en ymmärrä miksi esim luunappi tai kevyt tukistus liitetään vallankäyttöön tai alistamiseen
sain pienenä jopa piiskaa ja ei mitään traumoja ole jäänyt.
lapsethan saa vallan välineen vanhempiin ku niihin ei mikään enää tehoa. kuka tahansa 10 - vuotias saa sossutädille ottaa yhteyden ja valittaa "väkivallasta" se että vähn ottaa tukasta tai läpsäisee pepulle on kuitenkin minusta pienempi paha kuin lapsen maailmaa mullistava huostaanotto vieraaseen perheeseen.
nykyaikana ei oo enää mitään kontrollia missään. ollaan ylihysteerisiä ja varotaan kaikkea.
jos esim neljä vuotias tekee toistuvasti jotain pahaa. ei sen ikäinen ymmärrä keskustelulla parantaa tapojaan. ei sen ikäisen kanssa voi käydä älykästä ja opettavaista keskustelua jos on selkeästi hankala tai tempperamenttinen luonne.
miksi kukaan ei paremminkin puutu huutamiseen tai uhkailuun. se on pelottavampaa ja traumaattisempaa. tai siihen että vanhemmat riitelee lasten kuullen .se tuo turvattomuuden tunteen. ei se että vähän nipistää, sillä tavalla lapsi oppii että ei kannata tehdä tuhmuuksia koska siitä seuraa konkreettista kipua ja harmia hänelle itselleen. jos lapsi vaan jatkuvasti saa pahoista teoistaan kommenttia ja huoneessa istumista esim neljä vuotias lapsi ei opi siitä yhtään mitään
ja naurettavaa on taas jos joku vetää jonku natsikortin taas että entä jos vuoden ikäinen lapsi huutaa/kiusaa. ei vauvaa tietystikkään kuuluu kurittaa fyysisesti ku on pieni. mutta siis rangaistus aina iän mukaan.
minusta myös ei teiniä ei kuulu enää tukistaa koska se taas ei tehoa kun on jo liian vanha siihen. tehokkaampi tapa rangaista on vaikka aresti tai puhelimen pois otto yms
Kommentit (161)
sitä, että eivätkö lapsenne kyseenalaista ollenkaan ruumiillista kuritusta (vaikka ilmeisesti viesteistä päätellen kyseenalaistavat kaikki muut rangaistukset, koska ne eivät tiettyjken kirjoittajien mukaan toimi.
Annoin esimerkin omasta elämästäni siksi, että sinä aloit ihmetellä sitä, että joku lapsi ylipäätään kyseenalaistaa rangaistukset.
Ruumiillinen kuritushan on lapsen kaikkein helpoin kyseenalaistettava rangaistus, sillä (yleensä) vanhemmat opettavat, ettei toisia saa satuttaa ja (yleensä) järkevät ihmiset elävät itse niin kuin opettavat. Harvemmin lapsille jo ihan pienestä pitäen opetetaan että "toisia ihmisiä ei saa laittaa nurkkaan"...
Siksi ihmettelin, tepsiikö se todella niin hyvin kuin monet täällä väittävät. Moni kun tuntuu tarjoavan sitä jonkinlaisena taikatemppuratkaisuna vaikeisiin tilanteisiin: sen jälkeen kaikki on taas hyvin.
nurkkaan raahaakaan), mutta itse kyseenalaistin lapsena vanhempieni käytöksen tuollaisessa tilanteessa (, joita oli tosin harvoin ja silloin, kun se vielä oli "sallittua"). Siis reilusti alle kouluikäisenä.
tukistuksia ja nippailuja, niin ihan tottako teidän lapsenne sen jälkeen lopettaa pahanteon ja alkaa käyttäytyä kiltisti? Eivätkä esim. sano, että " Miksi sä vedit mua hiuksista, ei toisia saa satuttaa" tmv. Ja aloita uutta "showta" tuosta tukistuksesta, nippauksesta jne.
