Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijaisvanhemmuudesta kokemuksia?

Vierailija
07.09.2012 |

Mielelläni kuulisin kokemuksia miten päädyitte sijaisvanhemmiksi. miten arki on sujunut? miten mahdolliset omat lapset ovat suhtautuneet? Käykö molemmat vanhemmat töissä vai jäitkö toinen kokonaan kotiin? Kattaako korvaus sijaislasten kulut vai meneekö talous tiukemmalla kuin aikaisemmin?

Kiitos vastauksista :)

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuperästään. Ei sitä voi estää.

Vierailija
22/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen asioista ei tosiaankaan puhuta toisille. Sitten jos ei osaa pitää suutaan kiinni, ei voi kyllä ryhtyä sijaisvanhemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia asioita koet hankaliksi, kun lapsi ei ole biologisesti oma.

Sinullahan on tästä hyvää tietoa, kun sulla oli sijaissisko.

Vierailija
24/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä on mun serkun lapsi, tai sijaislapsihan se on... Ja lapsi kuuntelee vieressä. Niin kauan kuin tuota termiä käytetään, lapsi sen jossain vaiheessa kuulee.

Vierailija
25/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös kriteereitä sijaisperheeksi pääsystä? Kuinka tarkkaan taustoja tutkitaan vrt adoptio vai onko mahdollista, että näitä rikastumisen toivossa "auttajia" pääsee mukaan enemmänkin koska pula on kova?

Ap

Vierailija
26/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin ihan hirveästi olla auttamassa ihania lapsia ja niiden perheitä.. mutta olen miettiny että onko minusta sellaseen, jos saanki kotiini teini-ikäisen.. Mulla ei ole kokemusta teinien kans elämisestä, ni en tiedä osaanko sellaiselle perhettä antaa. Kovasti haluaisin, mutta en tiedä osaanko. Pienet ts. alle 10v lapset ei epäilytä ollenkaan.. ihan hirvittävästi haluaisin rakastavan perheen joillekin antaa. Meillä ois koko perhe halukas tähän alkaa.

Ei sinne varmaan mitään ehtoja voi antaa, että vain alle 10v lapsia otan..

Vierailija
27/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainahan se asia päätetään vähitellen. Ensin tutustellaan ja katsotaan olisiko tämä lapsi juuri tähän perheeseen sopiva ja päinvastoin. Kyllä tulevat sijaisvanhemmat aika tarkkaan tutkitaan, mutta ihan tavallisia ihmisiä etsitään. Pride valmennus täytyy käydä ensin ja sen aikana selviää monta asiaa.

Vierailija
28/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sijaislapsi on paha sana. Sijoitettu lapsi ei ole.

Adoptiopalstoillakin on näitä vouhkaajia. Termit pitää tuntea, ettei haukuta. Ei saa sanoa musta lapsi. Pitää osata sanoa afro lapsi.

En käsitä

Vierailija
29/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät. se riippuu ihan mistä kaupungista lapsi otetaan sijaislapseksi. Mun veljellä on hesasta lapsi ja siitä saa sen 2700e yhteensä joka kuukausi. Toi on ainakin normi raha mikäli se on nopeasti sijoitettu eikä pitkäaikaseen sijoitukseen heti siirretty

Vierailija
30/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuommoisia korvauksia ns. tavallisesta lapsesta. Huostaanotto on aina toistaiseksi voimassaoleva. Avohuollon sijoituksessa palkkio on vähän suurempi, mutta ei tuollaisia summia sentään.

Vierailija
31/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin ihan hirveästi olla auttamassa ihania lapsia ja niiden perheitä.. mutta olen miettiny että onko minusta sellaseen, jos saanki kotiini teini-ikäisen.. Mulla ei ole kokemusta teinien kans elämisestä, ni en tiedä osaanko sellaiselle perhettä antaa. Kovasti haluaisin, mutta en tiedä osaanko. Pienet ts. alle 10v lapset ei epäilytä ollenkaan.. ihan hirvittävästi haluaisin rakastavan perheen joillekin antaa. Meillä ois koko perhe halukas tähän alkaa.

Ei sinne varmaan mitään ehtoja voi antaa, että vain alle 10v lapsia otan..

Vaan sinulla on hieno ajatus.

Todellisuus vain voi olla toinen. Nämä sijoitetut lapset eivät monestikaan ole niitä hyvin kasvatettuja, hyväkäytöksisiä, helppoja ja suloisia pieniä lapsia jotka kiintyy uuteen perheeseen heti. Monesti näillä on varhaislapsuuden traumoja, kehityshäiriöitä, autismia, kehitysvammaa, masennusta tai mitä nyt ikinä voi ollakaan. Lapsi on todennäköisesti nähnyt pienen elämänsä aikana enemmän mitä itse, enkä tarkoita nyt niitä mukavia asioita.

Toki sitä pystyy itse vaikuttamaan myös siihen kuinka vaikeista lähtökohdista on valmis lapsen ottamaan.

Myös tuo yhteydenpito biovanhempien kanssa ei monestikaan ole helpoimmasta päästä.

Mutta näitäkin varmaan käydään tuossa pakollisessa koulutuksessa läpi.

Itselläni ei ole kokemusta sijaisvanhemmuudesta, suunnitteilla kyllä olisi sitten joskus. Se on vain kamalan vaikea tietää milloin olisi se hyvä aika.

Ollaan oltu tukiperheenä useampi vuosi ja siitä on kyllä ihania kokemuksia, varsinkin kun tämä lapsi on tullut nyt tutuksi ja osaksi meidän perheen arkea. Mutta kyllä vain alku oli kamalaa. Melkein voisi sanoa että ensimmäinen vuosi oli meillä haasteellista, ja alkuun täytyy tunnustaa että sitä on kellosta laskettu minuutteja että päästään seuraavaan aamuun... Kauhulla odottanut seuraavaa kertaa ja miettinyt monet kerrat että onko minusta sittenkään tähän?

Vierailija
32/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Tampereella haastattelussa ja kyllä sielläkin papereissa luki ihan lähihoitajan palkka per lapsi. Siis vähän ihmettelenki miten tulee muka tiukkaa. Sit tuol firmois mitkä sojottaa lapsia no sivuillakin lukee että korvaus on yli 2000n

Vierailija
33/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Tampereella haastattelussa ja kyllä sielläkin papereissa luki ihan lähihoitajan palkka per lapsi. Siis vähän ihmettelenki miten tulee muka tiukkaa. Sit tuol firmois mitkä sojottaa lapsia no sivuillakin lukee että korvaus on yli 2000n

Vierailija
34/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteisumma on 1000 euroa. Siitä menee vero.

Vierailija
35/35 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen tätä, mikäli jollain olisi tuoreempia kokemuksia sijaisvanhempana toimimisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän