Vanhemmat, opettaja kysyy.
Kirjotin wilmaan tänään 15 kpl huomautuksia kännykän käytöstä tunnilla. Jatkossa tulen keräämään ne tunnin alussa pöydälleni ja tulen esittäämään, että koulussa olisi jatkossa, ehdoton ei kännyköille.
Antakaa minulle edes yksi pätevä selitys sille, miksi teidän lapsilla on kännykkä koulussa? Alakoulusta kyse.
Kommentit (96)
Ongelma tässä ei varmaankaan ole kännyn mukanaolo vaan kurinpito-ongelmat luokassa. Jos 15 oppilasta luokasta käyttää kännykkää oppitunnin aikana, luokassahan on täydellinen kaaos ja anarkia. Jos kuulisin lapseni luokassa elettävän tällaisessa pellossa, niin varmasti haluaisin yhteiskeskustelun rehtorin ja opettajan kanssa siitä, kykeneekö koulu tarjoamaan lapselleni turvallisen oppimisympäristön saati tasokkaita oppimistuloksia. :)
Vaarallisiin ja pitkiin matkoihin saa koulukyydityksen.
meidän kunnassa se on toteutettu kolmesti aamussa ja kolmesti iltapäivässä ajavalla vuoroliikenteen bussilla. Kukaan ei valvo ehtikö ekaluokkalainen bussiin, pääsikö koululle tai koulusta kotiin, sinne pitää ihan itse ehtiä. Kukaan ei myöskään huolehdi lapsesta (periaatteessa ainakaan) jos bussi hajoaa välille, siis ilmoita koululle / vanhemmalle miten on käynyt.
Tokaluokkalainen vauvanne ei pärjää koulumatkaa ilman apua? Mitenköhän 80-luvulla?
En ole se keneltä kysyttiin mutta vastaan silti.
Ei ollut kännykkää 80-luvulla mutta aina piti ilmoittautua eli siis soittaa äidille töihin kotoa lankapuhelimella. Tai niin, outoa kyllä, minusta oli kiva soittaa äidille koulun jälkeen. Sitten tein läksyt ja menin kaverille, kunnes ruoka-aikaan piti tulla kotiin taas.
4 koulupäivänä viidestä koulun jälkeen reittiä iltsi - harrastus - koti. Muutaman kerran on tullut viesti viime tipassa ennen harrastuksen alkamista, että se on peruttu. Siksi on ihan kiva saada lapselle asti tuo tieto, että voi jäädä iltsiin ja tulla vasta myöhemmin suoraan kotiin.
Minä äitinä kehoitan kaikkia kokeilemaan, miten riippuvaisia lapsenne ovat kännyköistä. Säteily vaaraa niissä ei ole, muta ne koukuttavat lapsia tosi pahasti.
Kokeilkaa, ottakaa kännykät pois pariksi päiväksi huomaatte, että lapset jää kyllä henkiin. Ja jos ovat lamaantuneita tai levottomia, heillä on vierotusoireita.
Kyllä minä olen äitinä huolissani tästä nykyajan riippuvuudessa olla koko ajan taivoitettavissa. Vaikka, kuinka eletään nykyaikaa, ei tälläinen riippuvuus ole normaalia.
Miten lapsi voi viettää omaa aikaa vapaasti, jos hän on koko ajan vanhempien tavoitttavissa?
minäpäs en usko, että kännykät ovat tämän open ainoa ongelma. Jos ei saa alakoululaisia pitämään kännykkää reipuissa niin mites tuo kurinpito noin muuten? Ovatko he muuten tosi nätisti käyttäytyviä ja hyvin keskittyviä lapsia?
En usko, että kännykkä on se oikea ongelma. Open auktoriteetin puute vaan tulee sen kautta helposti näkösälle, ja siihen on helppo puuttua ja luulla, että kun kännyt jää kotiin niin kaikki on hyvin.
Ja minun lapsilla ei yleensä puhelimet ole edes mukana.
kuin aikuisillakin. Kysynpä teiltä ihmettelijöiltä siis ihan samaa, eli miksi itse kuljetatte kännykkää mukananne? Ihan samalla tavalla se lapsikin voi tarvita yllättäen apua. Omalta lapselta murtui jalka paikassa, jossa ei paljon porukkaa kulje. Pakkasta oli reilu 20 astetta, eikä pystynyt varaamaan jalalle lainkkan. Oli ihan mukava juttu, että sai hälytettyä apua. Samoin on ihan kiva saada joku perheenjäsen kiinni, jos esim. avaimet jääneet kotiin. siinä ei paljon mieltä lämmitä, jos kännykkä kotosalla.
