Voiko miehellä olla "äidinvaisto"?
Kun joskus näkee esim. neuvolassa että mies pukee ihan innoissaan vauvaa ja äiti seisoo tumput suorana taaempana, ihan kun mies olis ottanut ennemmin sen äidinroolin.
Tai niitä miehiä jotka työntelee innoissaan vauvaa vaunuissa.
Onko se yleensä ihan normaalia vai jotain neuvolan aikaansaamaa käytöstä. Meidän tutuissa miehet on enemmän sellasia miehisiä (vaikka osallisuukin lapsen hoitoon)
ja naiset saa olla äitejä ilman että mies siihen "tunkee :)
mun mielestä se vaan näyttää jotenkin oudolta jos mies on ottanu sellasen "äidin roolin" perheessä, vai onko se yleensä jaettu sit tasan molemmille?
Kommentit (9)
ehkä se on sitten puhdasta auttamista :)
mä vaan muistan kun meidän lapsi oli ihan vauva niin mies ei uskaltanu hoitaa samalla tavalla vauvaa kun mä, pelkäs että menee rikki :P
Eikä se mua silloin yhtään haitannut.. olisin ehkä kokenu jonkunlaisena "tunkeiluna vaikka ehkä hölmöltä voi kuulostaa
Aktiivisemmin. Neuvoloissa pukee ja laittaa ja minä seison tumput suorana (ja nautin). Muuten hän onkin töissä klo 8.30-18 ja iltamenoja löytyy. Minä olen kotona (vielä) lasten kanssa. Isyyslomia mies ei ole pitänyt.
On hän kyllä muutenkin paikalla ollessaan ihan näppärä isä eikä koskaan ole tullut mieleen, ettei hän pärjäisi. Itse en haluaisi "perinteistä miestä", en ole tottunut sellaiseen. Veljenikin on hoitanut lapsiaan enemmän kuin heidän äitinsä (joka siis usean vuoden ajan tapasi lapsia vain pari-kolme kertaa vuodessa).
tilanteissa minun mielestäni ole mitään outoa. Mun mielestäni on vaan ihanaa jos isät osallistuu vauvan hoitoon yhtä paljon kuin äiditkin. Tottakai se on normaalia että mieskin haluaa hoitaa vauvaa. Oudompaa on mielestäni jos mies ei osaa tai uskalla edes vaippaa vaihtaa lapselleen. Kyllä minä olen ainakin saanut olla äiti vaikka mies on lapsen hoitoon paljon osallistunutkin.
olen ilmeisesti valinnut vaan samantyyppisen miehen kun oma isäni oli, vaikka meitä oli monta lasta, ei hän vaihtanut vissii ainuttakaan vaippaa (äidin mukaan)
Kuitenkin olen ollut todellinen isin tyttö :)
eli ei ainakaan siihen puoleen oo mitenkään vaikuttanu
lähinnä, että ap:llä on huono, osallistumaton mies. Ei kyse ole siitä, että isä auttaa äitiä, vaan että isä osallistuu tasaveroisena vanhempana.
ihan suoraan sanottuna kun näen niitä "osallisuvia miehiä niin mietin usein etten ikinä olis ihastunu sellaseen mieheen, mun nykyinen on just se minkälaisen haluan miehen olevan :)
että teille tuo järjestely sopii. Eli mies jättää lastenhoidon ilomielin sunlle ja sä tykkäät hoitaa lapset yksin, etkä halua että mies siihen tunkee. Sovitte siis hyvin toisillenne. Mulle sellainen ei sopisi ja siksi onkin hyvä että mun mies on osallistunut lapsen hoitoon lähes yhtä paljon kuin minäkin.
Meillä ei ole mitään äidin roolia, vaan kaksi vanhempaa lapsella.
Aivan sama kuka pukee lapsen neuvolassa ja tuollaiseen en edes kiinnitä huomiota.
Mä en ollenkaan ymmärrä sua.
ei mielestäni ole kyse äidinvaistosta.