Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tapan kohta joko itseni tai ton huutavan lapsen!!

Vierailija
21.12.2012 |

Mä oon niin poikki, POIKKI. Lapsi on 10 kk ja mä en enää jaksa. Käytännössä olen yh vaikka lapsella isä onkin. Viime yönä heräs 22.30 huutamaan, 0.30 huutamaan ja 04.00 huutamaan. 04 herätyksen huuto jatkui aina puol kuuteen asti, nukahti lopulta viideksi minuutiksi ja sitten ponkaisi ylös virkeänä aamuun. Isänsä oli ekaa kertaa pois yötä kaverillaan naapurikaupungissa ja ajattelin unikouluttaa joten en tarjonnut maitoa tms. Lapsi kiemurteli ja huusi, työnsi mun kättä pois, jos otin syliin että rauhottuis niin kiemurtelu jatkui ja riuhtoi itseään ja sätki ja huusi. Naapurit varmaan vihaa mua tällä hetkellä mutta en usko että kukaan vihaa niin paljon kuin minä itse.

Enkä mä edes oikeastaan ole väsynyt vaikka viime yönäkin tuli unta vain n. 3 h, mä en vaan jaksa tätä tyhmää oloa kun tuntuu että en osaa hoitaa tuota lasta, en tiedä miksi se huutaa. On perusterve, lääkärikin sen todennut, toki tekee hampaita mutta panadoliakin sai illalla ja silti yöt tollasta huutohelvettiä.

Lapsi nukkui hyvin noiden herätysten välillä mutta tuntuu että mä olen tästä tilanteestakin jo niin ahdistunut että en saa itse enää nukutuksi kun olen ylös noussut ja saanut toisen takaisin uneen, sydän vaa hakkaa ja on kokoajan olo että voisin niin mennä viiltämään ranteet auki kun on niin voimaton olo. Silloin kun lapsi sängystään rääkäisee niin sydän jättää pari kerta lyömättä ja henki salpautuu kun pelästyn että kauankohan se huuto tällää heräämiskerralla jatkuu.

Mieskään ei jaksa huutoa kuunnella, mielummin antaa sitä maitoa (ei kyllä sekään aina rauhoita) tai sitten ottaa lapsen sängystä keskellä yötä ja laittaa lattialle leikkimään. Mä itse en tätä sulata ja sitten meidänkin välillä on kireyttä vaikka pitäis yhteen hiileen puhaltaa.

Voiko joku kertoa mulle mitä mä teen siinä vaiheessa kun lapsi huutaa palkeet puhkuen sängystä kello kolme yöllä, naama punasena räkä poskella valuen, työntää mun kättä pois jos yritän silittää tai rauhoittaa, syli ei auta, maitokaan ei aina auta, tutti ei rauhoita, unirätti ei auta, annanko huutaa vaan? Lähinnä siis haen sitä VOIKO LAPSI SAADA JOTAIN TRAUMOJA VAIKKA ÄITI ON SIINÄ LÄHELLÄ MUTTA EI OSAA LASTA AUTTAA?

Helvetti. Meen nyt yrittää itse nukkumista kun lapsi nyt äsken nukahti kun annoin maitoa. Jos joku ihanan ihminen on tänne sillä välin vastannut niin KIITOS JO ETUKÄTEEN! Ja ei, mua ei kiinnosta kuulla kuinka sun lapses rauhoittui aina rinnalle tai tuutulauluun tai siihen että isä tassutteli tai että antoi olla vaan itsekseen. Toi lapsi ei oikeesti rauhoitu mihinkään!!!!!!

Mulla ei ole tukiverkkoa, mies ei kauheesti oo lapsen hoitoon osallistunut eli hyvin yksin olen ja sen asian hyväksynyt kuukausien saatossa. Puhe ei miehelle auta joten unohtakaa se että mies lasta hoitais. Ei hoida, piste. (toki pääsen kauppaan tai lenkille itsekseni ja mies hoitaa sen ajan)

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huutoa aiheutti Rela-tipat (+D), annettiin niitä Disflatylin kanssa aina iltaisin kun vauva huusi ja maha oli ihan kivikova ja se jännitti itsensä kaarelle.

Samoin myöhemmin selvisi että tuolle tulee perunasta kamalat vatsanväänteet. Eikä huomattu kiinteitä aloittaessa, koska niitä ei mun mielestä tullut viä silloin.

Mäkin valvon välillä neljäkin tuntia putkeen huutavan vauvan kanssa yöllä. :(

Vierailija
2/89 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nukutaan perhepedissä kylki kyljessä, ihan samoin kun esikoisen kanssa. Imetystä en todellakaan aio lopettaa, lapsi rauhoittuu tissille hyvin ja nukahtaa nopeasti JOS vatsaan ei satu niin saatanasti kun sillä yleensä sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2012 klo 09:17"]voi kuule
[/quote]

Älä opasta!

Vierailija
4/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskan. Oma lapseni on 2,5-vuotias ja edelleen herää öisin ja tulee viereeni nukkumaan ja potkimaan eli en ole nukkunut oikein lapsen syntymän jälkeen. Kyllä siihen kummasti vaan tottuu..

Jospa lapsella on nälkä joten antakaa vaan ruokaa.

Kunnon tuhti iltapala ja vaikka velliä kun menee nukkumaan.

Ja pyydä apua lähimmäisiltä. Eikö neuvolakaan osannut auttaa?

Mitä jos vähän aikaa kokeilisitte niin, että lapsi nukkuisi vieressä? Jospa kaipaa vain turvaa?

Jokatapauksessa toivotan tsemppiä ja kyllä sinä jaksat. Lapsi kasvaa kyllä ja on joka päivä päivän vanhempi. Pikkulapsi aika on vaikeaa.

Hyvää joulua ja ota rauhallisesti. Nuku aina kun lapsikin nukkuu, oma jaksamisesi on lapselle tärkeää joten voit antaa kaiken muun olla ja keskittyä itseesi ja lapseesi.

p.s miehesi on idiootti, mutta se lienee sinullekin selvää.

Vierailija
5/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan aluksi; lapsi ei vahingoitu tai saa traumoja huutamisesta, kunhan lähellä on turvallinen aikuinen.

Joskus ne ei vaan hiljene, mutta sitten se on niin. Älä pelkää sitä huutoa, se on vaan ääntä, lapsella tai sinulla ei ole hätää. Tämäkin vaihe menee ohi, te selviätte kyllä!

Seuraava askel on, että soitat neuvolaan ja kerrot rehellisesti, mikä on tilanne ja kuinka väsynyt olet. Pyydä apua ja ota sitä vastaan.

Kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi! Ihan kohta tulee aika jolloin sinäkin saat taas nukkua!

Vierailija
6/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en antanut kertaakaan hampaisiin mitään lääkettä. Entä jos lapsesi saa siitä panadolista vatsan väänteitä ja huutaa sen vuoksi? Tai entäs d-vitamiini kannattaa vaihtaa merkkiä lapset voi välillä oireilla niiistäkin.

Ja niinkuin joku tuossa jo sanoi, niin kunnon tuhti iltapala ja vaikka alkuillasta muutakin syömistä. Oletko saanut rytmit kuntoon? Eli kahdet päiväunet vain? Eli aamupäivällä ja iltapäivällä. Jos lapsi aikoo nukkua päivällä enemmän yritä pitää hereillä. Ja ruoka ajat kaikki ihan kellon tarkkuudelle. Lapsesi saattaa tarvita vain sen turvallisen tarkan rytmin, jotkut lapset vain on tarkempia. Kun päivä rytmit on kunnossa alkaa yörytmikin siitä selkeentyä. Ja tuon ikäinen vielä hyvinkin yöllä heräilee, ota viereen silloin herätessä nukkumaan.

Tsemppiä ja unohda nuo kuolema puheet! Mieti vaikka hetki pahoinpideltyjä lapsia ja katso omaa lastasi sen jälkeen.......luulisi herättävän tunteita. Voit myös tappaa itsesi, mutta jätä lapsi kuitenkin rauhaan.

Vierailija
7/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

idiootti miehesi sabotoisi antamalla maitoa / leikkimistä keskellä yötä.

Totta kai se nyt huutaa, kun muutat yöjuttuja (=ei saakaan maitoa). Muutama yö niin tottuu. Lohdutat lähellä. Voit silitelläkin vauvaa vaikka siitä tulisi lisää huutoa, tietääpähän ettei ole yksin.

Mut ukko mäkeen jos vielä tuhoaa sun tekemää työtä.

Vierailija
8/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut ihan sama juttu. Lapsi nyt n.1 1/2 vuotias. Pienenä nukkui vaunuissa että sai nukkumaan ollenkaan. En tiedä miten monesti vaunuja piti heijata yöllä kun tämä heräsi huutamaan ja ei sekään aina auttanut. Vauva kasvoi ulos vaunuista ja hankittiin keinutassut mikä auttoi jonkun verran. Monille tutuille noi tassut on ollut hyvä apu. 10kk eteenpäin tämä ihana pikkuinen alkoi huutaa taas öisin n.1/2-1h välein joten rasittavaa on ollut:( meilläkään ei mikään auttanut (vaikka oli tottunut juomaan maitoa yöllä) huuto jatkui ja jatkui.. Kun oli aikansa huutanut niin maito kelpasi ja sitten nukahti.

Nyt lopetettiin se yömaito kun toinen alkoi huutamaan sitä muutaman tunnin välein ja lapsi herää inisemään/itkemään 1-2 kertaa yössä vanhasta tottumuksesta. Joskus kestää pari minuuttia ja joskus vasta kun antaa tilkan vettä tai tutin jos se on hukassa.

Meidän lapselle ei tullut vissiin mitään traumoja ainakaan vaikka annoin huutaa sen "vieroitusajan" Mä olin jopa niin inhottava että laitoin vauvan nukkumaan muualle ettei tarvinnut kuunnella sitä huutoa.

No joo anteeksi sekava sepustus ja toivon että saat vauvan hiljenemään koska se on kyllä rankkaa herätä kokoajan ja lopulta ei pysty nukkumaan itse enää ollenkaan:(

Vierailija
9/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tätä ennen nukkunut pinnasängyssä.

Mulla oli hetki sitten sanotaan kuukausi sitten sama tilanne. Maitoa sai käydä lämmittämässä ainakin 3kertaa yössä joku tilkka että nukahti uudelleen.

Mulla plussana tuossa toinen lapsi joka tätä kuopusta huikeat 11kk vanhempi. Isä hoitaa tasan yhden vaipanvaihdon kummallekin päivässä muuten kaiken minä,no ei siitä sen enempää.

Yksi mikä on varma että lapsi aistii tuon sinun ahdistuksen mikä ei todellakaan helpota uudelleen nukahtamista, en halua syyllistää mitenkään mutta kokemuksesta oon huomannut että omalla rauhallisuudella on jättimerkitys mitä tulee lasten kanssa touhuamiseen.

Mun tuo pienempi on nyt sen 10kk ja n.pariviikkoa nukkunut loistavasti, siis lähes tulkoon yöt läpi.

Minäkin olin aivan loppu, sille väsymykselle ei löydy edes sanoja mitä koin noiden kahden kanssa etenkin kun pieni huono nukkuja.

Mä ajattelin tuossa yksi sunnuntai kun kaikki taas kaatui niskaan että nyt tää saa loppua!

Tein päätöksen että tippaakaan ei tuo ipana saa maitoa enää yöllä.

Eihän me nukuta sai vauva maitoa tai ei joten ihan sama sitten valvoa vaikka koko pirun yö tai vaikka viikko putkeen.

Eka yö meni yllättävän hyvin ja siitä jokunen seuraava noh ei niin hyvin..mutta tosiaan nyt alkaa tuottaa tulosta.

Olen esikoisesta oppinut että valmistaudun ainakin tunnin rääkkiin yöllä jos herää joten kaikki sitä vähemmän on plussaa.

Esikoisen kanssa tein mokan ja heijasin uneen jos muu ei "auttanut" ja sitten viimeisillään raskaana sainkin heijailla välillä yli tunninkin.

Nyt olen vahingosta viisaampana jättänyt tuon väliin. Otan syliin jos itkee ihan hirveästi ja heti kun se laantuu laitan muksun sänkyyn jos vielä rääkyy otan taas hetkeksi syliin jne.

Tuota voi alkuun joutua tekemään paljonkin mutta koko ajan helpottaa.

Itseäni psyykkaan joka ilta ennen nukkumaan menoa ajattelemalla kuinka ihania lapsia minulla on ja kaikkea positiivista heistä.

Tuntuu ehkä typerältä mutta tuo auttaa mua jaksamaan ne yöt enkä ala sitten raivoamaan viattomalle lapselle.

Muista sinä olet se äiti on sun tehtävä opettaa lapselle esim. nukkuminen jos se ei itsestään ala luonnistua.

Sun on vaan pakko jaksaa ja sä jaksatkin, lupaan sen. Tässä ei ole kyse sun "huonoudesta"tms. asenteesta vaan teidän on saatava nukuttua ihan ensisijaisesti vasta sitten voit alkaa miettiä mtn. muuta äitiyteen ja vanhemmuuteen liittyvää.

Tsemppiä tuhannesti!

Vierailija
10/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla alkoi tuo ei-mitään-syytä yö huuto joskus 8 kk ikäisenä, sitä ennen oli aika normi vauva nukkumisten suhteen, söi alkuun 2 ja myöhemmin kerran yössä. Meilläkin lapsi oli lähinnä vihainen yöllä ( tästä en silloin kehdannut edes puhua kun moni ei usko vaan ajattelee että vika on äidissä). Tarjosin maitoa aina mutta yleensä ei auttanut. Otin syliin ja v lapsi vaan huusi ihan raivona ja yritti työntää itseään pois tai hakata päätään rintaani vasten tms. Jos laittoi takaisin sänkyyn olisi varmaan oikeasti huutanut tuntikausia. Tätä en kuitenkaan kokeillut koska itse kyllä uskon että lapsi "vahingoittuu" jos hädästä ei välitetä. Tarjosin sisn aina maitoa koska se joskus auttoi. Muulloin vain kantelin ympäri kämppää jonkun puolisen tuntia tai ylikin, välillä yritin nukuttaa viereen tai tarjosin maitoa uudelleen. Meillä yöhuudot helpottuivat vajaan vuoden ikäisenä kun lapsi alkoi ymmärtää asioita. Silloin alkoi toimia se että sytytin himmeät valot ja aloin juttelemaan lapselle juttuja " tuolla on keittiö, muistatko kun illalla luetttiiin kirjaa ja syötiin puuro..." tai mentiin katsomaan ikkunasta näkyykö kuuta tai pupuja tai mitä vaan. Tällä konstilla itku rauhoittui nopeasti nyyhkytykseksi ja lapsi alkoi ottaa vastaan lohdutusta (silittelyä ja keinuttelua ym.)Sitten kysyin haluaako maitoa ja laiton omaan sänkyyn tuttipullon kanssa tai ilman jos ei halunnut ja sinne nukahti. Tämä oli valtava helpotus verrattuna niihin huutomaratoneihin, enkä usko että se maidosta vieroittaminen olisi mitään auttanut. n 1.5 v mennessä yöheräily loppui itsestään vähitellen ja maito jäi pois samalla itsestään.Syytä noihin huutoraivareihin en tiedä vieläkään.

Koita kestää, täällä on toinen saman kokenut ja tiedän että se on ihan kamalaa juuri se raivo ja se että lapsi näyttää siltä ettei halua mitään lohdutusta. Ja hermot meni kyllä mullakin joskus,silloin nostin vauvan mihen viereen karjumaan vaikka tiesin ettei se saa sitä ikinä rauhoittumaan.

Vierailija
11/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Älä välitä naapureista

-älä pelkää, lapsi ei saa traumoja

Meillä oli samanlaista vääntöä tuon ikäisenä. Otin viereen nukkumaan ja kaikki huuto ja yöheräily lakkasi. Käyt varmasti itse nyt niin kierroksilla ja väsynyt (mä ainakin olin!) että se turhauttaa ja harmittaa. Tsemppiä!

Vierailija
12/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöllä, jos ei muuten nuku. Terv Mummoäiti, joka ottaa rennosti. Anna hyvä ihminen itsellesi edes joulurauha.

Vierailija
13/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sabotoi. 10kk on vauva, sitä hoidetaan, ei kasvateta. Jos vauva haluaa viereen se otetaan viereen. Jos se haluaa maitoa sitä annetaan. Jos sitä ei nukuta niin sen kanssa herätään yöllä. Näin meillä on tehty ja ei mitään uniongelmia ole tullut. Vanhemman tehtävä on vauvaiässä opettaa lapselle perusturvallisuutta ja se on sitä, että vanhempi on AINA valmis auttamaan. Ja ei, ei me joka inahduksesta olla noustu ylös tms, mut hei ihan oikeesti, jos 10kk VAUVA huutaa hätäänsä niin auta sitä!!! Mitä kamalaa siinä on jos vauva nukkuu vieressä ja näin saatte molemmat nukuttua? Ei tuon ikäisellä tule mitään "se ei koskaan enää nuku sängyssään sen jälkeen". Kannattaa yrittää tulkita kehitysvaiheita, kyllä se ITTE vaihekin sieltä tulee ja silloin kannattaa lapsi siirtää omaan sänkyyn. Silloin sekin tapahtuu positiivisella tavalla, ei minään pakkona. Itselläni kolme lasta joista kaksi on halunnut nukkua vauvana vieressä ja toiset kaksi nukahtaneet tissille vielä 1v. Ja EI MITÄÄN ongelmaa myöhemmin opettaa omaan sänkyyn. Nyt kaikki nukkuu omissa huoneissaan täysiä öitä, näin ollut jo pitkään. Lapset 8, 6 ja 3v.

Vierailija
14/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan sun täytyy nyt opettaa lapsellesi miten yöllä käyttäydytään.. ja se idioottimiehesi voi mennä toiseen huoneeseen korvatulppien kanssa nukkumaan jos ei kestä "unikoulua"

- Joka ilta samat iltarutiinit

- syötte iltapalan ajoissa ja vielä unimaito nukahtamiseen

- Kun lapsi herää, käsi selän päälle ja todetaan että nyt on yö nyt nukutaan. ei muuta, ei valoja ei katsekontaktia, ei syliin ottoa ellei huuto mene hysteeriseksi. Jos lapsi ei anna pitää kättä selän päällä tai ahdistuu siitä niin kokeile muuta.. meidän kuopus rauhoittui kun laitoin käden jalkojen alle niin että jalat olivat vähän kohollaan..

-tätä jatkatkin sitten niin monta yötä kun on tarvis:)

-jos voimat loppuvat, ota yhteys neuvolaan ja pyydä lähete sairaalan unikouluun.. Todennäköisesti onnistut itse tässä koska nythän lapsi vain vaatii sitä mihin on tottunut, maitopulloa ja leikkimistä... ja vaatii niin kauan kun joku antaa periksi ja lähtee leikkimään.

Vierailija
15/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt hoidat vauvan, niin että voitte kaikki hyvin. Hyvää ja rauhallista Joulua!

Vierailija
16/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

stressaa. Kyllä tääl on varmasti ihan hirveesti vanhempia jotka tekee tota samaa. Kyllä se joskus nukkuu ;) Mulla mm. yksi lapsista heräsi joka yö aina 6- vuotiaaseen saakka. Toiset on huonoja nukkujia. Niinku meistä aikuisistakin.

Vierailija
17/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi kasvaa koko ajan ja tarvii myös ruokaa/nestettä. Pienihän toi vielä on ja perustarpeet on hyvin yksinkertaiset. Miksi turhaan huudattaa kun voi yksinkertaisesti VASTATA LAPSEN TARPEISIIN. Vauva kuitenkin kyseessä. Anna sitä maitoa, sitähän se tarvii. Ei vauva ilkeyttään huuda vaan siksi että sillä on joku hätä, jano, nälkä, sylin kaipuu. Noin pienen perustarpeisiin vastataan eikä aleta kouluttamaan.

Kolme lasta näin yksinkertaisin metodein olen hoitanut ja on niin tasapainoisia lapsia ettei tarvi nyt teini-iässäkään hillua kaupungilla/käyttää päihteitä/harrastaa irtosuhteita saadakseen tyydytystä milloin mihinkin tarpeeseen.

Vierailija
18/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään jatkuva huono nukkuminen ei todella tee hyvää mielenterveydelle.

Siksi sinun kannattaisi keinolla millä hyvänsä huolehtia myös itsestäsi.

Saisiko esim kunnalta kotipalvelua, voisit nukkua päiväunet?

Hae lääkäriltä itsellesi betasalpaajia tai lievää rauhoittavaa, että saat yöllä nukuttua. Nuo saamasi fyysiset stressireaktiot estävät levon sinulta. Tai hommaa edes jotain luomutroppeja. Kamomillateetä ym. Muistele rentoutumisharjoituksia perhevalmennuksesta. Eli hengitä!

Hanki edes jotain tukea. Perhekahvila tms, missä tapaat muita vauvallisia.

Ihan oikeasti, huolehdi itsestäsi!

Onko vauva päivällä tyytyväinen? Jaksaisitko lähteä hänen kanssaan ulos, lenkille tai kahville, että saat muuta mietittävää päivällä?

Missä asut?

Vierailija
19/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi kasvaa koko ajan ja tarvii myös ruokaa/nestettä. Pienihän toi vielä on ja perustarpeet on hyvin yksinkertaiset. Miksi turhaan huudattaa kun voi yksinkertaisesti VASTATA LAPSEN TARPEISIIN. Vauva kuitenkin kyseessä. Anna sitä maitoa, sitähän se tarvii. Ei vauva ilkeyttään huuda vaan siksi että sillä on joku hätä, jano, nälkä, sylin kaipuu. Noin pienen perustarpeisiin vastataan eikä aleta kouluttamaan.

Kolme lasta näin yksinkertaisin metodein olen hoitanut ja on niin tasapainoisia lapsia ettei tarvi nyt teini-iässäkään hillua kaupungilla/käyttää päihteitä/harrastaa irtosuhteita saadakseen tyydytystä milloin mihinkin tarpeeseen.

sä pelastit mun aamun. Kiitos!

Vierailija
20/89 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan kaikki nukkuu. Tämän opin silloin kun lapseni huusi yöt läpeensä, heräsi vielä joka yö kolmevuotiaaksi.

Ota viereen, opeta nukkumaan yksin joskus toiste, sulla on 18 vuotta aikaa saada se nukkumaan omassa sängyssä. Nyt tarvitsette unta.

meillä nukkui vieressä parhaiten ja siinä olikin pitkään. Sitten vieressä samassa huoneessa mutta oamssa sängyssä ja nyt on jo pitkään (pari vuotta nukkunut omassa sängyssä. Lapsi nyt 7v.

kaikki aikanaan, priorisoi. Et ole huono äiti, kuka tahansa olisi väsynyt. Ole lapselle turvana, pidä lähellä ja vieressä.

Tsepit täältäkin! (Ja arvaa miksi meillä on vain 1 lapsi eikä toista tule :D)