Jos teillä on oikeasti noin sopeutuvaisia lapsia, niin varmaan tehoaisi vähemmänkin järeät keinot...
että äiti miksi sä raahaat mut kädestä syrjäiseen nurkkaan istumaan tuolilla, ei niin saa tehdä?
En tiedä oletko nyt tosissasi, mutta kyllähän nyt lapselle on ihan selvää molemmissa tapauksissa se, mitä on tapahtunut ja mistä rangaistus on seuraus. Ihan vaan sen takia, että eiköhän normaali kasvattaja osaa puhua lapselleen.
No mitä ikinä rangaistuksena käytätkin, Kaiketi lapsillasi on ihan selvillä, millaisia sääntöjä teillä on ja mitä niiden noudattamatta jättämisestä seuraa?
Jos viestisi taas koski jotain aivan eri asiaa ja omaa menneisyyttäsi, siitä kannattanee mainita, niin ei tule väärinkäsityksiä.
Jos 3-v lapsi touhuaa toistuvasti jotain kiellettyä ja vaarallista on minusta ihan vaan järkevää antaa pieni tukkapölly (eli niskahiuksista kiinni, ei mitään tukasta kiinni ja pitkin seiniä touhua vaan ihan vaan kevyt nipistys niskahiuksista). Asia menee perille kerralla eikä tarvitse pelätä milloin sama toistuu taas. Ja kyllä saa miehenikin minulle antaa tukkapöllyn jos meinaan vaikka ajaa autolla rekan alle kokeillen miltä se tuntuu... ;) vrt. 3v. joka laittaa uuniin vessapaperia ja uunin 300 asteeseen. Tässä ei ole kyse siitä tekeekö joku minulle mieliksi, vaan siitä että teolla voi olla vakavat seuraukset. Ei meillä tukisteta jos maitolasi kaatuu tai tehdään jotain pientä jäynää, mutta tilanteet jotka ovat VAARALLISIA ja voivat johtaa jonkun kuolemaan lopetetaan välittömästi keinolla jolla asia menee perille.
Jos 3-vuotias lapsi touhuaa jatkuvasti jotakin kiellettyä, laiminlyö joku kasvatustehtävänsä. Tuon ikäisen touhuja täytyy valvoa ja pitää huoli ettei pääse tekemään kiellettyä, aiheuttamaan vahinkoa tai satuttamaan itseään tai ketään muutakaan.
En usko että omat lapseni olisivat mitenkään erikoisia, mutta hyvin ovat oppineet että uuni ei ole lelu eikä pakastimen ovea auota tai vettä kaadeta pitkin lattioita, vaikka kertaakaan ei heitä ole tarvinnut tukistaa eikä nippaista eikä nipistää.
Ei kait kukaan kuvittele, että lapsi vielä koululaisena tunkee uunin täyteen vessapaperia ja laittaa sen sitten 300 asteeseen, ellei häntä ole kuritettu ruumiillisesti.
Ruumiillista kuritusta taitaakin käyttää sellaiset vanhemmat jotka laiminlyövät omat velvollisuutensa kasvattajina ja jättävät lapsen liian pienenä itsekseen touhuilemaan ja pärjäämään.
En millään voi uskoa, että AV-mammat, jotka ovat niin tietoisia asioista, voisivat noin älyttömään käytökseen sortua. Mistähän ne lapset ne oppinsa saa? Miksi me olemme niin huonosti voiva yhteiskunta? PISA jees!!! Mutta henkinen hyvinvointi...
Kun fyysinen kuritus on vain koko ajan vähentynyt, mutta henkinen pahoinvointi kasvanut... Eikö siinä ole jännä ristiriita? Tämä keskustelu on jokseenkin typerää, kun ei tässä sen syvemmälle päästä. Ihan alkuun voisi pohtia sitä, mikä on väkivaltaa lasta kohtaan, mikä saa lapsen todella kärsimään. Ihanko oikeasti se on se satunnainen tukistus? Sitten voisi pohtia, mitä tehdä niiden vanhempien kanssa, jotka kokevat, että kurituskiellon jälkeen heillä ei ole eväitä kasvattaa lapsiaan. ONko se lapselle paras ratkaisu, että vanhempi ei pysty edes kiintymään lapseensa, vaan kokee lapsen sietämättömäksi, koska ei saa lasta kuriin. Näitä on nimittäin TODELLA paljon. Ja mä en todellakaan sano, että lapsia tarvitsee kurittaa, en itsekään todellakaan kurita lapsiani fyysisesti. Mutta mulla onkin keinoja muuhun. Kaikilla ei todellakaan ole. Eli kysymys kuuluukin, miten taataan lapselle häntä kunnioittava ja kasvussa ohjaava kasvatus? Vastaus ei todellakaan ole se, että " no lasta ei saa lyödä". Se on aivan jäävuoren huippu, eikä takaa vielä yhtään mitään, kuten täälläkin on monen epätoivoisen äidin viesteistä kuulunut.
Itse olen lukenut ihan kokonaan uutiset henkisen pahoinvoinnin lisääntymisestä.
Usein niissä mainitaan, että suurin osa lapsista voi paremmin kuin koskaan. Mutta ongelmista kärsivien ongelmat ovat selvästi suurempia kuin aikaisemmin.
Sellaistakin olen kuullut väitettävän, että liian ankara ja liian lepsu kasvatus ovat yhtä huonoja vaihtoehtoja ja johtavat samaan lopputulokseen lapsen kannalta.
Nämä kurituskeskustelut ovat siitä jänniä, että näissä usein nähdään vain kaksi vaihtoehtoa, täydellisen välinpitämätön vapaa kasvatus ja totaalisen tiukka ruumiilliseen kuritukseen pohjautuva kasvatus.
Ennenkuin lapsemme syntyi oli meillä ja appivanhemillani kiihkeä keskustelu kasvatuskeinoista. Multa oli aikoinaan jäänyt täysin huomaamatta se kun 80-luvulla oli säädetty sellainen laki missä lasten fyysinen kuritus lievässäkin muodossa tuli kielletyksi. Minulla itselleni annettiin milloin selkää tai ainakin tukistettiin jos tein jotain ilkeyksiä.
Minun yksi kaverini antoi vielä 1990-luvulla vyöllä selkään 4 v pojalleen ja se oli minun mielestäni liikaa. Sanoinkin kaverilleni siitä että eiköhän kundi ole jo saanut tarpeeksi selkää että on niitä humaanisempiakin kasvatusmuotoja. En tiedä miten jatkossa kävi.
m 51
Minulle on huudettu koko lapsuuteni, ja omille lapsillenikin olen huutanut vaikka kuinka paljon, välillä haukkunutkin. Silti itse olen ihan tavallinen kansalainen ja kuuliainen veronmaksaja ilman mt-oireita, eivätkä lapsetkaan vaikuta sekopäisiltä.
On se ihme, että kaikkia kasvatuskeinoja joku vastustaa, yleensä ihmiset, jotka kuvittelevat olevansa parempia kuin kaikki muut. Minulle on ihan sama tukistaako toiset lapsiaan, vai neuvottelevatko heidän kanssaan pitkään ja hartaasti kaikista typeryyksistä, evvk. Itse en pysty olemaan korottamatta ääntäni ja suvusssani on ollut tämä sama ongelma niin pitkälle kuin kukaan muistaa, enkä aio alkaa nyt potea huonoa omaatuntoa tästäkään asiasta.
Seuraavaksi varmaan kielletään paskallakäynti, kun siitä tulee niin paljon pahaa hajua ja ympäristöongelmia. Johonkin sekin kuitenkin pakkautuu jos nykyisin laillinen purkautumistie kielletään.
Olen samaa mieltä 54 kanssa. Kysyn vielä ap:ltä sopiiko sinulle, että lasten parissa työskentelevät nipistelevät ja tukistelevat myös lapsia, jotka ovat hankalia. Isossa lapsiryhmässä tulee monesti tilanteita, että joku lapsi ei oikein toimi kuin aikuisen ajatus. Olisiko tämä mielestäsi ihan ok. Entä koulussa, sopiiko myös? Ja entä jos joku lapsi on sen verran kovapäinen, ehkä jo kotona saanut vähän voimallisemmalla kädellä remmiä (kuka sen tarkkaan sanoo, mikä määrä ja voima on liikaa) että häntä sitten mäiskitään vähän lujemmin, kun kerran vähempi ei auta? Ja entä sitten se, kun jotkut lapset menevät tästä vähän lukkoon, revitäänkö lisää hiuksista, josko tokenisivat? Kerrotko ihan tarkat speksit, jotta kaikki tietävät missä ne rajat sinun tapauksessasi sitten kulkevat? Jotenkin, että kun on kiire ja menee äiskältä hermo niin sitten hellästi ... kerro, kiitos.
Omani osaavat käyttäytyä, kun on kotona käyttäytymään kasvatettu, ja tietävät tasan mitä heiltä odotetaan. Heitä ei ole lyöty, tukisteltu tms. Joskus olen sanonut, että jos ei riehuminen lopu, otan tukasta kiinni, enkä muuta tee. Eli jos lapsi jatkaisi riehuntaansa, hoitaisi ihan itse tukistamisensa. Tuo jo on riittänyt. Miten ihmeessä tämä lasten kurittaminen voi olla suomessa näin kamalan suuri ja valtava ja uskomattoman hankala juttu, kun suurimmassa osassa maailmaa homma toimii ihan normaalisti? Ei jossain etelä-euroopassa ole ollenkaan tällaisia kurinpito-ongelmia kouluissa kuin suomessa, ja silti ihmiset voi paljon paremmin kuin suomalaiset -miksi? Suomalaisilla on vallalla ihan uskomaton mielensäpahoitus-kulttuuri. kAikessa ja kaikkialla pitää varoa koko ajan ettei kukaan vaan pahoita mieltään, koska maailma suunnilleen loppuu siihen, tulee trauma ja kaikilla on kurjaa. Ja siinä ohessa johdetaan kiusaustilastoja sekä kouluissa että työpaikoilla. SUomeksi sanottuna: suomalaiset on heikkoitsetuntoisia nöhväkkeitä, jotka periyttää saman lapsilleen. VOi voi, äiti tukisti kerran kun olin lapsi, haudonpa sitä vielä 40-vuotiaanakin ja psykoterapiassa vallan ravaan... Elämä on täynnä pieniä vääryyksiä. IHmisiä kolhitaan ja ihmiset kolhii toisiaan. Hermoja menee. Mutta tärkeintä on se, että rakastetaan ja pidetään toisista huolta, puhutaan ja pyydetään anteeksi. Ja pidetään se elämänpiiri vähän isompana kuin vain se oma ydinperhe. VÄlitetään vähän niistä naapureista ja sukulaisistakin. Ja kas kummaa, kaikilla on tosi paljon mukavampaa.
mutta av-mammat ovat tällä hetkellä itse erittäin agressiivisen raivon vallassa eikä ymmärrä lukemaansa tai perusteluja. jos lukisitte vauhkojat kunnolla tekstini ja perustelut ette jankkaisi samoista asioista uudelleen ja uudelleen
ja on edelleen huonosti perusteltu miksi väkivaltaa pitäisi käyttää kasvatuksessa. Hyviä perusteluja miksi väkivaltaa ei pidä käyttää on kyllä esitetty monia.
Olen itse hoitanut hyvin helppoja lapsia ja sitten toisaalta tosi umpiluupäisiä lapsia.
Veikkaan, että nämä umpiluupäät saavat osakseen enemmän ruumiillista väkivaltaa kuin superhelpot lapset. Samoin umpiluupäillä on suurempi riski joutua vankilaan, koska ovat itsepäisiä ja usein ehkä vähän vähälahjaisempia ja huonommin sopeutuvia kuin ne helpot lapset, joista kasvaa helppoja aikuisia. Usein nämä helpot ihmiset kuvittelevat olevansa normi ja että kaikki ihmiset reagoisivat kasvatukseen samalla tavalla kuin he.
asiallista ja syystä. Kyse ei ole mielivaltaisesta hakkaamisesta! Ja en ole ap.
Sinun vanhempasi ovat tainneet purkaa oman turhautmisensa sinuun, joka ei ole oikein!
Olipa typerä kommentti!
Huutaminen on kyllä tosi julmaa. Se vie lapselta itsetunnon ja teini-ikään mennessä saakin sitten jo karjua et juttu menee perille.
Kun itse olet vanha huutavat lapsesi sulle ja sinä itket pelosta. Tämä on faktaa sillä osat vaihtuvat. Opittu käytös on iskostunut eikä sitä miksikään muuteta.
Oikein osasit verrata huutamista paskallakäyntiin!
Ei meillä ole ketään huostaanotettu vaikka ei tukisteta ja nippailla. Tosin kaikista huonoiten käyttäytyy se lapsista, jota on pari kertaa tukistettu kun hän oli 4v. Toki annat miehesikin nippailla sinua kun et toimi hänen toiveidensa mukaan?
Arvelen, että tuo tapa nähdä fyysinen kuritus kielteisenä johtuu siitä, että jos siihen annetaan "lupa", se tarkoittaa sitä, että mikä tahansa fyysinen kuritustoimenpide on ok, tai että mikä tahansa vanhemman raivarit, jossa vanhempi käy fyysisesti käsiksi lapseen, olisi ok. Varsinkin jälkimmäinen ei kuulu fyysiseen kurittamiseen.
Ja kuten kirjoittaja hyvin sanookin, kun luunapit ja tukkapöllyt otetaan pois, jäljelle jää sanalliset keinot, uhkailu, manipulointi, haukkuminen. Todella kyseenalaisia keinoja mielestäni joihin verrattuna pieni fyysinen rangaistus on paljon selkeämpi.
ja minusta väitteesi on täysin hullu. Lasten satuttaminen toki niille, jotka eivät keksi muita keinoja!
Onneksi suomessa laki on yksiselitteinen ja jos lapsesi kertoo fyysisestä kurittamisesta tarhassa tai vaikuttaa siltä, että häneen on koskettu, minun on virkani puolesta tehtävä lastensuojeluilmoitus.
Olen ollut 15 vuotta töissä tarhassa, eikä ole mennyt sellaista vuotta vielä, että en olisi tehnyt 1 - 3 lastensuojeluilmoitusta tukistamisesta tai luunapeista. Se miten lujaa on lasta rangaistu on sitten oikeuslaitoksen ja poliisiviranomaisten selvitettävä.
Miksi sitten niin kauhea hermostus, kun mies "opettaa" vaimoaan muutamalla luunapilla tai vähän kiskaisee tukasta? Siis jos ei sana muuten kuulu. Ei jää jälkiäkään.
Olen niitä itsekin saanut lapsena ja ihan syystä. Enkä siis mitään muita rangaistuksia.
Tässä on varmaan se sama ilmiö kuin monessa muussakin asiassa, että pitää mennä "pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan" ja asettaa nollatolerenssi, kun osa porukasta ei osaa vetää sitä rajaa itse.
(ja sit OT samankaltaisesta aiheesta: sama periaate kuin siinä, että vesiselvät ihmiset eivät saa ostaa marketista edes yhtä oluttölkkiä pizzan seuraksi tai remonttiolueksi, ettei koko Suomen kansa alkoholisoidu)
Kaiketi lapsillasi on ihan selvillä, millaisia sääntöjä teillä on ja mitä niiden noudattamatta jättämisestä seuraa?
Jos viestisi taas koski jotain aivan eri asiaa ja omaa menneisyyttäsi, siitä kannattanee mainita, niin ei tule väärinkäsityksiä.