en ymmärrä miksi esim luunappi tai kevyt tukistus liitetään vallankäyttöön tai alistamiseen
sain pienenä jopa piiskaa ja ei mitään traumoja ole jäänyt.
lapsethan saa vallan välineen vanhempiin ku niihin ei mikään enää tehoa. kuka tahansa 10 - vuotias saa sossutädille ottaa yhteyden ja valittaa "väkivallasta" se että vähn ottaa tukasta tai läpsäisee pepulle on kuitenkin minusta pienempi paha kuin lapsen maailmaa mullistava huostaanotto vieraaseen perheeseen.
nykyaikana ei oo enää mitään kontrollia missään. ollaan ylihysteerisiä ja varotaan kaikkea.
jos esim neljä vuotias tekee toistuvasti jotain pahaa. ei sen ikäinen ymmärrä keskustelulla parantaa tapojaan. ei sen ikäisen kanssa voi käydä älykästä ja opettavaista keskustelua jos on selkeästi hankala tai tempperamenttinen luonne.
miksi kukaan ei paremminkin puutu huutamiseen tai uhkailuun. se on pelottavampaa ja traumaattisempaa. tai siihen että vanhemmat riitelee lasten kuullen .se tuo turvattomuuden tunteen. ei se että vähän nipistää, sillä tavalla lapsi oppii että ei kannata tehdä tuhmuuksia koska siitä seuraa konkreettista kipua ja harmia hänelle itselleen. jos lapsi vaan jatkuvasti saa pahoista teoistaan kommenttia ja huoneessa istumista esim neljä vuotias lapsi ei opi siitä yhtään mitään
ja naurettavaa on taas jos joku vetää jonku natsikortin taas että entä jos vuoden ikäinen lapsi huutaa/kiusaa. ei vauvaa tietystikkään kuuluu kurittaa fyysisesti ku on pieni. mutta siis rangaistus aina iän mukaan.
minusta myös ei teiniä ei kuulu enää tukistaa koska se taas ei tehoa kun on jo liian vanha siihen. tehokkaampi tapa rangaista on vaikka aresti tai puhelimen pois otto yms
Kommentit (161)
jos lapsi vaan jatkuvasti saa pahoista teoistaan kommenttia ja huoneessa istumista esim neljä vuotias lapsi ei opi siitä yhtään mitään
Olen kyllä aivan eri mieltä! Meillä on juuri noita keskusteluja, ruokapöydästä poistamisia tai jäähyjä käytetty ja oppi on mennyt perille! Jos neljävuotiasta ei pysty kasvattamaan muuten kuin kevyesti fyysisesti kurittamalla, niin on kyllä täysin hukassa vanhemmuutensa kanssa!
Opetelkaa luomaan se keskusteluyhteys lapseenne alusta asti. Kokeile laskeutua fyysisesti lapsen tasolle, mene vaikka polville, pidä olkapäistä kiinni, katso silmiin, puhu vakavasti. Harjoitelkaa tätä! Niin ei tarvitse aina karjua ja läpsiä!
... ja tuo toinen ääripää "lasta ei pysty kasvattamaan muuten kuin kevyesti fyysisesti kurittamalla".
Mutta kuten todettu, laki on säädetty pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan ja sitä on noudatettava.
Ei meillä ole ketään huostaanotettu vaikka ei tukisteta ja nippailla. Tosin kaikista huonoiten käyttäytyy se lapsista, jota on pari kertaa tukistettu kun hän oli 4v. Toki annat miehesikin nippailla sinua kun et toimi hänen toiveidensa mukaan?
kirjoitin että rangaistus iän mukaan. neljä vuotiaan kanssa ei voi käsitellä asioita, syitä ja seuraamuksia samalla tavalla kuin äyllisesti tasavertaisen puolison kanssa. ei minulla ja miehellä ole tarve tapella luunapein ja tukistuksin koska selvitämme asiat puhumalla
sama ei päde uhmaikäiseen lapseen. sanoinhan myös jo että ei teiniin tehoa myöskään fyysinen kuritus eikä ole enää tarpeen kun voi keskustella ja sopia asioista
ja tämä tarhatädin kommentti lähtee vaan siitä mikä on yhteiskunnassa hyväksytty ja lain ja asetuksien mukaan. mutta jos maailma olisi toisen lainen ja kuten muuta kymmen vuosi sitten toimisi asiat samalla tavalla eikä olisi mitän valittamista
joku kommentoikin hyvin että ihmiset pelkäävät että jos hyväksyttäisi kuritus alkaisi saman tien rajan hämärtyminen ja hillitön hakkaaminen.
toisin sanoen ihmiset myöntävät avoimesti sen että kaikkinainen arviointikyky puuttuu ja ajatuskyky. pelätään niin paljon että mennään toiseen ääripäähän
"Ruumiillista kuritusta käsittelevä tutkimus voidaan summata lyhyesti: kurituksesta ja väkivallasta on lapselle pelkkää haittaa. Kurituksella ei saavuteta mitään kasvatuksellista hyötyä, ja sen avulla saadaan vain joko silmänpalvontaa tai sokeaa tottelevaisuutta ilman omaa harkintakykyä. Väkivalta traumatisoi, lisää nuoruus- ja aikuisiän aggressiivisuutta, ja haitat ulottuvat aikuisikään saakka[1][3][10]. Esimerkiksi suomalaisessa Lea Pulkkisen tutkimusryhmän pitkittäistutkimuksessa on tullut esiin, että myönteistä kehitystä tukeviksi kasvuolojen piirteiksi todettiin vanhempien hyvä keskinäinen suhde, lapsen hyvä suhde isäänsä, äidin huolehtivuus ja kannustavuus sekä vanhempien kielteinen suhtautuminen ruumiilliseen kuritukseen. Kurituksen vahingollisuus on tutkimuksellisesti hyvin selkeä."
Minusta väkivalta lasta kohtaan tarkoittaa sitä, että aikuinen on menettänyt otteensa, ei osaa enää muuta kuin näyttää valtansa isommuudellaan. Toki lapsi oppii pelkäämälläkin. Siinä lasta läpsiessä tosin tulee opettaneeksi muutakin kuin esim. että ruokapöydässä ollaan kunnolla.
Jos lapsen kanssa ei pärjää ilman väkivaltaa, kannattaa pohtia itseään. Mistä kiikastaa. Lapsia on erilaisia, niin on meilläkin. Mutta lasta ei voi syyttää, jos aikuinen käy käsiksi.
Opetelkaa luomaan se keskusteluyhteys lapseenne alusta asti. Kokeile laskeutua fyysisesti lapsen tasolle, mene vaikka polville, pidä olkapäistä kiinni, katso silmiin, puhu vakavasti. Harjoitelkaa tätä! Niin ei tarvitse aina karjua ja läpsiä!
fyysisen rangaistuksen idea ei olekaan se, että aletaan läpsiä lasta vaan se, että lapselle ilmoitetaan ensin, että "jos et nyt käyttäydy, tulee tukkapöllyä". Edelleen siis sotketaan toisiinsa se, että vanhempi raivostuu lapselle ja käy käsiksi tai että on systeemi, jossa rangaistus on luunappi/tukistus ja lapselle kerrotaan kyllä, että tukistusta on luvassa jos meno ei parane.
ja lapset itse asiassa ovat erittäin viisaita. Monesti ne kaikista äkäisimmät ja kiukkuisimmat tapaukset ovat vain turhautuneita, kun aikuisilla ei ole riittävästi kiinnostusta ottamaan selvää heidän toiveistaan ja tarpeistaan. Heitä ei kuunnella ja he sitten väkisin ottavat sen huomion, vaikka heittäytymällä hankalaksi.
Mitä lapsi sitten oppii siitä, että häntä nipistetään? Vastaus: Jotain tekoa ei voi tehdä, koska siitä nipistetään. Lapsi sen sijaan ei opi soveltamaan kieltoja, eikä välttämättä sisäistä miksi hän ei saa tehdä jotain asiaa.
Lasten pitäisi oppia vuorovaikutustaitoja, sekä sitä, mitä asioista seuraa ja miten kannattaa toimia. Kuritusväkivalta opettaa lasta välttämään vaikeuksia niistä koituvan väkivallan takia, ei ajattelemaan tekojensa muita seurauksia.
Valitettavasti av-mammojen "väkivallaton"kasvatus on nykyään muotia,ja kakarat onki sit hirveempiä ku koskaan,ku niitä ei kasvateta. Mä oon pinenä saanu luunappeja ja tukistusta ku muu ei oo auttanut,kaksi kertaa myös risusta persuuksille ku vaaransin oman henkeni(toisella kerralla juoksin auton edestä kadun yli ja toisella leikin autotien vieressä),ja oon kyllä tyytyväinen siihen,että oon saanu "väkivaltaisen"kasvatuksen,sen sijaan että olis annettu just koheltaa itseni hengiltä.Järjen käyttö on sallittua myös lastenkasvatuksessa!
ei tukistaminen ole väkivaltaa. jos teidän mielestä on olen pöyristynyt. ja voin vain todetta että nämä luunappien vastustajat käyttävät aseenaan pahempaa voimaa henkistä väkivaltaa.
laittaa lapsen nolattuna esim nurkkaan tai huoneeseen pitkäksi aikaa. tai ei päästä leikkimään yms. se ei enää liity suoranaisesti pahaan tekoon vaan tukahdutetaan ilo. tuo jää minusta pahemmin mieleen kuin lyhyt vähän kirpaiseva nipistys
Minusta fyysinen kuritus on sitä, kun ei ole keinoja hoitaa asia järkevästi.
Ainoastaan keinottomat ja huonot kasvattajat tukistavat. Muut selviävät uhmaikäisestäkin ilman käsiksi käymistä!
Ap et ehkä itsekään tiedä, kuinka tuo kokemasi väkivalta on sinuun vaikuttanut. Ainakin näemmä siten, että jatkat samaa väärää tapaa. Totta, että tukistelu ei välttämättä aiheuta vakavia traumoja. Sitä kannattaa kuitenkin pohtia, millatavoin väkivalta tukee lastasi. Onko mitään tapaa toimia, jossa tuet lasta kasvussaan ja kehityksessään silloinkin, kun on lapsi keskenkasvuisuuttaan ei osaa toimia järkevästi.
toisin sanoen ihmiset myöntävät avoimesti sen että kaikkinainen arviointikyky puuttuu ja ajatuskyky. pelätään niin paljon että mennään toiseen ääripäähän
Ei minullakaan ole mitään keskustelevaa otetta vastaan, mutta ihmettelen, voitteko te keskustelua ja jäähyjä käyttävät vanhemmat käyttää näitä keinoja kaikissa paikoissa, kauppareissuilla tai yleensä arjessa, kun aikataulutkin painavat päälle?
Monen arjessa asiat on aikataulutettu, ei kai muuten mitään ongelmaa olisikaan, jos voisi pelkästään omistaa arkensa ja elämänsä sille, että lapsi oppii käyttäytymään.
on ihan eri asia antaa pieni tuksitus (muutama karva niskasta sormien väliin ja pieni nykäisy) kuin antaa remmiä paljaalle perseelle niin että menee veresnahalle. Muttei näillä enää nykypäivänä ole eroa, ihmisiltä on maalaisjärki ihan hukassa.
Sitten kasvaa näitä vieraita aikuisia huorittelevia, toisia haukkuvia ja hakkaavia murkkuja ja teinejä, kun ei kellään ole valtaa tehdä mitään. Opettajakin saa varmaan sakot jos taluttaa riehujan luokasta ulos tai korottaa ääntään. Ihme, ettei siitäkin joudu jo sossun piiriin, että korottaa ääntään lapselle.
Pöh, heikot ihmiset saa ttaumoja moisesta. Minä olen saanut sapistaa ja ties mitä ja joka kerta ihan aiheesta, sen sanon! Olen ollut kamala kakara!
Ei minullakaan ole mitään keskustelevaa otetta vastaan, mutta ihmettelen, voitteko te keskustelua ja jäähyjä käyttävät vanhemmat käyttää näitä keinoja kaikissa paikoissa, kauppareissuilla tai yleensä arjessa, kun aikataulutkin painavat päälle?
Monen arjessa asiat on aikataulutettu, ei kai muuten mitään ongelmaa olisikaan, jos voisi pelkästään omistaa arkensa ja elämänsä sille, että lapsi oppii käyttäytymään.
Siis onko pointtisi, että sulla on niin kiireinen arki, ettet kerkeä keskustella lastesi kanssa ja sen vuoksi kevyt fyysinen kuritus sopii teidän aikatauluihin paremmin? Vai mitä ihmettä yrität sanoa?
Kerrohan ap miten selität sille 4-vuotiaalle, että hän ei saa lyödä naapurin Maijaa tai omaa pikkuveljeä mutta häntä saa kyllä kohdella väkivaltaisesti? Kun äidillä menee hermot niin äiti saa tukistaa lasta mutta kun lapsella menee hermot veljeen, häntä ei saakaan tukistaa?
Aika pienikin lapsi ymmärtää jo syy-ja seuraussuhteet, paljon pienempikin kuin 4-vuotias. Aikuisen kommunikoinnissa on jotain vikaa jos ei pysty käymään mitään keskustelua oman lapsensa kanssa vaan aikoa vaihtoehto on väkivalta.
Miksi sitten niin kauhea hermostus, kun mies "opettaa" vaimoaan muutamalla luunapilla tai vähän kiskaisee tukasta? Siis jos ei sana muuten kuulu. Ei jää jälkiäkään.
niin lapsellista. Ja ihan eri asia, mies kun ei ole minun kasvattajani eikä vastuussa minusta.
Mutta, mutta, huoh, taas kerran. Jos olen niin idiootti, että menen vaikkapa rikkomaan kiukuspäissäni miehen jonkun kalliin hänelle tärkeän asian niin saa tukistaa.
Tai jos räjäytän naapurin postilaatikon, naapurin setä saa tulla minua tukistamaan. Olen ihan ok sen asian kanssa.
Tulee paha mieli tätä ketjua lukiessa :( Monet koivuniemen herran tyylillä aikanaan itse kasvatetut laittavat pahan kiertämään ja kurittavat omia lapsiaan fyysisesti, kun muihin kasvatuskonsteihin ei ole halua/aikaa/osaamista :(((((((
Jos 3-v lapsi touhuaa toistuvasti jotain kiellettyä ja vaarallista on minusta ihan vaan järkevää antaa pieni tukkapölly (eli niskahiuksista kiinni, ei mitään tukasta kiinni ja pitkin seiniä touhua vaan ihan vaan kevyt nipistys niskahiuksista). Asia menee perille kerralla eikä tarvitse pelätä milloin sama toistuu taas.
Ja kyllä saa miehenikin minulle antaa tukkapöllyn jos meinaan vaikka ajaa autolla rekan alle kokeillen miltä se tuntuu... ;)
vrt. 3v. joka laittaa uuniin vessapaperia ja uunin 300 asteeseen.
Tässä ei ole kyse siitä tekeekö joku minulle mieliksi, vaan siitä että teolla voi olla vakavat seuraukset.
Ei meillä tukisteta jos maitolasi kaatuu tai tehdään jotain pientä jäynää, mutta tilanteet jotka ovat VAARALLISIA ja voivat johtaa jonkun kuolemaan lopetetaan välittömästi keinolla jolla asia menee perille.
Lasten pitäisi oppia vuorovaikutustaitoja, sekä sitä, mitä asioista seuraa ja miten kannattaa toimia. Kuritusväkivalta opettaa lasta välttämään vaikeuksia niistä koituvan väkivallan takia, ei ajattelemaan tekojensa muita seurauksia.
mutta voiko alle kouluikäinen lapsi ymmärtää tekojensa seurauksia vielä? Esimerkiksi vaaraa? Voiko lapsi oikeasti ymmärtää, että voi jäädä auton alle ja kuolla, vaikka aikuinen hänelle tämän selittäisi ja lapsi osaisi selityksen toistaa?
tarkoittama hankala lapsi, mutta ihan hyvin on saatu asiat perille ilman nippauksia tai järjettömiä huutoja. Keinoja on muitakin. Varmaan olisin nippaillut, jos se olis laissa hyväksyttävä teko, mutta kun ei ole, on pitänyt keksiä muita keinoja.
Toivottavasti ap ymmärtää myös sen, että erittäin monella on traumoja niistä nippailuista.