Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tays pihtaa lisämaitoa, aamulehden uutinen:

Vierailija
08.02.2012 |

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194721185944/artikkeli/hoitajat+kielta…

Muistui mieleen omat ahdistavat kokemukset esikoisen syntymästä Taysissa 2008 jolloin meininki oli ihan sama. Annoin asiasta palautetta mutta ilmeisesti sama pihtaaminen jatkuu edelleen.

Huomasin toisen lapsen kohdalla, että Taysissa kohdeltiin paremmin kuin silloin kun olin kokematon äiti.

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala uutinen :(

Jotenkin oon kuullut tosi ikäviä juttua Taysista, onkohan oikeasti maineensa veroinen?

Itse synnytin Seinäjoella, ja se oli kyllä mukava paikka, sekä synnytyssalin että vierihoito-osaston puolella. Lisämaitoa annettiin pyytämättä, mietin, antoivatko liiankin helposti. Toisaalta mun vauva oli ehkä vähän huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen, joten oli varmaan ihan hyvä, että sai lisämaitoa. Imetys lähti kuitenkin loppujen lopuksi hyvin käyntiin, kiitos etenkin Mirkka-kätilön, joka ohjasi meitä kärsivällisesti.

Vierailija
2/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisämaito ei ole ensisijainen ratkaisu, vaan pitäisi imettää. Lisämaitoa pitää antaa vainn

todelliseen tarpeeseen, ei äidin mukavuuden halun vuoksi tai rutiinisti.

Mä olen synnyttänyt Taysissa 94 ja silloin lisämaitoa annettiin vauvoille ihan rutiinis. ti.Munkin vauva sai, vaikka mä olisin voinut ruokkia koko osaston vauvat, maitoa tuli niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on imetyksen tukemisesta. Lisämaito ei ole ensisijainen ratkaisu, vaan pitäisi imettää. Lisämaitoa pitää antaa vainn

todelliseen tarpeeseen, ei äidin mukavuuden halun vuoksi tai rutiinisti.

Totta kai imetystä pitää tukea, muttei nyt sentään vauvoja tarvitse nälässä pitää.

Kyllä muakin mietitytti, kun vauvalle annettiin mielestäni aika helposti lisämaitoa, mutta toisaalta hän oli niin uupunut, että ei herännyt itse ollenkaan syömään, eikä myöskään meinannut jaksaa imeä, joten varmasti se oli ihan paikallaan.

Imetys lähti sitten käyntiin, kun sain mieheni perhehuoneeseen avuksi. Mä olin niin huonossa kunnossa, etten voinut hoitaa vauvaa, enkä toisaalta kehdannut rimputtaa sitä kelloakaan koko ajan.

Se lisämaidon antaminen tai antamattomuus on vain yksi osa imettämisen tukemista, ei ainoa keino.

Vierailija
4/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle mitä katsoi tarvitsevan lisää. Ei siihen hoitajat puuttunu!

Jääkaapista löytyi, luovutettua ja korviketta.

Vierailija
5/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle mitä katsoi tarvitsevan lisää. Ei siihen hoitajat puuttunu!

Jääkaapista löytyi, luovutettua ja korviketta.

Vierailija
6/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuttipulloja. Lapsi sai alusta alkaen ruokaa eikä tarvinnut tapella maidosta. Mies vei pullot kotiin, pesi ja toi takaisin.

Vierailija
7/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen syntyi sektiolla ja olin tosi kipeä minkä takia maito ei noussut kunnolla. Vauva ei osannut imeä enkä mitään tukea saanut. Siellä istuin yksin huutavan vauvan kanssa hirveissä kivuissa. Lisämaitoa en saanut vaikka miten kerjäsin ja vauva alkoi kuivua. Kun vaipassa alkoi olla punaista (kuulemma hälyttävä merkki) niin eräs opsikelijatyttö kävi lupaa kysymättä hakemassa vauvalle maitoa. Muistan sen tuskan ja ahdistuksen. Sen jälkeen otin opikseni ja kun sain 2 lasta lisää niin mies toi korvikkeet kaupasta sairaalaan. Jotain mussuttivat mutta sanoin että oma on asiamme emmekä ala lasta kiusaamaan nälässä...

Vierailija
8/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella oudolta kuulostaa. Minulta hoitajat kysyivät ehkä turhankin usein, että haluanko lisää maitoa vauvalle. Lisäksi kaverini ei olisi millään halunnut antaa lisämaitoa, mutta hoitajat pakottivat tähän, kun vauvalta oli verensokeri mitattu ja heikohkolta näytti.

Eli omassa tuttavapiirissä on ihan päinvastaisia kokemukset.

Vierailija
9/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri asia kuin lisämaidon pihtaaminen. Meillä esikoinen oli 2,5-kiloinen syntyessään ja mulla nousi maito vasta 5. päivänä synnytyksestä. PÄivällä lisämaidon saaminen vaati vain kohtalaisia neuvotteluja hoitajien kanssa mutta ilman miestäni tunsin olevani todella heikoilla öisin. Yöhoitajana sattui parina yönä olemaan juuri joku imetysfanaatikko ja jouduin todella painokkaasti ja itku kurkussa anelemaan sitä lisämaitoa. Siitä jäi todella ahdistava tunne pitkäksi aikaa ja se varjosti koko imetyksen aikaa. Ei tuollaisella natsiasenteella kyllä imetystä tueta.

Tuossa uutisessa ei taidettu mainita oliko kyseessä perheen esikoinen mutta ainakin itse tein sellaisen havainnon kun toinen lapsemme syntyi, että minuun suhtauduttiin kunnioittavammin kuin ensisynnyttäjänä. Lisämaitoa saatiin riittävästi ensimmäisinä päivinä ennen kuin maito nousi. Ja toki oli eri hoitajatkin tuolloin. Mainitsin kyllä heti synnytyksen jälkeen noista edellisen kerran kokemuksista ja se myös varmaan vaikutti kohteluun positiivisesti.

Ikävä vaan lukea, ettei asiat sittenkään ole muuttuneet inhimillisempään suuntaan Taysissa.

Ap

Vierailija
10/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen syntyi sektiolla ja olin tosi kipeä minkä takia maito ei noussut kunnolla. Vauva ei osannut imeä enkä mitään tukea saanut. Siellä istuin yksin huutavan vauvan kanssa hirveissä kivuissa. Lisämaitoa en saanut vaikka miten kerjäsin ja vauva alkoi kuivua. Kun vaipassa alkoi olla punaista (kuulemma hälyttävä merkki) niin eräs opsikelijatyttö kävi lupaa kysymättä hakemassa vauvalle maitoa. Muistan sen tuskan ja ahdistuksen. Sen jälkeen otin opikseni ja kun sain 2 lasta lisää niin mies toi korvikkeet kaupasta sairaalaan. Jotain mussuttivat mutta sanoin että oma on asiamme emmekä ala lasta kiusaamaan nälässä...

Mullakin oli ihan kamalat imetyskivut + sektiokivut lisäksi. Imetykseen en saanut missään vaiheessa tukea ja kuittasivat kivut vain että noo, nännit saattavat vähän ärtyä. Vaikka kipu oli kuin koko kroppa olisi saanut sähköiskun. Rintatulehdushan se lopulta oli :( Mutta itkin vain kivusta ja imetin. Vauva ei tosin mennyt yhtä huonoon kuntoon kuin teillä, tuo on varmasti ollut ihan kamalan pelottava tilanne!

Ap

Vierailija
11/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai imetystä pitää tukea, muttei nyt sentään vauvoja tarvitse nälässä pitää.

Se on itse asiassa aivan normaalia ja hyväksi vauvalle olla vähän nälkäinen ensimmäisinä päivinä. Kolostrumi riittää ravinnoksi ja mitä enemmän vauva nälkäisenä imee, sen parempi maidontuotanto kun se maito vihdoin nousee. Ei ihme, että Suomessa on niin surkeat imetysluvut ja ihmiset valittavat ettei maitoa riitä, kun heti syntymästä asti ollaan tunkemassa lisämaitoa ettei vauva vahingossakaan rasittaisi äitiä tiheällä imemisellään.

Vierailija
12/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisinä päivinä. Silti siirryttiin täysimetykselle ja sillä mentiin kunnes kiinteää saivat syödä. Molempia imetin noin vuoden.

Ei ole pakko pitää vauvoja nälässä! Eikä uuvuttaa äitejä loppuun heti alkuun tai imettää nännejä puhki ennenko maito on noussut. Nuohan ne varmasti tukee imetystä ja lisää maidon tuloa! Väsynyt äiti, rikkinäiset nännit ja itkevä ja väsynyt vauva, joka ei edes enää jaksa imeä kunnolla...

Vierailija
13/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on itse asiassa aivan normaalia ja hyväksi vauvalle olla vähän nälkäinen ensimmäisinä päivinä. Kolostrumi riittää ravinnoksi ja mitä enemmän vauva nälkäisenä imee, sen parempi maidontuotanto kun se maito vihdoin nousee. Ei ihme, että Suomessa on niin surkeat imetysluvut ja ihmiset valittavat ettei maitoa riitä, kun heti syntymästä asti ollaan tunkemassa lisämaitoa ettei vauva vahingossakaan rasittaisi äitiä tiheällä imemisellään.

Jos et lukenut, älä kommentoi näin.

Mulla ei ainakaan ollut kyse siitä, että vauva olisi jotenkin "rasittanut mua tiheällä imemisellään", mulla ei ollut mitään muuta kuin aikaa maata sängyssä imettämässä (koska en päässyt oikein liikkumaankaan), mutta vauva ei jaksanut imeä vaan nukahteli koko ajan.

Lisämaidon pihtaaminen ei todellakaan ole ainoa imetystä tukeva keino, päin vastoin, jos vauva on itkuinen äidin ponnisteluista huolimatta, mutta mitään kunnollista imetysohjausta ja -tukea ei saa, äidille voi kehittyä kammo imetystä kohtaan, koska tuntuu, ettei se vaan toimi.

Mä sain todella hyvää imetysohjausta JA vauvani lisämaitoa, ja mulla lähti imetys hieman takkuisen alun jälkeen aivan älyttömän hyvin käyntiin. Sairaalan olosuhteet ovat kuitenkin niin hektiset, että vauvani heräsi ensimmäisen kerran itse syömään vasta kotona, sitä ennen piti herätellä. Samoin mun imetys keskeytyi sairaalassa jatkuvasti, koska piti ottaa verikokeita, tiputtaa antibioottia tai verta, viedä vauvaa tutkittavaksi jne. Ei kovin ihanteellinen ympäristö onnistuneelle imetykselle!

Mä oon pitänyt itseäni ehkä lievästi fanaattisena imetyksen suhteen, mutta nyt ilmeisesti kohtasin sellaisen imetysnatsin (selvennys: sinut), jollaisista aina puhutaan.

Vauvan hätä ja äidin ahdistus EIVÄT auta imetyksen onnistumisessa. Jos Taysin ainoa imetystä tukeva keino on lisämaidon pihtaaminen, niin onpa vähän helvetin huonosti järjestetty asiat siellä.

Vierailija
14/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse synnyttänyt kolme lasta TAYSissa ajalla 2003-2010 ja kyllä sitä lisämaitoa olen tarvittaessa saanut vauvoille. Toki siellä on hoitajilla ajoittain todella kiire, mikä heijastuu äitien saamana apuun ja ohjaukseen (välttämättä se ei aina ole riittävää).

Vierailija
15/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipäs nyt yleistetä sentään TAYS sitä ja tätä. Olen itse synnyttänyt kolme lasta TAYSissa ajalla 2003-2010 ja kyllä sitä lisämaitoa olen tarvittaessa saanut vauvoille. Toki siellä on hoitajilla ajoittain todella kiire, mikä heijastuu äitien saamana apuun ja ohjaukseen (välttämättä se ei aina ole riittävää).

En ole Taysissa synnyttänyt, enkä todellakaan tarkoittanut, että Taysin ainoa imetystä tukeva keino de facto on lisämaidon pihtaaminen! Tuolla lauseellani vain yritin kyseenalaistaa sen, että lisämaito muka jotenkin automaattisesti pilaa imetyksen siihen paikkaan. Mielestäni imetyksen pilaa ensisijaisesti tiedon ja ohjauksen puute.

