Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI ei vakituinen, säännöllinen työ ruokapalkalla kelpaa?

Vierailija
04.02.2012 |

Kyllähän siinäkin säästää pitkän pennin, jos saa yhden aterian ja päiväkahvin. Ja työkokemuksen myös, merkinnän cv:hen ja hyvän työtodistuksen. Mutta mieluummin ollaan työttömänä kotona.

Kyse olisi ollut OSA-AIKAISESTA lapsenhoitotyöstä. Eli ei kovin raskasta tai rasittavaa edes, muutama tunti päivässä muutaman kerran viikossa.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti pph:lle maksetaan? "Jos siis tuo kaveri

olisi osa-aikainen ja tienaisi 10,- tunti (vai tienaavatko kouluttamattomat lastenhoitajat enemmän?), hän siis tienaisi kuukausittain 800-1000 euroa, jolla ei kyllä aikaihminen monellakaan paikkakunnalla tulisi taloudellisesti toimeen. "

Olen yksityinen pph, kaksi lasta. Nettona jää 800euroa eli 400e/per lapsi. Se tarkoittaa 20e/pv/lapsi. Olen muuten lto/KM, joten on ihan koulutuskin. Itselläni tämä tosin tilapäisratkaisu että saan hoitaa omiani samalla. Mutta fakta on ettei yhden lapsen hoidosta makseta paria euroa enempää tuntipalkkaa.

Vierailija
62/71 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vaan sivuhuomautuksena sille että jos ruoalle lasketaan hinta niin ei se "ihan oikea" lastenhoidon palkkakaan päätä huimaa.

Äsköinen lto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais varmaan ottaa au-pair! Ai mut niillekkin pitää maksaa taskurahaa muun ylläpidon lisäksi...

Vierailija
64/71 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielläkin maksetaan reilu 8e tunnista. Noloa ehdottaa ruokapalkkalaisuutta varsinkaan millään kotisapuskoilla.

Vierailija
65/71 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole varaa palkata ketään, koska on iso talolaina maksettavana! Ja tietenkään mistään cv:stä ei käy ilmi, onko työ ollut tuntipalkalla vai ruokapalkalla. Olisi tuo minusta työttömyyttä parempi vaihtoehto. Työkkärin mukaan vapaaehtoistyötä saa tehdä, ja tämän voisi laskea joko sellaiseksi, tai sitten jättää kokonaan kertomatta - työkkärirahat tulisivat siis entiseen malliin. Ja toki, jos toinen työpaikka löytyisi, voisi sopimuksen meidän kanssa purkaa heti.

Mutta kun ei niin ei. Ei se minusta sen enempää orjatyötä ole kuin moni muukaan, ja vähän riippuu omasta asenteestakin, miten asiat ottaa.

Mutta jollekin on tullut mieleen hankkia lapsia, mutta ei sitten ole muka varaa maksaa lapsen hoidosta jos ei itse aio hoitaa. Aika huono perustelu, suorastaan idioottimainen.

Vierailija
66/71 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityinen pph, kaksi lasta. Nettona jää 800euroa eli 400e/per lapsi. Se tarkoittaa 20e/pv/lapsi. Olen muuten lto/KM, joten on ihan koulutuskin. Itselläni tämä tosin tilapäisratkaisu että saan hoitaa omiani samalla. Mutta fakta on ettei yhden lapsen hoidosta makseta paria euroa enempää tuntipalkkaa.

Älä laske tuntipalkkaa nettopalkasta. Bruttopalkasta saat luvun jota voit vertailla.

Vierailija
67/71 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en lastenhoitoa. Kaivelin yhtä yhdistystä kuiville talkoohommilla puolisen vuotta. Moni piti minua hulluna, mutta itselleni se että pelastustyön jälkeen yhdistyksellä oli varaa palkata minut työhön oli riittävä lupaus.

Ap:llä ei ole vastaavaa tarjolla. Ap:n tapauksessa en itse suostuisi. Voisin kyllä luvata hoitaa lasta ilmaiseksi silloin tällöin, mutta en alkaisi päivähoidon korvikkeeksi. Harmaata taloutta ja piste, ei käy!

Ap voi palkata ystävänsä töihin, mikäli ystävä haluaa tulla. Tällöin hän maksaa ihan reilusti palkkaa ja siitä työnantajakulut. Hän voi käyttää työllistämiseen yksityisen hoidon tukea tai kotiahoidontuekea jos lapsi alle 3 v (molemmat kelalta). työkkärin kautta voi saada työllistämistukea, mutta sen käyttö sulkee pois nuo kelan tuet.

Tai ap voi laittaa lapsensa päivähoitoon.

Vierailija
68/71 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tehnyt jo vuosia osa-aikaista lastenhoitotyötä (hoitanut pienempiä sisaruksiaan) ja tehnyt kodinsiivoushommia ruokapalkalla?

Vierailija
69/71 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saahan siitä CV merkinnät

Vierailija
70/71 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eihän tuo ole vakituinen, säännöllinen työ ja sitäpaitsi lapsia pääsee hoitamaan ihan kunnon palkallakin ilman koulutusta ja työkokemustakin.

Vierailija
71/71 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teette kuitenkin jonkunlaisen sopimuksen. Mitäs luulet työkkärin sanovan kun hän kertoo että on ruokapalkalla pari tuntia viikossa töissä, jotta saa merkinnän cv:hen?

kyseessä oli OSA-AIKAINEN työ, en tietenkään olettaisi kenenkään tekevän täyttä päivää ruokapalkalla. Hän saa tälläkin hetkellä rahaa työkkäristä ja sossusta, ja eiväthän ne rahahanat mihinkään sulkeutuisi. Olisi tuo kuitenkin ihan hyvä ponnahduslauta takaisin työelämään.