Mihin laitoit vastasyntyneen/vauvan nukkumaan yönsä?
Samaan sänkyyn kanssasi, samaan huoneeseen, omaan huoneeseen? Katsoin tuota 16 and pregnantia ja tuli mieleen, miten monet noista laittavat vauvan toiseen huoneeseen yksin nukkumaan. Itse otan varmaan samaan sänkyyn, sitten kun syntyy. Sitten vaan menee mies sohvalle, koska kaikki kolme ei mahduta...
Kommentit (75)
sänkyyn tietysti! Pinnikseen ja koska olen laiska, niin samaan huoneeseen meidän kanssa. Pinniksessähän lapsi nukkui jo sairaalassa, miksi olisi pitänyt siirtyä kotona nukuttamaan lasta samassa sängyssä. Kyllä sen yhden syöttökerran jaksaa nousta ylös, niille joilla on supertankkausvaihde päällä öisin, on ehkä parempi nukkua samassa sängyssä.
nukkui myös kotonakin sitten.. joskus nukku meidän välissä mutta yleensä omassa sangyssä. Miestäni en koskais heittäis sohvalle vaan sen takia et vauva saa tulla viereen ja hyvin pysty imettää kun vauva oli toisessa huoneessa. Pitää vaan jaksa se perse roudata sieltä ylös,minä jaksoin 1,6v tehhdä sitä,kunnes tyyppi alkoi vetää sikeitä unia.
miten jaksatte herätä yöllä syöttämään vauvaa? vai nukkuuko teillä vauvelit jo täysiä yöunia?
Eikö teillä ole tarve tsekkailla että kaikki ok? Miksi oma huone? Olen aina miettinyt että laitetaanko nää lapset jo vauvana yökylään ja hoitoon alle 1v?
hän ei tarvitse seuraa. Miksi ihmeessä olisin istunut vieressä vahtimassa? Oletko todella niin yksinkertainen, että rinnastat omassa huoneessa nukkumisen yökyläilyyn? Kun he itkivät, menin syöttämään, vaihdoin vaipat ja tein muut tarvittavat toimenpiteet ja sitten takaisin nukkumaan. Kyllä ihan hyvin jaksoin. Ilmeisesti olin poikkeuksellisen jaksava äiti sitten.
Tuntuu, että molempiin vaaditaan tiettyä kylmyyttä tai kovuutta, siis että nukuttaa vastasyntyneen kaukana itsestään ja vie alle 1v pois yöksi. En sano että se on väärin, mutta en itse pystynyt, oli mun äidinvaistoa vastaan. Samoin mun äidinvaisto pisti mut välillä vilkaseen vauvaa yölläkin, mikä oli helppoa kun nukkui vieressä. Mutta teillekö ei siis edes ihan ekoina yönä tullu tätä tarvetta?
ekasta yöstä alkaen siellä saa monta kertaa yössä käydä imettämässä, niin täytyypä myöntää, etten tuntenut tarvetta ylimääräisiin tarkistuskeikkoihin. Ja olen normaalivaistoinen rakastava äiti. Neurooseja ei ole. Minulla eikä lapsilla.
Aika törppöjä olette te, jotka "laitatte" miehen sohvalle vauvan tieltä.
Minä en ainakaan ole laittanut tai potkinut miestä sohvalle, vaan ihan itse mies on valinnut olkkarissa nukkumisen. On niin herkkäuninen, että varmasti heräisi jokaiseen vauvan ääntelyyn. Nyt saa nukuttua yönsä hyvin ja jaksaa virkeänä herätä töihin. Meidän parisuhteemme on onneksi sen verran hyvällä pohjalla, ettei se tästä kärsi tästä väliaikaisratkaisusta, päivastoin :-)
Meillä on 2v ja 1v, joskus kaikki ollaan samassa sängyssä? Meillä on niin iso sänky että kaikki mahduttaan siihen. 1v nukkuu usein omassa sängyssä mutta jos yöllä heräille niin otan hänet viereen nukkumaan. En ole vielä valmis jättämään lapsia yksin nukkumaan toisessa huoneessa.
miten jaksatte herätä yöllä syöttämään vauvaa? vai nukkuuko teillä vauvelit jo täysiä yöunia?
Eikö teillä ole tarve tsekkailla että kaikki ok? Miksi oma huone? Olen aina miettinyt että laitetaanko nää lapset jo vauvana yökylään ja hoitoon alle 1v?
hän ei tarvitse seuraa. Miksi ihmeessä olisin istunut vieressä vahtimassa? Oletko todella niin yksinkertainen, että rinnastat omassa huoneessa nukkumisen yökyläilyyn?
Kun he itkivät, menin syöttämään, vaihdoin vaipat ja tein muut tarvittavat toimenpiteet ja sitten takaisin nukkumaan. Kyllä ihan hyvin jaksoin.
Ilmeisesti olin poikkeuksellisen jaksava äiti sitten.
Tuntuu, että molempiin vaaditaan tiettyä kylmyyttä tai kovuutta, siis että nukuttaa vastasyntyneen kaukana itsestään ja vie alle 1v pois yöksi. En sano että se on väärin, mutta en itse pystynyt, oli mun äidinvaistoa vastaan. Samoin mun äidinvaisto pisti mut välillä vilkaseen vauvaa yölläkin, mikä oli helppoa kun nukkui vieressä. Mutta teillekö ei siis edes ihan ekoina yönä tullu tätä tarvetta?mutta en tosiaan kokenut mitään tarvetta käydä välillä katsomassa vauvaa tms. Kun pääsin ite sänkyyn, nukuin kuin tukki aamuun asti jos en joutunut nousemaan syöttämään vauvaa (hoidimme tuon puoliksi miehen kanssa).
Mutta ei kait mulla sitten vissiin ole äidinvaistoa.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, tää on näköjään arka aihe, hyvä etten kysyny tutuilta. Kai se on helpompaa ja kevyempää noin, siksi tehään. Mulle siis aivan sama missä jonkun muun vauva nukkuu, mutta kun joku tekee täysin mun vastakohtana, kysyin. Meillä ei syöty pullosta. Mutta yökylään et vie?
yökylään alle 1v. Satunnaisesti siskoni on toki ollut meillä kotona hoitamassa lapsia (mutta nuorinkin on ollut siinä vaiheessa 6kk -->) kun ollaan miehen kanssa käyty esim. elokuvissa. Molemmille lapsille tuttu ihminen, joten "uskalsi" jättää =)
Vuokraa vaavi sänky. vauva herää 10kertaa useammin nukkuessaan maidon hajuisen äidin vieressä. Meillä nukku juuri tuollasessa ns. sairaalasängyssä meidän sängyn vieressä. isää ei häädetty tod. pois, koska osallistui ahkerasti vauvan hoitamiseen. Mm. nosti vauvan sängystä aina mun rinnalle, ettei mun tarvinnut vielä toipuessa nousta turhaan ylös.
nukkui vauva samassa huoneessa kuin minä, mutta omassa sängyssä.
Kapaloin vauvan niin pitkään kuin se oli mahdollista (ei rimpuillut pois niistä kapaloista) niin hän ilmeisesti tunsi olonsa turvalliseksi siellä "isossa" sängyssä.
No sitten kun en enää imettänyt eikä lapsi herännyt yöllä (vuoden ikäisenä) niin hän siirtyi omaan huoneeseensa.
Joo, olen niin mukavuuden haluinen että en ottanut vauvaa samaan sänkyyn kanssani. Halusin nimittäin nukkua rauhassa yön läpi, enkä pelätä että vauva tippuu/litistyy/tukehtuu, jne. vieressäni.
Ja turha tähän sitten sanoa että "vain humalassa olevat kierähtävät vauvansa päälle" what ever, olkoonsa, mutta omasta unestani en tingi. Kivittäkää vaikka, mutta uni on sen verran tärkeä ihmiselle että sen laadusta ei kannata tinkiä.
Ja hommatkaa nyt hyvä ihme niille miehillenne, jotka ajatte pois sängystänne, edes oikea sänky! Oikeasti..
Tuollaista pyörällistä sänkyä oli kätevä liikutella.
Vähän isompana laitoimme pinnikseen, joka on meidän sänkymme vieressä.
miten jaksatte herätä yöllä syöttämään vauvaa? vai nukkuuko teillä vauvelit jo täysiä yöunia?
