vieraiksi, kun kyse on perinnönjaosta, vaikka kyse ei edes olisi isoista summista rahaa. Joten kannattaa sekin huomioida, vaikka onkin outoa, että sukulaistensa kanssa ei pysty kommunikoimaan muuten kuin asianajajan välityksellä.
Huomaathan myös, että verot joutuu maksamaan jo perukirjan perusteella, joten osituksen täytäntöönpanoa kannattaa vaatia, mikäli maksettava verosumma on sellainen, ettei siihen muuten olisi varaa.
kuukauden kuluttua perunkirjoituksesta (viimeistään). Pyydät kopion sieltä ! Ja jos et itse osaa katsoa että kaikki tehty oikein (omaisuus, velat, arvostaminen jne) niin kiikutat sen vaikka jollekin tutulle joka osaa katsoa tai viime kädessä asianajajalle joka puolen tunnin maksua (n 100 e ) vastaan katsoo sen puolestasi.
Valtakirjaa et todellakaan anna ! Jos jokin lasku pitää maksaa - > ilmoitat haluavasi nähdä sen ja menet mukaan pankkiin. Pankkihan voi maksaa ns hautajaiskulut ilman valtakirjojakin.
Mistä perunkirjan näkee? Meillä vähän vastaava tilanne. Mummi kuoli 5 vuotta sitten, eikä mitään ole kuulunut. Vanhemmat olivat eronneet ja ero erotti meitä toisen puolen suvusta. Isän kuoltua ennen mummoa, sekin yhteydenpito jäi vähäiseksi
Vierailija 1/22 ja 22/22
Mummisi perunkirjan saat hänen verotoimistostaan, samoin ositus- ja perinnönjakosopimuksen. Perunkirjassa on vainajan varat, velat ja kuolinpesän osakkaat, o-/pj-sopimuksessa taas sovitaan osakkaiden kesken siitä miten käytännössä perintö jaetaan ja sitoudutaan tyytymään siihen mitä on sovittu ilman moittimisoikeutta. Äitisi/isäsi kuoltua lapsenlapsena olet kuolinpesän osakas ja sinulle olisi pitänyt lähettää kutsu perunkirjoitukseen. Osallistumispakkoa ei ole mutta kutsuttava on. Perunkirjoitus voidaan toimitaa pesänhoitajan ja uskottujen miesten kesken. sen sijaan ilman kaikkien kuolinpesän osakkaiden hyväksyntää ei voida suorittaa perinnönjakoa. Joko mummiltasi ei jäänyt jaettavaa, tai kaikki meni hautajaiskuluihin, tai olet joutunut petoksen uhriksi, esim. nimikirjoituksesi on väärennetty ositus- ja perinnönjakosopimukseen. Osakasluettelo tulee väestörekisteristä joten siitä en usko sinun puuttuvan. Jos sinun mielestäsi mummoltasi jäi jaettavaa perintöä, ota yhteys mummosi verotoimistoon ja pyydä jäljennökset ym. asiapapereista ja niiden kanssa lakimiehen puheille. Sukulaisiin ei kannata ottaa mitään yhteyttä itse sillä jos he ovat pimittäneet perintöä, asia kuuluu viranomaisille. terv.hjl
Eiköhän tämä yli kaksi vuotta vanha asia ole jo hoitunut.
tai pistä täti tiukille. Sinulla on oikeus saada paperi itsellesi, koska kuulut perillisiin.