Vierailija
16/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pariin ekaan päivään ei maitoa tullut, mutta nenäsuihkeiden yms avulla saatiin maito nousemaan ja sen jälkeen sitä tulikin. Ongelma oli vain se, että vauva ei vain saanut imettyä. Kävin vaikka missä ohjauksissa, mutta lisämaitoa ei vain annettu ennen kuin oli kokeiltu 100 kertaa imettämistä ja hoitajan toimesta todettu, että siitä ei vain tule mitään.

Lopulta kun lähdin pois sairaalasta 5 pvä jälkeen, hoitajat ilmoitti, että yrityksen puutetta ei ollut imetyksessä, mutta jos se ei suju niin se ei vaan suju. Ensi kerralla, jos sellaista tulee, otan tosiaan omat maidot sinne mukaan varuulta. Ei tarvi olla toisten armolla huutavan vauvan kanssa!

Vierailija
17/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ON normaalia, että synnytyspaino hieman laskee. Mutta verensokerin ajautuminen shokkirajoille ei ole normaalia.

Ja hei: mistä hemmetistä sinä olet tuon omahyväisen itsevarmuutesi kehittänyt? Lisämaitoa ei anneta heppoisin perustein, eikä takuulla kukaan sitä siksi ole pyytämässä, että ei jaksaisi imettää. Itse olen imettänyt molemmat lapseni, mutta maito on noussut aina vasta neljäntenä päivänä, eikä vauva oikeasti ole saanut sitä ennen irti MITÄÄN, ainakaan tarkan imetyspunnituksen mukaan. Nälässä ei voi vastasyntynyttä pitää neljää päivää, varsinkaan jos syntymäpaino on alhainen.

Vauvat ovat lisämaidosta huolimatta asuneet rinnalla koko ajan ja maidontuotanto on ollut hyvää sitten, kun se aikanaan on vaan päässyt alkuun.

Osalla naisista rinnat valuvat maitoa jo raskausaikana, osalla se nousee vasta usean päivän kuluttua synnytyksestä. Tämä on fakta, ja se on syytä ottaa huomioon synnärillä.

Vierailija
18/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsemään kotiin eli lähtötarkastuksesta tehostettuun valvontaan syömään! Vauvan verensokerit todella alhaiset ja oli vain hyvää tuuria, että lapsi ei saanut aivovammaa. Ainoana ruokana 3 vrk ajan oli äidin rikkinäisistä rinnanpäistä imemänsä veri.

Vierailija
19/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisämaidon pihtaaminen ei todellakaan ole ainoa imetystä tukeva keino, päin vastoin, jos vauva on itkuinen äidin ponnisteluista huolimatta, mutta mitään kunnollista imetysohjausta ja -tukea ei saa, äidille voi kehittyä kammo imetystä kohtaan, koska tuntuu, ettei se vaan toimi.

No eihän tuohon vastaus ole se lisämaidon tunkeminen, vaan imetysohjauksen ja -tuen lisääminen. Jos ihmiset tietävät mitä odottaa ennenkuin se tapahtuu, niin siitä ei ehkä sitten ahdistukaan, vai onko tämä liian vaikeaa sinulle ymmärtää?

Luin kyllä artikkelin, mutta en usko että tuo nyt mitenkään yleistä olisi että tilanne oikeasti pääsisi noin huonoksi, vaikka av-mammat täällä kilvan huonosta kohtelustaan kohkaisivatkin.

Ja ihan tiedoksi, en ole imetysnatsi ollut koskaan, enkä väitä, ettei olisi tilanteita, joissa lisämaitoa ei tarvittaisi, mutta ärsyttää kun ihmisiltä puuttuu oikeaa tietoa ja sen perusteella aletaan vouhkaamaan. Meille tuo nälkä juttu kerrottiin jo synnytystä edeltävässä imetysneuvonnassa sairaalassa, joten eipä tullut vauvan itkuisuus yllätyksenä.

Vierailija
20/99 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt 2005 ja 2007.Esikoisen kohdalla heti synnytyksen jälkeen nostettiin rinnalle että maito nousisi.Sitten tuotiin lisämaitoa 20ml.Hoitajat kävi herättelemässä minua 4h välein,vauva nostettiin rinnalle ja imetin puolisen tuntia minkä jälkeen tuotiin lisämaito.Kuopuksen kohdalla sama juttu.Imetin ja lapselle jäi nälkä niin tuotiin taas lisämaitoa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi