7 viikon VLCD -paastopäiväkirjani
Laskeuduin paastoon 17.2., päätän sen pitkäperjantaina 30.4.2012 eli seitsemän viikon taival on edessä. Pidän päiväkirjaa tässä viestiketjussa.
Päivä 3/49 alkaa olla iltapäivässä. Kolmannen päivän pitäisi olla paastoamaan ryhtyessä se vaikein ja siltä se hiukan tuntuukin. Tosin syytän näivettyneestä olosta enimmäkseen tänään alkaneita kuukautisia.
Syön paastonaikani varrella ainoastaan tietynmerkkisiä VLCD -valmisteita - kaikki ovat nestemäisiä ja kokonaisenergiamäärä jää muutaman sadan kilokalorin päivätasolle. Laihdun todennäköisesti, mutta minulla on siihen varaa. En aio punnita itseäni vasta kuin ehkä pääsiäisenä jolloin voin arvioida menetettyjen kilojeni määrää. Päätavoite paastolleni on henkinen. Haluan luopua, kaivata, kieltäytyä, elää. En ole kristitty, mutta pääsiäisen odotus ja traditionaalinen paastonaika tarjoavat minunkin paastolleni mukavan viitekehyksen.
Tervetuloa siis mukaan. Jos on kanssakulkijoita tai eri tavalla paastoavia sopii liittyä myös osaksi ketjua.
Kommentit (60)
takana on reilut 2vko. Välillä sorrun turhan ruokaisiin salaatteihin ja ties mihin. Aina on edessä uusi nälän sietäminen. Nyt on se päivä, kun kaikki on mennyt hyvin.
Syön Nutrilettin kasviskeittoa lämpimänä ruokana ja makeina aterioina lähinnä Naturdietin ananasta tai mansikkamakuja. On ihan se ja sama miten noita käyttää, mutta kaipaan enemmän suolaista.
Lisäksi väh. 500g kevyitä vihanneksia ja kasviksia.
Tätä 10 viikkoa.
Tsempit sinullekin, ap!
koska aion paastota vain tuon seitsemän viikkoa . pitemmällä jaksolla kasvikset tulevat varmasti hyvinkin tarpeeseen. Minullakaan ei tee mieli noita makeita pusseja, mutta muuten luulen että minulla kävi pusseja ostaessa hyvä tuuri, kaikki maut mitä valitsin ovat siedettäviä. Ap.
Syön kasvikset suosituksen takia, auttavat myös vatsan toimintaa. Tilasin itselleni juuri 6 laatikkoa keittoja, ovat hyviä kun tottuu. Maustan niitä itse valkosipulilla, chilillä, mustapippurilla, paprikalla, intialaisella maustesekoituksella jne.
kuin laihduttaakseni. Ymmärrän että paino tippuu, mutta minulla on ylipainoa sellainen kymmenisen kiloa joten pärjään varmasti 7 viikkoa varastorasvallani. Paaston jälkeen voin arvioida paljonko painoa on kokonaisuudessaan pudonnut. Ap.
18 kg lähti. Nyt pitäisi jatkaa, aion aloittaa viimeistään 1.3, ehkäpä jo maanantaina. Paino nyt 73.6 kg.
En saanut eilen syötyä kuin kaksi pussia ja tuskin saan tänäänkään. Maha on niin täynnä ja ravinteita täynnä oleva pussiateria tuntuu liian raa'alta.
Jano on sen sijaan koko ajan. Olen juonut kahta-kolmea litraa päivässä, plus pussikeittojen sisältämä neste noin 8-12 dl. Ap
Teet väärin! Ne 5 pussia on pakko ottaa joka päivä tai romahdat puutoksien takia. Jaa päiväsi mukaan viiteen osaan aika ja otat väkisin ne annokset tai sulle käy huonosti!
T:Haluatko hiukset pois päästäsi yms?
Näläntunnetta ei edelleenkään ole. Kolmen pussin syöminen päivässä helpottui hieman eilen jolloin pääsin käsiksi sarjaan kuuluviin puuropusseihin. Ne tuntuvat riittävän lempeiltä jotta voisin syödä niitä välipalaksi tai aamulla ja jättää keittoruuat varsinaisiksi aterioiksi.
Olen nyt mennyt kahdella pussilla jokusen päivän, eikä tee tiukkaa, vointi on mainio, mieli ei tee mitään ja olen käynyt töissä. Pyrin kuitenkin nostamaan annoksen valmisteen tekijän suosittelemaksi paaston edistyessä.
Huolestujille voin todeta että olen paastonnut aiemminkin, kerran kaksi viimeistä viikkoa pelkällä vedellä. Teen sen todennäköisesti tälläkin kertaa mutta palstalla vallitsevan omalaatuisen uskomusilmapiirin vuoksi sitä on vähän hankala sanoa ääneen. Olen edelleen sitä mieltä että terve pyylevä ihminen ei kuukahda muutaman hassun viikon vähemmällä syömisellä. Tämä paasto on ollut alkuoireiltaan, näläntunteiltaan ja muutenkin ylivoimaisesti tähän saakka helpoin verrattuna esimerkiksi vihannesmehupaastoon.
Paaston tueksi luin naistenlehtiä ja ajattelin että turhuuksien turhuus, kaikki on turhuutta.
että noista niin varoitellaan että VLCD:llä pakko ehdottomasti syödä dieettiin kuuluva pussimäärä. Pitkissä dieeteissä ihan totta kyllä, mutta jos joku viikon tai pari sitä harrastaa niin ihan sama. Itse olen ollut pelkällä sitruunamehu-vaahterasiirappipaastollakin 2 viikkoa ilman mitään ongelmia, vaikkei taatusti saa kaikkia ravinteita. Mutta siis toki ei niin voisi vaikka 3 kk elää.
Alan pikkuhiljaa päästä paastofiilikseen, olo on energinen, en varmaankaan ole vielä laihtunut mutta turvotukset ja nesteet ovat lähteneet ja olemus tuntuu keventyneeltä. Kasvot ovat hiukan kapeammat ja kainaloläskit pienentyneet rintakehältä. Itse asiassa olen ihan liekeissä, tämä on paras osuus paastoa!
Olen nyt pystynyt syömään kolme pussia päivässä mutta nälkä ei ole että varsinaisesti tarvitsisi. Sellainen muutos on kuitenkin jo tapahtunut että kaikki pussiruuat ovat alkaneet maistua herkullisille. Luulen että se asettuu tässä vaiheessa kahden - kolmen pussin välille se tarvitsemani ruokamäärä.
Kaksi viikkoa takana, viisi edessä. Paaston parasta aikaa edelleen vietetään: ei ole mielitekoja, ei ylitsepääsemätöntä nälkää, olo on euforinen ja aikaansaava.
Pari päivää on mennyt taas kahdella pussilla, ainoa keinoni syödä kolme on näköjään syödä puuropussi pitkään veteen velliksi keitettynä aamulla. Muut makeat pussit eivät minulle maistu, ja päivällä syön mieluummin suolaista keittoa. Puurossa on vain niin paljon hiilihydraatteja (15 - 20 grammaa) että nälkä tulee päivällä aika varhain.
Eilen tuli ensimmäinen kommentti siitä että olen laihtunut. Olo tuntuu kevyemmältä. Eilen tunsin myös vatsassani onton, oudon tunteen joka kalvoi. Mietin mistä oli kyse ennenkuin tajusin että minulla on nälkä. Rehellinen nälkä, ei sokerihuippua kaipaavan elimistön heikottava ja hikoiluttava huijausnälkä. Elimistö alkaa herätä.
Paastopäiviem ratoksi etsiskelin netistä lisää tietoa kristillisestä paastoperinteestä. Siitä lisää myöhemmin.
Eipä juuri uutta raportoitavaa. Paasto sujuu edelleen hyvin, mielitekoja ei vielä ole, nälkä ei ole pääsääntöisesti. Pusseja menee kaksi, en millään saa itseeni tungettua kolmatta. Jano on kyllä aikamoinen. Ap.
Näin viime yönä unta että söin kaikenlaista, mm. kermamunkkeja. Olin unessa närkästynyt siitä että paasto menee pilalle mutten välittänyt vaan söin menemään. Taisi olla nälkä yöllä.
Kahta pussia päivässä menee edelleen. Ei ongelmia eikä heikotuksia, ei erityisempää nälkää.
Eipä juuri uutta raportoitavaa, vatsakin toimii vielä joskin harvakseltaan, tuskin noissa pusseissa kovin paljon ainakaan sulamatonta materiaalia on, en ole katsonut paljonko niistä saa esimerkiksi kuitua.
Suupieliini ilmestyivät pari päivää sitten jonkinlaiseen vitamiininpuutokseen yhdistämäni haavaumat. Ne ovat kuitenkin nyt jo lähes hävinneet.
Kolme viikkoa pääsiäiseen, hallelujaa.
Painonvartijoille tiedoksi että kuukaudessa painoni on laskenut kuusi kiloa. Arvioin että pääsen kahdeksaan tässä seitsemän viikon aikana.
En ajattele syömistä tai ruokaa enää juuri lainkaan. Ei ole mitään vaivoja, eikä oikeastaan nälkääkään, silloin tällöin vähän.
Viikonloppuisin on hankala muistaa jouda riittävästi. Töissä kiskon puolentoista litran hanavesipullollisen jo ennen aamukymmentä. Iltapäivällä sitten monesti toinen, tai puolikas.
edellisestä viestistäni jotenkin huomaan että mulla ei pysy päivien lisäksi enää viikotkaan oikein näpeissä :D No viikko sinne tai tänne, samaa huttua tämä näyttää olevan. Kuudes viikko alkaa huomenna perjantaina.
Olo on kevyt ja voimakas kuin linnulla. Eilen lenkkeilin tunnin reipasta kävelyä.
Huomenna syön pussin lisäksi kanasalaattia ja hiukan bulgarian jugurttia mustikoilla. Siitä eteenpäin en tiedä, vähitellen takaisin ruokaan.
Aamulla myös käyn vaakalla.
Vähän dataa: kun aloin paaston painoin 75,6 kiloa, pituus on 166 joten painoindeksi 27,4. Tänään painoin 65,9 joten BMI on nyt 23,9.
Ainoastaan viimeinen viikko oli rankka, vesipaastoyritys sekoitti sen. Elimistö ei kestänyt sitä noin pitkän niukkuuden jälkeen.
Kiitoksia kaikille mielenkiinnosta, ensi vuonna uudestaan, ehkä ei ihan samalla tavalla kuitenkaan.
Kaksi päivää käynyt nyt töissä paastoten. Aloitin paaston tarkoituksella perjantaina koska minulla sattui olemaan vapaapäivä, että saisin olla vaikeimmat alkupäivät kotona. Teen aikalailla istumatyötä joten en kyllä mitään erityisiä vaikeuksia odottanut.
Nälkä alkaa hävitä ja olo helpottua. On minulla nälkä kun tulen kotiin, mutta ei samalla lailla ollenkaan kuin aikaisemmin, silloin kun olen syönyt lounasta. Ruuankorvikkeeni käsittää kolme pussiateriaa joista kaksi suolaisia "keittoja" ja yksi makea vanukas tai pirtelö. Lisäksi voi syödä esanssisen makeita välipalakiisseleitä joissa on vitamiineja. Olen syönyt yhden keiton aamulla ja toisen kun olen tullut kotiin. Makealle pussille en näe tarvetta, mutta syötävä on.
Luopumisen tuska numero 1. Työpaikkalounas. Haikeana seuraan kun työkaverit lähtevät.