Yksittäinen opettaja ei voi laatia omia sääntöjä ja ainakin meillä lapsi antaisi tunnin alussa jonkun romukännykän opettajalle ja repussa olisi se käyttölaite.
Ei käy opettajia kateeksi, jos vanhemmat ovat tällaisia.
Mihin se lapsi sitä kännykkää tunnilla tarvitsee?
Ja AP:lle vastaukseksi:
Diabetes, lapsi tarvitsee joskus apua vanhemmiltaan, kuinka paljon insuliinia laitettava, kun söi näin paljon ym
wilmassa näkynyt viestiä. Mutta meillä opet onkin päteviä ja osaavat hoitaa hommansa. Ei ole koskaan ollut kännyköistä meidän koulussa ongelmaa, vaikka lapsilla kännykkä onkin koulussa matkassa.
että haluan heillä olevan keino soittaa apua jos jotain sattuu. Kaikkihan ei lapsistaan toki välitä, joten ymmärrän kantasi.
Terveisin äiti, jota koira puri lapsena koulumatkalla ja koin todellista hätää kun en uskaltanut jatkaa kotiin kun tämä raivo hurtta räyskytti pyörätiellä.
Minä äitinä kehoitan kaikkia kokeilemaan, miten riippuvaisia lapsenne ovat kännyköistä. Säteily vaaraa niissä ei ole, muta ne koukuttavat lapsia tosi pahasti.
Kokeilkaa, ottakaa kännykät pois pariksi päiväksi huomaatte, että lapset jää kyllä henkiin. Ja jos ovat lamaantuneita tai levottomia, heillä on vierotusoireita.
Kyllä minä olen äitinä huolissani tästä nykyajan riippuvuudessa olla koko ajan taivoitettavissa. Vaikka, kuinka eletään nykyaikaa, ei tälläinen riippuvuus ole normaalia.
Miten lapsi voi viettää omaa aikaa vapaasti, jos hän on koko ajan vanhempien tavoitttavissa?
Minä äitinä kehoitan kaikkia kokeilemaan, miten riippuvaisia lapsenne ovat kännyköistä. Säteily vaaraa niissä ei ole, muta ne koukuttavat lapsia tosi pahasti. Kokeilkaa, ottakaa kännykät pois pariksi päiväksi huomaatte, että lapset jää kyllä henkiin. Ja jos ovat lamaantuneita tai levottomia, heillä on vierotusoireita. Kyllä minä olen äitinä huolissani tästä nykyajan riippuvuudessa olla koko ajan taivoitettavissa. Vaikka, kuinka eletään nykyaikaa, ei tälläinen riippuvuus ole normaalia. Miten lapsi voi viettää omaa aikaa vapaasti, jos hän on koko ajan vanhempien tavoitttavissa?
Meillä ei kännyköitä lapset käytä lainkaan viikonloppuisin, enkä usko, että lapset niitä kouluun raahaavat siksi, että olisivat niistä jotenkin mystisesti riippuvaisia.
Vaan siksi, että ne ovat käteviä yhteydenpitoon ennen koulua ja koulupäivän jälkeen.
Useimmilla nykylapsilla on kyllä erikseen pelikoneet, tietokoneet ja muut, joten kännykkään ei sitenkään voi kuvitella syntyvän erityistä riippuvuutta. Jotkut teinit ovat vähän jo eri asia, kun haluavat olla kaiken aikaa yhteydessä kaikkiin kavereihin, mutta tätä ei vielä alakoululaisilla lapsilla juurikaan esiinny.
Minä äitinä kehoitan kaikkia kokeilemaan, miten riippuvaisia lapsenne ovat kännyköistä. Säteily vaaraa niissä ei ole, muta ne koukuttavat lapsia tosi pahasti. Kokeilkaa, ottakaa kännykät pois pariksi päiväksi huomaatte, että lapset jää kyllä henkiin. Ja jos ovat lamaantuneita tai levottomia, heillä on vierotusoireita. Kyllä minä olen äitinä huolissani tästä nykyajan riippuvuudessa olla koko ajan taivoitettavissa. Vaikka, kuinka eletään nykyaikaa, ei tälläinen riippuvuus ole normaalia. Miten lapsi voi viettää omaa aikaa vapaasti, jos hän on koko ajan vanhempien tavoitttavissa?
Meillä ei kännyköitä lapset käytä lainkaan viikonloppuisin, enkä usko, että lapset niitä kouluun raahaavat siksi, että olisivat niistä jotenkin mystisesti riippuvaisia.Vaan siksi, että ne ovat käteviä yhteydenpitoon ennen koulua ja koulupäivän jälkeen.
