Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita ulkosuomalaisia, jotka eivät halua muuttaa enää takaisin Suomeen?

Vierailija
09.02.2012 |

Suomi on kaikin puolin ihana maa. On tasa-arvoa, neljä vuoden aikaa, puhdasta, yleensä homma toimii kaikilla tasoilla jne. Mutta nyt jonkun aikaa ulkomailla asuneena, olen huomannut, että mulla vaan on niin paljon tärkeämpää ihmisten positiivisuus, iloisuus, yhteisöllisyys, avuliaisuus. Lisäksi en vaan enää jaksa Suomen talvea, täällä missä asumme, on nyt +13 ja aurinko paistaa miltei päivittäin. Olen huomennut, että auringonvalolla on suuri vaikutus mielialaani, siihen että olen huomattavasti virkeämpi ja onnellisemman olonen, kun saan auringonvaloa.

Eli minulle nämä ihmiset täällä ja ilmasto sopii paljon paremmin, kuin Suomen vastaavat. Rakastan Suomea ja se tulee aina olemaan kotimaani, jossa mielellään toki käyn mahdollisimman usein. Onko muita, jotka samoilla linjoilla?

Ja tiedoksi, että täällä on lapsillemme tasokas suomalainen koulu, sitten kun tulevat kouluikään. Ja meillä vanhemmilla on molemmilla hyvät työpaikat jne. Mietittiin vaan, että jospa jäisimmekin tänne kokonaan, ainakin toistaiseksi. Tarkoitus oli olla täällä vain 1-2 vuotta.

Kommentit (369)

Vierailija
41/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkosuomalaisten taholta ja tehty typeriä yleistyksiä. Suomessa kaikki asuvat pellon laidalla omakotitalossa, Suomesta ei saa muita huonekaluja kuin Ikea-paskaa, suomalaiset ovat epäystävällisiä jne.

ovat kylla todistaneet moneen kertaan ap:n ja monen muunkin ulkosuomalaisen mielipiteen oikeaksi: Suomessa asuu suvaitsematonta, ilkeaa ja epaystavallista porukkaa. Aivan muutama Suomessa asuva on osallistunut keskusteluun asiallisesti oman mielipiteensa ilmaisemalla - niinkuin varmaan oli ap:n tarkoituskin, saada keskustelua aikaan siita miksi ihmiset asuvat siella missa asuvat, ja onko heilla tarkoitus muuttaa takaisin Suomeen. Suurin osa on juuri tuota kategorisesti ihan kaiken tuomitsevaa ja jos ruvetaan tuntematonta ihmista hanen mielipiteidensa vuoksi nimittelemaan niin eikohan se kerro paljon enemman kirjoittajasta kuin siita jolle vastataan. En kerta kaikkiaan tajua mista kumpuaa sellainen katkeruus etta omasta poikkeava mielipide herattaa niin paljon vihan tunnetta ja tarvetta mollata toinen lyttyyn. Kun kuitenkin tassa on kyseessa ihan henkilokohtaiset mieltymykset oman elamansa suhteen joissa ei voi mitenkaan olla 'oikeaa' mielipidetta joka sopisi kaikille.

En ole tahan mennessa viela kirjoittanut; asun Englannissa enka aio muuttaa Suomeen. En kestaisi sita suvaitsemattomuutta ja sita etta kaikkien pitaa sopia samaan muottiin ja kaikki erilaisuus tuomitaan automaattisesti.

Vierailija
42/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

metsää puilta? Jokainen italiaano varmaankin on samanlainen kuin turmalaivan kapteeni tai vanhuksia pieksevä sairaanhoitaja? Ihan niin kuin sinäkin tunnet sisimmässäsi olevasi Kauhajoen kouluampuja tai anneliauer? Puhutaan varmaankin ihmisistä ja kulttuurista noin yleensä, vink vink.

Mieheni sisko asuu Roomassa. Hänellä on 2 lasta, esikoinen muistuttaa italialaista isäänsä, kuopus ei-italialaista äitiään. Italialainen perhe, siis lasten isovanhemmat, eivät koskaan puhu kuopuksesta nimeltä, eivät anna lahjoja ym. tai sanovat "apinaksi" ym. koska kuopus ei ole ulkonäöltään yhtä paljon italialaisen näköinen. Ja ovat ylempää keskiluokkaa ja hyvin kouluttautuneita. Ei kuulemma epätavallista siellä, rasismi on "sallittua".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 25-vuotiaille tuet on kaikkein tiukimmassa. Tuet muuten pienenee jos vain loikoilee.

eikä tarvitse olla edes koulussa. Kunhan viheltelet ja lusmuilet. Ei ole mitään kannustusta tehdä töitä tai opiskella, kun kaiken saa ilmaiseksi, hurraa Suomi!

Mun tutun poika asuu ja elää näin :(

Vierailija
44/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä asuu trailer parkeissa, mustien asema ei vieläkään kohene, kaupungit rappeutuvat ja taloja myydään dollarilla jne.

Vierailija
45/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luksuselämää kun suurin osa kansasta elää köyhyydessä. En myöskään kehuisi että kohtelen palvelijoita hyvin kun maksan heille enemmän kuin paikalliset. Usein niillä paikallisilla on myös erilainen elintaso kuin rikkaalla länsimaalaisella.

Useissa maissa ostetaan länsimaalaiset työntekijät koska edelleen elää siirtomaa-aikainen mielikuva siitä että länsimaalainen on parempi ja taitavampi kuin paikallinen. Moni paikallinen ei saa edes omassa maassansa koulutuksensa mukaista työtä vaikka olisi yhtä koulutettu kuin länsimaalainen koska länsimaalainen vie työt.

kuinka paljon hanella on varaa maksaa ja mita saa sen rahan vastineeksi?

Jos sinulle tarjottaisiin uudesta tyosta kaksinkertaista palkkaa entiseen verrattuna niin sanoisitko etta et kehtaa ottaa sita vastaan kun on niin paljon huonommin tienaavia maailmassa?

Ota nyt jarki kateen ja mieti tata asiaa ihan kunnolla.

Vierailija
46/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisitalialaisissa on paljon hyvin vaaleita ja pohjoiseurooppalaisen näköisiä.

metsää puilta? Jokainen italiaano varmaankin on samanlainen kuin turmalaivan kapteeni tai vanhuksia pieksevä sairaanhoitaja? Ihan niin kuin sinäkin tunnet sisimmässäsi olevasi Kauhajoen kouluampuja tai anneliauer? Puhutaan varmaankin ihmisistä ja kulttuurista noin yleensä, vink vink.

Mieheni sisko asuu Roomassa. Hänellä on 2 lasta, esikoinen muistuttaa italialaista isäänsä, kuopus ei-italialaista äitiään. Italialainen perhe, siis lasten isovanhemmat, eivät koskaan puhu kuopuksesta nimeltä, eivät anna lahjoja ym. tai sanovat "apinaksi" ym. koska kuopus ei ole ulkonäöltään yhtä paljon italialaisen näköinen. Ja ovat ylempää keskiluokkaa ja hyvin kouluttautuneita. Ei kuulemma epätavallista siellä, rasismi on "sallittua".

Vierailija
47/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolesta useamman viikon pätkiä) pitää sanoa, etten tosiaan ymmärrä tuota yleistystä ja hehkutusta että "italialaiset ovat niin iloisia ja avoimia ja sydämmellisiä".

Mun kokemuksen mukaan italialaiset ovat kovia ja kovaäänisiä, itsekeskeisiä ja ylpeitä. Stressaavaa kansaa. Vähän omaan napaansa tuijottajia. Olen kuullut kokoustilan aulassa sivusta italialaisten keskusteluja, että turistit ovat alempaa kastia, heille ei puhuta (tai muillekaan ulkomaalaisille) koska erityisesti roomalaiset ovat "parempaa kansaa", eika siis alennu ulkomaalaisten kanssa keskustelemaan.

Ok, ehkä ap:llä on Italiassa hyvä olla, itse en ikimaailmassa muuttaisi sinne. Työreissutkin valitsen mielummin Yhdysvaltoihin kuin Italiaan, aina kun valinnan mahdollisuus on.