Eikö teillä ole tarve tsekkailla että kaikki ok? Miksi oma huone? Olen aina miettinyt että laitetaanko nää lapset jo vauvana yökylään ja hoitoon alle 1v?
hän ei tarvitse seuraa. Miksi ihmeessä olisin istunut vieressä vahtimassa? Oletko todella niin yksinkertainen, että rinnastat omassa huoneessa nukkumisen yökyläilyyn?
Kun he itkivät, menin syöttämään, vaihdoin vaipat ja tein muut tarvittavat toimenpiteet ja sitten takaisin nukkumaan. Kyllä ihan hyvin jaksoin.
Ilmeisesti olin poikkeuksellisen jaksava äiti sitten.
Tuntuu, että molempiin vaaditaan tiettyä kylmyyttä tai kovuutta, siis että nukuttaa vastasyntyneen kaukana itsestään ja vie alle 1v pois yöksi. En sano että se on väärin, mutta en itse pystynyt, oli mun äidinvaistoa vastaan. Samoin mun äidinvaisto pisti mut välillä vilkaseen vauvaa yölläkin, mikä oli helppoa kun nukkui vieressä. Mutta teillekö ei siis edes ihan ekoina yönä tullu tätä tarvetta?mutta en tosiaan kokenut mitään tarvetta käydä välillä katsomassa vauvaa tms. Kun pääsin ite sänkyyn, nukuin kuin tukki aamuun asti jos en joutunut nousemaan syöttämään vauvaa (hoidimme tuon puoliksi miehen kanssa).
Mutta ei kait mulla sitten vissiin ole äidinvaistoa.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, tää on näköjään arka aihe, hyvä etten kysyny tutuilta. Kai se on helpompaa ja kevyempää noin, siksi tehään. Mulle siis aivan sama missä jonkun muun vauva nukkuu, mutta kun joku tekee täysin mun vastakohtana, kysyin. Meillä ei syöty pullosta. Mutta yökylään et vie?
olen sitä mieltä että itse aihe ei varmaan ole arka mutta se miten tuot SINUN mielipiteesi esiin ja itsesi jalustalle on loukkaavaa muita kohtaan. Miksi muuten luulet että on ok pahoittaa tuntemattomien ihmisten mielet mutta tuttujen kanssa et tämmöistä kehtaa edes puhua.. ja et vissiin kehtaa kun tiedostat itse että loukkaat muita tavalla miten esität nämä asiat.
Aika törppöjä olette te, jotka "laitatte" miehen sohvalle vauvan tieltä.
minun mieheni on jo ihan iso poika ja saa itse valita missä nukkuu. ja on ihan itse päättänyt nukkua olkkarissa, ei ole äippä häntä minnekään potkinut..
(oih, nyt liikuttaa, oltiin opiskelijoita ja köyhiä, mutta onnellisia). Koska imettää piti parin tunnin välein, nukuin lopulta vauvan kanssa vierekkäin (vauva miehen paikalla parisängyssä) ja iskin tissin suuhun aina tarvittaessa. Mies nukkui pari kuukautta olohuoneessa mukavasti ja heräsi virkeänä aamuisin. Sittemmin vauva nukkui omassa pinnasängyssään ja pari-kolmevuotiaana omassa huoneessaan.
Ihana muistella näitä!
En itse saanut tuolloin nukuttua yhtään, kukn koko ajan olin kuulolla, että mitä vauva touhaa. Niinpä sitten siirsimme hänet pinnasänkyineen omaan huoneeseen.
Ihan kivasti kävi tuo sopeutuminen. Heräsin kyllä kärppänä silloinkin pienimmästäkin inahduksesta yösyötöille. Mutta hyvin oppi nukkumaan itsekseen. Ei tullut myöhemminkään kummallekaan lapselle mitään nukutuskriisejä. Rupesivat heti nukkumaan iltasadun ja -laulun kuultuaan. Toisin kuin kälyni lapset, joita nukutettiin 2-3 tuntia joka ilta, kun eivät halunneet nukkua ilman äitiä.
Jokainen taaplaa tyylillään, ja tämä sopi meille. Ihan tervejärkisen oloisia noista lapsista on tullut :).
vauva nukkuu alkuyön pinnasängyn sisälle laitetussa äitiyspakkauksen laatikossa samassa huoneessa meidän kanssa ja kun herää ensimmäisen kerran syömään (n. klo 2-5) yöstä riippuen, hipsimme vauvan kanssa toiseen huoneeseen, jossa on leveähkö vuodesohva pedattuna. En uskalla nukuttaa parisängyssämme, koska se on niin pehmeä. Vuodesohva on vähän jämäkämpi patjaltaan. Lisäksi en jaksa keikkua istualtaan jossain sängyn laidalla vaan nukahdamme sitten yösyötön jälkeen molemmat vuodesohvaan, jossa koisaamme aamuun asti. Vauva saattaa ottaa siinä vielä lisähuikatkin. Vauva on nyt vasta 2 viikon ikäinen, mutta osasin hoitaa nukkumisjärjestelyt meille sopiviksi aiempien lasten tuomien kokemusten perusteella jo ennen synnyttämään lähtöä.
miten jaksatte herätä yöllä syöttämään vauvaa? vai nukkuuko teillä vauvelit jo täysiä yöunia?
Pitäisikö vauva laittaa toiseen huoneeseen koska äiti ei jaksa syöttää?Nälkäänhän se kuolee.
Samaan sänkyyn kanssasi, samaan huoneeseen, omaan huoneeseen? Katsoin tuota 16 and pregnantia ja tuli mieleen, miten monet noista laittavat vauvan toiseen huoneeseen yksin nukkumaan. Itse otan varmaan samaan sänkyyn, sitten kun syntyy. Sitten vaan menee mies sohvalle, koska kaikki kolme ei mahduta...
jenkeissä oo ihan tapana laittaa lapsi heti omaan huoneeseensa? Ja ei äitiyslomakaan siellä kovin pitkä ole..
Me nukutaan samassa 160 cm leveässä kaikki, minä, mies, vauva ja aamulla myös koira. Vauva on nyt 5 kk.
Nyt kotona viikon vanha vauva ja koko ajan hän on vieressäni nukkunut.Se on musta juuri parasta ja helpottaa imetystä.Pinbasänky on sivuvaununa vieressä ja joskus matan vauvan sinne laittaa hieman kauemmaksi jos nukkuu sikeästi. Kätkyt-kuoleman riskiä muuten vähentää se,kun vauva nukkuu äidin vieressä (vauva kuulee äidin sydämen lyönnit ja hengityksen, joka muistuttaa vauvaakin hengittämään) Niin kuin joku jo totesi, niin terve äiti ei kierähdä vauvansa päälle.Eri asia on päihtyneet tai lääketokkuraiset äidit, silloin ei ikinä perhepetiä!!!!
ettei sinne mahdu vauvaa...?
Meillä on 140cm leveä sänky ja kaikki ovat vauvana mahtuneet viereen. Siis meidän väliin. Jos on ollu oikein levottomia öitä, ni oon menny vauvan kans pois, että mies saanu nukkua. Mutta siis viime yönäkin meidän sängyssä oli meidän lisäksi kolme lasta: 3,5v, 1v5kk ja 2kk. Osa vaan ryömii jalkopäähän nukkumaan. Tosin yleensä lapset kyllä nukkuu omissa sängyissä omassa huoneessa, paitsi vauva vieressä. Vauva syö 2-4krt/yö eli maidon tuoksu ei merkittävästi oo vaikuttanu vauvan nukkumiseen. Ennemminkin tuntuu, että vauvan nukkuminen on yksilöllistä, toinen on hyvä nukkuja, toinen ei.
Vierestä oon siirtäny omaan sänkyyn, ku oon lopettanu imetyksen. Ja yösyöttöjen loputtua (8-10kk iässä) oon siirtäny lasten huoneeseen. Ja kivuttomasti on menny. Nukahtavat ite, kun huolehtii sänkyyn. Lapset on 4,5v, 3,5v, 2,5v ja 1v5kk. Niin ja se 2kk vauva.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, tää on näköjään arka aihe, hyvä etten kysyny tutuilta. Kai se on helpompaa ja kevyempää noin, siksi tehään. Mulle siis aivan sama missä jonkun muun vauva nukkuu, mutta kun joku tekee täysin mun vastakohtana, kysyin. Meillä ei syöty pullosta. Mutta yökylään et vie?