Useimmilla nykylapsilla on kyllä erikseen pelikoneet, tietokoneet ja muut, joten kännykkään ei sitenkään voi kuvitella syntyvän erityistä riippuvuutta. Jotkut teinit ovat vähän jo eri asia, kun haluavat olla kaiken aikaa yhteydessä kaikkiin kavereihin, mutta tätä ei vielä alakoululaisilla lapsilla juurikaan esiinny.
meillä ei kyllä ole pelikoneita eikä lapsella tietokoneitta, mutta kyllä meillä tyttö on monta kertaa kysynyt tarvitseeko hän kännykkää edes kouluun mukaan. Jos menee bussilla, olen kehottanut ottamaan, jos vien ja haen on kännykkä jäänyt kotiin.
Mutta tunnilla niiden käyttö on tietenkin ehdottomasti kielletty. Ja mun mielestä on selkeintä, jos kännyköihin ei kosketa koko koulupäivän aikana. Silloin ei ole niin suurta kiusausta vilkuilla tunnin aikanakaan, että joko se kaveri vastasi siihen viime välkällä laitettuun tekstariin. Koulun alkamisesta koulun loppumiseen vaikka kännykät kokonaan kiinni. Mutta koulumatkoilla niillä on paikkansa, se nyt vain on nykyaikaa, jota vastaan on turhaa hangoitella.
Tuo on hyvä alku, että wilmaan viestiä. Ei vanhemmilla ole mitään aavistusta ongelmasta, jos sinä et siitä tiedota. Joten jos tämä on ensimmäinen kerta, kun infoat vanhempia, niin sun on aivan turha polttaa päreitäsi heti. Ensin viestiä, kuten nyt laitoit. Sitten katsot, onko kodeissa käydyillä keskusteluilla ollut vaikutusta asiaan. Samaan aikaan tietenkin itsekin tehostat luokassa työrauhan pitämistä.
Sulla pitää olla itselläsi selvät sävelet asian suhteen. Sun pitää etukäteen tietää miten toimit, jos joku käyttää puhelinta tunnilla. Ja kerrot oppilaille etukäteen mitä siitä seuraa, jos puhelinta räplätään. Ja sitten kun niin tapahtuu, niin toimit tilanteessa ennalta sovitulla tavalla. Ja vaikka sua kuinka korpeaisi se puhelimen käyttö, niin et sitten siinä tilanteessa päähänpistosta jätä lasta kahdeksi tunniksi jälki-istuntoon tai muuta ylilyövää ja ennalta varoittamatonta. Vaan luotat siihen, että parin varoittavan esimerkin jälkeen kaikki loputkin uskovat, että kännykät ei kuulu tunnille.
Ei tosiaan pitäisi olla alakoululaisten kohdalla kovinkaan vaativaa saada kännykän käyttö kuriin.
Ei ole tarvittu ja mietin terveysvaikutuksia. On sovittu että saa sitten kun syksyllä on synttärit. Musta on ihan ok että kännykkä koulussa mutta pitää olla äänettömällä repussa koulupäivän ajan!
Ja tuohan aina raivostuttaa ihmisiä ;) mutta alkoi olla vastaukset liian samanlaisia..
Jokainen vanhempi inttää samaa. Täytyy olla että voi koulumatkalla soittaa. Ja että ei meidän lapsi niitä tunnilla räpläile vaikka siitä juuri oli ap:n viestissä kyse.
Tässä on nyt yksi asia joka minua mietityttää. Olen siis se ihminen joka on sitä mieltä ettei kännykkää tarvitse pieni lapsi. Johtuen ihan siitä että kun minä olin alakouluikäinen ei kellään ollut kännyköitä ja silti pärjättiin. Niin ne bussilla kulkevat, kuin 2kilsaa kävelevät, oli vanhemmat töissä tai ei. Kun ei ollut edes tuollaista mahdollisuutta ei ollut tällaista kummallista "tarvettakaan".
Sain ekan kännyni kun oli 15.
Meidän lapsen ope ei huolehdin lapsen lähtöä hammaslääkäriin tunnilta,joten soitan hänelle oikeaan aikaan milloin pitää lähtä,että kerkeää.Aina me vanhemmat ei päästä viemään ja hakemaan.Ei kuulemma kuulu opelle huolehtia ja sen ymmärränkin.Onneksi meidän ope ei kiellä kännyköitä.Ylemmillä luokilla osaa jo varmaan kellon niin hyvin,että hoksaa ajoissa lähtä.lapsi kyllä tuntee kellon,mutta noin pieni ei aina hokassa ajan kulua eikä osaa oikeaan aikaan lähtä/katsoa kelloa =(
että pitäisi riittää, kun on äänettömällä repussa koko koulupäivän. Ja sit lapset inttää, että ei muka tarvi olla repussa, vaan voi olla taskussa. Mutta siinä ei kannata antaa periksi, taskusta sitä tulee vilkuiltua helpommin kuin repusta. Ja sit lapset myös inttää, että värinähälytys on muka äänetön. Vaan koska ne kuulee sen värinän, niin se ei ole riittävän äänetön. Ei siinäkään pidä antaa periksi. Puhelin ei saa millään tavalla häiritä tunnilla, siihen ei saa kiinnittyä huomio.
