Budjneuvottelun aikaan KL julkaisi McKinseyn tutkimuksen,kuinka Suomiyritykset maksaa laiskoina kaiken osinkoina ulos eikä investoi ml. tuet
Ihmettelen miten tästä ei noussut mellakoita, välikysymys, raivoa ja uutisointia? Ruotsiin verrattaessa Suomi ei kasva koska yrityksillä on laiskanpulskeaa riskinottokyvyttömyyttä. Investointiaste on yksi Euroopan alhaisimpia. Miksi näille maksetaan mitään yhteiskunnalta? Miksi?
Kommentit (19)
Yritystuet leikkuriin. Korkeammat maksut yrityksille jotka ei investoi, vaikka isompi siivu työntekijän kuluja. Investoivat yritykset saa kutsun linnan juhliin, petturien kuvat kauppatorille kaikkien nähtäväksi.
"Suomen suurimmat pörssiyhtiöt ovat jääneet selvästi jälkeen kansainvälisestä kasvuvauhdista. Konsulttiyhtiö McKinseyn tuoreen analyysin mukaan suomalaisyritykset olisivat nyt keskimäärin 65 prosenttia suurempia, jos ne olisivat kasvaneet samaa tahtia kuin globaalit kilpailijansa viimeisen vuosikymmenen aikana."
Kauppalehti, 28.8, McKinsey-raportti
Ei McKinsey ole ainut. OECD mainitsi asiasta elokuussa myös:
Yritysten investoinnit ovat jääneet jälkeen finanssi- ja koronakriisiä edeltäneestä tahdista. Suomi mainitaan erikseen tästä esimerkkinä OECD:n tuoreessa julkaisussa.
Jännä että Orpo ei tästä jyrähtänyt, örähtänyt tai ulvahtanut mitään?
Orpo: ratkaisuna annamme lisää yrityksille rahaa niin ehkä siitä joku kolikko putoaa sivuun kun kasat kasvaa tarpeeksi suureksi, sillä voi investoida kun henkilökunta kerää kolikkoja pulloon. Investoidaan lukkoon ovessa ettei työttömät pääse vahingossa sisään
"Ek:n tutkimuslaitoksen tutkimuspäällikkö Heli Koski totesi kaikkien yritystukien olevan 10,5 mrd luokkaa. Näistä säilyttäviä tukia on noin 7,5 mrd. Nämä säilyttävät tuet ovat kehittymisen kannalta haitallisia."
Yritysjohtajien ja omistajien ei tarvitse tehdä mitään kun veronmaksajien rahaa tulee yllin kyllin mitään tekemättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Johtajat eivät osaa johtaa. Jos osaisivat, talous kasvaisi.
Osaahan ne. Itselleen ja kavereilleen ja omistajilleen rahaa. Kyllä sillä kaikki pysyy tyytyväisenä.Osinkoja vaan ulos.
Koska aletaan puhua yritysten aktivoimisesta? Kannusteloukkujen purkamisesta? Hmmmhm?
Vierailija kirjoitti:
Koska aletaan puhua yritysten aktivoimisesta? Kannusteloukkujen purkamisesta? Hmmmhm?
Tuet pois, niin kannusteloukku olla investoimatta poistuu. Jokaiselle yritykselle velvollisuus hakea eu-rahaa vähintään 2 kertaa vuodessa, jos haluaa mitään suomalaisen yhteiskunnan tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois, niin kannusteloukku olla investoimatta poistuu. Jokaiselle yritykselle velvollisuus hakea eu-rahaa vähintään 2 kertaa vuodessa, jos haluaa mitään suomalaisen yhteiskunnan tukea.
Kannatan. Ei yritystuet ole mikään välttämättömyys, kyllä niitä varten pitää pystyä osoittamaan omaa aktiivisuuttakin. Jos ei pysty niin miksi kukaan uskoisi moiseen puljuun?
Vierailija kirjoitti:
Johtajat eivät osaa johtaa. Jos osaisivat, talous kasvaisi.
Poliitikot samaa tasoa. Siksi kansantalous sakkaa. Suomi tarvitsee oikeasti huippuosaajia, mutta eri tehtäviin kuin huippuosaajista höpisevät yleensä tarkoittavat. Hallituksen voisi alkajaisiksi korvata tekoälyllä.
Miksei Marinin hallitus poistanut yritystukia, vaan jakoi vastikkeetonta rahaa siihenkin suuntaan ennätyksellisen paljon?
Jos kahden vuoden ajan 7,5 milardia jaettaisiin innovatiivisimmille kasvuyrityksille, ja annettaisiin upm:n/Viking linen jne räpistellä hetken omillaan, niin varmasti tilanne paranisi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei Marinin hallitus poistanut yritystukia, vaan jakoi vastikkeetonta rahaa siihenkin suuntaan ennätyksellisen paljon?
Mä en tajua mitä vastaus tähän kysymykseen auttaa? En viddu tiedä. Varmaan siksi että olivat yhtä nuijia kuin Orpo? Mitä väliä? Eikö olisi hyvä nyt alkaa tekemään eri tavalla kuin viimeiset 20v on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua mitä vastaus tähän kysymykseen auttaa? En viddu tiedä. Varmaan siksi että olivat yhtä nuijia kuin Orpo? Mitä väliä? Eikö olisi hyvä nyt alkaa tekemään eri tavalla kuin viimeiset 20v on tehty?
Sitä väliä, että miksi tietty politiikka on hyvää kun sitä tekee vasuri, mutta huonoa kun sitä tekee joku muu? Se on se mitä minä en tajua. Numerot ei valehtele, ja se taas on se, mitä vasuri ei tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä väliä, että miksi tietty politiikka on hyvää kun sitä tekee vasuri, mutta huonoa kun sitä tekee joku muu? Se on se mitä minä en tajua. Numerot ei valehtele, ja se taas on se, mitä vasuri ei tajua.
houritko vai missä mä mitään siitä olen sanonut?
ap
Tästä pitää tehdä Suomen isoin puheenaihe. Olen niin kyllästynyt että johtajat on hiljaa isoissa kivisissä omakotitaloissaan, mersu pihassa ja nauttii kun työtöntä kurmootetaan uusilla, innovatiivisilla tavoilla, joita keksitään joka kuulle jonoon. Leikkauksia, korkeampaa alvia, vuorotteluvapaa pois, asumistuki pois, suojaosa pois..
Mitä ihmettä oikeasti???