Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukulaiset pimittävät perunkirjaa, mitä tehdä?

Vierailija
20.02.2012 |

Minut kutsuttiin monen sadan kilometrin päästä perunkirjoituksiin 3 päivän varoitusajalla. En päässyt. Kyseessä on mummoni perintö ja äiti on tästä välistä kuollut, eli minä olen ikään kuin "toisen asteen" perillinen. Tädit ja sedät eivät anna minulle tietoa eivätkä aio lähettää perukirjaa. Mistä sen siis saan? Ja miten nämä asiat nyt menevät siis...? Minulta penätään valtakirjaa käyttää vainajan tilejä hautajaismenoihin, mutta olen lukenut että siihen on muutenkin oikeus kuolinpesän tililtä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on tilanteessa, jossa ei kuulu suoraan perillisiin, mutta on testamentin kautta perimässä. Pitääkö tällainen henkilö kutsua perunkirjoituksiin? Näin on kohdallani käynyt, minua ei siis kutsuttu kyseiseen tapahtumaan, mutta saatuani tiedon sattumalta menin paikalle.

Vierailija
22/36 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2012 klo 18:06"]

Minut kutsuttiin monen sadan kilometrin päästä perunkirjoituksiin 3 päivän varoitusajalla. En päässyt. Kyseessä on mummoni perintö ja äiti on tästä välistä kuollut, eli minä olen ikään kuin "toisen asteen" perillinen. Tädit ja sedät eivät anna minulle tietoa eivätkä aio lähettää perukirjaa. Mistä sen siis saan? Ja miten nämä asiat nyt menevät siis...? Minulta penätään valtakirjaa käyttää vainajan tilejä hautajaismenoihin, mutta olen lukenut että siihen on muutenkin oikeus kuolinpesän tililtä.

Siellä on ollut valtuuttamasi henkilö, joten tarina ei liene totta.  Perunkirjoitusta ei voida ensinkään pitää jolleivät kaikki ole paikalla tai valtuutetut.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä nyt tehdään väärin! Olitko kuitenkaan läheinen?

Vierailija
24/36 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perunkirjaa voi tehdä ilman kaikkien virallisten perillisten paikallaoloa tai valtakirjaa. Jos olet perijä ja semmoinen on tehty ilman valtakirjaa sinulta tai et ollut paikalla sitä allekirjoittamassa, niin ei se ole voimassa. Hautauskulut voi maksaa perikunnan tililtä ilman noita valtakirjoja, saattoi olla jotain muutakin mutta en aivan ole enää varma.

Tietty perunkirjan voi kirjoittaa paperille kuka vaan ilman koulutusta, joten se on perunkirjoittajan asiantuntemuksesta ja asioiden selville ottamisesta kiinni, meneekö se ihan oikein heti ekalla yrityksella.

Vierailija
25/36 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 09:01"]

Ei perunkirjaa voi tehdä ilman kaikkien virallisten perillisten paikallaoloa tai valtakirjaa. 

[/quote]

Höpöhöpö.

Vierailija
26/36 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedät mitä mummosi omisti, onko taloa, maata, metsää, irtaimistot on yleensä yhtä tyhjän kanssa. 

Vierailija
27/36 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikalla ei tarvi olla, mutta perukirja allekirjoitetaan kaikkien osalllisten toimesta ja jos joku sen on sun puolestasi allekirjoittanut ilman että olet valtakirjaa antanut, niin eikös se ole rikos.

toimi kuitenkin nopeasti, nämä vanhenevat nopeasti.

olet suoraan perillinen koska sä ja sun sisaruksesi olette yhtä kuin äitisi osuus.

sinulla ei ole mitään syytä olla nöyrä ja hyväksyä kaikki mitä kerrotaan, sinulla on oikeus kysyä ja vaalia äitisi osuutta.

Vierailija
28/36 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 09:14"]Kai tiedät mitä mummosi omisti, onko taloa, maata, metsää, irtaimistot on yleensä yhtä tyhjän kanssa. 

[/quote]

Voi päiviemme viemää! Katso päivämääriä tai lue koko keskustelu, jossa ketjun aloitus todetaan vanhaksi!

Sinä, jolla testamentti-"ongelma": Tuskin saat tähän ketjuun vastausta, koska ihmiset näköjään lukee vain pari ekaa kommenttia, minkä jälkeen kommentoi heti itse.

Vierailija
29/36 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 09:14"]Kai tiedät mitä mummosi omisti, onko taloa, maata, metsää, irtaimistot on yleensä yhtä tyhjän kanssa. 

[/quote]

Voi päiviemme viemää! Katso päivämääriä tai lue koko keskustelu, jossa ketjun aloitus todetaan vanhaksi!

Sinä, jolla testamentti-"ongelma": Tuskin saat tähän ketjuun vastausta, koska ihmiset näköjään lukee vain pari ekaa kommenttia, minkä jälkeen kommentoi heti itse.

Vierailija
30/36 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 09:21"]

toimi kuitenkin nopeasti, nämä vanhenevat nopeasti.

[/quote]

Niin AP!!

Toimi nopeasti, ettei tämä nopeasti vanheneva juttu ehdi vanhentua tässä kahden vuoden jälkeen!

Vierailija
31/36 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sitä toivoisi että elämä on kuin saippuaoopperassa. Valitettavasti suurin osa ihmisistä joutuu tyytymään Kuplaan. 

Vierailija
32/36 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaiset ovat pahimpia kuoleman sattuessa. ahneita haaskoja.

Vierailija
33/36 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 08:39"]

Miten on tilanteessa, jossa ei kuulu suoraan perillisiin, mutta on testamentin kautta perimässä. Pitääkö tällainen henkilö kutsua perunkirjoituksiin? Näin on kohdallani käynyt, minua ei siis kutsuttu kyseiseen tapahtumaan, mutta saatuani tiedon sattumalta menin paikalle.

[/quote]

Yleistestamentin saaja (jolle siis testamentattu koko omaisuus tai tietty murto-osa omaisuudesta) on kutsuttava perunkirjoitukseen. Sen sijaan, jos sinulle on testamentattu esim. tietty taulu tai jokin muu tietty esine/asia, sinua ei ole tarpeen kutsua perunkirjoitukseen.

Vierailija
34/36 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuun naidut vaimot on niitä ahneimpia.

Vierailija
35/36 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei saat perunkirjan verottajalta tai käräjäoikudesta ter, pasi vuorinen itsellä oli sama ongelma 

Vierailija
36/36 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita nimeäsi nyt mihinkään. Soita juristille ja selitä tilanne. Tätisi pimittää aivan selkeästi. T. oikislainen