Ja kun kysyit syitä puhelimen käytölle. Mulla oli kerran oppilas, joka jonotti munuaista. Sillä oli tietenkin puhelin aina mukana taskussa värinä päällä. Kyllähän siitäkin häiriötä oli, kun jotkut sitten onnistuivat soittamaan tän tyypin puhelimeen mun huomaamatta. Lukiolaisista oli kyse (lapsellisista sellaisista). Se oli sitten vain kestettävä, sillä olihan se selvää, että oli tärkeää, että se nuori tavoitettiin mahdollisimman pian. Ja se tärkeä soittokin tuli sitten lopulta - kesälomalla :-)
Mitä teistä sitten on tehtävissä, jos kielloista huolimatta oppilas kiusaa opettajaa ja esim. kieltäytyy tuomasta kännykkää ja ottaa sen luvatta pöydältä, takaisin itselleen.
Pistää ulos luokasta, jo on vanhemmat koululla riehumassa, kun on oppilas ilman valvontaa. Annetaa jälki-istuntoa, jo on taas vanhemmat niskassa, kun lapsi ollut koululla normaalia pidempää jne.
Kyllä siinä on muiden oppiminen vähissä, kun saa yhden kanssa vääntää kättä kännykästä. Minun puolesta saa rauhassa pelata ja olla oppimatta, mutta hei, miten opettaa sääntöjen noudattamista, jos antaa tilanteen vaan olla.
Ja tuohan aina raivostuttaa ihmisiä ;) mutta alkoi olla vastaukset liian samanlaisia.. Jokainen vanhempi inttää samaa. Täytyy olla että voi koulumatkalla soittaa. Ja että ei meidän lapsi niitä tunnilla räpläile vaikka siitä juuri oli ap:n viestissä kyse. Tässä on nyt yksi asia joka minua mietityttää. Olen siis se ihminen joka on sitä mieltä ettei kännykkää tarvitse pieni lapsi. Johtuen ihan siitä että kun minä olin alakouluikäinen ei kellään ollut kännyköitä ja silti pärjättiin. Niin ne bussilla kulkevat, kuin 2kilsaa kävelevät, oli vanhemmat töissä tai ei. Kun ei ollut edes tuollaista mahdollisuutta ei ollut tällaista kummallista "tarvettakaan". Sain ekan kännyni kun oli 15.
Haloo. Sä ja sun lapsuutesi on eri asia kuin NYT ja lapsi jossakin eri olosuhteissa.
Sitä paitsi, nykyään ei ole lankapuhelimia monellakaan enää. Ei ole vaihtoehtoa, jolla soittaa. Puhelinkioskejakaan ei ole enää missään. Jos tulee hätä, on ainoa keino soittaa kännykällä.
Moni asia muuttuu, ja menneisyyteen on ihan turhaa vedota.
Kyseessä toka- ja kolmasluokkalaiset lapset, itsekseen lähtevät aamulla kilometrin päähän pysäkille ja itsekseen tulevat kotiin.
ei ole ihan yksi, eikä kaksikaan kertaa, kun bussia ei lumimyrskyssä ole tullut, vuoro jäänyt välistä, hajonnut tai esim pari viikkoa sitten oli jumissa siellä kehän kolarikaaoksessa.
Paukkupakkasilla nuo sitten seisoskelevat epämääräisen ajan pysäkillä odottaen bussia, jota ei ehkä tule. Joskus on käynyt myös niin, että vaikka nappia on painettu, bussi ei olekaan pysähtynyt, ja lapsi on ajanut pitkälti oman pysäkin ohi.
Hätääntyväthän nuo, jos mutkia tulee matkaan ja siksipä haluan, että heillä on puhelin matkassaan, että voivat tarvittaessa soittaa.
Minun puolestani saat takavarikoida puhelimet koulupäivän ajaksi, se on enemmän kuin ok, jos eivät huomautuksista huolimatta osaa olla niitä räpläämättä. Siitäkin huolimatta meidän lapsilla on puhelin huomenna mukana koulussa.