Vierailija
48/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä asuu trailer parkeissa, mustien asema ei vieläkään kohene, kaupungit rappeutuvat ja taloja myydään dollarilla jne.

kukaan ei osta, kun sellutehdas lähti ja kaikkialle on 50 km.

Vierailija
49/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iDollarilla? Jee, sittenhan me voidaan kaikki muutkin muuttaa sinne i]Ihmisiä asuu trailer parkeissa, mustien asema ei vieläkään kohene, kaupungit rappeutuvat ja taloja myydään dollarilla jne.

[/quote]

Vierailija
50/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kyllä kummallista sukua niillä, ei edusta tosiaan keskiverto-italialaisten näkemyksiä. Rasisteja on, mutta ei täällä rasismia yleensä suvaita vaan heti jos tapahtuu jotain rasistisia rikoksia niin kaduilla on herkästi ihmiset mieltä osoittamassa. Suurin osa ihmisistä ei ole ollenkaan rasisteja, ei vaikka syytä voisi joskus ollakin. Esim. meidän kotikaupungissamme on 14% väestöstä maahanmuuttajia, eikä siis mitään työperäisiä. Ja monet näistä tekevät elääkseen rikoksia joten on varsin ymmärrettävää että kaikki eivät maahanmuuttajista pidä. Itsekin kannatan sitä että holtiton ihmisvirta, laiton maahanmuutto, saataisiin jotenkin aisoihin.

Mutta sikseen että ongelmia on, olen ihmetellyt sitä että yleisesti ottaen italialaiset eivät mitenkään inhoa näitä maahanmuuttajia ihmisinä tai rodun takia, olivatapa romaneja tai senegalilaisia tai mitä vaan, ja jopa rikostapauksissa osoittavat sääliä että millä ne raukat muutenkaan eläisivät kun eivät laittomina siirtolaisina voi oikein kunnon työtäkään saada.

Pohjoismaalaisena naisena kyllä saa osakseen "käänteistä rasismia" tyyliin että kun joku tylsistynyt virkamies huomaa nimestä että on skandinaavi, niin se äkkiä muistaa että hänen pitäisi olla kuuma latino lover ja osoittaa huomattavaa tehokkuutta hoitamalla asian näytöstyyliin ;) Minua ei kyllä ulkonäöstä huomaa skandinaaviksi koska olen tumma, ja toisaalta täällä Pohjois-Italiassa on paljon vaaleita paikallissyntyisiäkin.

Vierailija
51/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistusasuntoja joista sitten upgreidaamalla paastaan omakotitaloon. Ilmastokin on vahan erilainen siella missa ne ovat suosittuja.

Mikas mustien asemassa on vikana? Presidentiksi asti paasee jos haluaa, enpa luule etta Suomessa onnistuisi joten on ihan turha sita vetaa esiin ellei omassa maassa ole paremmin.

Kaupungit rappeutuvat kun teollisuus muuttaa muualle. Olen myos nahnyt aika monta autiotaloa Suomessa jossa on vahemman vakea koko maassa kuin yhdessa USAlaisessa kaupungissa.

Vierailija
52/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiko teilla ole koskaan ikava kunnon ryyppajaisia???!

Jossei siella Amerikassa kukaan ei koskaan ota pohjanmaan kautta, tai jos ottaa niin se on heti ou mai gaaaad she was like so drunk!

Puhumattakaan nyt joku arabiemiraatit ja hienostelevat italialaiset hillittyine viinilasillisineen? Saksasta nyt puhumattakaan.

Mina tunnustaudun niin juntiksi etten vois asua maassa mista ei loytyisi juomaseuraa.

Vierailija
53/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut kokoustilan aulassa sivusta italialaisten keskusteluja, että turistit ovat alempaa kastia, heille ei puhuta (tai muillekaan ulkomaalaisille) koska erityisesti roomalaiset ovat "parempaa kansaa", eika siis alennu ulkomaalaisten kanssa keskustelemaan.

ei nyt niin toki erityisen huomaavaisia turisteille olla kuin jossain missä turistien virta ei ole ihan jatkuva. Mutta en minä kyllä tuollaiseen ole törmännyt että ihan jotain parempaa kansaa uskottaisiin olevansa. Jotain lievähköä turistien outojen vaatteiden tai tapojen ihmettelyä kyllä, tyyliin että luuleeko ne että ihminen kuolee janoon jos ei ole koko ajan vesipullo mukana, tai että miksi tietynmaalaiset pitävät vanhatkin naiset shortseja ja toppeja julkisella paikalla kun ei italialainen ikinä sortuisi sellaiseen tyylittömyyteen. Mutta tuo on vielä kaukana siitä että luultaisiin olevansa ylempää kastia ja kieltäydyttäisiin puhumasta turisti-paarialle.

Vierailija
54/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisitalialaisissa on paljon hyvin vaaleita ja pohjoiseurooppalaisen näköisiä.

Asuvat Roomassa siis, en tiedä mistä perhe on alun perin, mutta isä ja esikoinen mustatukkaisia, oliivi-ihoisia ja pitkiä ja hoikkia, minusta tyypillisen italialaisen näköisiä. Äiti on latinalaisesta Amerikasta, ei siis suomalainen, eikä kuopus ole minusta millään tavalla ruma tai eroa kovasti väritykseltäänkään.

Vierailija
55/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattakaan nyt joku arabiemiraatit ja hienostelevat italialaiset hillittyine viinilasillisineen? Saksasta nyt puhumattakaan. Mina tunnustaudun niin juntiksi etten vois asua maassa mista ei loytyisi juomaseuraa.

italiassa osataan ottaa myös pohjanmaan kautta :D Olen ollut täällä ihan kunnon ryyppäjäisissä joissa viiniä ja grappaa on vedetty suoraan pulloista ja loppuillasta porukka on örissyt lattianrajassa. Mutta ne tapahtuu tietyllä porukalla juhlissa "seinien sisällä", esim. ravintoloissa täällä ei ole tapana esiintyä kovassa humalassa.

Vierailija
56/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä ainakin meidän tapauksessa myös miehen vanhemmat voisivat elää myös täysin erossa meistä ihan ongelmitta ainakin toistaiseksi kunnon puolesta, mutta kukapa haluaisi yksin jossain palveluasunnossa kököttää.

Ei Suomessa vanhukset mitään kökötä missään vaan harrastaa ja matkustelee. Täällä kun eläkkeet riittää mukavaan itsenäiseen elämään. Vanhoilla ihmisillä on myös yleensä kaikilla velaton omistusasunto.

Vierailija
57/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina tunnustaudun niin juntiksi etten vois asua maassa mista ei loytyisi juomaseuraa.

ainakin Ranskassa juodaan, varsinkin maaseudulla pitkin päivää, lounaaseen saattaa sisältyä aperitiivit ja tietysti ruokaviinit. Kun siitä selvitään, parisen tuntia ja sitten aperitiivit ja illallisviinit. Mutta tähtäimessä ei ole jurri, vaan se aterian ohella juominen on osa sosiaalista kanssakäymistä. Kun oikein pitkää iltaa vietetään, niin kyllähän väki on humalassa, mutta harvemmin olen ketään nähnyt oksentelemassa.

Opiskelijabileet on sitten erikseen, niissä ryypätään tai poltetaan pilveä, nykyään siinä kuin Suomessakin.

Vierailija
58/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa vanhukset mitään kökötä missään vaan harrastaa ja matkustelee. Täällä kun eläkkeet riittää mukavaan itsenäiseen elämään. Vanhoilla ihmisillä on myös yleensä kaikilla velaton omistusasunto.

Suurella osalla ei tosiaan ole taloudellisia mahdollisuuksia tuollaiseen. Ja osaa ei sitten vaan kiinnosta. Omat Suomessa asuvat vanhempani ovat niitä jotka sitten kököttävät kaksistaan siellä velattomassa omakotitalossa ja odottavat että saisi lastenlapsia maailmalta kylään. Noilla olisi kyllä varaakin matkustella mutta ovat kai siihen jo nuorempana kyllästyneet.

Vierailija
59/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

How to marry a finnish girl- kirja. Kiteyttaa aika hauskasti suomalaisuuden ja kulttuurin. Itse olen asunut 11- vuotta ulkomailla ja valilla on ollut ihan pirunmoinen ikava suomeen. Olen onnellisesti naimisissa brittilaisen miehen kanssa ja ihania pellavapaisia lapsiakin on meille suotu. :) Suomeen on viela vahvat siteet ja lomilla on ihana siella kayda. Kylla suomen suvi on kaunista ja talveakin kestaa sen muutama viikko vuodessa. :) Mutta en ole enaa suomalainen, silla ajatusmaailmani ja tapani eroavat siita kulttuurista jo monella tapaa. Toki peilla on suomalaisia perinteita kaytossa ja lapset osaavat suomea, mutta sinne tuskin muutamme. Meilla molemmilla on hyvat tyot taalla ja mina olen saavuttanut terveydenhuolto alalla paljon suuremman ammattitaidon ja aseman kuin mita se suomessa olisi mahdollista. Politiikkaa kun seuraa taalta kasin, niin ei ole enaa lotto voitto syntya suomeen, tai ehka omalla kohdallani voisin sanoa, etta oli lotto voitto syntya suomalaiseksi, silla niin paljon olen juuristani ylpea. Mutta olen myos onnellinen, etta uskalsin lahtea silla elamani on monella tapaa rikastunut kahden kulttuurin kautta. Mikaa maa ei ole paratiisi, mutta taalla minun on hyva olla ja ihanaa perhettani suomessa paasee onneksi parin tunnin lennolla moikkaamaan. :) ja onneksi on skype joka on meidan perheessa erittain ahkerassa kaytossa.

Vierailija
60/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on toki mahdollisuus kouluja käydä mutta syntyperä määrää edelleen hyvin pitkälti sen mihin kykenet.

Jos synnyt huumeperheeseen niin elämän eväät on aika heikot verrattuna vaikka keskiluokkaiseen perheeseen. On perheitä, joilla ei ole varaa kouluttaa lapsiaan ja kaikki eivät saa stipendejä jne.

huonompi koulutustaso, paljon rikollisuutta, yhteen aikaanhan mustia miehiä oli enemmän vankilassa kuin collegessa..., yli 60% mustista lapsista on hajonneesta perheestä, neljännes mustista elää köyhyysrajan alapuolella jne. Ilmasto on tosiaan erilainen ja trailerit on ensimmäisenä maan tasalla kun tornadot iskevät. Harvassa maassa on myöskään samanlaista roskaväen joukkoa kuin Yhdysvaltain white trash-ihmiset.

omistusasuntoja joista sitten upgreidaamalla paastaan omakotitaloon. Ilmastokin on vahan erilainen siella missa ne ovat suosittuja. Mikas mustien asemassa on vikana? Presidentiksi asti paasee jos haluaa, enpa luule etta Suomessa onnistuisi joten on ihan turha sita vetaa esiin ellei omassa maassa ole paremmin. Kaupungit rappeutuvat kun teollisuus muuttaa muualle. Olen myos nahnyt aika monta autiotaloa Suomessa jossa on vahemman vakea koko maassa kuin yhdessa USAlaisessa kaupungissa.

Kuika monta prosenttia suomalaisista lapsista on hajonneista perheista?

Muistaakseni viime vuonna 17000 lasta otettiin huostaan Suomessa, aika iso luku suhteutettuna vakilukuun ja erinomaiseen elintasoonne.

Tee listaa mustista miljonaareista ja biljonaareista, USAssa paasee eteenpain kuka tahansa joka viitsii kayda kouluja ja tehda tyota.

Taalla sentaan ei kukaan nimittele rullahuuleksi tai karvakadeksi, moinen barbarismi on kauas taaksejaanytta elamaa.

Sinulle voisi tehda hyvaa tutkimusmatka tanne niin nakisit miten asiat todella ovat eika tarvitsisi toista tuota jostain opittua mantraa.

P.S. Jos tornaado iskisi Suomeen niin kylla siina moni mokki lentaisi.