Kasvissyöjät: mitä liharuokia kaipaatte eniten?
Mun TOP3:
- maksalaatikko
- lihainen jauhelihakastike
- lihapiirakka makkaralla (+kaikki mausteet).
Kommentit (60)
Grahamlihapiirakoista tykkäsin aikanaan, samoin kababista. En kummassakaan siitä lihasta, mutta muuten koostumuksesta ja mausteista. Saakohan kebabia ilman lihaa..? en ole käynyt kebab-paikoissa pitkään aikaan.
"No kertokaa nyt joku miksi ette syö lihaa, jos sitä himoitsette?"
Miksi pitää tämäkin keskustelu pilata tällä aiheella.
Itse en ainakaan lopettanut lihan syöntiä siksi että liha maistuu pahalle. Jotkut nyt vaan tekevät päätöksiä elämässään jonkun muunkin kuin makuhermojensa mukaan. Syitä sille, miksi noudattaa jotain ruokavaliota, on monia. Mitä väliä sillä on? Tässä nyt yritetään keskustella siitä mitä liharuokia kaipaa, ei viritellä mitään ikuista tappelua siitä miksi kasvissyöjä ei syö lihaa.
Olen tuo aikaisempi ja kasvissyöjänä ihmettelen usein sitä miksi pitää ruveta kavissyöjäksi jos haluaa lihaa syödä. Jos kyseessä on esim. eettinen päätös, niin eikö silloin yökötä ajatus siitä mistä se liha on tullut lautaselle enemmän kuin himo ruokaan? Siis jos todella kokee vääräksi eläinten tappamisen ( ja muun lihantuotantoon liittyvän) niin ei kai silloin tarvitse itsekuria pysyäkseen lihasta erossa?
En halunnut viritellä tappelua, vaan tietää juuri niitä erilaisia syitä miksi ihmiset ryhtyvät kavissyöjiksi.
ps. söin mehevää POSSUNpihviä.. nam nam..
mutta joskus tosi nälkäisenä joku miehen tekemä liharuoka saattaa tuoksua hyvältä. Olen ollut 15 vuotta kasvissyöjä, eettisistä syistä.
Joopa joo :'D Haluutte vaan olla erilaisia ja muka niin hyviä ihmisiä. Ihania vieraita kutsuilla.. "Ei ku kato en mä syö mitään mikä on tullu eläimestä.. Enkä oikeen tykkää myöskään tästä ja tästä.. oisko teillä vaikkaaaaaa.. kanin heinää tai jotain?"
en kaipaa mitään liharuokia.
jauheliha haisee kauhealle, joten onneks ei tarvi sitä syödä.
en ole enää kasvissyöjä mutta olin muutaman vuoden ja sinä aikana kaipasin joulukinkkua :P tosin se maistui pahalle kun maistoin sitä salaa xD
Kalakukko on oikeastaan ainoa mitä tahtoisin joskus vielä maistaa.
En oikeastaan kaipaa lihaa lainkaan mutta ajatuksena kaipaan sitä helpoutta, että voisi törkätä kanat uuniin ja siinä olisi ruuanlaitto. Tuntuu välillä myös, että joutuu kamalasti miettimään mitä söisi. Onneksi sama ongelma on lihaa syövilläkin, jotka vuorottelevat tuon kanan ja jauhelihakastikkeen välillä siinä missä minä soijabolognesen ja kasviskeiton välillä.
RAKASTAN sinappia ja yrityksistä huolimatta en ole löytänyt sellaisia kasvisvaihtoehtoja, joille voisi tröötätä puoli tuubia turun väkevää sinappia päälle. Kun muut juhannuksena syövät makkaraa tai jouluna kinkkua, minä katson kateellisena sinappia.
Olen kasvissyöjä siksi, että inhoan lihaa. Sen hajua, makua, suutuntumaa, ajatusta siitä mistä se on kotoisin. Kasvissyöjä olen ollut yli 20 vuotta. Kokolihaa söin viimeksi vuonna 1990.
-Pekoni (en oo koskaan maistanut, haluaisin maistaa)
-Hyvälaatuinen kokolihapihvi
-Lihamureke
-Paahtopaisti
-Nuotiolla käristetty grillimakkara sinapilla
-Joulukinkku sinapilla.
RAKASTAN sinappia ja yrityksistä huolimatta en ole löytänyt sellaisia kasvisvaihtoehtoja, joille voisi tröötätä puoli tuubia turun väkevää sinappia päälle. Kun muut juhannuksena syövät makkaraa tai jouluna kinkkua, minä katson kateellisena sinappia.
porkkanalaatikon kyytipoikana menee tulinen sinappi mulla.
Kokeile esim. savutofua tai siitä, pähkinöistä jne tehtyä mureketta (jos haluat päästä helpolla tee kuten minä ekoina kasvissyöjäjouluinani: päällystä savutofupala joulukinkun tavoin sinapilla ja korppujauhoilla ja koristele halutessasi neilikoilla). Niille sinappi sopii tosi hyvin!
Ja kai olet kesällä kokeillut vegenakkeja ja -makkaroita? Nimenomaan sinapin kavereiksi sopivat oivallisesti.
Alkuperäiseen kysymykseen voin vastata myös: en kaipaa lihaa ollenkaan. Jos ihan kauheasti tekee mieli jotain samantyyppistä ruokaa kuin lihansyöjäaikoina, tuntuu ihan luontevalta tehdä siitä kasvisversio lihankorvikkeita käyttäen. Salamipizzaa tai -pastaa varten haen ekokaupasta vegesalamia, kanaruokatyyppisiin soijasuikaleita tai tofua, jauheliharuokiin tummaa soijarouhetta jne. Nämäkään eivät ole mitään mielitekoja, vaan lähinnä vaihtelunhalua. :)
Sinappi on ihanaa! Pelkkä kinkku tai makkara ei houkuttele, mutta jos päällä on kunnolla sinappia, niin sitten katson kateellisena vierestä kun muut syö. Ei sinappikaan tietenkään paljaaltaan ole hyvää, mutta nuo kombinaatiot houkuttelee. Onneksi Hälsans kök soijanakit ja makkarat ajaa saman asian kuin lihamakkarat.
Hälsans kök -tuotteet on oikeasti törkeen hyviä. Ja niiden makkaroiden päälle tosiaankin saa truutata kunnolla sitä sinappia.
olen vaan ikäväkseni huomannut että jos työpaikalla pyydän kasvisruuan, se on huonompi kuin normiruoka.
odottelet ylimääräistä aikaa kun pakasteesta sulatetaan pahanmakuinen soijahässäkkä, maksat normihinnan : (
Lopetin lihansyönnin eettisistä syistä. Olin pyöritellyt asioita pari vuotta mielessä ja sitten vain yhtenä päivänä ryhdyin kasvissyöjäksi. Nyt on kulunut jo vuosia tuosta ratkaisusta.
Elimistöni on ilmeisesti sellainen, että sille sopii täysjyväviljapainotteinen kasvisravinto, sillä en koe minkäänlaisia mielitekoja lihan, kalan tai kananmunan suhteen. Ainoa mieliteko on juusto, minkä vuoksi täysin vegaaniksi ryhtyminen ei ole onnistunut kuin kausittain.
Kalakukko houkuttelee. Siitä on kohta 20 vuotta, kun olen viimeksi saanut.
Tapahtumissa käydessä grillimakkaran tai nakkimukin tuoksu houkuttelee. Ajatus siitä että haukkaisi makkaraa taas yököttää, joten toistaiseksi syömättä jää.
vaikka manu oliskin hyvä, niin se huono olo mikä siitä tulee, saa mielihalut kyllä unohtumaan.
Munkana on vaikea käsittää miksi joku kasvissyöjä himoitisisi mitään lihaa, luulis etovan ajatuskin.