Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotilapsi tartutti taas flunssan

Vierailija
15.02.2012 |

Uskon, että useamman kerran meidän perheeseen tämä kyseinen päiväkodissa hoidossa oleva lapsi on tartuttanut flunssan. Sairastamme muuten hyvin vähän, tapaamme yleensä vain kotihoidettuja lapsia, ei liikuta paljon yleisillä paikoilla jne. Nyt kuitenkin käynyt jo useamman kerran niin, että kun hän meillä vierailee, niin tauti tulee taatusti. Aina on jotain pientä tautia hänellä. En halua ketään loukata tai syytellä, mutta onko muut huomanneet samaa? Asiallisia kommentteja, kiitos!

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et sairastele pienenä niin kaikki taudit iskee sitten koulu-ikäisenä. Mulle on useampikin lääkäri sanonut että mitä enemmän pienet lapset sairastelee ja mitä enemmän joutuvat turvautumaan lääkkeisiin niin sitä todennäköisempää on se että lapsen "puolustusjärjestelmä" on pilalla todella pitkäksi aikaa. Yhden ainoan kuurin syöminen sotkee suoliston kannan lähes vuodeksi!!! Ja jos suolisto on huonolla tolalla niin ihminen sairastelee enemmän. Jos on jatkuvasti kipeenä niin sen pienen ihmisen omat järjestelmät eivät pääse toimimaan ja kehittymään sellaiseksi kuin pitäisi! Että myöhemmin tarttuu sitten kaikki taudit helpommin kuin sellaisille jotka ovat olleet suht terveinä lapsuudessa. Itselläni on käynyt juuri näin että heti pienenä minut vietiin hoitoon ja siitä seurasi jatkuvat kierteet ties mitä tauteja millonkin ja vasta aikuisena on sairastelut hiukan helpottaneet. Mulla on muutama tuttava joilla on melko samanlaiset kokemukset kuin minulla. Ja tiedämpä ihmisiä jotka ovat olleet kotihoidossa pitkään ja ovat saaneet elää lapsuuden/nuoruuden ilman ihmeempiä tauteja.

Mitäs mammat sanoo tähän????

Vierailija
42/44 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ette ole tottuneet flunssapöpöihin ja vastustuskyky heikompi.

Meillä ekaluokkalainen ja päiväkoti-ikäisiä, sairastavat tosi vähän vaikka luulisi päiväkodista pöpöjä tulevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et sairastele pienenä niin kaikki taudit iskee sitten koulu-ikäisenä. Mulle on useampikin lääkäri sanonut että mitä enemmän pienet lapset sairastelee ja mitä enemmän joutuvat turvautumaan lääkkeisiin niin sitä todennäköisempää on se että lapsen "puolustusjärjestelmä" on pilalla todella pitkäksi aikaa. Yhden ainoan kuurin syöminen sotkee suoliston kannan lähes vuodeksi!!! Ja jos suolisto on huonolla tolalla niin ihminen sairastelee enemmän. Jos on jatkuvasti kipeenä niin sen pienen ihmisen omat järjestelmät eivät pääse toimimaan ja kehittymään sellaiseksi kuin pitäisi! Että myöhemmin tarttuu sitten kaikki taudit helpommin kuin sellaisille jotka ovat olleet suht terveinä lapsuudessa. Itselläni on käynyt juuri näin että heti pienenä minut vietiin hoitoon ja siitä seurasi jatkuvat kierteet ties mitä tauteja millonkin ja vasta aikuisena on sairastelut hiukan helpottaneet. Mulla on muutama tuttava joilla on melko samanlaiset kokemukset kuin minulla. Ja tiedämpä ihmisiä jotka ovat olleet kotihoidossa pitkään ja ovat saaneet elää lapsuuden/nuoruuden ilman ihmeempiä tauteja. Mitäs mammat sanoo tähän????

Se on totta, että sairastaminen altistaa uusille sairauksille. Vastustuskyky on silloin alhaalla ja antibioottikuurit heikentävät kehon omaa bakteerijärjestelmää.

Mutta se on silti eri asia kuin se, saako sairastamalla PIDEMMÄLLÄ aikavälillä vastustuskykyä. Viruksille ei saa immuniteettia oikeastaan millään muulla tavalla kuin rokotteista tai sairastamalla sen kertaalleen. Osa viruksista ei sitten enää tartu uudelleen, osa laimeampana.

Puhutaan hienosti kahdenlaisesta immuniteetista, luontaisesta ja adaptiivisesta eli hankitusta. Tuo luontainen immuniteetti on joka kerralla sama, mutta se alenee hetkellisesti antibioottikuurien ja parhaillaan päällä olevan toisen tartunnan takia.

Adaptiivinen immuniteetti sen sijaan on - kuten nimikin sanoo - sellainen, joka karttuu sairastamalla.

Jos sinua kiinnostaa, voit googlettaa netistä näistä lisää. Tässä on esimerkiksi kansantajuinen versio wikipediasta, ihan on asiatiedot kohdallaan siinä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Immuniteetti

-LL-

Vierailija
44/44 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiin tätä aavistelinkin, mitä vastataan. Me ei todellakaan eletä missään kuplassa, vastustuskyvystä ei ole kysymys. Sitäpaitsi, kuumetta ei ole tullut kertaakaan, vain muuten räkätauti. Ja sittenpä ei viitsi viedä lasta ulos tai muualle tartuttamaan muita.

Sun alkuperäinen kysymys oli niin... hmmm... irrallaan todellisuudesta.

Niitä tauteja nyt vaan tulee milloin tulee ja mistä tulee. Vain pienen esikoislapsen äidillä on aikaa tuollaista vatvoa.

Oma esikoiseni meni pph:lle 9kk iässä. Sinnekin tuli vain aiemmin kotihoidettuja lapsia, joilla ei ollut isoja sisaruksia. Eikö kaiken logiikan mukaan tuossa paikassa silloin pitäisi säästyä taudeilta? Vaan eipä säästynyt, vaan oli koko ensimmäisen kevään koko ajan kipeänä.

Kuopus meni puolestaan päiväkotiin 1v9kk iässä, ja on ollut aina terve.

Tuossa välissä mä olin kotona yhteensä kolmen lapsen kanssa 4 vuotta, ja kyllä me aina niitä tauteja sieltä täältä saatiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi